Skocz do zawartości

Będzie nowe Prawo Budowlane???


Recommended Posts

Napisano
Odpowiedź można znaleźć w przygotowanych przez Ministerstwo Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej założeniach projektu nowej ustawy Prawo budowlane i nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Pożyjemy, zobaczymy...

Całość tutaj
Napisano
Cytat

I tak WZ to śmiech na sali.



łaj?

a co do samego projektu zmiany ustawy czy też wporwadzenia nowej, to "lepsze" jest wrogiem "dobrego"
co niektóre komentarze zwracajauwagę na minusy takiego podejścia

to, że zniknie potrzeba uzyskania PnB nie oznacza ułatwiwenia, a wręcz może utrudnić, bo gdy decyzja staje się ostateczna to podważyć ją jest b.trudno, wręcz niemożliwe w gro przypadków, a tak - sąsiad się o coś dop.... i nadzór wstrzyma prace, urząd pokiwa głową, rozbrajająco stwierdzi, że czegoś "nie zauważył", a inwestor w czarnej doopie, bo inwestycja rozgrzebana, kredyty wzięte

jeszcze kiedyś była mowa o decyzji urbanistycznej, tu w tym tekscie o jakiśmś doprecyzowanym studium (miejscowe przepisy urbanistyczne), co też sprowadza się do jeszcze jednego dokumentu, niezbędnego do spelnienia warunków stawianych przy skaładaniu wniosku o PnB

a te całe propozycje to być może ulga dla małych inwestorów w pipidówkach, ale dużych miastach to nadal będzie upierdliwość i droga przez mękę
jak zauważa jeden z komentatorów - wszystkie problemy rozwiązuje MPZP, tego nie ma i dość pewne jest to, że taka sytuacja sprzyja zawoalowanej korupcji, bo wtedy to niejeden urzędas skutecznie trzyma inwestora w garści

a czy MPZP czy ustalenie miejscowych przepisów urbanistycznych to niemała kasa, której gminy na to nie mają i kółko się zamyka
Napisano
Ten artykuł, powstał na zasadzie jedna pani, drugiej pani powiedziała w kolejce do magla.
Jego autor nawet nie zajrzał na stronę ministerstwa, a jego informator z ministerstwa, pracuje przy konserwacji powierzchni płaskich.
Napisano
WZ - po co mi uzgodnienie WZ z dostawcami prądu i wody, skoro i tak nie chcą ich podłączyć później ??

1 sytuacja - sąsiad 400m ode Mnie - wodociąg od jego domu 30m - ale w posesji sąsiada a ten nie wyraża zgody - wniosek - kopanie studni.
2 sytuacja - sąsiad 300m ode Mnie - ponad rok czekał po zakończeniu budowy domu na podłączenie prądu.
3 sytuacja - sąsiadka 30m ode Mnie - patrz pkt pierwszy.

Więc jak się TO ma do budowy domu - jasno i klarownie napisać - budujesz na własne ryzyko, bo dostaw prądu lub wody nie możesz mieć zagwarantowane, a nie dom wybudowany a prądu ani wody nie ma...

Pomijam już aspekty architektoniczne, co działka to inny dom, dwupiętrowy, kopertowy, parterowy... i jak się ma do tego kąt nachylenia dachu?
Napisano
a o to to już trzeba mieć pretensję do gestorów sieci i sąsiada, nie do organu wydającego WZ
rozumiem, że wolisz nie dostać wcale WZ

a czemu pomijasz aspekty architektoniczne?
skoro w jednej okolicy masz taką różnorodność to się trzeba cieszyć, że możesz postawić co chcesz, a nie kwiczeć, że ograniczają komuś prawa, umniejszają swobody (takie złe pojęcie demokracji)

zawsze niedobrze

a gdyby nie instytucja WZ, to m2 mieszkania czy domu kosztowałby o wiele więcej niż obecnie
Napisano
mnie osobiście (trochę) dziwi, tak mała dostępnośc MPZP - w mojej miejscowości i wszystkich okolicznych od dawna obowiązują MPZP...
a to że sąsiedzi się na coś tam nie zgadzają, to już zupełnie inna kwestia, nie mająca związku z WZ lub MPZP
Napisano
Jak będzie, nie wiadomo. Rząd nie ma nowego projektu. Ten co wisi na stronie ministerstwa (projekt zmiany ustawy o planowaniu), był przygotowany pod uchwaloną ustawę Prawo Budowlane - zawetowaną i „odrzuconą” (na podstawie orzeczenia KT), a później „zaprotezowany” dla potrzeb starego PB.

Ten wiszący na stronie projekt, „porzucono”:

Cytat

W dniu 23 marca 2011 r. Zespół do spraw Programowania Prac Rządu negatywnie zaopiniował dalsze procedowanie projektu ustawy.



Ps. Na moim terenie, żadna z okolicznych gmin nie posiada MPZP dla całości gminy, a tylko nieliczne mają dla niewielkich obszarów gminy – z reguły były to tereny przeznaczone pod „przemysłówkę” lub osiedla mieszkaniowe.
Napisano
Cytat

WZ - po co mi uzgodnienie WZ z dostawcami prądu i wody, skoro i tak nie chcą ich podłączyć później ??

Więc jak się TO ma do budowy domu - jasno i klarownie napisać - budujesz na własne ryzyko, bo dostaw prądu lub wody nie możesz mieć zagwarantowane, a nie dom wybudowany a prądu ani wody nie ma...



Tak się zastanawiam i przyznam, że nie rozumiem. Zgodnie z zapisami ustawy o planowaniu … w Art.61. ust. 5, wyraźnie napisano:

Cytat

Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, uznaje się za spełniony, jeżeli wykonanie uzbrojenia terenu zostanie zagwarantowane w drodze umowy zawartej między właściwą jednostką organizacyjną a inwestorem.
A Art.61 ust.1. pkt.3 brzmi:
3) istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu, z uwzględnieniem ust. 5, jest
wystarczające dla zamierzenia budowlanego;



To znaczy jak, masz rzeczone umowy, a mimo to nie chcą wybudować ?
To ich zaskarż z wnioskiem o wykonanie umowy, lub zwrotem poniesionych kosztów na bezużyteczną inwestycję.
Chyba, że w rzeczonych umowach, jest zastrzeżenie, że to inwestor ma załatwić zgodę na wszelkie służebności, a w większości umów taki zapis istnieje.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Odpowiedź można znaleźć w przygotowanych przez Ministerstwo Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej założeniach projektu nowej ustawy Prawo budowlane i nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Pożyjemy, zobaczymy...

Całość tutaj


Żeby tylko nam "buty nie spadły" jak zobaczymy końcowy efekt.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
W budownictwie szykuje się prawdziwa rewolucja. Budynki będą mogły powstawać bez decyzji o warunkach zabudowy, a nawet bez pozwolenia na budowę - dowiedział się "Dziennik Gazeta Prawna".

Gazeta poznała projekt założeń nowych przepisów, które upraszczają procedury i usprawniają proces budowy. Nowelizacja dotyczy zarówno prawa budowlanego jak i ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym.

Rewolucyjny zapis przewiduje, że administracyjna decyzja o pozwoleniu na budowę dotyczyć ma tylko dużych budów (o kubaturze pow. 5 tys. m sześc. lub wysokości pow. 12 m). Przy mniejszych możliwe będzie korzystanie z uproszczonej ścieżki zgłoszenia. Zgody budowlanej nie będzie też blokować brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Koncepcja tych i innych nowych przepisów jest w trakcie konsultacji ze środowiskami budowlańców. Po ich wejściu w życie budowy mają być w założeniu szybsze i niezależne od arbitralnych decyzji urzędników.

Tekst źródłowy
  • 1 rok temu...
Napisano (edytowany)
Zmiany w prawie budowlanym - czy na pewno szybciej i prościej?

Rząd przygotowuje projekt nowelizacji prawa budowlanego, który zakłada uproszczenie formalności związanych z budową m.in. domów jednorodzinnych. Niewykluczone, że nowe przepisy wejdą w życie już na początku przyszłego roku. Jakich zmian mogą spodziewać się przyszli inwestorzy? Czy oby na pewno będą one dla nich korzystne?


Bardzo ciekawa dyskusja Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
  • 3 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez SoSo: Może warto przytoczyć badania turbiny... A nie, zaraz, nie ma żadnych, bo to bubel który się kręci i nie produkuje użytecznej energii.
    • W dobie rosnących cen energii i potrzeby zwiększenia niezależności energetycznej, właściciele domów jednorodzinnych coraz chętniej sięgają po rozwiązania odnawialne. Czy oprócz paneli fotowoltaicznych warto zainteresować się również energią wiatrową? Turbina Dragon od Dospel udowadnia, że tak. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/wentylacja-i-klimatyzacja/a/115529-turbina-wiatrowa-dragon-od-dospel-domowa-energia-z-natury
    • 🟩 SIATKI I PRĘTY KOMPOZYTOWE GRP – MĄDRA ALTERNATYWA DLA STALI ✅ 3x tańsze. ✅ 9x lżejsze. ✅ Bez rdzy. ✅ Z CE i ISO. Jeśli nadal zbroisz beton stalą, to wiedz, że istnieje sprawdzone i certyfikowane rozwiązanie: kompozytowe zbrojenie z włókna szklanego GRP od TROKOTEX – polskiego producenta z 40-letnim doświadczeniem. 🧱 Co oferujemy: 🔹 Siatki kompozytowe GRP – na fundamenty, wylewki, posadzki, podłogi, prefabrykaty 🔹 Pręty kompozytowe GRP (w kręgach i odcinkach) – od fi6 do fi16 mm 🔹 Produkty z certyfikatem CE, ISO 9001, ISO 14001, KOT 💪 Dlaczego kompozyt? Nie koroduje – odporność na sól, wilgoć, chemię Nie przewodzi ciepła – idealny pod ogrzewanie podłogowe Lekki – łatwy transport i montaż bez ciężkiego sprzętu Wytrzymały – nie ustępuje stalowym zamiennikom Ekonomiczny – mniej strat, niższe koszty robocizny Ekologiczny – żywotność do 100 lat, zero rdzy i strat 📦 Kup online: 👉 https://sklep.trokotex.pl/ Próbki wysyłamy GRATIS.
    • A to już zależy od zastosowanego impregnatu i efektu jaki chce uzyskać inwestor.
    • To nie przepisy się zmieniły tylko ich interpretacja.  Te zawarte w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych w tym względzie nie zmieniły się od ich przyjęcia w 2002 r. Prawie tak samo brzmiały stosowne zapisy w rozporządzeniu z roku 1994 (to też § 14), chociaż były nieco bardziej szczegółowe i lepiej sformułowane. Największe znaczenie mają więc zapisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2022 Poz. 1225, z późniejszymi zmianami).   § 14. 1. Do działek budowlanych oraz do budynków i urządzeń z nimi związanych należy zapewnić dojście i dojazd umożliwiający dostęp do drogi publicznej, odpowiednie do przeznaczenia i sposobu ich użytkowania oraz wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, określonych w przepisach odrębnych. Szerokość jezdni stanowiącej dojazd nie może być mniejsza niż 3 m. 2. Dopuszcza się zastosowanie dojścia i dojazdu do działek budowlanych w postaci ciągu pieszo-jezdnego, pod warunkiem że ma on szerokość nie mniejszą niż 5 m, umożliwiającą ruch pieszy oraz ruch i postój pojazdów. 3. Do budynku i urządzeń z nim związanych, wymagających dojazdów, funkcję tę mogą spełniać dojścia, pod warunkiem że ich szerokość nie będzie mniejsza niż 4,5 m.   Obecnie te przepisy są przez część urzędników interpretowane w ten sposób, że zasadniczo droga prowadząca do budynku powinna mieć przynajmniej 5 m. To jest niejako punkt wyjścia. Natomiast 4,5 m dojścia to przypadek szczególny, co do którego nie ma jasnej interpretacji. Natomiast 3 m to w tej interpretacji minimalna szerokość samej jezdni, jeżeli jest ona częścią drogi, obejmującej również choćby chodnik.  Natomiast dawniej interpretowano to w ten sposób, że wystarczająca minimalna szerokość drogi wynosi 3 m i przynajmniej tyle musi mieć jej jezdnia. Na tej podstawie akceptowano drogi o szerokości 3 m. Ponadto przypominam, że w razie braku chodnika pieszy może zgodnie z prawem poruszać się po jezdni, kierowca ma zaś obowiązek zachowania w takiej sytuacji szczególnej ostrożności.   Dotychczasowe stanowisko sądów i opinie prawników przychylają się jednak do starej interpretacji, uznając 3 m za wystarczającą szerokość drogi dojazdowej. Polecam do przeczytania:   https://www.mpoia.pl/index.php/dzialalnosc/zespol-rzeczoznawcow?view=article&id=1790&catid=39 https://serwisy.gazetaprawna.pl/nieruchomosci/artykuly/1494335,jaka-szerokosc-drogi-dojazdowej-do-dzialki-nowe-prawo-budowlane.html   Generalnie stanowisko jest takie, że to właśnie § 14.1 zawierający wymóg dostosowania drogi do potrzeb, a przy tym zapewnienia jezdni o szerokości nie mniejszej niż 3 m jest podstawową ogólną regulacją. Natomiast te zawarte w kolejnych (§ 14.2 oraz § 14.3) są przypadkami szczególnymi. Na to wskazuje sama konstrukcja tego przepisu, kolejność podania wymagań. Ponadto wskazuje na to również brzmienie § 14 w wersji z roku 1994.   Jest więc podstawa, żeby odwoływać się od decyzji. Tu przepisy prawa nie są jednoznaczne, to kwestia ich interpretacji. Ewentualnie jest też możliwość wystąpienia do właściwego ministra o jednorazową zgodę o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych. Jest tu jeszcze jedno ważne zastrzeżenie. Jeżeli w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy określono minimalną szerokość dróg dojazdowych to podważyć te zapisy będzie trudno. Samorząd ma bowiem prawo zamieścić tam wymagania ostrzejsze, niż przewidują to przepisy ogólne. Ale i tak nie jest to sytuacja bez szans, skoro przy tej drodze już są zabudowane działki. Wymóg zapewnienia szerszej drogi tylko w odniesieniu do niektórych działek prowadzi przecież w takiej sytuacji do absurdu. Ale to trudna droga i należałoby się powoływać już na tzw. klauzule generalne. PS. w załączniku umieszczam stary wariant rozporządzenia z 1994 r. Nowy zacytowałem w odpowiedzi.    WT 1994 D19950046.pdf
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...