Skocz do zawartości

Niechciane drzewo


MrTomo

Recommended Posts

Jeżeli nie ma jeszcze 10 lat, to można.
Cytat

Wycinka drzew bez zezwolenia

Wymogu uzyskania zezwolenia na wycięcie nie stosuje się między innymi do drzew i krzewów:

owocowych (z wyłączeniem rosnących na terenie wpisanym do rejestru zabytków oraz w granicach parku narodowego lub rezerwatu przyrody – na obszarach nieobjętych ochroną krajobrazową);
rosnących na plantacjach;
których wiek nie przekracza dziesięciu lat;
usuwanych na podstawie decyzji administracyjnych dotyczących ochrony przeciwpowodziowej, bezpieczeństwa ruchu kolejowego i lotniczego oraz utrzymania urządzeń melioracji wodnych;
rosnących w lasach – regulacje dotyczące możliwości wycinki tego typu obiektów zostały uregulowane w ustawie z 28 września 1991 r. o lasach (j.t. Dz. U. z 2005 r. nr 45, poz. 435);

Drzewa, które posadziliśmy na własnej działce nie dawniej niż pięć lat temu, możemy dowolnie wycinać i przesadzać. Starsze, choćby nawet usychały, wymagają zgody na wycinkę.

Link do komentarza
Każde drzewo, którego wiek nie przekracza 10 lat można wyciąć bez zgłoszenia – bez względu na to w jaki sposób się „zasiało”. Poza nielicznymi wyjątkami „dziko rosnącymi” (ochrona gatunkowa) – np. cis.


dopisałem:

Cytat

Jeżeli nie ma jeszcze 10 lat, to można.

Cytat

Drzewa, które posadziliśmy na własnej działce nie dawniej niż pięć lat temu, możemy dowolnie wycinać i przesadzać. Starsze, choćby nawet usychały, wymagają zgody na wycinkę.




10 lat icon_biggrin.gif


Cytat

regulacje dotyczące możliwości wycinki tego typu obiektów zostały uregulowane w ustawie z 28 września 1991 r. o lasach (j.t. Dz. U. z 2005 r. nr 45, poz. 435);



Podstawą prawną jest Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (z późniejszymi zmianami) a konkretnie jej Art.83.6. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Najprosciej:

Mierzysz obwód drzewa, wyliczasz jego średnicę (obwód dzielisz przez 3,14) .

Średnicę z pierwszej wartości tabeli, dzielisz przez 2 (bo ta w tabeli jest dla 20 lat) i masz wynik, dla danego gatunku.

Porównujesz średnicę drzewa, z tą wyliczoną z tabeli – jeśli średnica drzewa na działce jest większa od tej z tabeli – drzewo ma więcej niż 10 lat.
Link do komentarza
Cytat

Ja jednak zgłosiłabym to drzewo do wycięcia . Lepiej być w zgodzie z prawem bo kara jest ogromna za bezprawną wycinkę.



icon_eek.gif

A dlaczego sądzisz (twierdzisz), że to co napisane wyżej, jest niezgodne z prawem ?

To właśnie prawo stanowi (ustawa o ochronie przyrody), że drzewa do 10 lat, nie podlegają „procedurze urzędniczej”.
Link do komentarza
Cytat

icon_eek.gif

A dlaczego sądzisz (twierdzisz), że to co napisane wyżej, jest niezgodne z prawem ?

To właśnie prawo stanowi (ustawa o ochronie przyrody), że drzewa do 10 lat, nie podlegają „procedurze urzędniczej”.




Nie twierdzę że to co napisano wyżej jest niezgodne z prawem.
Zwróciłam tylko uwagę na wątpliwości by dokładnie określić wiek drzewa. Nie na wszystkich glebach drzewa rosną tak samo i może się okazać iż to drzewo ma więcej niz 10 lat. Bezpieczniej w tym wypadku wystąpić do urzędu o zgodę na jego wycięcie
ciekawa informacja na temat jak obliczyć wiek drzewa
http://www.wymarzonyogrod.pl/ogrodnik/odpowiedz/9342
Link do komentarza
To jest niezwykle oficjalna tabela i urzędy dokładnie tak samo ją stosują. Nie ma innej metody bezinwazyjnej.
A tak na marginesie, co jest w tym podanym linku, a nie ma w postach tu ?

A na koniec. We wniosku o wycinkę musisz podać obwód drzewa na wys. 1,3m – jak myślisz po co ?
I co zrobi urzędnik ?
Link do komentarza
Cytat

Czy jeśli drzewo (nie owocowe) około 10 letnie nie jest naniesione na mapę, można go po prostu wyciąć?


Może zastanów się jeszcze nad tym drzewem i warto by było spróbować go przesadzić w dogodne dla Ciebie miejsce na działce .Być posiadaczem drzewa to nie udręka.Co to za drzewo ile mierzy.

Jak zetnie i ktoś zgłosi to urzędnik stwierdzi dokładnie wiek i wtedy może okazać się że ....

Jak urzędnik sam określi wiek z pomiaru obwodu to bezstresowo dla właściciela albo pozwoli albo nie ale co wtedy jak powie nie...? Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Już pomierzyłem... Z pomiarów wynika, że ma około 20lat.
Niestety. To jest modrzew.
Wysoki już jest i przeszkadza mi bo po pierwsze rośnie krzywo, po drugie włazi na dwa świerki rosnące obok.
I tak żadne z tych trzech drzew nie będzie miało dość miejsca.
Nie wiem co z tym fantem zrobić.
A można przyciąć (tak "zdrowo") bez zezwolenia?
Link do komentarza
Cytat

Już pomierzyłem... Z pomiarów wynika, że ma około 20lat.
Niestety. To jest modrzew.
Wysoki już jest i przeszkadza mi bo po pierwsze rośnie krzywo, po drugie włazi na dwa świerki rosnące obok.
I tak żadne z tych trzech drzew nie będzie miało dość miejsca.
Nie wiem co z tym fantem zrobić.
A można przyciąć (tak "zdrowo") bez zezwolenia?


To piękne drzewo modrzew polski może krzywo rośnie bo świerki spychają go na bok . A te świrki to stare są . Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Na oko 10 lat - nie mierzyłem.
Świerki są ładne i bogate. Nie chcę ich ruszać.



Świerk, jako drzewo o płytkim systemie korzeniowym możesz łatwo przesadzić ,świerk natomiast lepiej znosi cień(często pada ofiarą wiatrów lepiej dalej od domu niech rośnie ) .

Modrzew jest gatunkiem wybitnie światłożądnym dlatego się wychylił w jedną stronę ale system korzeniowy ma bardziej rozbudowany przerwa dużo większe wiatry. Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Naturalny wygląd Podkreśla strukturę drewna – słoje i naturalne usłojenie stają się bardziej widoczne i wyraziste. Matowe lub satynowe wykończenie – wygląda bardziej naturalnie niż połysk lakieru. Oddychająca powierzchnia Drewno zachowuje zdolność do oddychania, co pomaga w regulacji wilgotności w pomieszczeniu. Mniejsze ryzyko wypaczeń przy zmianach temperatury i wilgotności. Łatwa konserwacja i naprawa Nie trzeba cyklinować całej podłogi przy uszkodzeniu – można punktowo odnowić fragment. Regularna konserwacja (np. środkiem do pielęgnacji olejowosków) wydłuża żywotność wykończenia. Przyjemność użytkowania Ciepłe i przyjemne w dotyku – idealne dla osób chodzących boso lub z małymi dziećmi. Mniej śliskie niż lakierowane podłogi. Ekologia i zdrowie Produkty olejowoskowe są często na bazie naturalnych olejów i wosków – bezpieczne dla zdrowia. Brak intensywnego zapachu chemii, przyjazne alergikom.   Osmo to jedna z najbardziej znanych marek oferujących wysokiej jakości olejowoski do podłóg drewnianych (i nie tylko). Produkty tej firmy są bardzo cenione zarówno przez profesjonalistów, jak i osoby samodzielnie wykańczające wnętrza.
    • Zgadza się, dlatego uważam że w skrajnych przypadkach, czyli pewnie dwie noce w roku lepiej dogrzać grzałką, niż przepłacać za większą pompę i martwić się o taktowanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Mam człowieka na miejscu. Będzie obserwował.
    • Dziś po południu test obciążeniowy z tego co mi tutaj alert pogodowy wysyła.  
    • To nie do końca tak. Po pierwsze T-CAP nie są jedynymi pompami na rynku, które utrzymują nominalną moc grzewczą w skrajnie niskich temperaturach (-20°C lub mniej). Ale inne o takiej charakterystyce są od nich wyraźnie droższe.  Po drugie, zdolność do utrzymywania mocy nominalnej w trudnych warunkach nie oznacza większej skłonności do taktowania. W praktyce jest wręcz odwrotnie. Taka pompa jest w stanie utrzymać moc nominalną w całym przewidywanym zakresie pracy (mniej więcej od -20 do +15°C). Ale równocześnie to i tak są pompy inwerterowe, czyli z możliwością automatycznego dostosowywania mocy do chwilowych potrzeb. Dla większości pomp powietrze/woda minimum to 30%. Czyli pompa nominalnie np. 9 KW jest w stanie działać w sposób ciągły już z mocą ok. 3 kW.  Natomiast w typowych pompach, których moc spada wraz ze spadkiem temperatury zewnętrznej, też mamy nominalnie np. 9 kW. Ale osiągane dopiero np. przy +7°C na zewnątrz. Natomiast przy -10°C taka pompa będzie miała np. 5-6 kW mocy. Właśnie wtedy będzie potrzebne użycie grzałek. Natomiast przy wysokiej temperaturze zewnętrznej i tak potrzebne będzie wykorzystanie funkcji inwertera. Ale co się stanie, jeżeli wiedząc o spadku mocy wraz z temperaturą zewnętrzną, zdecydujemy się na pompę nominalnie już nie 9 lecz 12 kW? Wtedy powyżej 0°C zakresu regulacji mocy może już zabraknąć.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...