Skocz do zawartości

Odralnianie gruntu przeznaczonego pod zabudowę jednorodzinną?


tomsko

Recommended Posts

Napisano
Witam. Mam następującą sytuację z działką, którą planuję zakupić:
- działka - wg wypisu z rejestru gruntów - jest opisana jako "Grunty orne", oznaczenie "R IV b"
- działka jest objęta miejscowym planem zagospodarowania, z przeznaczeniem na zabudowę jednorodzinną
- działka znajduje się w granicach miasta i jest otoczona zabudowaniami jednorodzinnymi

Teraz pytanie: czy muszę występować o odrolnienie tej działki, aby dostać pozwolenie na budowę domu? Jeśli tak, to co w ogóle daje MPZP skoro i tak trzeba teren odrolnić?
Dziękuję i pozdrawiam.
Napisano
No tak, głupie pytanie z tym MPZP. Ale wracając do tematu, znalazłem takie informacje:

1. MPZP określa przeznaczenie gruntu jako "zabudowa jednorodzinna", ale jeśli działka jest rolna (co jest określone w rejestrze gruntów) to wnioskowanie o wyłączenie jej z użytkowania rolniczego w celu uzyskania pozwolenia na budowę:
a/ jest wymagane, jeśli grunty są oznaczone jako organiczne (dowolna klasa) lub mineralne (klasy I-III)
b/ nie jest wymagane (i nie wymaga żadnych opłat), jeśli grunty są oznaczone jako mineralne kl. IV-VI

2. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia ww. wniosku, ponosi się następujące opłaty:
a/ brak opłat, gdy odrolnimy nie więcej niż 0,05ha (500m2) powierzchni działki przeznaczonej pod bud. jednorodzinne
b/ wymaga sporych opłat jednorazowych oraz rocznych (przez 10 lat), gdy odralniamy więcej niż 0,05ha

3. Rodzaj gruntów sprawdzamy pobierając mapę glebowo-rolniczą, w wydziale GiK starostwa powiatowego.

Nie znalazłem natomiast jasnej odpowiedzi, czy powyższe stwierdzenia (pkt1-2) obowiązują tak samo w granicach administracyjnych miast jak i poza nimi. Proszę o podpowiedź.
Napisano
O, dzięki za precyzyjną odpowiedź. Zatem podsumowując dla wszystkich: o ile budujemy się w granicach adm. miast i mamy MPZP wskazujący na zabudowę jednorodzinną, to działkę mamy odrolnioną "z automatu" i bez kosztów (no, może oprócz zmian w podatku od nieruchomości, ale tym się na razie nie przejmuję).
Napisano
Witam. To jest zagadka dla naprawdę mądrej głowy !
Posiadam tzw. działkę budowlano-rolną 0,63 ha , gdzie przy drodze publicznej jak to zwykle na wsi bywa, są na niej w frontowej części zabudowania typu dom, stodoła itp. Po obu stronach oczywiście w tej frontowej części po sąsiedzku są zabudowania . Reszta działki według wypisu z rejestru gruntów to użytki klasy III, koniec działki też graniczy z drogą publiczną. Czy odrolnić mogę tylko tę część zabudowaną działki , czy cała działka może być odrolniona automatycznie ? Jak to się ma do tego , że jeśli po obu stronach są zabudowania, to nie ma problemu z budowaniem na działce ? Chciałbym wybudować dom na drugim końcu tej działki , gdzie też jest dostęp do drogi publicznej. Proszę, o propozycje.
Rafał.
Napisano
tomsko - miałem bardzo podobną sytuację z częścią swojej działki. Jeśli jeszcze nie kupiłeś działki to napisze jak było w mojej sytuacji. Ja miałem scalane dwie działki- budowlaną i grunty orne VI klasy. W momencie zakupu działki, u notariusza, miałem wypis z MPZP i notariusz w akcie notarialnym zawarł klauzulę, że "działka jest objęta MPZP z przeznaczeniem na zabudowę jednorodzinną" i to pozwoliło "z automatu" odrolnić tę część działki (tylko, że moja działka ma VI klasę, nie wiem czy to coś zmienia). Jednak przed złożeniem wniosku o PNB musiałem złożyć wniosek o wyłączenie z produkcji rolnej, o którym pisałem w swoim dzienniku. Ogólnie nie ma z tym problemu jednak wymaga to składania wniosków po urzędach.

Pozdr
Napisano
Cytat

Ogólnie nie ma z tym problemu jednak wymaga to składania wniosków po urzędach.



Ogólnie nie ma problemu jeśli jest MPZP, bo to on „odrolnia” z urzędu – a problemu nie ma wcale jeśli jest to miasto.

Jeśli nie ma MPZP, to problem jest (zwłaszcza przy gruntach wyższej klasy np. III), bo WZiZT można wydać tylko w przypadku jeśli teren nie wymaga decyzji o „odrolnieniu”, a ten „katalog” jest zamknięty (w zasadzie i chyba tylko 2 przypadki)

To jedna sprawa, a druga to taka, że w obu przypadkach trzeba wyłączyć grunty z produkcji rolnej – do 500m2 bezpłatnie.
Napisano
A w przypadku gdy działka ma 600m2 oznaczenie grunty orne klasy VIb i V, ważny MPZP (budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne), z tym że działka polozona na terenie gminy wiejskiej?

Pozdrawiam
Napisano
Wtedy podciągasz się już pod ustawę o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Skoro MPZP obowiązuje, to masz ustalone przeznaczenie gruntów na cele nierolnicze lub nieleśne. Pozostaje Ci jeszcze sprawa wyłączenia gruntów z produkcji. Nie czytałem ustawy dokładnie, ale widzę, że:

Cytat

Art. 12. 1. Osoba, która uzyskała zezwolenie na wyłączenie gruntów z produkcji, jest obowiązana uiścić należność i opłaty roczne, a w odniesieniu do gruntów leśnych – także jednorazowe odszkodowanie w razie dokonania przedwczesnego wyrębu drzewostanu. Obowiązek taki powstaje od dnia faktycznego wyłączenia gruntów z produkcji.



Opłaty za 1ha to jakieś 100-400tys zł... Ale:
Cytat

Art. 12a. Obowiązek uiszczenia należności i opłat rocznych, a w odniesieniu do gruntów leśnych również jednorazowego odszkodowania, o którym mowa w art. 12 ust. 1, nie dotyczy wyłączenia gruntów z produkcji rolniczej lub leśnej na cele budownictwa mieszkaniowego:
1) do 0,05 ha w przypadku budynku jednorodzinnego;
2) do 0,02 ha, na każdy lokal mieszkalny, w przypadku budynku wielorodzinnego.



Zatem wystarczy, że Twój przyszły dom będzie mniejszy niż 0,05ha i odralniając tylko kawałek działki pod domem - unikniesz opłat.
Z tego co czytałem gdzieś tu na forum, to urzędnik decyduje jaka powierzchnia działki powinna zostać odrolniona żeby zmieścił się na niej dany budynek - warto więc żeby ktoś kto przez to przechodził napisał, jaki obszar trzeba odrolnić żeby wybudować dom o pow. parteru np. 100m2.
Napisano
Upraszczając:
- za gleby klasy IV – VI pochodzenia mineralnego, nie nalicza się opłat,
- opłaty są naliczane za powierzchnię „zabudowaną”, (budynki po obrysie ścian zewnętrznych, utwardzone dojścia, dojazdy, tarasy, itp.)
- opłat nie nalicza się jeśli powierzchnia „zabudowana” nie przekracza 0,05ha (bez względu na klasę gruntu)
Napisano
Cytat

Dzięki wielkie, więc wyłaczenie z produkcji rolnej mnie nie ominie



A co, masz gleby torfowe lub murszowe (podmokła działka)?
Bo takie są organiczne – pozostałe to mineralne. icon_biggrin.gif
Napisano
Info z wydz rolnictwa i och środ jest takie - mam złozyć wniosek oni wydając decyzję sprawdzą rodzaj gruntu. Jeśli będzie mineralny to będzie od nich pismo że wyłączenie nie jest wymagane, jeśli organiczny to będzie decyzja o wyłączeniu części działki objętej zabudową

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Oto instrukcja krok po kroku, jak skutecznie odszarzyć i odnowić taras drewniany za pomocą Osmo -Gel 6609:     Krok 1: Przygotowanie tarasu Usuń meble ogrodowe i inne przedmioty z tarasu. Zamiataj taras, aby usunąć luźny brud, liście i inne zanieczyszczenia. Dokładnie zwilż powierzchnię wodą – to pomoże żelowi równomiernie wniknąć w drewno. Zabezpiecz metalowe elementy i rośliny – przykryj je np. folią, aby uniknąć uszkodzeń przez preparat. Krok 2: Aplikacja Osmo żel do odszarzania ;6609 Dokładnie wymieszaj preparat przed użyciem. Nałóż żel obficie pędzlem lub szczotką wzdłuż słojów drewna. Żel ma konsystencję zapobiegającą ściekaniu, więc nadaje się również na powierzchnie pionowe. Pozostaw żel na około 20 minut, nie dopuszczając do jego wyschnięcia. W razie potrzeby możesz lekko zwilżyć powierzchnię wodą w trakcie działania. Krok 3: Czyszczenie powierzchni Po upływie 20 minut, wyszoruj powierzchnię szczotką tarasową (np. Osmo szczotka do tarasów) zgodnie z kierunkiem słojów drewna. Dokładnie spłucz wodą, najlepiej z użyciem węża ogrodowego lub myjki niskociśnieniowej. Pozostaw drewno do całkowitego wyschnięcia – minimum 24–48 godzin. Krok 4: Ochrona drewna po odszarzeniu Po wyschnięciu drewna, zabezpiecz taras odpowiednim olejem do drewna Osmo, np.: Osmo Tarasowy Olej Ochronny (dla naturalnego wyglądu) Osmo Olej do tarasów z pigmentem (jeśli chcesz odświeżyć kolor) Aplikuj olej cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem do oleju, zgodnie z instrukcją producenta. Wskazówki dodatkowe: Pracuj w pochmurny, ale suchy dzień – nie stosuj środka w pełnym słońcu ani przed deszczem. Nie rozcieńczaj żelu – produkt jest gotowy do użycia. Wydajność: ok. 10 m² z 1 litra przy jednej aplikacji (w zależności od stopnia poszarzenia). Chcesz, żebym przygotował z tego wersję do druku lub do umieszczenia na stronie/sklepie?
    • Ostatnio wchodzę na poddaszę pod wieczór, a nagle się zachmurzyło, drzwi na przestrzał otwarte. Ubieram podkoszulek i nie wiem o co chodzi, bo podkoszulek mokry. Patrzę na higrometr, a tu 89%. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Dobrze, ze się w końcu dowiedziałeś. Przecież mrówki mają "mszycowe" farmy (albo fermy) i nie dadzą ich tknąć, bo mają darmową spadź, żarelko do oporu. Ja od dawna kleję lepem pnie wszystkich drzew i co się tylko da. To taka taśma, dwustronnie klejona. Jedna strona klei do drzewa (korę pnia trzeba w tym miejscu delikatnie zrównać, żeby szparami nie przechodziły pod spodem) i dookoła pociągnąć pasek, taki na 5 centymetrów. A wtedy warstwy wierzchniej żadna mrówka nie przejdzie. I po zawodach. Na rok jest spokój.     Nie skłaniaj się. Mnie schły gałązki wiśnio-czereśni. Wyszukałem gdzieś, ze to szkodnik, którego larwy żyją pod warstwą kory i stamtąd szkodzą. I ze walka z nimi jest bardzo trudna. Wiec drzewka poszły pod siekierę i mam spokój. U Ciebie też może być coś, co mieszka w ukryciu.  
    • Są układy do sterowania żyrandolem na dwóch przewodach + PE oddzielny (nawet w sklepie AVT są), więc nie ma problemu. 
    • Zrobiłem dziś doświadczenie ekologiczne. Zabrałem z Katalpy dwie żywotne larwy biedronki i przeniosłem na słoneczniki zaatakowane mszycami. W momencie zaczęły mszyce pożerać. Dwie minuty. Mrówki które o mszyce dbają, w momencie je zaatakowały. Tak agresywnie, że larwy biedronki okaleczone odpadły z rośliny jedna po drugiej. Wniosek? Tępić mrówki! Tępić! Nie ma z nich w ogrodzie pożytku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...