Skocz do zawartości

Łączenie technologii budowy.


Recommended Posts

Napisano
Witam Wszystkich,

Bardzo proszę o opinie co do możliwości połączenia dwóch technologii budowy domu, mianowicie bala i cegły.
Czy wykonanie domu, który będzie miał dwie ściany zewnętrzne parteru murowane, a dwie z bala 20x20, jest wogóle możliwe?

Z góry dziękuję za ewentualne opinie.

Pozdrowienia.

Maciek.
Napisano
Ok, dzięki za instrukcję...
Tylko, że tamten problem polegał na tym, że cały parter miał być murowany, natomiast, piętro, czy też ściany kolankowe plus szczyty w konstrukcji szkieletowej. W moim przypadku jest zupełnie inaczej...
Tak, czy inaczej dziękuję za chęć pomocy.

Maciek.
Napisano
Witam,

Spieszę z wyjaśnieniami. Obecnie mieszkam w dość nietypowym miejscu. Całość zabudowań umiejscowiona jest w narożniku działki, w jej granicach, na kształt litery L. Budynek mieszkalny datowany jest na lata 30'ste ubiegłego wieku. Wymarzyłem sobie dobudowanie nowej części domu właśnie w załamaniu tej litery. Jaśniej będzie na rysunku...
Brak obrazka

Podwójne czerwone linie to ściany z cegły pełnej, grube, czerwone linie to ściany z bala, powiedzmy 20x24.

A więc jak połączyć bal z cegłą?

Pozdrawiam.

Maciek.

Napisano
Tak jest, wszystko ma być w zgodzie ze sztuką budowlaną, jak i z prawem icon_biggrin.gif
W zasadzie całość rozbudowy, prócz tego nieszczęsnego łączenia bala z cegłą, będzie standardowa.
Dach nad nową częścią nie będzie połączony z dachem starej części.
Pierwsza moja myśl była taka, żeby w mur ceglany od jego czoła dać szpilki gwintowane i to do nich bale przykręcać.
Nie wiem tylko, czy to nie jest zły pomysł. Ściana z cegły praktycznie w ogóle nie nie zmienia swoich wymiarów. Co innego drewno, przy dużych zmianach wilgotności, czy też temperatury, wysokość takiej ściany może zmieniać się i to znacznie.
Innymi słowy, drewno "pracuje". I czy to właśnie nie będzie problem, jak bym belki poprzykręcał do ściany?
Może ktoś ma jakieś doświadczenie jeśli chodzi o takie połączenia? Bądź też ktoś ma jakiś pomysł, jak bezpiecznie połączyć te dwie technologie?

Pozdrawiam.
Maciek
Napisano
Cytat

Tak jest, wszystko ma być w zgodzie ze sztuką budowlaną, jak i z prawem Array="" style="vertical-align:middle" Array border="0" alt="icon_biggrin.gif">
W zasadzie całość rozbudowy, prócz tego nieszczęsnego łączenia bala z cegłą, będzie standardowa.
Dach nad nową częścią nie będzie połączony z dachem starej części.
Pierwsza moja myśl była taka, żeby w mur ceglany od jego czoła dać szpilki gwintowane i to do nich bale przykręcać.
Nie wiem tylko, czy to nie jest zły pomysł. Ściana z cegły praktycznie w ogóle nie nie zmienia swoich wymiarów. Co innego drewno, przy dużych zmianach wilgotności, czy też temperatury, wysokość takiej ściany może zmieniać się i to znacznie.
Innymi słowy, drewno "pracuje". I czy to właśnie nie będzie problem, jak bym belki poprzykręcał do ściany?
Może ktoś ma jakieś doświadczenie jeśli chodzi o takie połączenia? Bądź też ktoś ma jakiś pomysł, jak bezpiecznie połączyć te dwie technologie?

Pozdrawiam.
Maciek


Pytanie !
Ściana z bala do czego Ci jest potrzebna ?
Napisano
Uwielbiam drewno...natomiast nie widzę możliwości, a by cały parter mógłby być dostawiony z bali, z uwagi na brak możliwości konserwacji ścian przylegających do starego domu.

Pozdrawiam.

Maciek.
Napisano
Cytat

Uwielbiam drewno...natomiast nie widzę możliwości, a by cały parter mógłby być dostawiony z bali, z uwagi na brak możliwości konserwacji ścian przylegających do starego domu.

Pozdrawiam.

Maciek.



A zadowolił byś się ścianą z cegły czy innego materiału przenoszącą obciążenie budynku obłożoną balem z jednej lub obydwu stron tej ściany.
Napisano
Od zawsze, w raz z żoną, marzyliśmy o domu drewnianym, z bali. Życie niestety nie zawsze układa się po naszej myśli.
W naszym przypadku nie było inaczej. Zostaliśmy niejako obdarowani starą nieruchomością. Aby można było w niej zamieszkać włożyliśmy nieco gotówki.
Ktoś pewnie powie że nie ma sensu tak bardzo kombinować, że lepiej postawić nowy budynek. Wszystko OK, ale my nie chcemy tracić starego domu, a co za tym idzie włożonych w niego pieniędzy, itp...
Stąd tez pomysł na pogodzenie tego wszystkiego.
Jeśli chodzi o Twój pomysł...raczej odpada. Nie chcę imitacji drewnianego domu, wole raczej namiastkę, z uwagi na to, ze tylko dwie ściany byłyby z bala. Z drugiej zaś strony, do budowy muru chciałem użyć starej "poniemieckiej" cegły. Obie ściany murowane nie byłyby otynkowane, co w połączeniu z balem mogłoby dać ciekawy efekt.
Dodam, że w dostawionej części miałby być tylko wiatrołap, duży salon oraz schody na poddasze.
Napisano
Cytat

Od zawsze, w raz z żoną, marzyliśmy o domu drewnianym, z bali. Życie niestety nie zawsze układa się po naszej myśli.
W naszym przypadku nie było inaczej. Zostaliśmy niejako obdarowani starą nieruchomością. Aby można było w niej zamieszkać włożyliśmy nieco gotówki.
Ktoś pewnie powie że nie ma sensu tak bardzo kombinować, że lepiej postawić nowy budynek. Wszystko OK, ale my nie chcemy tracić starego domu, a co za tym idzie włożonych w niego pieniędzy, itp...
Stąd tez pomysł na pogodzenie tego wszystkiego.
Jeśli chodzi o Twój pomysł...raczej odpada. Nie chcę imitacji drewnianego domu, wole raczej namiastkę, z uwagi na to, ze tylko dwie ściany byłyby z bala. Z drugiej zaś strony, do budowy muru chciałem użyć starej "poniemieckiej" cegły. Obie ściany murowane nie byłyby otynkowane, co w połączeniu z balem mogłoby dać ciekawy efekt.
Dodam, że w dostawionej części miałby być tylko wiatrołap, duży salon oraz schody na poddasze.



Nie wiem jak liczną masz rodzinę na tej "starej nieruchomości " ale rozbudowując się jeszcze bardziej

wzrosną koszty utrzymania (ogrzania ) tego itd . Czy potrzeba aż takiej powierzchni mieszkalnej?Ponad 200m2 na jednym poziomie + poddasze


Możesz ściany zewnętrzne postawić z bala nawet te przylegające do "starej nieruchomości " pozostawiając szczelinę wentylacyjną . A starą "poniemiecką" cegłę zużyć do ścianek dzielących wnętrze tej przestrzeni .
Napisano
Dom z bala ze względu na wnętrze, czy „zewnętrze” ?
I tak nie widzę większych problemów z połączeniem tej „dobudówki” z bala ze ścianą murowaną.
Przy takiej konstrukcji, ściana z bala przenosi tylko swój ciężar i w zasadzie ten „róg” z bala może być samodzielną i samonośną konstrukcją.
Ciężar dachu (przy tak małej „rozpiętości”) , można „zrównoważyć” dodatkowym słupkiem (słupkami) np. w rogu ścian.
Ścianę z bala wykonać na „obce pióro”.

Można również konstrukcje nośną wykonać jako szkieletową i „wypełnić” balem.

Jedyny problem, to uszczelnienie połączenia ściana- bal, ale też niezbyt wielki.
Napisano
@animus rodzina moja liczy cztery osoby. Nie wiem skąd taki wynik, ponad 200m2?
Obecnie chałupka mierzy +/- 50m2. Dobudówka 8x7 minus grubość ścian, tu liczę 0.25, wyjdzie również niecałe 50m2, plus do tego poddasze. Mi wychodzi max. 130, 140 m2 użytkowej. Odnośnie szczeliny dylatacyjnej, własnie mam mieszane uczucia, czy aby na pewno nic złego nie będzie się działo z drewnem?

@bajbaga bal po części ze względu na urok drewna, jak to opisałeś ze względu na wnętrze, czy też "zewnętrze", ale w głównej mierze na specyficzny klimat takiego domu.

Pisząc "Można również konstrukcje nośną wykonać jako szkieletową i „wypełnić” balem" masz na myśli konstrukcję sumikowo-łątkową?
Tak, czy inaczej twierdzisz, że takie dwie ściany drewniane mogą tworzyć samodzielną, samonośną konstrukcję?
Napisano
Masz wiele możliwości co do szkieletu i tych ścian.

Możesz wykonać na bazie konstrukcji nośnej szkieletu drewnianego, wiele opcji, np;
Te dwie ściany zewnętrzne (drewniane) „osłonić” balem, a wewnętrzne (te murowane) wykonać (ustylizować) na mur pruski.
Napisano
Ten mur pruski to ciekawa propozycja. Nie wiem tylko, czy to nie skomplikuje zbytnio całego przedsięwzięcia.
Nie ukrywam, ze koszty są dla mnie bardzo ważne. Chciałbym się zmieścić w około 100K, oczywiście do stanu surowego zamkniętego. Resztę będę robił sam.
Jak się ma wykonie ścian muru pruskiego do zwykłej ściany? Będzie drożej, czy taniej, no i jak z wykonawstwem? Pewnie ciężko o fachowca?
Czy przy stawianiu szkieletu drewnianego przez cieślę, nie będzie musiał być obecny murarz, do wypełnienia szkieletu cegłami?

Ps., Wszystko mi się co raz bardziej komplikuje icon_biggrin.gif
...ale i za razem co raz bardziej podoba.

pozdr.

md
Napisano
Zadaszenie ma być proste, dwuspadowe. Poddasze użytkowe, dwie sypialnie. Z jednej z nich miałoby być wyjście na taras icon_biggrin.gif

Brak obrazka

Mniej więcej tak jak na załączonym obrazku.
Co do drewna...jeśli miałaby być to konstrukcja szkieletowa, z czego dwie ściany wypełnione cegłą, a dwie balem, to wybór pewnie padnie na kwadraty 25x25, bądź 26x26. Jeśli chodzi o gatunek drewna to chciałbym modrzew, ale pewnie stanie na jodle, bądź świerku /cena/.
Napisano
Cytat

@animus rodzina moja liczy cztery osoby. Nie wiem skąd taki wynik, ponad 200m2?
Obecnie chałupka mierzy +/- 50m2. Dobudówka 8x7 minus grubość ścian, tu liczę 0.25, wyjdzie również niecałe 50m2, plus do tego poddasze. Mi wychodzi max. 130, 140 m2 użytkowej. Odnośnie szczeliny dylatacyjnej, własnie mam mieszane uczucia, czy aby na pewno nic złego nie będzie się działo z drewnem?


Przeliczyłem wymiary z mapki ,którą podałeś obrys zewnętrzny zabudowy

Nie będę się z tobą spierał ale 22,5 x 11,5 =258m2 - (8 x 7,5) = 198 m2 odejmując obrys murów zewnętrznych do tego dochodzi poddasze daje ponad 200 m2


Mieszając różne materiały w ścianach nośnych zewnętrznych ,trzeba się liczyć z mikropęknięciami nie tylko w miejscach łączeń tych materiałów . Dlatego najlepiej zrobić mur jednorodny wbudowując inny materiał jako atrapę .
Napisano
@animus, ja się nie spieram, ani nie mam do Ciebie pretensji. Wszystko się zgadza, Twoje wyliczenia są OK, ale budynek mieszkalny to tylko ten, który na rysunku opisałem jako "dom, w którym obecnie mieszkam", a ten ma niecałe 50m2.
Trochę niejasno wszystko opisałem, stąd cały "szum informacyjny".
Co do Twojej uwagi odnośnie mieszania technik budowy, zapewne masz 100% racji.

Co myślisz o takim połączeniu jakie opisałem poniżej, czyli konstrukcja, wszystkich czterech ścian, szkieletowa z pionowych bali/łątków/ o przekroju powiedzmy 25x25, natomiast wypełnienie tych przylegających do starego domu, cegłą, a tych nowo dostawionych sumikami min. 22x22?

Pozdrawiam.

Maciek.
Napisano
Cytat

Bardzo proszę o opinie co do możliwości połączenia dwóch technologii budowy domu, mianowicie bala i cegły.
Czy wykonanie domu, który będzie miał dwie ściany zewnętrzne parteru murowane, a dwie z bala 20x20, jest wogóle możliwe?




Oczywiście że jest możliwe połączenie ściany murowanej z ścianą z bala.
W miejscu zakończenia ściany z cegły montuje się słupa drewnianego, którego mocuje się do cegły(solidnie).
W słupie musi być wycięty pionowy wpust, do którego będą wpuszczane bale od góry.
Wpust ma się rozszerzać wgłąb słupa, żeby bale nie mogły się z niego wysunąć - przez to możliwe jest wkładanie bala tylko od góry. Bale w słupie nie mogą być niczym mocowane, od tego jest zamek ciesielski.
Pomiędzy słupem a ścianą murowaną można ubić wełnę i zamaskować ładną struganą deską, nie będzie widać żadnych ruchów ściany z bala.


Mur pruski też ładnie wygląda, ale podroży inwestycję dosyć sporo.

Tyle na temat.

Też Maciek
Napisano
Cytat

@animus, ja się nie spieram, ani nie mam do Ciebie pretensji. Wszystko się zgadza, Twoje wyliczenia są OK, ale budynek mieszkalny to tylko ten, który na rysunku opisałem jako "dom, w którym obecnie mieszkam", a ten ma niecałe 50m2.
Trochę niejasno wszystko opisałem, stąd cały "szum informacyjny".
Co do Twojej uwagi odnośnie mieszania technik budowy, zapewne masz 100% racji.

Co myślisz o takim połączeniu jakie opisałem poniżej, czyli konstrukcja, wszystkich czterech ścian, szkieletowa z pionowych bali/łątków/ o przekroju powiedzmy 25x25, natomiast wypełnienie tych przylegających do starego domu, cegłą, a tych nowo dostawionych sumikami min. 22x22?

Pozdrawiam.

Maciek.


To dobre rozwiązanie pod względem jednorodności czyli cały ciężar opiera się na tym samym materiale ,zastanawiam się nad szczelnością takiej ściany ,która w bardzo dużej mierze zależy od wykonania .

Cytat

Oczywiście że jest możliwe połączenie ściany murowanej z ścianą z bala.
W miejscu zakończenia ściany z cegły montuje się słupa drewnianego, którego mocuje się do cegły(solidnie).
W słupie musi być wycięty pionowy wpust, do którego będą wpuszczane bale od góry.
Wpust ma się rozszerzać wgłąb słupa, żeby bale nie mogły się z niego wysunąć - przez to możliwe jest wkładanie bala tylko od góry. Bale w słupie nie mogą być niczym mocowane, od tego jest zamek ciesielski.
Pomiędzy słupem a ścianą murowaną można ubić wełnę i zamaskować ładną struganą deską, nie będzie widać żadnych ruchów ściany z bala.


Mur pruski też ładnie wygląda, ale podroży inwestycję dosyć sporo.

Tyle na temat.

Też Maciek



Tak to wszystko prawda ale co z mikropęknięciami .
Napisano
Cytat

Z jakimi? i gdzie?


Na sufi(cie)-tach no chyba że boazeria będzie . Ściany z bala będą wystawiona bezpośrednio na czynniki atmosferyczne a ściany z cegły osłonięte . Układ ścian zmusza oparcie dachu na dwóch niejednorodnych ścianach.
Napisano
Cytat

Na sufi(cie)-tach no chyba że boazeria będzie . Ściany z bala będą wystawiona bezpośrednio na czynniki atmosferyczne a ściany z cegły osłonięte . Układ ścian zmusza oparcie dachu na dwóch niejednorodnych ścianach.


hmmmm a może ładnie zamaskowane słupy ceglane zbrojone wypełnione betonem , tyle że pod względem wytrzymałości tez będą odbiegać od istniejących elementów nośnych .i do nich bale wedle wzoru Labasa w końcu kto się zna na domach z bala jak nie Górale icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Znasz może kogoś, kto mógłby podjąć się takiego tematu?



Ja się w to nie bawię(już), nie lubię nikogo polecać, bo każdy jakieś potknięcie może zrobić.
Szukaj cieśli który postawił z bala kilkanaście chałup, zrobi bez problemów.
Napisano (edytowany)
Cytat

Na sufi(cie)-tach no chyba że boazeria będzie . Ściany z bala będą wystawiona bezpośrednio na czynniki atmosferyczne a ściany z cegły osłonięte . Układ ścian zmusza oparcie dachu na dwóch niejednorodnych ścianach.



Właśnie tego najbardziej się obawiam. Jednak jeśli zostawię widoczne belki stropowe, a ślepą podłogę wykończę deską, może nie będzie się nic złego działo?

@labas, dzięki za szczerość icon_biggrin.gif

Może jednak jeszcze jedna, ostatnia robótka?
Edytowano przez mdblack (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
    • Tego nie wiem, ale kiedyś wydawało mi się, że pozyskiwanie drewna wyłącznie zimą wynikało raczej z cyklu rocznego życia na wsi, po prostu w pozostałych porach roku nikt nie miał na to czasu, ale kiedy dorastałem wujek wyprowadził mnie z błędu. Owszem, czasem zdarzało się pozyskiwać drzewa w innych porach roku, były przecież wiatrołomy po burzach, czasem jakieś drzewo było nagle potrzebne na jakiś gospodarczy plot, ale takiego, letniego drewna nikt nie stosował na elementy konstrukcyjne. Zima ma jeszcze tę zaletę, ze szkodniki wtedy śpią i drewno z zimowej obróbki daje gwarancje, ze nie zostało zarobaczone w drodze z lasu przez tartak do odbiorcy. A suche, odkorowane drewno już nie jest tak przystępne dla robactwa.
    • Podobno nawet faza księżyca miała znaczenie, ale jakie, to sam z ciekawości chciałbym się dowiedzieć. Nasze krokwie są z poszczególnych klocków, czyli nie tak jak teraz, że tnie się z jednego grubego na kilka krokwi, tylko nasze są po prostu cienkie z oflisem, są takie co mają niewięcej niż 10cm średnicy, a mimo to dachówkę betonową przez jakieś 60 lat utrzymały. Po zamontowaniu okna dachowego musiałem podciąć dosłownie 1-2cm na długość pół metra, bo płyta GK by nie weszła. I tak sobie myślę, 5 minut roboty. Cieliśmy te 3 krokwie chyba z 3 godziny i jeden łańcuch musieliśmy wymienić na świeżo zaostrzony, bo nie brał już w ogóle. Te krokwie dokończyły mi tą piłę, która za swojego żywota ścięła chyba z 50 kubików. Sprzęgło się rozleciało. Poskładałem, ale na następny raz przy gałęziach już był amen. Jak teraz wkręcałem haki pod płyty, to wkrętarkę trzeba było mocno trzymać. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Na marginesie wspomnę, że kiedyś drzewo na budowę było ścinane wyłącznie w zimie, inaczej mówiąc w okresie kiedy ustawało krążenie soków wewnątrz drzewa. I tylko takie drewno było używane. Oczywiście, dzisiaj tej zasady nikt nie przestrzega, ale jeśli ktoś będzie to czytał i przygotowywał się do budowy, to polecam o tym pamiętać. Stolarze i cieśle mówili, ze drewno zimowe ma lepszą jakość niż to z okresu wegetacji. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...