Skocz do zawartości

Dlaczego dachówka a nie gont?


vip42

Recommended Posts

Napisano
Cytat

Ja mam dachówkę czarną Monza plus z ROBEN-a

Bardzo mi się podoba.
Mam też nadzieję, że wytrzyma długie lata



Jeżeli chodzi o wytrzymałość, to poleży dłuugo icon_cool.gif

Co najwyżej kolor może z czasem lekko wyblaknąć icon_wink.gif
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Co najwyżej kolor może z czasem lekko wyblaknąć icon_wink.gif



Z tym blaknięciem ceramiki to jakiś chyba urban legend... icon_smile.gif Z tego co się orientuję żadna firma - czy to Roben, Koramic czy jeszcze coś innego - nie daje gwarancji na kolor dachówek ceramicznych. Zresztą ceramika jest generalnie bardzo odporna na przebarwienia, niezależnie od tego czy to jest klasyczna czerwona czy wypaśna czarna dachówka icon_smile.gif Co innego np. dachówki cementowe, które są barwione z wykorzystaniem chemii i tam rzeczywiście po dłuższym czasie materiał się może przebarwić. Poza tym moja ekipa od dachu kładła dachówki w taki sposób, żeby mieszać je z różnych paczek, a nie kłaść jak leci paczka po paczce. To wynika ponoć z technologii produkcji - kolorystyka ma prawo się minimalnie różnić od siebie i potem na już położnym dachu widać jakieś jaśniejsze albo ciemniejsze fragmenty dachu. Ale to jest po prostu nie do uniknięcia przy tym materiale!
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

na dachówkę, nie było mnie już stać, ale podoba mi się, nawet stara poniemiecka icon_smile.gif



Sam fakt, że piszesz "poniemiecka" powinien wyczerpywać temat porównywania gontu z dachówką icon_biggrin.gif Bo czy gont mógłby być poniemiecki? Niestety nie, bo ta technologia tyle nie przetrwa. My zdecydowaliśmy się na ceramicznego Koramica i mamy 30 lat gwarancji. W przypadku gontów to nie do pomyślenia ;)
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Sam fakt, że piszesz "poniemiecka" powinien wyczerpywać temat porównywania gontu z dachówką icon_biggrin.gif Bo czy gont mógłby być poniemiecki? Niestety nie, bo ta technologia tyle nie przetrwa. My zdecydowaliśmy się na ceramicznego Koramica i mamy 30 lat gwarancji. W przypadku gontów to nie do pomyślenia ;)



W temacie "przetrwania" dachówek ceramicznych, polecam ten wiejący grozą filmik! icon_biggrin.gif
http://www.youtube.com/watch?v=220aAmjc5kQ
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Nie no panowie, jest akurat spora różnica między dachówką a gontem: gont odpada wielkimi łatami, a dachówki lecą po kolei. Łatwiej i taniej naprawić dach przykryty dachówką, niż gontem... Poza tym gont to niby jednolite pokrycie, ale to w przypadku ekstremalnego wiatru akurat minus - jak wiatr się dostanie pod gont, to różnica ciśnień po prostu poderwie całą połać do góry i będziesz jej szukać kilka ulic dalej. Dachówka ma szczeliny wentylacyjne, przez co nie występuje taka różnica ciśnień i raczej się nie zdarza. No ale oczywiście nikt nie projektuje dachów, które na 100% wytrzymają ekstremalne warunki pogodowe. Tak samo jak nie ma aut, które gwarantują bezpieczeństwo przy zderzeniu z murem przy prędkości 100 km/h... Ale nie zmienia to faktu, że istnieją rozwiązania bardziej i mniej bezpieczne!
  • 2 miesiące temu...
Napisano
moim skromnym zdaniem dachówka prezentuje sie duzo okazalej na dachu niz gont, dach to inwestycja na lata i nie warto szukac jakis subsytutów, lepiej przebolec i miec ładny i solidny dach który spełnia swoje funkcje niz codziennie patrzeć na coś co sie nie podoba:/ ja u siebie mam dachówkę Romańską i nie moge narzekać kazdy kto mnie odwiedza jest pod wrażeniem. Co do wzgeldów bezpieczeństwa to nei ma dachu idealnego chyba że masz płaski dach i wylany strop, ale to relikt minionej epoki wg mnie:P a tak jak ktos napisał dla pozostałych przypadków jest cos takiego jak ubezpieczenie icon_smile.gif
Napisano (edytowany)
Cytat

moim skromnym zdaniem dachówka prezentuje sie duzo okazalej na dachu niz gont, dach to inwestycja na lata i nie warto szukac jakis subsytutów, lepiej przebolec i miec ładny i solidny dach który spełnia swoje funkcje niz codziennie patrzeć na coś co sie nie podoba:/ ja u siebie mam Romańską i nie moge narzekać kazdy kto mnie odwiedza jest pod wrażeniem. Co do wzgeldów bezpieczeństwa to nei ma dachu idealnego chyba że masz płaski dach i wylany strop, ale to relikt minionej epoki wg mnie:P a tak jak ktos napisał dla pozostałych przypadków jest cos takiego jak ubezpieczenie icon_smile.gif




kolego to sprawdzaj co dzień - sprawdzaj czy aby coś Ci się z tej dachówki nie łuszczy i nie spada rynnami
żebyś się z ręką w nocniku nie obudził po 9 latach powodów do dumy nie mam bo dachówka już nie jest zadną rewelacją - wręcz jest żenadą
ale monier powody do wstydu ma zdecydowanie Edytowano przez Redakcja (zobacz historię edycji)
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Całe szczęście że tylko? w/g Ciebie.



Teraz się akurat w projektowaniu domów mocno wraca do dachówki ceramicznej i różnych ceglanych pierdółek typu wole oczy. Wystarczy przejrzeć sobie pierwszy lepszy portal z projektami domów. Dachów płaskich jest mało i to niekoniecznie moim wynika z tego, że te dachy są złe, ale po prostu z trendów w budownictwie. Akurat u mnie w sąsiedztwie stoi kilka klasycznych "klocków" sprzed 20-30 lat i są naprawdę fajnie zaadaptowane icon_smile.gif Ale wydaje mi się że większość osób ciągle utożsamia pojęcie "dom" z budynkiem z klasycznym spadzistym czerwonym dachem. Stereotyp, z którym chyba nie ma co walczyć...
Napisano
Ceramika zawsze byla stosowana w budownictwie, tylko ze wzgledu na koszty ludzie zaczeli stosowac jakies zamienne materialy. dobrze ze taki tematy sie teraz porusza bo czesto ludzie sa zawiedzeni slabymi materialami a nie wiedza jakie wlasciwosci ma dachowka.
Napisano
Cytat

Teraz się akurat w projektowaniu domów mocno wraca do dachówki ceramicznej i różnych ceglanych pierdółek typu wole oczy. Wystarczy przejrzeć sobie pierwszy lepszy portal z projektami domów. Dachów płaskich jest mało i to niekoniecznie moim wynika z tego, że te dachy są złe, ale po prostu z trendów w budownictwie. Akurat u mnie w sąsiedztwie stoi kilka klasycznych "klocków" sprzed 20-30 lat i są naprawdę fajnie zaadaptowane icon_smile.gif Ale wydaje mi się że większość osób ciągle utożsamia pojęcie "dom" z budynkiem z klasycznym spadzistym czerwonym dachem. Stereotyp, z którym chyba nie ma co walczyć...


przecież płaski dach nie oznacza klocka

widziałem kilka ciekawych budynków z płaskim dachem, jak również wiele wiele takich projektów - najczęściej pod hasłem "projekty nowoczesne"
Napisano
ja ostatnio coraz czesciej spotykam sie z klockami przerabianymi , maja albo podniesione dachy zeby byl spadzsty albo czesciej stosowane rozebranie czesci scian pietra i zrobienie pietra ze skosami. bardzo fajnie to wyglada
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Cytat

gont niestety jest to pokrycie na ok. 15-20lat max. a dachówka jak sami widzieliście na starych domach po 100... lat ? a jeszcze ceramiczna angobowana nie porasta mchem nawet od strony północnej.
Mariusz

 

 


Po co mi pokrycie na 100 lat skoro za 40 lat, przy dobrym trwałym goncie, już będę myślał o kwaterze 1x2 metry pod ziemią a nie o wymianie dachu?
Za 100 lat to ściany z waszego gazobetonu i porotermu się rozpadną (dlatego buduję z silikatów icon_smile.gif
Ta wieczystość dachówki to miraż.
Ja buduję parterówkę z poddaszem nieużytkowym, i kładę gont z pełnym deskowaniem. Płacę mniej niż za dachówkę, mam pełne szczelne pokrycie dachu a nie jakąś badziewiastą membranę, w razie problemów/remontu to kładę kolejny gont na ten stary bez potrzeby rozwalania dachu, aha, i rok temu spadł u mnie duży grad (Bilcza pod Kielcami). Wszystkie "super trwałe" dachówki ceramiczne rozsypały się w mak. Dachy z gontu - nietknięte.
Nie przeczę że dla kogoś dachówka jest lepsza - na pewno dla tych co mają proste dachy i dobre ubezpieczenie od gradu icon_smile.gif Dla skomplikowanych dachów cena obróbek i wykończeń dachówki ceramicznej powala.
No i dla lansu niezależnie od dachu icon_smile.gif

 

 

 

 

 

Cytat

moim skromnym zdaniem dachówka prezentuje sie duzo okazalej na dachu niz gont, dach to inwestycja na lata i nie warto szukac jakis subsytutów, lepiej przebolec i miec ładny i solidny dach który spełnia swoje funkcje niz codziennie patrzeć na coś co sie nie podoba:/ ja u siebie mam dachówkę Romańską i nie moge narzekać kazdy kto mnie odwiedza jest pod wrażeniem. Co do wzgeldów bezpieczeństwa to nei ma dachu idealnego chyba że masz płaski dach i wylany strop, ale to relikt minionej epoki wg mnie:P a tak jak ktos napisał dla pozostałych przypadków jest cos takiego jak ubezpieczenie icon_smile.gif

 




Gwarantuje ci że po 2 latach mieszkania już nie patrzysz na dach. Po co się gapić w górę?

 

Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Gwarantuje ci że po 2 latach mieszkania już nie patrzysz na dach. Po co się gapić w górę?


No co Ty? o sąsiadach upierdliwych zapomniałeś icon_lol.gif
Napisano
Cytat

Jejku skąd ty masz takie zdjęcia icon_smile.gif
Czy to prawdziwy dom?
Chyba sobie taki zrobię, zrobię furorę icon_smile.gif



świetne zdjęcie icon_smile.gif a sam dom z pewnością wyróżnialby się w okolicy icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Jejku skąd ty masz takie zdjęcia icon_smile.gif
Czy to prawdziwy dom?
Chyba sobie taki zrobię, zrobię furorę icon_smile.gif


To jego domy, ten pierwszy to rezydencja a ten drugi to letnia weekendowa ostoja icon_lol.gif
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
I to dach odnawialny, ścinasz drzewa, masz opal za friko, i znowu sadzisz , jak urośnie znowu ścinasz icon_biggrin.gif
  • 3 tygodnie temu...
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Witam!!

Jestem świeży w temacie. Przymierzam się do nadbudowania parterowca i zastanawiam się co wybrać. Na razie jest to etap planowania, ale warto już się zastanowić czym pokryć dach. Dach ma być dwuspadowy, niewielka powierzchnia. Około 100m^2 jak mniemam. Blacha odpada. Znajomi polecali mi dachówkę. Sami użyli BRAAS i chwalą sobie i temperaturę na poddaszu i jakość spasowania/wykonania. Chcę zaciągnąć innych opinii. Możecie pomóc? icon_confused.gif
Napisano
Sama dachówka obojętnie jakiej firmy ma mało co wspólnego z temperaturą panująca na poddaszu.
Za to odpowiedzialna jest izolacja termiczna.
Więc ten argument "za" możesz spokojnie odrzucić.
Reszta jest sprawą indywidualnych wyborów... nazwa firmy jeszcze nic nie mówi o produkcie, bo modeli jest mnogo, a do tego jeszcze dochodzą kolory poszczególnych pokryć.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Ceramika wolniej się nagrzewa nż np. blacha. Tak więc przy niezbyt dobrze zrobionej izolacji ma to spore znaczenie.

Dachówka to oczywiście słuszny kierunek, ale nie ma co się ślepo trzymać tej technologii za wszelką cenę. Kupowanie dachówki bez powłoki (naterualna) to moim zdaniem wątpliwy pomysł, bo taka dachówka może wymagać kosztownej konserwacji. Optymalne rozwiązanie to dachówki angobowane - oczywiście nieco droższe. Ale w kwestii estetyki i "bezawaryjności" jest to dobre rozwiązanie. Sam mam ceramiczną angobę z Koramica i IMHO jest to świetny wybór. Poniżej tej jakości w ceramice moim zdaniem już nie warto schodzić i można szukać innych rozwiązań.
Napisano
Cytat

Ceramika wolniej się nagrzewa nż np. blacha. Tak więc przy niezbyt dobrze zrobionej izolacji ma to spore znaczenie.


Pierwsze zdanie prawda, drugie pozbawione sensu.
To już kolor pokrycia będzie odgrywał większą rolę.
Bo jakie znaczenia ma różnica w czasie rozgrzewania (a niech będzie i 0,5 godziny) jak żar z nieba leje przez 6-8 godzin.
Nieważne że poddasze się rozgrzej później (o 0,5 godziny), tylko że licząc od południa temperatury na nim panujące są co najmniej nieprzyzwoite (przy źle zrobionej/dobranej izolacji).
Napisano
Cytat

Nieważne że poddasze się rozgrzej później (o 0,5 godziny),.



Ale i dokładnie o tyle samo, później - spadnie temperatura.

Sumarycznie będzie tak samo długo podwyższona temperatura na poddaszu.
Napisano
Dzięki za podpowiedź. icon_smile.gif
Poczytałem tu i ówdzie i pada nazwa "protegon". Podobno ma jakiś filtr.
Co do koloru - jeszcze nie patrzyłem na paletę, ale raczej ceglana czerwień (jeżeli to jest kolor icon_biggrin.gif ).
Kurcze daliście mi zagwozdkę.
Gość mhtyl
Napisano
Kolejny bajer aby podbić cenę icon_biggrin.gif wątpię aby to aż tak działało jak pisze producent. I co z tego jak dalej ona jest cementowa.
Kup porządną ale ceramiczną, wyjdzie taniej a może nawet i w tej samej cenie to cementowa z protegonem.
Napisano
Producenci dachówek cementowych wymyślają różniste filtry, bo poszła fama, że ich produkty płowieją na słońcu... To chyba zresztą jedyny minus dachówek cementowych vs. ceramicznych. Nie da się zrobić dachówek cementowych angobowanych, nie ma też glazurowanych - a te warianty ceramiki naprawdę miażdżą konkurencję. Cementowe można porównać do dachówek z pokryciem naturalnym, ale teraz takie dachówki w Polsce idą głównie na renowacje.
Napisano
Cytat

Producenci dachówek cementowych wymyślają różniste filtry, bo poszła fama, że ich produkty płowieją na słońcu... To chyba zresztą jedyny minus dachówek cementowych vs. ceramicznych. Nie da się zrobić dachówek cementowych angobowanych, nie ma też glazurowanych - a te warianty ceramiki naprawdę miażdżą konkurencję. Cementowe można porównać do dachówek z pokryciem naturalnym, ale teraz takie dachówki w Polsce idą głównie na renowacje.



Ok - to teraz mnie rozłożyliście do końca. icon_biggrin.gif
angobowanych - co to znaczy?
dachówka cementowa na + czy - względem ceramicznej? A jak tak to czemu?

A w protegonie nie chodziło o odbijanie promieni w taki sposób, aby obniżyć temperaturę na poddaszu (a nie o kolor?)?

Dzięki wszystkim za odpowiedzi. Spać teraz po nocach przez was nie mogę icon_biggrin.gif
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Ok - to teraz mnie rozłożyliście do końca. icon_biggrin.gif
angobowanych - co to znaczy?
dachówka cementowa na + czy - względem ceramicznej? A jak tak to czemu?

A w protegonie nie chodziło o odbijanie promieni w taki sposób, aby obniżyć temperaturę na poddaszu (a nie o kolor?)?

Dzięki wszystkim za odpowiedzi. Spać teraz po nocach przez was nie mogę icon_biggrin.gif


Trudno komuś coś tłumaczyć jak nie ma on podstawowego pojęcia.
Angoba to rodzaj powłoki w dachówce ceramicznej tak samo jak szkliwiona jest jeszcze lepsza ale i droższa od angoby.
Kolor to inna sprawa, bo może być np kasztan w angobie jak również i kasztan szkliwiony.
Co do obniżenia tej temperatury to jakoś nie chce mi się wierzyć aby to skutkowało.
Napisano
Cytat

Trudno komuś coś tłumaczyć jak nie ma on podstawowego pojęcia.
Angoba to rodzaj powłoki w dachówce ceramicznej tak samo jak szkliwiona jest jeszcze lepsza ale i droższa od angoby.
Kolor to inna sprawa, bo może być np kasztan w angobie jak również i kasztan szkliwiony.
Co do obniżenia tej temperatury to jakoś nie chce mi się wierzyć aby to skutkowało.



To inaczej spytam - co byś mi polecił, żebym potem nie pluł sobie w brodę, że np z metra nie dopłaciłem 10pln a miałbym lepiej? Załóżmy, że dam wiarę temu co piszą o protegonie. Co innego podobnego możecie polecić? Jakiś artykuł? Gdzie sięgnać wiedzy?
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

To inaczej spytam - co byś mi polecił, żebym potem nie pluł sobie w brodę, że np z metra nie dopłaciłem 10pln a miałbym lepiej? Załóżmy, że dam wiarę temu co piszą o protegonie. Co innego podobnego możecie polecić? Jakiś artykuł? Gdzie sięgnać wiedzy?


Naprawdę jesteś Szalony icon_biggrin.gif (bez urazy) chcesz podyskutować to nie mając wiedzy podstawowej o dachówkach powinienem poczytać , popytać, pooglądać dachy pokryte dachówka ceramiczną i cementową, wtedy wyrobisz sobie jako takie zdanie i będziesz mógł podyskutować. Co z tego ,że Ci polecę dachówkę ceramiczną bo ja taką mam.
Tu na forum w jednym temacie jeden kolega też mia problem z wyborem dachówki i pomimo nakłaniania go do kupna dachówki ceramicznej on kupi cementową icon_biggrin.gif Tu sobie poczytasz o tym
https://forum.budujemydom.pl/Dachowka-cemen...zna-t21918.html

I tu masz jeszcze kilka tematów w sprawie Cie interesującej
https://forum.budujemydom.pl/Jaka-wybrac-da...zna-t20019.html
https://forum.budujemydom.pl/dachowka-jaka-czemu-t11281.html
https://forum.budujemydom.pl/Dachowka-cemen...zna-t21918.html
Po tej lekturze sądzę, że inaczej będziesz spoglądał na dachówki icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Naprawdę jesteś Szalony icon_biggrin.gif (bez urazy) chcesz podyskutować to nie mając wiedzy podstawowej o dachówkach powinienem poczytać , popytać, pooglądać dachy pokryte dachówka ceramiczną i cementową, wtedy wyrobisz sobie jako takie zdanie i będziesz mógł podyskutować.



Ihaaaa!!! U mnie sylwester trwa do czerwca!! icon_lol.gif

Ale tak na poważnie - dlatego tutaj jestem, żeby się od was nauczyć jak najwięcej. Dzięki za linki - już lecę studiować.
Jak już mniej więcej zlapię szkic wrócę z trudniejszymi pytaniami. icon_razz.gif

Dzięki za odpowiedź ;)
  • 2 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 2.   Sander Standard Alu (płyta z folią aluminiową): W tym systemie rura grzewcza leży w styropianowym rowku, a na całej powierzchni płyty znajduje się cienka warstwa laminowanej folii aluminiowej. Folia ma za zadanie rozprowadzić ciepło z rury na boki, aby ogrzać powierzchnię między rurami. Jej skuteczność jest jednak ograniczona przez jej grubość – jest bardzo cienka. Działa, ale transfer ciepła z rury do płyty i na jej powierzchnię nie jest idealny.   System z radiatorami (płytami aluminiowymi): W tym rozwiązaniu w rowkach styropianu umieszcza się specjalnie wyprofilowane, znacznie grubsze (ok. 0,5 mm) płyty aluminiowe. Rura jest w nie wciśnięta, co zapewnia niemal idealny, maksymalny styk na dużym fragmencie jej obwodu. Taka płyta działa jak radiator – bardzo skutecznie "wysysa" ciepło z rury i rozprowadza je na swojej dużej powierzchni. Taki system jest w stanie przekazać do wylewki i podłogi trochę więcej ciepła przy tej samej temperaturze zasilania. Jest to rozwiązanie po prostu wydajniejsze.     Trudny temat, chyba nieopłacalne i prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.   Nie powinien Pan traktować zakupu płyt Sandera jako błędu. To jest standardowy, popularny system, który w ocieplonym budynku sprawdza się dobrze. W Pana przypadku jego niższa (w porównaniu do radiatorów) efektywność jest po prostu brutalnie obnażana przez ogromne zapotrzebowanie budynku na ciepło.   Patrząc na przedstawiony problem z perspektywy ekonomicznej, optymalna strategia działania wydaje się jasna.   Należy zakończyć montaż ogrzewania podłogowego w oparciu o zakupiony system płyt Sander, a w następnej kolejności potraktować priorytetowo termomodernizację budynku. .   Takie podejście przynosi podwójną korzyść: po pierwsze, unika Pan strat finansowych, wykorzystując posiadany materiał. Po drugie, inwestycja w termomodernizację szybko się zwróci dzięki znacznemu ograniczeniu strat ciepła.      
    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...