Skocz do zawartości

Szkielet stalowy


gkeb

Recommended Posts

Zastanawiam się nad budowa domu w technologii szkieletu stalowego SCS. Co o tym myślicie? Technologicznie jest chyba lżejszy i bardziej sztywny niż szkielet drewniany. Mankamentem może być to, że stal dobrze przewodzi ciepło. No ale to tylko cienkie blaszki (1,2mm) co 60cm, więc chyba nie tak źle.

Zastanawiałem się nad taką konstrukcją ściany:
- tynk zewnętrzny
- 15 cm styropianu grafitowego 0,33
- płyta fermacell
- 14 cm szkielet stalowy wypełniony pianką PUR
- płyta GK

Ciepłe to będzie?
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
  Cytat

Zastanawiam się nad budowa domu w technologii szkieletu stalowego SCS. Co o tym myślicie? Technologicznie jest chyba lżejszy i bardziej sztywny niż szkielet drewniany. Mankamentem może być to, że stal dobrze przewodzi ciepło. No ale to tylko cienkie blaszki (1,2mm) co 60cm, więc chyba nie tak źle.

Zastanawiałem się nad taką konstrukcją ściany:
- tynk zewnętrzny
- 15 cm styropianu grafitowego 0,33
- płyta fermacell
- 14 cm szkielet stalowy wypełniony pianką PUR
- płyta GK

Ciepłe to będzie?

Rozwiń  


Sam ten styropian wystarczy, by spełnić przepisowe wymagania. Izolacja cieplna będzie dobra, ale pamiętaj, że taka ściana nie ma wcale zdolności do gromadzenia ciepła. W efekcie nie wykorzystasz w pełni np. zysków od słońca. Nie polecałbyym też ogrzewania kotłem węglowym, bo najlepszy będzie taki, który możee się włączyć i wyłączyć w dowolnym momencie, nawet na krótko.
Akumulację możesz poprawić robiąc grubą wylewkę podłogi na gruncie i robiąc ściany zewnętrzne z ciężkich materiałów (pełna cegła, silikat).
Link do komentarza
skoro szkielet stalowy, to po co mowa o ciężkich ścianach zewnętrznych?
przed zyskami ze słońca chroni (ściany) izolacja zewnętrzna

zyski (bądź straty) mogą być realizowane prez stolarkę okienną
o medium grzewczym Autor nie wpominał
akumulację może zapewnić poprzez wylewkę (niekoniecznie grubą) oraz "danie" ściany wewnętrznej murowanej, wtedy służy ona idei akumulacji, której nie wiemy czy Autor potrzebuje

konstrukcja takiego szkieletora to nie novum, kwestia czy opłacalna, straty ciepła zapewen będą większe od szkieletora zewnętrznego, ale czy wymierne? pewnie nie przy porządnym wykonawstwie
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Za akumulację ma odpowiadać płyta fundamentowa a ogrzewanie to elektryczne podłogowe. Projekt domu to Z12 ze studia Z500. Płyta główna o grubości 14 cm i powierzchni ok. 82m2. Dom jest bardzo lekki w tej technologii - cała konstrukcja szkieletu waży ok. 6 ton, waga ścian, dachu, stropu to jakieś 20 ton.

Dodatkowo do zwiększenia akumulacji chciałem w salonie na przeciw okien południowych dać biokominek mocowany do kamiennej płyty. Płyta powinna nagrzewać się od słońca.

Co do samego przekroju ścian to zastanawiam się nad optymalizacją warstw. 14 cm pianki PUR trochę kosztuje. Jakieś propozycje co zmienić by było nada ciepło a trochę taniej? Dałbym może trochę mniej pianki ale czym wypełnić pustkę w ścianie między właśnie tą pianką a KG.
Link do komentarza
  Cytat

Za akumulację ma odpowiadać płyta fundamentowa a ogrzewanie to elektryczne podłogowe. Projekt domu to Z12 ze studia Z500. Płyta główna o grubości 14 cm i powierzchni ok. 82m2. Dom jest bardzo lekki w tej technologii - cała konstrukcja szkieletu waży ok. 6 ton, waga ścian, dachu, stropu to jakieś 20 ton.

Dodatkowo do zwiększenia akumulacji chciałem w salonie na przeciw okien południowych dać biokominek mocowany do kamiennej płyty. Płyta powinna nagrzewać się od słońca.

Co do samego przekroju ścian to zastanawiam się nad optymalizacją warstw. 14 cm pianki PUR trochę kosztuje. Jakieś propozycje co zmienić by było nada ciepło a trochę taniej? Dałbym może trochę mniej pianki ale czym wypełnić pustkę w ścianie między właśnie tą pianką a KG.

Rozwiń  


Może daj w profile zwykłą dobrej jakości wełnę mineralną a na zewnątrz 20-25 cm grafitowego najlepiej w dużych płytach po 4 metry na kleju poliuretanowym. Edytowano przez berenger (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  Cytat

Zmieniając PUR na wełnę ściana nie będzie już tak ciepła. Jaki współczynnik U ma dobra wełna? 0,35?

Rozwiń  


ma 0.36-0.38 ale kwestia ceny też gra rolę . Dlatego dołożenie styropianu na zewnątrz z eliminacja mostków termicznych być może zrekompensuje nieco słabszą izolacyjność wełny.

Cena piany- 5 cm - 60 zł
Wełna 8 cm - 10 zł z montażem 15 zł

Różnica 45 zł zdecydowanie wystarczy na pokrycie grubszej izolacji ze styropianu grafitowego.
Zdecydowanie taniej wyjdzie wełna i solidna ilość grafitowego.
Link do komentarza
  Cytat

Zmieniając PUR na wełnę ściana nie będzie już tak ciepła. Jaki współczynnik U ma dobra wełna? 0,35?

Rozwiń  


pomyłka o rząd wielkości
najlepsza wełna ma od U = 0,033 (supermata)
unimata ma U=0,039

PUR wg wiki ma:
pianka poliuretanowa bez szczelnej osłony 0,035
pianka poliuretanowa w szczelnej osłonie 0,025

wg innego źródła 0,02-0,023
"Współczynnik przewodnictwa cieplnego pianki PUR wynosi 0,020-0,023 W/(m?K), zaś wełny mineralnej - 0,034-0,040 W/(m?K). Przykładowo warstwa grubości 5 cm pianki PUR odpowiada 9 cm wełny mineralnej (pianka o gęstości 35 kg/m?)."

PUR będzie mieć zastosowanie tam gdzie nie ma miejsca żeby dać więcej wełny - bo jest jeszcze droższy niż wełna...i to sporo Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
  • 3 tygodnie temu...
Pracowałem nad domem o szkielecie stalowym obitym drewnem. Przy używaniu lasera w celu wytyczenia lini nikt nie mógł chodzić bo laser drgał tak bardzo , że nie dało się nic zaznaczyć. Co prawda dom zesztywniał nieco przez OSB itp ale to nadal szkieletor i drgał.
Jeśli szkielet będzie dobrze wykonany to konstrukcja jest dosyć sztywna a w dodatku konstrukcja kosztowała dla domu 150 m2 chyba około 80 tyś zł.
A może oryginalnego Ytonga i solidną ilość styropianu grafitowego a na ścianki działowe ciężkie bloczki Silka.
Link do komentarza
W zasadzie wszystko co istotne napisał już Barbossa.

Ja tylko uzupełnię.

1. Nie można „wymienić” pianki na wełnę, bo ta pianka tworzy „monolit konstrukcyjny”, oraz spełnia bardzo istotną rolę termoizolacyjną i paroizolacyjną dla szkieletu, której nie zapewni wełna.

2. Teksty o ytongu i ciężkich ścianach działowych z silki, przy tej technologii, uważam za bredzenie niegodne niczyjej uwagi.

3. Przy ogrzewaniu podłogowym (tu, elektrycznym), wylewka 14 cm posiada aż nadto wystarczającą akumulację. Jak już ktoś się uprze, to akumulację ścian można zwiększyć, dokładając 2 płytę GK.

4. Przy „firmowym” wykonaniu dom ten, będzie miał współczynnik U oscylujący wokół wartości 0,1W/m2k. Będzie bardzo „cichy” i stabilny. Jakieś przenoszenie drgań, przy tej technologii, to też następne bredzenie, wynikające z braku znajomości fizyki i mechaniki.


dopisałem:

5. Podzielam obawy Barbossy, co do strat ciepła przez szkielet do gruntu – tym bardziej, że nie znalazłem szczegółów rozwiązania tego problemu, jednak licząc współczynnik U, uwzględniłem ten aspekt – pisząc, że „oscyluje wokół” (wychodzi 0,08 - 0,09W/m2k). Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  Cytat

1. Nie można „wymienić” pianki na wełnę, bo ta pianka tworzy „monolit konstrukcyjny”, oraz spełnia bardzo istotną rolę termoizolacyjną i paroizolacyjną dla szkieletu, której nie zapewni wełna.

2. Teksty o ytongu i ciężkich ścianach działowych z silki, przy tej technologii, uważam za bredzenie niegodne niczyjej uwagi.

4. Przy „firmowym” wykonaniu dom ten, będzie miał współczynnik U oscylujący wokół wartości 0,1W/m2k. Będzie bardzo „cichy” i stabilny. Jakieś przenoszenie drgań, przy tej technologii, to też następne bredzenie, wynikające z braku znajomości fizyki i mechaniki.

Rozwiń  


Od paroizolacji chyba jest folia a nie pianka. Cena pianki dużo wyższa więc pojawiły się sugestie o wełnie nie kwestionujące właściwości termoizolacyjnych pianki.
Co do Ytonga to facet zastanawia się nad bk400 a szkieletem więc to ty bredzisz człowieku o nakremowanych rączkach.

W przeciwieństwie do Ciebie spędziłem w domu o metalowym szkielecie ( grubość dwuteowników ściennych 5 mm i stropowych 1 cm!) prawie 9 miesięcy wykańczając go i obudowując drewnem itp.Mowa o parterze i piętrze.
Ponadto wielokrotnie mieszkałem w drewnianych domach szkieletowych i coś wiem na temat drgań i ich przenoszenia no chyba że ty, pod każdy legar dajesz amortyzatory. Ty może i znasz fizykę ale nakremowane rączki i płacz na widok cementu pod paznokciem powoduje, że nadajesz się do produkcji filmów instruktażowych w czystych białych spodniach i czapeczce bajbaga team.
Firmowe wykonanie zapewni bajbaga za 30 zł za metr izolacji z materiałem z hasi i słomy.
Link do komentarza
1. Tak się składa, że faktycznie, przy prawidłowo wykonanej podłodze na legarach, pod każdym z nich powinien być „amortyzator” i w prawidłowych tak jest.

2. Tyle, że w systemie SCS można śmiało wykonać podłogę „pływającą” (i taka jest w projekcie), bo belki stropowe są wykonane jako kratownica, a te „konstrukcyjnie” nie przenoszą drgań.


Link do komentarza
  Cytat

1. Tak się składa, że faktycznie, przy prawidłowo wykonanej podłodze na legarach, pod każdym z nich powinien być „amortyzator” i w prawidłowych tak jest.

2. Tyle, że w systemie SCS można śmiało wykonać podłogę „pływającą” (i taka jest w projekcie), bo belki stropowe są wykonane jako kratownica, a te „konstrukcyjnie” nie przenoszą drgań.

Rozwiń  



Czyli dom szkieletowy nie przenosi drgań. Racja.

  Cytat

Ty jednak jesteś pierdolnięty, bez wątpienia

a co do folii, to folia raczej nie zapobiegnie wykropleniu się pary wodnej na stalowym profilu, na szkielecie drewnianym zjawisko takie nie występuje

Rozwiń  


A ty jesteś samym sobą.

Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
Witam
Jestem tu nowy ale teamt szkieletu stalowego nie jest mi obcy.
ciesze sie, ze wzrasta zainteresowanie o tej technologii.
Ja osobiscie kilka lat temu bardzo sie tym zainteresowalem i.... i...
Postanowilem sie zaglebic..... postawilem 30 lokali mieszkalnych w tej technologi jako budynki wielorodzinne 3 kondygnacje
no i jednorodzinne.
Jest to dosc skomplikowany temat ale udalo sie nam dopracowac temat i ostatni budynek o pow. podlogi 250 mkw
"pochlonal" gaz za 14 miesiecy uzytkowania (4 osoby) C.O. + C.W. 2150 zl.
Uwazam, ze jest to dosc dobry wynik,.
Jesli beda jakies pytania to chetnie sie podziele wiedza.
pozdrawiam.
Link do komentarza
  • 10 miesiące temu...
Mam pytanie do Panów znających temat.
Mieszkam w domu wielorodzinnym szkieletowym metalowym.
Gdy sąsiad chodzi w mieszkaniu po wyżej u mnie słychać wszystkie jego kroki.
W związku z powyższym pojawił się pomysł aby coś z tym zrobić. Po niewielkiej ingerencji w strop zauważyłem że belki stropowe są oddalone od siebie o około 60 cm a izolacja termiczna /akustyczna wynosi 5 cm wełny i folia paraizloacyjna z dwóch stron.
Moje pytanie brzmi czy gdybym zdemontował istniejące poszycie g-k , wstawił swoje niezależne belki stropowe o przekroju 9,5x5 cm{ obniżone o 1,5 cm }między istniejące i na nich podwiesił sufit na konstrukcji drewniane icon_confused.gif j i gk, ponadto istniejącą przestrzeń wypełnił aku-matą lub rockowool; rocton czy powyższa konstrukcja wyciszy strop i zminimalizuje dźwięki od sąsiada?Czy konieczne jest robienie pustki powietrznej czy całą przestrzeń tj. 16 cm mogę wypełnić izolatorem oraz stosując folię paraizolacyjną.
Bardzo proszę o szybką odpowiedz bo to co wyrabiają sąsiedzi jest już nie do zniesienia !!!
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Słyszałem, że budowa domu szkieletowego o konstrukcji stalowej jest bardzo szybka, ale wymaga dużej dokładności. Domy w tej technologii cieszą się ogromnym powodzeniem w innych państwach miedzy innymi w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. W Polsce są nowością i ciągle budzą wiele wątpliwości. Edytowano przez Redakcja (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  Cytat

Słyszałem, że budowa domu szkieletowego okonstrukcji stalowej jest bardzo szybka, ale wymaga dużej dokładności. Domy w tej technologii cieszą się ogromnym powodzeniem w innych państwach miedzy innymi w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. W Polsce są nowością i ciągle budzą wiele wątpliwości.

Rozwiń  

I kto ma Cię poważnie traktować jak od pierwszego posta na forum zaczynasz od reklamy samego siebie.
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Zastanawiam się nad budową taniego w utrzymaniu ale i solidnego domu.
Jestem zupełnym laikiem jeśli chodzi o budownictwo.
Byłbym wdzięczny za Wasze opinie na temat przedstawionej niżej technologii.
Podstawowe moje zapytanie dotyczy solidności domu wykonanego tą technologią, ponieważ na moje oko sprawia wrażenie jakby przy większym wietrze dom miał odfrunąć w powietrze icon_biggrin.gif


Link do komentarza
  • 1 rok temu...
  Cytat

Zastanawiam się nad budową taniego w utrzymaniu ale i solidnego domu. (...)

Rozwiń  



Konstrukcja wygląda dość solidnie. Jedynie zamiast polecanych tutaj płyt zastosowałbym inne. W domach energooszczędnych najczęściej stosuje się sprawdzone rozwiązania, czyli np. systemy suchej zabudowy fermacell.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To moja instalacja wydaje mi się ze to typ zamknięty choć kompletnie na tym się nie znam. Kocioł na węgiel znika chcę przejść na zasilenie lpg z Gaspolu i pytam o kotły bo dostałem 2 opcje -kocioł gazowy firmy Termet: Gold Plus II 20 + Termet SG Plus 120 + regulator Termet ST-292 v3 + czujnik temp. zewn -VIESSMANN Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów zasobnik na ciepłą wodę oczywiście mogę wybrać co innego stąd mój post by poznać opinie większej ilości osób. zasobnik wody ACV SMART 210 litrów wymiennik stal nierdzewna to moj pomysł wydaje mi się ze jest całkiem oki ale co do kotłów to brak pomysłu.  
    • A jaka ta "podłoga' jest teraz? Z czego zrobiona?
    • Jak nie planujesz izolacji od ziemi, czyli jak masz ściany piwnicy nieocieplone, to w miarę wyrównywnujesz powierzchnię, kładziesz folie budowlaną, wywijasz ją na wysokość docelowej wylewki, kładziesz rurki takie najlepiej pół cala dzieląc całą powierzchnię np na 3 części lub na 4. Pozimujujesz je za pomocą kupek z betonu. Po zastygnięciu wylewasz beton B20 lub B25, rozprowadzasz łatą i gotowe. Pracę możesz podzielić na te części, które są odgrodzone rurkami, będzie Ci łatwiej zaciągać. Potem w zależności od temperatury i wilgotności, a to trzeba organoleptycznie ocenić, zacierasz pacą sttropianową. Przy niskiej wilgotność w granicach 40-50% można to już zacierać po 4-5 godzinach, przy wyższej odpowiednio dłużej, czyli po 6-7 godzinach. Kałdziesz najlepiej płytę styropianową tak, żeby można było na niej stanąć i dostać się do całej powierzchni. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Po rozejrzeniu sie w temacie, bylo oczywiste, ze tylko frezowy .     Ulatwianie sobie pracy jest bardzo bliskie memu sercu. Nie lubie sie przemeczac . Oczywiscie, nie potrzebuje RR w postaci Makity z filmiku, znalazlam cos takiego: marka Tokachi ale to tylko tak z japonska wyglada.         @animus   Dzieki za troske o moje bezpieczenstwo w czasie pracy z rozdrabniaczem . Jesli chodzi o pilarke, to chyba to nie bedzie akumulatorowa. Zreszta, w tej chwili pilniejszym zakupem jest rozdrabniarka, bo zapasy drewna do kozy powinny wystarczyc do lata.    
    • Oczywiście wiem, że "wylewka zrób to sam" to temat wałkowany 100 razy, a tutoriali jest dwa razy tyle, natomiast moje pytanie jest nieco inne. Chciałbym wyrównać sobie podłogę w piwnicy własnymi siłami. zależy mi na tym aby materiał, którego użyję, był możliwie idiotoodporny. Nie wiem czy zwykły cement taki jest, czy też 21 wiek uraczył nas czymś jeszcze łatwiejszym w użyciu. Nie zależy mi szczególnie na tym aby podłoga nie miała pęknięć (tych estetycznych) ani żeby był to idealny poziom. Ważniejsze jest żeby było równe aniżeli idealnie poziome.    Dobrym przykładem jak ja widzę te różnice jest moje pytanie jakiś czas temu a propos tego jak poradzić sobie z montażem haka w suficie, który był z pełnej cegły, która lubiła się kruszyć. Można było albo - wkładać drewniane listewki rozporowe, papier toaletowy, ślinę i zaklęcia jak to robili nasi dziadowie przez stulecia i być oldskulowym lub - wlać kotwę chemiczną i powiesić na tym słonia   pomyślałem, że może z wylewką cementową vs (tu wstaw coś innego) jest podobnie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...