Skocz do zawartości

Pompa ciepła w domu z kotłem olejowym bez możliwości zainstalowania ogrzewania podłogowego


Recommended Posts

Napisano (edytowany)
Witam
Czy ktoś z szanownych forumowiczów instalował pompę w domu z ogrzewaniem olejowym, w którym nie ma ogrzewania podłogowego (i niestety nie będzie)?
Budynek jest ocieplony (pięcioletni). Okna plastikowe. 160m kw do ogrzania.

W necie artykułów jest bardzo dużo (nie wszystkie niestety fachowe i konkretne), ale ciągle mamy pewne wątpliwości co do opłacalności. Tym bardziej, że rozważamy również podłączenie się do gazociagu. I jedno i drugie rozwiązanie ma swoje plusy i minusy.

Zastanawiamy się nad zainwestowaniem w PC i grzejniki Daikin z wentylatorem.

I co tu montować? PC czy gaz?

Pozdrawiam Edytowano przez Gringo (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Moim zdaniem pompa ciepła najlepiej sprawdza się z ogrzewaniem podłogowym.
Oczywiście można nią „pędzić” kaloryfery, ale bardzo tego nie lubi i „odwdzięcza” się wyższym (znaczy babol, bo oczywiscie, że niższym) COP.
Również oczywiście, można zastosować kaloryfery niskotemperaturowe, o dużej powierzchni grzewczej, co podniesie sprawność pompy.

W tej sytuacji, zwłaszcza, że masz gaz „z rury” – pompa ciepła nie jest najlepszym rozwiązaniem - moim zdaniem – oczywiście. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
  Cytat

Moim zdaniem pompa ciepła najlepiej sprawdza się z ogrzewaniem podłogowym.
Oczywiście można nią „pędzić” kaloryfery, ale bardzo tego nie lubi i „odwdzięcza” się wyższym COP.
Również oczywiście, można zastosować kaloryfery niskotemperaturowe, o dużej powierzchni grzewczej, co podniesie sprawność pompy.

W tej sytuacji, zwłaszcza, że masz gaz „z rury” – pompa ciepła nie jest najlepszym rozwiązaniem - moim zdaniem – oczywiście.

Rozwiń  


Święte słowa.
Napisano (edytowany)
Dziękuję za odpowiedzi i czekam na następne icon_smile.gif

Czy ktoś z forumowiczów widział lub realizował taki montaż PC bez podłogówki?

Zaproponowano nam pompę o mocy 12 kW. Wstępna analiza kosztów przy obecnych cenach prądu dawała oszczędności na poziomie średnim. Na pewno pompa nie zwróciłaby się w ciągu 15 lat

Cały czas analizujemy i sprawdzamy wszystkie za i przeciw. Jedno jest raczej pewne - zarówno gaz jak i energia będą drożały a nie taniały. Nawet jak łupną w nas gazem łupkowym (za x lat) to nie sądzę żeby oddali go nam obywatelom za pół darmo... Edytowano przez Gringo (zobacz historię edycji)
Napisano
Pytasz czy ktoś ma zainstalowaną PCi bez podłogówki vel ogrzewania niskotemperaturowego?
Przecież bajbaga dokładnie Ci wyłuszczył dlaczego takich instalacji się nie stawia.
Cała ekonomia ze stosowania PCi bierze się z jak najmniejszej różnicy temperatur między DZ, a obiegiem grzewczym.
Jeśli nie masz zaufania do opinii - porad na forum, to zapytaj tego co Ci zaproponował i wyliczył moc PCi niech przeliczy Ci jaki będzie osiągała COP przy współpracy z grzejnikami nawet jak obniżysz temperaturę zasilania przez ich przewymiarowanie do 45-50 st C.

Masz rurę z gazem... nie kombinuj.
Napisano
  Cytat

zapytaj tego co Ci zaproponował i wyliczył moc PCi niech przeliczy Ci jaki będzie osiągała COP przy współpracy z grzejnikami nawet jak obniżysz temperaturę zasilania przez ich przewymiarowanie do 45-50 st C.

Rozwiń  


Tak zrobię.


  Cytat

Masz rurę z gazem... nie kombinuj.

Rozwiń  


W tym rzecz, że jeszcze nie mam. Będzie w perspektywie około 2 lat.
Po raz pierwszy wszyscy "hurtem" sugerują gaz. Do tej pory, z kim by się nie rozmawiało - to tylko pompa i pompa...
Stąd może wrażenie że kombinuję.

Ciekawi mnie tylko, czy ktoś z forumowiczów miał podobną sytuację do mojej. Bo pompa to niemała inwestycja.
pozdr.


Napisano
  Cytat

Moim zdaniem pompa ciepła najlepiej sprawdza się z ogrzewaniem podłogowym.
Oczywiście można nią „pędzić” kaloryfery, ale bardzo tego nie lubi i „odwdzięcza” się wyższym COP.

Rozwiń  

znaczy niższym.
Napisano
  Cytat

Po raz pierwszy wszyscy "hurtem" sugerują gaz. Do tej pory, z kim by się nie rozmawiało - to tylko pompa i pompa...
Stąd może wrażenie że kombinuję.

Ciekawi mnie tylko, czy ktoś z forumowiczów miał podobną sytuację do mojej. Bo pompa to niemała inwestycja.
pozdr.

Rozwiń  

Osobiście podoba mi się PCi i jestem zwolennikiem jej stosowania (zaraz przyjdzie TB i powie że tylko w zabytkach icon_biggrin.gif),
ale stworzone przy ekonomicznej eksploatacji do zasilania ogrzewania niskotemperaturowego.
W przypadku grzejników naściennych efekt ten jest bardzo trudny do osiągnięcia i po prostu ekonomicznie i wizualnie nieracjonalny.
Stąd sugestie na temat gazu jako też taniego i bezobsługowego sposobu grzania.
Możesz się oczywiście jeszcze pochylić nad retortą lub "peleciakiem" ("bezobsługowość" na poziomie całkowicie akceptowalnym), ale odpowiedzi na pytanie czy taki system grzewczy Ci pasuje musisz sobie udzielić sam.

Jeśli z kolei "zakochałeś" sie w PCi, a nie masz możliwości zrobienia podłogówki, pomyśl nad ogrzewaniem ściennym.
Ono pracuje w podobnym zakresie temperatur, a więc PCi je też lubi i odwdzięcza się przyzwoitym COP.
Gość arturo72
Napisano
  Cytat

W tym rzecz, że jeszcze nie mam. Będzie w perspektywie około 2 lat.
Po raz pierwszy wszyscy "hurtem" sugerują gaz. Do tej pory, z kim by się nie rozmawiało - to tylko pompa i pompa...
Stąd może wrażenie że kombinuję.
Ciekawi mnie tylko, czy ktoś z forumowiczów miał podobną sytuację do mojej. Bo pompa to niemała inwestycja.
pozdr.

Rozwiń  

Moim zdaniem pocierpieć przez te dwa lata i grzać tym co jest teraz a dalej gaz.
Jeśli ma być pompa ciepła to mniej "inwazyjna" PCi powietrze-powietrze aczkolwiek nie jestem zwolennikiem "drogich" PCi icon_smile.gif
Inna opcja to grzanie w II taryfie i duży bufor.
Napisano
Zacznij od początku, czyli od obliczenia zapotrzebowania na moc grzewczą. Masz zapewne przepał oleju z ostatnich lat. Na tej podstawie też dostaniesz jakąś weryfikację mocy.
Jeśli ktoś dobrał gruntowego on/offa 12 kW dla domu 160m2, to zakładał, że zapotrzebowanie wynosi przynajmniej 15 kW.
A 15 kW na dom 160m2 to jak nawet na dom 5-letni - dużo, za dużo.
Jak już będziesz miał moc, to dobierzesz pompę.
Nie musisz koniecznie zmieniać grzejników, ale musisz to przekalkulować, przeanalizować i dopiero z tego wyjdzie czy Ci się opłaca i co się opłaca. Inaczej to wróżysz z fusów. Możesz wybrać np. pompę wysokotemepraturową Altherma HT lub gruntową z zasilaniem do 60 stopni.
Możesz wybrać pompę niskotemperaturową LT z klimakonwkektorami. Np. Daikina HP konwektor lub innymi. Chociaż te pierwsze są już testowane dla zasilania 35 stopni i dla pompy ciepła nadają się jak najbardziej.
Klimakonwektory zapewnią klimatyzację, jeśli puścisz na nie zimną wodę. To też jest argument, nie koniecznie za opłacalnością, ale za komfortem.

Napisano
Dzięki karbon za wypowiedź. Wciąż jeszcze kalkulujemy i zbieramy informacje. Myślę, że niedługo sytuacja się wyklaruje i podejmiemy właściwą decyzję.

  Cytat

Jeśli ktoś dobrał gruntowego on/offa 12 kW dla domu 160m2, to zakładał, że zapotrzebowanie wynosi przynajmniej 15 kW.
A 15 kW na dom 160m2 to jak nawet na dom 5-letni - dużo, za dużo.

Rozwiń  

Też taką opinię już usłyszeliśmy.
Jednak właściwa kalkulacja to podstawa.



  • 3 tygodnie temu...
Napisano
  Cytat

Dzięki karbon za wypowiedź. Wciąż jeszcze kalkulujemy i zbieramy informacje. Myślę, że niedługo sytuacja się wyklaruje i podejmiemy właściwą decyzję.


Też taką opinię już usłyszeliśmy.
Jednak właściwa kalkulacja to podstawa.

Rozwiń  


Pierwsza sprawa to dobór pompy. Dla takiej pow. powinna wystarczyć pompa o mocy 8-10 kW. Chyba, że dom - w co wątpię - jest bardzo słabo ocieplony. Zleć może komuś profesjonalny audyt energetyczny. Wiesz, źle dobrana pompa ciepła zamiast oszczędności przyniesie Ci wręcz straty - będzie pobierała zbyt dużo prądu, zbyt często się wyłączała i włączała, przez co sprężarka będzie miała mniejszą żywotność. Trafne jest porównywanie p.c. do żarówek energooszczędnych;-).

Szkoda, że w domu nie będzie podłogówki - w oparciu o grzejniki rachunki będą wyższe o ok. 25%.

Jacek Walewski
Doradca Klienta
Prometeus S.C.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Mam kolegę, wieloletniego użytkownika PC, instalacja to praktycznie same grzejniki i śladowe ilości podłogówki(parę m2 na parterze). Dom ma 10 lat, około 160m2 pow. użytkowej, ocieplonie 10cm styropianu, wentylacja grawitacyjna.
koszt roczny to około 2000-2500zł (ale wczoraj się dowiedziałem, że pierwszy sezon grzeczy to było 3000-3500zł)
tak więc z niecierpliwością czekam na 2 sezon grzewczy icon_smile.gif
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
  Cytat

Mam kolegę, wieloletniego użytkownika PC, instalacja to praktycznie same grzejniki i śladowe ilości podłogówki(parę m2 na parterze). Dom ma 10 lat, około 160m2 pow. użytkowej, ocieplonie 10cm styropianu, wentylacja grawitacyjna.
koszt roczny to około 2000-2500zł (ale wczoraj się dowiedziałem, że pierwszy sezon grzeczy to było 3000-3500zł)
tak więc z niecierpliwością czekam na 2 sezon grzewczy icon_smile.gif

Rozwiń  

Średnio 200 złotych miesięcznie. Można przeżyć, ale bez rewelacji! IMHO
Napisano
cena wcale nie musi być taka straszna - jeśli sa dobre warunki gruntowe i jest miejsce na działce - można tanim kosztem wykonać kolektor poziomy. PC polskiego producenta nie wyjdzie drogo....
Alternatywą może być PC powietrzna, te które działają do -20C mają opcję grzania do 60C, więc spokojnie można je stosować w CO grzejnikowym.
Na innym forum przeczytałem:
"Mam na wyprzedaży jedną typ 16 jedno fazowa za 12 000 + 8%vat a z zasobnik 15000 i robota to około 7000 zł To jest fujitsu/Atlantic. Na takie domy wystarczał typ 10 Ale masz zapas mocy na 2 taryfę."
Gość arturo72
Napisano
  Cytat

Ale ta wygoda!

Rozwiń  

Ale ta cena za tą wygodę...Za mnieszą cenę mamy większą wygodę ale to nie nazywa się pompa ciepła icon_smile.gif
Napisano
Mam takie swoje powiedzenie dotyczące instalacji PCi; pompa ciepła, tak jak MEDIA MARKT – nie dla idiotów.
I nie chodzi tu o obrażanie kogokolwiek, tylko o pewien i taki sam mechanizm, działający na kupującego, a poparty tendencyjnym marketingiem oraz obiegowymi opiniami.

Dochodzi do tego jeszcze fakt, że w zasadzie, nie bardzo można, opierać się na opinii fachowców, którymi „tytułują się” sprzedawcy i instalatorzy.

Problemem jest to, że potencjalny inwestor, „zawalony” sprzecznymi informacjami, musi na „czuja” podjąć decyzję, albo dogłębnie opanować temat – selekcjonując z bełkotu informacje istotne.
Musi się „naumieć”, bo PCi jest znakomitym rozwiązaniem, ale musi być niezwykle starannie dobrana do danej sytuacji.

PCi jest „indywidualistką” i nie można bazować na typowych schematach – powinna być „szyta na miarę” , a tylko to zagwarantuje, niską wartość inwestycji i niskie koszty eksploatacyjne.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Восстановление бампера автомобиля — это популярная услуга, которая позволяет вернуть заводской вид транспортного средства после небольших повреждений. Передовые технологии позволяют убрать сколы, трещины и вмятины без полной замены детали. При выборе между ремонтом или заменой бампера [url=https://telegra.ph/Remont-ili-zamena-bampera-05-22]https://telegra.ph/Remont-ili-zamena-bampera-05-22[/url] важно рассматривать уровень повреждений и экономическую рентабельность. Профессиональное восстановление включает выравнивание, грунтовку и покраску. Замена бампера требуется при критических повреждениях, когда реставрация бамперов нецелесообразен или невозможен. Стоимость восстановления варьируется от материала изделия, характера повреждений и типа автомобиля. Пластиковые элементы допускают ремонту лучше металлических, а современные композитные материалы требуют профессионального оборудования. Профессиональный ремонт продлевает срок службы детали и обеспечивает заводскую геометрию кузова. Охотно дам содействие, когда потребуется по вопросам Фольксваген поло замена заднего бампера - пишите в Telegram jje60
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...