Skocz do zawartości

Boazeria


sad1

Recommended Posts

Napisano
Witam , kupiłam mieszkanie i w przedpokoju jest położona boazeria , chcę ją odnowić a najlepiej przemalować na jasno bo jest bardzo ciemna . Jaką farbą mogę ją przemalować ?

Pozdrawiam icon_smile.gif
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Renowacja boazerii jest nieoplacalna.
Ale jesli juz to:
1. Scansol, pokryc calosc coby sie lakier zluszczyl.
Mozna w zalamaniach uzyc opalarki.
2. Szlifowanie. Czola - rotex i jemu podobne. Faza - linearka, multimaster od Feina (ma profile roznorakich ksztaltow, odnawialem nim bardzo wysuzkane frezy, pracochlonne ale daje dobre wyniki).
3. Finish. Dobry podklad, zamykajacy zeby wlos nie powstal i nie ciemnialo z wiekiem. Mozna pokryc dwa razy. Np. Blanschon Sodur, bardzo dobrze odcina. Na to lakier wodny (najlepiej taki do parkietow, sa najbardziej wytrzymale, i na scieranie i na chemie, pary kuchennego kacika [gdzie najczesciej wystepuje boazeria]).
  • 5 tygodnie temu...
Napisano
Są takie farby Annie Sloan, którymi można malować meble, boazerie itp. bez wcześniejszego przygotowania podłoża. Może to jakieś rozwiązanie icon_smile.gif
Napisano
Jeżeli chodzi o boazerie,to oczywiście można ją odnawiać,ponieważ daje poczucie ciepła i przytulności- nie tak jak w przypadku panel czy płytek,kiedy mamy wrażenie ze dookoła nas jest zimno. Przemalować na jaśniejszy kolor to żaden problem,wystarczy dobra farba.
Napisano
Dobra farba, to trochę za mało icon_rolleyes.gif
Malowałem taką ciemną boazerię na jasny kolor - ekri... Farba - nie pamiętam już jakiej firmy - przeznaczona do wyrobów drewnianych...Wszystkie spojenia desek boazeryjnych, styk tych desek z listwami obróbki - kątownikami, ćwierćwałkami było widać jako ciemne linie... mimo stosowania miękkich pędzli, rozrzedzania farby nie dawało się zamalować tych wnęk, tak, żeby nie było ich WIDAĆ icon_rolleyes.gif
Po zamalowaniu całej powierzchni pokrytej boazerią zacząłem zaklejać, wypełniać te "czarne" linie akrylem z tuby - koszmarna robota - wyszło z 10 tub. I potem znowu malowanie... Wyszło nieźle, ale po mniej więcej roku klient zerwał tą boazerię, pokrył ścianę jasnym strukturalnym tynkiem. Przedpokój "zrobił się" dwa razy większy! Więc może Ty zacznij od wyrzucenia boazerii i zrób "gołe" ściany...
Napisano
Cytat

Dobra farba, to trochę za mało icon_rolleyes.gif
Malowałem taką ciemną boazerię na jasny kolor - ekri... Farba - nie pamiętam już jakiej firmy - przeznaczona do wyrobów drewnianych...Wszystkie spojenia desek boazeryjnych, styk tych desek z listwami obróbki - kątownikami, ćwierćwałkami było widać jako ciemne linie... mimo stosowania miękkich pędzli, rozrzedzania farby nie dawało się zamalować tych wnęk, tak, żeby nie było ich WIDAĆ icon_rolleyes.gif
Po zamalowaniu całej powierzchni pokrytej boazerią zacząłem zaklejać, wypełniać te "czarne" linie akrylem z tuby - koszmarna robota - wyszło z 10 tub. I potem znowu malowanie... Wyszło nieźle, ale po mniej więcej roku klient zerwał tą boazerię, pokrył ścianę jasnym strukturalnym tynkiem. Przedpokój "zrobił się" dwa razy większy! Więc może Ty zacznij od wyrzucenia boazerii i zrób "gołe" ściany...



Ja tu widzę 3 rzeczy:
-brak podkładu
-inaczej się światło odbijało w szczelinach cienie i dlatego mogłeś je postrzegać jako ciemniejsze
-może chodziło bardziej o strukturę tych ćwierćwałków itd. albo mocno chłonęło farbę.

tak samo jak pomalujesz glazurę to fugi też będą wyglądać na ciemniejsze, będą zazwyczaj bardziej chropowate i więcej farby chłonąć, przez co będą "przebicia / smugi"

Co jak co ale czasem warto zacząć od nowa czyli zerwać boazerię i wyprostować ścianę icon_smile.gif

Pozdrawiam
Adam
Gość stach
Napisano
Cytat

Ja tu widzę 3 rzeczy:
-brak podkładu
-inaczej się światło odbijało w szczelinach cienie i dlatego mogłeś je postrzegać jako ciemniejsze
-może chodziło bardziej o strukturę tych ćwierćwałków itd. albo mocno chłonęło farbę.[...]


Nie o takie postrzeganie chodziło - nawet przy dobrej jakości desek boazeryjnych i najbardziej starannego montażu tej boazerii ( a ta była byle jaka i montowana po amatorsku przez poprzedniego własciciela mieszkania ) są niedokładności, szczeliny między deskami, szczeliny między ćwierćwałkiem czy kątownikiem-narożnikiem i frezowaną deską boazeryjną, i właśnie tych dziur nie dało sie farbą w żaden sposób zamalować tak, aby nie zostały niezapełnione przestrzenie icon_rolleyes.gif
Ta pierwsza warstwa farby (po zgrubnym zeszlifowaniu resztek lakieru) miała być - i w sumie była - podkładem pod farbę wykańczającą powierzchnię malowaną. Na deskach i elementach wykańczajacych farba - obie jej warstwy - ładnie pokrywała poierzchnie i nie chodziło tu o jakieś odcienie farby - chodziło o te dziury niezapełnione farbą. Dopiero wypełnienie tych dziur akrylem i jego zamalowanie dało wrażenie "równości" boazerii.
  • 4 tygodnie temu...
Gość stach
Napisano
Wczoraj widziałem u znajomych pomalowaną farbą akrylową na biało, boazerię w pokoju dziecinnym. Mieszkanie odkupili od rodziny, należało się jak najszybciej przeprowadzić, więc przemalowali pokoje, odświeżyli kuchnię i mieszkają. Ta boazeria ma być tymczasowo użytkowana - przewidują jej usunięcie za parę lat, ale na razie jest potrzebna i użyteczna. A i wygląda fajnie icon_biggrin.gif
  • 4 lata temu...
Napisano
Cytat

Boazeria jest niemodna... Taniej Ci wyjdzie zdjecie jej i położenie tynku...




Znawczyni mody się znalazła...
icon_smile.gif

Problem z prl-owskimi boazeriami polega na tym, że często są kiepskiej jakości (sosna brzydko żółknie), deski są zbyt cienkie, nieproporcjonalne, dlatego źle wyglądają.
A odnowienie ich jest uciążliwe i pracochłonne - stąd trzeba faktycznie rozważyć, czy to ma sens.

Natomiast drewno na ścianach trzyma się mocno w modzie wnętrzarskiej.









Napisano
Cytat

Znawczyni mody się znalazła...
icon_smile.gif




Widziałeś gdzieś modna aranżacje z wykorzystaniem nawet odnowionej prlowskiej boazerii o ile w ogóle widziałeś kiedyś odnowioną tak starą boazerię, która nie dość, że jest często poniszczona, zawsze bardzo ciemna to jeszcze przesiąknięta niezbyt przyjemnym zapachem?
Nie opłaca się tego odnawiać, bo samo szlifowanie zajmie wieki jeśli ma być zrobione dokładnie.
Napisano
Cytat

Widziałeś gdzieś modna aranżacje z wykorzystaniem nawet odnowionej prlowskiej boazerii o ile w ogóle widziałeś kiedyś odnowioną tak starą boazerię, która nie dość, że jest często poniszczona, zawsze bardzo ciemna to jeszcze przesiąknięta niezbyt przyjemnym zapachem?
Nie opłaca się tego odnawiać, bo samo szlifowanie zajmie wieki jeśli ma być zrobione dokładnie.


j.w

dodam, że goowno widziałaś, a nie boazerię
Napisano
Cytat

Widziałeś gdzieś modna aranżacje z wykorzystaniem nawet odnowionej prlowskiej boazerii o ile w ogóle widziałeś kiedyś odnowioną tak starą boazerię, która nie dość, że jest często poniszczona, zawsze bardzo ciemna to jeszcze przesiąknięta niezbyt przyjemnym zapachem?
Nie opłaca się tego odnawiać, bo samo szlifowanie zajmie wieki jeśli ma być zrobione dokładnie.


To zależy od umiaru w okładaniu ścian drewnem.
Jeżeli drewno nawiązuje do wystroju i jest w odpowiednim miejscu oraz we właściwej ilości, to zawsze będzie zdobić wnętrze. Natomiast w czasach PRL-u często boazeria wypełniała co się da i na ile jej starczyło a to w dzisiejszym postrzeganiu jest takie odpustowe.
Warto wiedzieć, że samo drewno im starsze tym bardziej wartościowe - tylko to trzeba widzieć i rozróżnić starzenie drewna od starzenia tandetnego lakieru.
Odświeżenie powierzchni drewna nie zawsze musi się odbywać poprzez szlifowanie - czego nie zalecam - będzie gorzej niż przed. Są inne metody, jak chemia czy piaskowanie.
Napisano
Powyższe wystroje z "nowoczesną boazerią" są jak najbardziej ok, ale stara prl-owska boazeria stanowczo wygląda źle i nie wiem, jak trzeba by ją odnowić, żeby wyglądała ładnie :/...
Napisano
Cytat

Napisałaś, że boazeria jest niemodna, z czym się nie zgadzam i dałam przykłady współczesnych wnętrz z boazerią na ścianach.

Boazeria źle wykonana będzie brzydka niezależnie od mody.



Ok, może żle się wyraziłam, bo chodziło mi tylko o starą PRL-owską boazerię, a nie tą, którą teraz kładzie się na ściany. No ale może są jeszcze osoby, którym nawet te z czasów PRL-u odpowiadają.


Cytat

j.w

dodam, że goowno widziałaś, a nie boazerię



Oj zdziwiłbyś się ile widziałam.

Cytat

To zależy od umiaru w okładaniu ścian drewnem.
Jeżeli drewno nawiązuje do wystroju i jest w odpowiednim miejscu oraz we właściwej ilości, to zawsze będzie zdobić wnętrze. Natomiast w czasach PRL-u często boazeria wypełniała co się da i na ile jej starczyło a to w dzisiejszym postrzeganiu jest takie odpustowe.
Warto wiedzieć, że samo drewno im starsze tym bardziej wartościowe - tylko to trzeba widzieć i rozróżnić starzenie drewna od starzenia tandetnego lakieru.
Odświeżenie powierzchni drewna nie zawsze musi się odbywać poprzez szlifowanie - czego nie zalecam - będzie gorzej niż przed. Są inne metody, jak chemia czy piaskowanie.



Wiesz mi nie chodzi o ilość drewna na ścianach, bo są wnętrza, w których całe sciany pokryte są drewnem i wygląda to ciekawie. Chodzi mi o są boazerie z czasów PRL-u. I od razu też zaznaczam, że nie jestem przeciwniczką odnawiania czegokolwiek z tego ani innego okresu, bo sama od wielu lat zajmuje się renowacja mebli z lat 20-90tych . No poza boazerią, bo miałam okazje ją odnawiać, a w zasadzie próbować ją odnawiać, bo po kilku miesiącach skończyło się to jej całkowitym zdjęciem ze ścian. Boazeria znajdowała się w mieszkaniu mojej babci, nie była zniszczona, ale niestety była przesiąknięta zapachem mieszkania co można było odczuć nawet po jej renowacji. Boazeria była szlifowana z użycie 2 grubości papieru ściernego, odtłuszczona i pomalowana. W tym czasie całe mieszkanie było remontowane i w znacznej części mieszkania zostały wymienione meble a te które pozostały miały zaledwie kilka lat. Po 1-2 miesiącach w mieszkaniu można było wyczuć niezbyt przyjemny zapach, który był obecny również przed remontem mieszkania i który nasilał się z miesiąca na miesiąc i to właśnie z boazerii mimo jej odnowienia wydzielał się ten zapach. Nie wiem, może ja zrobiłam coś zle i może środki chemiczne wykorzystane zamiast szlifowania poradziłyby sobie z tym zapachem.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
    • Witam Serdecznie.Panowoe pytanie mam ,ponieważ od czasu do czasu leci dużym strumieniem woda z WC .Gdy nacisne parę razy przycisk i naładuje wodę to przestaje lecieć .WC pod zabudową.Czy winny temu wszystkiemu jest pływak ?Nie wyciągałem tego przycisku to nie wiem co tam jest . https://zapodaj.net/plik-Gq429kMu9L
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...