Skocz do zawartości

Jak urządzić oszczędny dom?


Zagi133

Recommended Posts

Napisano
Witam forumowiczów. Mam pytanie o ekologiczne rozwiązanie dla domu. Jakie materialy ociepleniowe i systemy grzewcze powinienem wybrac, by zylo się oszczędniej? Jakie wyposażenie mogę kupic do domu? Dziękuje za wszelkie informacje.
Napisano
Decyzja odważna, ale pamiętaj o jednym - oszczędności na tym polu zazwyczaj łączą się z podwójnymi wydatkami na początku. Musisz być więc przygotowany na duże wydatki na start. Zachodzi tu zasada podobna jak ze zdrową żywnością - mała paczka "naturalnego" np. makaronu kosztuje 8 zł, a nie 4 zł tak jak zwykły makaron. Producenci budowlani stosują często podobną zasadę.
Napisano
Wybierając wyposażenie do domu zwaracaj uwage na informację o zapotrzebowaniu na energię i wybieraj te najbardziej ekonomiczne. Zainwestuj w dobre, szczelne okna i drzwi. Dobrym sposobem jest podgrzewana podłoga, zużywasz wtedy mniej energii na ogrzewanie pomieszczeń.
Napisano
Przede wszystkim jedna rada: na budowie domu nie ma co oszczędzać,poniewaz potem ewentualne poprawki będą bardzo drogie. Pamiętaj,że budujesz coś trwałego na lata.
Napisano
Cytat

Witam forumowiczów. Mam pytanie o ekologiczne rozwiązanie dla domu. Jakie materialy ociepleniowe i systemy grzewcze powinienem wybrac, by zylo się oszczędniej? Jakie wyposażenie mogę kupic do domu? Dziękuje za wszelkie informacje.


Ekologiczne ocieplenie - Straw bale;
ekologiczne systemy grzewcze - kocioł na biomasę;
ekologiczne wyposażenie - kuchnia opalana drewnem, meble z drewna, sienniki ze słomy i trawy morskiej
Napisano
Bardzo ważna jest odpowiednia izolacja cieplna budynku, która zapewni, że ciepło nie będzie wydostawało się z budynku zimą, a latem zapobiegnie przegrzewaniu się pomieszczeń. Dotyczy to zwłaszcza dachów, które często nie są wystarczająco zabezpieczone, a przez które wydostaje się znaczna ilość ciepła. Przy ocieplaniu dachu, wykonywanym bardzo często przy użyciu wełny mineralnej, należy zwrócić szczególną uwagę na zabezpieczenie przed wykraplaniem pary wodnej w przegrodach dachowych oraz na infiltrację zimnego powietrza z zewnątrz przez nieszczelności pokrycia dachowego i warstwy ocieplającej do pomieszczeń. Materiał izolacyjny powinien być zabezpieczony od strony zimnej warstwą tzw. wiatroszczelną, a od strony ciepłej warstwą paroszczelną
ograniczającą przenikanie pary wodnej do przegrody. Jeśli powierzchnia dachowa ocieplana jest przy użyciu wełny mineralnej, zaleca się położenie warstwy o grubości co najmniej 25 cm.
Napisano
oszczędny dom to szeroki temat - warto też pomyśleć o energooszczędnym oświetleniu, które też w przyszłości pozwoli zaoszczędzić na rachunkach.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

oszczędny dom to szeroki temat - warto też pomyśleć o energooszczędnym oświetleniu, które też w przyszłości pozwoli zaoszczędzić na rachunkach.


Najważniejsze to dobrze zaplanować oświetlenie dzienne (wielkość i kierunek okien), ąby nie trzeba było doswietlać domu przez cały dzień
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
No fajnie. Zasypiemy Zagiego pomysłami i tak, jak ktoś mądrze napisał, to temat rzeka...
A trzeba by zacząć przecież od początku: bryła budynku, położenie na działce itd itd bo potem ciepłe ściany mogą nie wystarczyć.

Ja proponuję zacząć tak: znajdź architekta, który ma pojęcie o budowaniu energooszczędnym, a potem jego projekty w początkowej fazie skonsultuj z doradcami energetycznymi (np. pojedynczymi audytorami energetycznymi lub firmami specjalizującymi się w takim doradztwie). Uprzednio oczywiście sprawdzając, żeby Cię to za drogo nie kosztowało.

Wynik: budynek od początku przemyślany, policzony, sprawdzony dla różnych wariantów - i pozamiatane.

Trzeba pamiętać, że większość "dobrych rad" ma się różnie do różnych budynków. To znaczy: wiele czynników wpływa na to, czy w danym konkretnym budynku określone teorie okażą się prawdziwe...
Napisano
Witam na forum. Każdy po części ma tutaj rację,ciężko jednoznacznie wskazać gdzie szukać oszczędności w domu jednak wydaje mi się,że na pewno w grę wchodzi oświetlenie oraz koszty opału pod warunkiem,że szczelnie ocieplimy dom wcześniej.
Napisano
Fajny rysunek.
No widać, że największe straty możesz mieć na wentylacji a potem na ociepleniu ścian.

Jeżeli chodzi o to pierwsze to skupiłbym się na:
- rozważeniu zamontowania wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła, czyli rekuperatora (to pozwoli na eliminację strat poprzez naturalną kwestię wentylacji - dobra wentylacja oznacza napływ zimą chłodnego powietrza do domu, które potem trzeba ogrzewać, dzięki rekuperacji powietrze wywiewane oddaje ciepło nawiewanemu i do domu trafia powietrze świeże a przy tym już wstępnie podgrzane)
- badaniu szczelności przy pomocy blower door testu (to pozwoli na eliminację niechcianych przecieków powietrza czyli niezaplanowanej wentylacji przez np. źle obsadzone okna, źle podklejoną warstwę folii paroszczelnej, niezabezpieczone wpusty instalacji (np. kanalizacji czy elektryki), nieciągłości w tynku itp)

Jeżeli chodzi o to drugie skupiłbym się na:
- właściwym doborze materiału ściennego i warstwy izolacji żeby osiągnąć jak najmniejsze U
- eliminacji mostków cieplnych na etapie planowania budynku (czyli takich, których można uniknąć, jak zaplanuje się z głową projekt)
- dobrym nadzorze nad wykonawcami, żeby niepotrzebnie nie rozszczelnili lub niedocieplili ścian

O oknach możesz myśleć, bo to też możliwe spore uzyski, ale niestety kosztem przeważnie znacznych środków. Okna o podwyższonych parametrach cieplnych są przeważnie znacznie droższe. Stąd inwestowałbym w tym kierunku dopiero po ogarnięciu spraw najbardziej podstawowych.

Napisano
Cytat

Decyzja odważna, ale pamiętaj o jednym - oszczędności na tym polu zazwyczaj łączą się z podwójnymi wydatkami na początku. Musisz być więc przygotowany na duże wydatki na start. Zachodzi tu zasada podobna jak ze zdrową żywnością - mała paczka "naturalnego" np. makaronu kosztuje 8 zł, a nie 4 zł tak jak zwykły makaron. Producenci budowlani stosują często podobną zasadę.



icon_eek.gif dawno takich bzdur nie czytalam. nie mowiac o cudownym nawiazaniu budowy domu, do zdrowej zywnosci...
Napisano
zauważ, że większość postów w tym wątku pisali forumowicze, którzy mają na kocie 1,2,3,5 postów...dodatkowo, niedawno zarejestrowani.
Jak dla mnie jest/była to próba wywołania dyskusji na określony temat, a później podanie gotowego rozwiązania na tacy....(w postaci linków do jedynie słusznych rozwiązań) icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Jak dla mnie jest/była to próba wywołania dyskusji na określony temat, a później podanie gotowego rozwiązania na tacy....(w postaci linków do jedynie słusznych rozwiązań) icon_biggrin.gif



no tak. moze jestem niepoprawna optymistka, ktora uwaza, ze jak ktos sie na czyms nie zna, to nie zabiera glosu icon_wink.gif
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
A możesz to uzasadnić? Same żarówki led nie są dużo droższe, tym bardziej jeżeli chcemy cały system oświetleniowy,to moim zdaniem dobre,nowoczesne i przede wszystkim oszczędne rozwiązanie.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Mam duży problem a mianowicie muszę wypełnić otwór w suficie o głębokości ok 25-20 cm kotwą chemiczną najszczelniej jak się da. Aplikacja może odbyć się od dołu do góry...inaczej sie nie da. Dzióbek do aplikacji ma dlugość 10-15 cm  czyli zostanie pusta przestrzeń 10-15 cm .Jak to zrobić wg Was, żeby wcisnąć tę masę najdalej jak się da, najlepiej do samego końca pod górę. Myślałem, żeby jakimś kołkiem tam to wcinąć ale możnaby jakoś ten "dzióbek " przedłużyć ....? To taka nietypowa sytuacja, co radzicie ?Jakies pomysły ?    Drugie pytanie - czy znacie jakaś kotwę chemiczną dedykowaną do sufitów , dachów ? właśnie z dłuższym "dzióbkiem" do aplikacji? Czy wystarczy zwykła z marketu budowlanego? Aczkolwiek patrzyłem tam to bieda straszna  o doradztwie nie wspominam, bo co jeden sprzedawca to lepsze "porady" daje ...
    • Rozumiem że się niecierpliwisz, ale mnożenie tematów nie ma sensu. Ten pierwszy został zauważony przez tych którzy są na forum w weekendy, ale pewnie nikt nie czuje się na siłach, aby odpowiedzieć. Ja też Ci nie podpowiem, bo znam się na ogrzewaniu podłogowym elektrycznym, a prąd - jak wiadomo - płynie równo dobrze zarówno z górki jak i pod górkę, więc analogii z wodą tu nie ma.  Pewnie dopiero w poniedziałek pojawią się specjaliści.
    • Hej, Obecnie jestem na etapie elektryki w budynku (SSZ + wod-kan gotowy). Na przełomie lipca/sierpnia zaplanowane mamy tynki i rekuperacje. W sierpniu chcemy się zająć podłogówką. Nasuwa nam się kilka technicznych pytań, może któryś z kolegów koleżanek byłby w stanie podpowiedzieć. Kilka kwestii na temat budynku poniżej. - Dom na płycie z poddaszem użytkowym - Na parterze gotowa podłoga na wysokości 24 cm - w pomieszczeniach mieszkalnych panale winylowe, a w łazience, kotłowni i kuchni płytki - Na poddaszu gotowa podłoga na wysokości 19 cm - w pomieszczeniach mieszkalnych panale winylowe, a w łazience płytki - Podłogówka we wszystkich pomieszczeniach - Wylewka anhydrytowa 5cm   Moje pytania: 1) Sporządziłem małą tabelkę z grubościami styropianu jakie chciałbym zastosować. Czy grubość jaką zostawiłem na wykończenie podłogi jest wystarczająca? Czy grubości styropianu można dobrać jakoś optymalniej? 2) Z racji tego, że w niektórych pomieszczeniach będą panele, a w niektórych płytki, grubość styropianu będzie się różnić między nimi. W jaki sposób prowadzi się rurki od ogrzewania podłogowego pomiędzy takimi pomieszczeniami, bo podejrzewam, że trzeba uniknąć spadków itp. Czy rurki do tych pomieszczeń prowadzi się w warstwie styropianu?   3) Czy biorąc pod uwagę punkt 2, na etapie podłogówki muszę wykonać jakąś dodatkową przerwę dylatacyjną między tymi pomieszczeniami? Czy tym zajmują się już posadzkarze?   4) W jaki sposób ułożyć styropian przy klatce schodowej na poddaszu? Czy zakończyć układanie w jakiejś odległości od krawędzi schodka/krawędzi klatki? Tak aby umożliwić lepsze zakotwiczenie barierek?   Z góry dziękuje za odpowiedzi i pozdrawiam 
    • Hej, Obecnie jestem na etapie elektryki w budynku (SSZ + wod-kan gotowy). Na przełomie lipca/sierpnia zaplanowane mamy tynki i rekuperacje. W sierpniu chcemy się zająć podłogówką. Nasuwa nam się kilka technicznych pytań, może któryś z kolegów koleżanek byłby w stanie podpowiedzieć. Kilka kwestii na temat budynku poniżej. - Dom na płycie z poddaszem użytkowym - Na parterze gotowa podłoga na wysokości 24 cm - w pomieszczeniach mieszkalnych panale winylowe, a w łazience, kotłowni i kuchni płytki - Na poddaszu gotowa podłoga na wysokości 19 cm - w pomieszczeniach mieszkalnych panale winylowe, a w łazience płytki - Podłogówka we wszystkich pomieszczeniach - Wylewka anhydrytowa 5cm   Moje pytania: 1) Sporządziłem małą tabelkę z grubościami styropianu jakie chciałbym zastosować. Czy grubość jaką zostawiłem na wykończenie podłogi jest wystarczająca? Czy grubości styropianu można dobrać jakoś optymalniej?   2) Z racji tego, że w niektórych pomieszczeniach będą panele, a w niektórych płytki, grubość styropianu będzie się różnić między nimi. W jaki sposób prowadzi się rurki od ogrzewania podłogowego pomiędzy takimi pomieszczeniami, bo podejrzewam, że trzeba uniknąć spadków itp. Czy rurki do tych pomieszczeń prowadzi się w warstwie styropianu?   3) Czy biorąc pod uwagę punkt 2, na etapie podłogówki muszę wykonać jakąś dodatkową przerwę dylatacyjną między tymi pomieszczeniami? Czy tym zajmują się już posadzkarze?   4) W jaki sposób ułożyć styropian przy klatce schodowej na poddaszu? Czy zakończyć układanie w jakiejś odległości od krawędzi schodka/krawędzi klatki? Tak aby umożliwić lepsze zakotwiczenie barierek?   Z góry dziękuje za odpowiedzi i pozdrawiam    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...