Skocz do zawartości

Odralnianie gruntu przeznaczonego pod zabudowę jednorodzinną?


tomsko

Recommended Posts

Napisano
Witam. Mam następującą sytuację z działką, którą planuję zakupić:
- działka - wg wypisu z rejestru gruntów - jest opisana jako "Grunty orne", oznaczenie "R IV b"
- działka jest objęta miejscowym planem zagospodarowania, z przeznaczeniem na zabudowę jednorodzinną
- działka znajduje się w granicach miasta i jest otoczona zabudowaniami jednorodzinnymi

Teraz pytanie: czy muszę występować o odrolnienie tej działki, aby dostać pozwolenie na budowę domu? Jeśli tak, to co w ogóle daje MPZP skoro i tak trzeba teren odrolnić?
Dziękuję i pozdrawiam.
Napisano
No tak, głupie pytanie z tym MPZP. Ale wracając do tematu, znalazłem takie informacje:

1. MPZP określa przeznaczenie gruntu jako "zabudowa jednorodzinna", ale jeśli działka jest rolna (co jest określone w rejestrze gruntów) to wnioskowanie o wyłączenie jej z użytkowania rolniczego w celu uzyskania pozwolenia na budowę:
a/ jest wymagane, jeśli grunty są oznaczone jako organiczne (dowolna klasa) lub mineralne (klasy I-III)
b/ nie jest wymagane (i nie wymaga żadnych opłat), jeśli grunty są oznaczone jako mineralne kl. IV-VI

2. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia ww. wniosku, ponosi się następujące opłaty:
a/ brak opłat, gdy odrolnimy nie więcej niż 0,05ha (500m2) powierzchni działki przeznaczonej pod bud. jednorodzinne
b/ wymaga sporych opłat jednorazowych oraz rocznych (przez 10 lat), gdy odralniamy więcej niż 0,05ha

3. Rodzaj gruntów sprawdzamy pobierając mapę glebowo-rolniczą, w wydziale GiK starostwa powiatowego.

Nie znalazłem natomiast jasnej odpowiedzi, czy powyższe stwierdzenia (pkt1-2) obowiązują tak samo w granicach administracyjnych miast jak i poza nimi. Proszę o podpowiedź.
Napisano
O, dzięki za precyzyjną odpowiedź. Zatem podsumowując dla wszystkich: o ile budujemy się w granicach adm. miast i mamy MPZP wskazujący na zabudowę jednorodzinną, to działkę mamy odrolnioną "z automatu" i bez kosztów (no, może oprócz zmian w podatku od nieruchomości, ale tym się na razie nie przejmuję).
Napisano
Witam. To jest zagadka dla naprawdę mądrej głowy !
Posiadam tzw. działkę budowlano-rolną 0,63 ha , gdzie przy drodze publicznej jak to zwykle na wsi bywa, są na niej w frontowej części zabudowania typu dom, stodoła itp. Po obu stronach oczywiście w tej frontowej części po sąsiedzku są zabudowania . Reszta działki według wypisu z rejestru gruntów to użytki klasy III, koniec działki też graniczy z drogą publiczną. Czy odrolnić mogę tylko tę część zabudowaną działki , czy cała działka może być odrolniona automatycznie ? Jak to się ma do tego , że jeśli po obu stronach są zabudowania, to nie ma problemu z budowaniem na działce ? Chciałbym wybudować dom na drugim końcu tej działki , gdzie też jest dostęp do drogi publicznej. Proszę, o propozycje.
Rafał.
Napisano
tomsko - miałem bardzo podobną sytuację z częścią swojej działki. Jeśli jeszcze nie kupiłeś działki to napisze jak było w mojej sytuacji. Ja miałem scalane dwie działki- budowlaną i grunty orne VI klasy. W momencie zakupu działki, u notariusza, miałem wypis z MPZP i notariusz w akcie notarialnym zawarł klauzulę, że "działka jest objęta MPZP z przeznaczeniem na zabudowę jednorodzinną" i to pozwoliło "z automatu" odrolnić tę część działki (tylko, że moja działka ma VI klasę, nie wiem czy to coś zmienia). Jednak przed złożeniem wniosku o PNB musiałem złożyć wniosek o wyłączenie z produkcji rolnej, o którym pisałem w swoim dzienniku. Ogólnie nie ma z tym problemu jednak wymaga to składania wniosków po urzędach.

Pozdr
Napisano
Cytat

Ogólnie nie ma z tym problemu jednak wymaga to składania wniosków po urzędach.



Ogólnie nie ma problemu jeśli jest MPZP, bo to on „odrolnia” z urzędu – a problemu nie ma wcale jeśli jest to miasto.

Jeśli nie ma MPZP, to problem jest (zwłaszcza przy gruntach wyższej klasy np. III), bo WZiZT można wydać tylko w przypadku jeśli teren nie wymaga decyzji o „odrolnieniu”, a ten „katalog” jest zamknięty (w zasadzie i chyba tylko 2 przypadki)

To jedna sprawa, a druga to taka, że w obu przypadkach trzeba wyłączyć grunty z produkcji rolnej – do 500m2 bezpłatnie.
Napisano
A w przypadku gdy działka ma 600m2 oznaczenie grunty orne klasy VIb i V, ważny MPZP (budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne), z tym że działka polozona na terenie gminy wiejskiej?

Pozdrawiam
Napisano
Wtedy podciągasz się już pod ustawę o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Skoro MPZP obowiązuje, to masz ustalone przeznaczenie gruntów na cele nierolnicze lub nieleśne. Pozostaje Ci jeszcze sprawa wyłączenia gruntów z produkcji. Nie czytałem ustawy dokładnie, ale widzę, że:

Cytat

Art. 12. 1. Osoba, która uzyskała zezwolenie na wyłączenie gruntów z produkcji, jest obowiązana uiścić należność i opłaty roczne, a w odniesieniu do gruntów leśnych – także jednorazowe odszkodowanie w razie dokonania przedwczesnego wyrębu drzewostanu. Obowiązek taki powstaje od dnia faktycznego wyłączenia gruntów z produkcji.



Opłaty za 1ha to jakieś 100-400tys zł... Ale:
Cytat

Art. 12a. Obowiązek uiszczenia należności i opłat rocznych, a w odniesieniu do gruntów leśnych również jednorazowego odszkodowania, o którym mowa w art. 12 ust. 1, nie dotyczy wyłączenia gruntów z produkcji rolniczej lub leśnej na cele budownictwa mieszkaniowego:
1) do 0,05 ha w przypadku budynku jednorodzinnego;
2) do 0,02 ha, na każdy lokal mieszkalny, w przypadku budynku wielorodzinnego.



Zatem wystarczy, że Twój przyszły dom będzie mniejszy niż 0,05ha i odralniając tylko kawałek działki pod domem - unikniesz opłat.
Z tego co czytałem gdzieś tu na forum, to urzędnik decyduje jaka powierzchnia działki powinna zostać odrolniona żeby zmieścił się na niej dany budynek - warto więc żeby ktoś kto przez to przechodził napisał, jaki obszar trzeba odrolnić żeby wybudować dom o pow. parteru np. 100m2.
Napisano
Upraszczając:
- za gleby klasy IV – VI pochodzenia mineralnego, nie nalicza się opłat,
- opłaty są naliczane za powierzchnię „zabudowaną”, (budynki po obrysie ścian zewnętrznych, utwardzone dojścia, dojazdy, tarasy, itp.)
- opłat nie nalicza się jeśli powierzchnia „zabudowana” nie przekracza 0,05ha (bez względu na klasę gruntu)
Napisano
Cytat

Dzięki wielkie, więc wyłaczenie z produkcji rolnej mnie nie ominie



A co, masz gleby torfowe lub murszowe (podmokła działka)?
Bo takie są organiczne – pozostałe to mineralne. icon_biggrin.gif
Napisano
Info z wydz rolnictwa i och środ jest takie - mam złozyć wniosek oni wydając decyzję sprawdzą rodzaj gruntu. Jeśli będzie mineralny to będzie od nich pismo że wyłączenie nie jest wymagane, jeśli organiczny to będzie decyzja o wyłączeniu części działki objętej zabudową

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Mam podobną sytuację — moja działka też jest nachylona i na początku nawet nie wyobrażałem sobie, ile to pociąga za sobą niuansów. Po konsultacjach z geodetą zdecydowałem się nie wyrównywać całego zbocza, tylko wykonać murki oporowe i tarasy.
    • częściowo zgadzam się z tobą
    • Tak, niestety w miejscowym planie były same dwuspady wiec nad garazem musiał sie pojawić mały dach a więc i 2 rynny koszowe połączone w kalenicy garazu.   "Ten wariant z pierwszego zdjęcia jest generalnie poprawny" Nie zauwazyłem Twojej odp i byłem juz działąć. Troche się dzisiaj bałem ze zrypie ale zrobiłem. Wyszlo mi chyba nie najgorzej  Nie zrobiłem zdjęcia ale wrzuce następnym razem to obedzie mozna ocenić. Blacharzem nie jestem wiec miałem duzo szczescia. Chwile trenowałem na kartce papieruzeby zrozumeić jak to się będzie zachowywało i to troche pomogło jak by ktos też kombinował. Teraz już po myśle ze to całkiem proste ale trzeba uważać na to zeby blache wystawić do góry wystarczająco na tyle zeby pozniej ja zabiąć na grzbiecie 2 blachy i zeby nie była zawysoko i nie kolidowałą z łata kalenicy.   "Rąbek ma być ukształtowany tak, aby spływająca woda była kierowana na boki (po obu jego stronach), do dwóch rynien koszowych. " Tak zrobilem. Narzedzia do kształtowania blachy kupiłem więdząc ze bede robił to samo.   Jutro chce jeszcze uszczelnić to silikonem dekarskim i pokombinowac łatą od kalenicy bo niestety blacha wyszłą nieco za wysoko i bede musiał ją skrócić. Pokaże na zdjeciach bo ciezko jak opisze to kazdy zrozumie inaczej   Co do filmów to się z Tobązgadzam. W jednym widac ze docinaja dachówke w połowie, jak by nie mogli jej dobrze rozmierzyć. Albo dokładają łate na łate kalenicowa, bo nie wymierzyli dobrze wysokości.   Ciekawe ze sa tez drypy ze strony producenta. Sam zauwazylem ze dachowka mimo ze zrobiona zgodnie z instrukcja jakos slabo pasuje do gasiora. Chwila rozmowy z doradca technicznym producenta i okazuje sie ze zamki sa za duze i tego nie sa sie ladnie spasowac. Ma byc tak jak u mnie, czyli zgodnie z instrukcja ze szczelina went zgodna z "normami" albo ladnie czyli tak jak robia czasami dekarze zmniejszajac szczeline w kalenicy zeby ukryc zamki. Szkoda tylko ze w instrukcjach o tym nie pisza i dowiaduje sie czlowiek o tym po fakcie jak ja.
    • Równie dobrze jakieś zanieczyszczenia w instalacji mogły zapchać zawór zasilający lub powrotny tego zimnego grzejnika. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...