Skocz do zawartości

Budowa domu później w części sklep spożywczy


Recommended Posts

Napisano
Witam,

chciałbym mam działkę w centrum miejscowości i chciałbym postawić tam sklep.
Jednak ze względu na koszty kredytu chciałbym skorzystać z kredytu mieszkaniowego czyli

1. Wybudować dom (kredyt mieszkaniowy)
2. Po np 1 miesiącu od pozwolenia na użytkowanie otworzyć działalność - sklep na 40% powierzchni.

Budynek projektuje architekt więc od razu mogę uwzględnić wymagania pod sklep (wysokość kondygnacji oddzielne wejścia, odpowiednia ilość pomieszczeń).

Czy o czymś zapomniałem? Czy bank może mieć jakieś wątpliwości? Czy może być problem z otwarciem sklepu?

Proszę o informację
Pozdrawiam
Piotr
Napisano
MPZP ok
w moim przypadku akurat miesiąc, dwa nie robią różnicy
jakie problemy ze zmianą sposobu użytkowania? Rozumiem projekt + odbiory?

Koszty ok.
Po wybudowaniu pewnie również będę mógł rozliczyć część kosztów budowy, a napewno adaptacji. Przypuszczam, że gdybym brał faktury za mat budowlane na działalność, którą aktualnie prowadzę to po przeniesieniu działalności w nowe miejsce będę mógł je rozliczyć..

Z waszego doświadczenia - jakie są aktualnie realne warunki kredytów inwestycyjnych jak się mają do kredytów mieszkaniowych? Wg moich wstępnych kalkulacji różnica to ok 4-5%.

Pozdrawiam
Piotr


 
Napisano
Cytat

chciałbym mam działkę w centrum miejscowości i chciałbym postawić tam sklep.
Jednak ze względu na koszty kredytu chciałbym skorzystać z kredytu mieszkaniowego czyli



A nie chodzi tu przypadkiem o budowanie z kredytu „Rodzina na swoim” ?

Pomijając to pytanie, to i tak:

1. Dla mieszkaniowki można wystąpić o zwrot części podatku VAT – ale tylko za część mieszkaniową – jak to zrobić, przed wydzieleniem?
2. Jak odliczysz całość, to będziesz przestępcą podatkowym – jak US to wychwyci.
3. Budując na firmę podatek VAT „odliczasz” w całości.


Z powyższego i z poprzednich wpisów, raczej wynika, że lepiej od początku budować „docelowo”.
Napisano
Cytat

3. Budując na firmę podatek VAT „odliczasz” w całości.



Do tego wpuszczając wszystko w koszty firmy, masz spokój z płaceniem podatku na spory okres.
Kredyt na firmę jest tańszy, bo wchodzi w koszty.
Napisano
Takie sprostowanie.
Może nie koszty samej budowy ścian, bo to będzie przez US potraktowane jako inwestycja.
Ale już samo wykończenie „gołych” ścian (tynkowanie, malowanie, posadzki, zakup drzwi itp.) – i owszem.

Całokształt wszystkich aspektów tej sprawy, jest dość skomplikowany – należy dokładnie rozważyć wszelkie za lub przeciw.

Dla ułatwienia decyzji podstawowe definicje:
Cytat

Prawo budowlane:

Art. 3. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
2a) budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek
wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej,
służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie
samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej
niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu
użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30 % powierzchni
całkowitej budynku;

Rozporządzenie w sprawie WT:

§ 3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
14) lokalu użytkowym - należy przez to rozumieć jedno pomieszczenie lub zespół pomieszczeń, wydzielone
stałymi przegrodami budowlanymi, niebędące mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym albo
pomieszczeniem gospodarczym,



Jeśli spełnisz wymagania definicji Art.3.2a (nie więcej niż 30% powierzchni), to nawet umieszczając w projekcie lokal użytkowy , dalej będziesz budował dom mieszkalny jednorodzinny i część kosztów związanych z budową (wykończeniem) tego lokalu, możesz zaliczyć do kosztów Twojej firmy.


Jeśli jednak teraz, czy w przyszłości przekroczysz te 30%, to może się okazać, że naruszasz zapisy MPZP lub WZ – a to oznacza kłopoty.
Napisano
Rozumiem, że chodzi Ci o definicję powierzchni całkowitej, a nie o te 30% icon_biggrin.gif

Według PN-ISO 9836:1997 ( punkt 5.1.3.1) w uproszczeniu (sumarycznie) : jest to powierzchnia wszystkich kondygnacji budynku w obrysie zewnętrznym ścian oraz wszystkich elementów wykraczających poza kubaturę budynku tzn. tarasy, schody zewnętrzne, podcienia, balkony, , zjazdy do garaży, itp.

Napisano
Cytat

Rozumiem, że chodzi Ci o definicję powierzchni całkowitej, a nie o te 30% icon_biggrin.gif

Według PN-ISO 9836:1997 ( punkt 5.1.3.1) w uproszczeniu (sumarycznie) : jest to powierzchnia wszystkich kondygnacji budynku w obrysie zewnętrznym ścian oraz wszystkich elementów wykraczających poza kubaturę budynku tzn. tarasy, schody zewnętrzne, podcienia, balkony, , zjazdy do garaży, itp.



A garaże , ogrody zimowe? Wszystko będzie w jednej bryle.
Napisano (edytowany)
Pytam sie o te garaże bo w banku przy rozeznaniu o kredyt tez były takie warunki tj max 30% tyle ze tam nie można było wliczyć garażu.

Ale z tego co napisałeś to ogród zimowy to taki taras, wiec nie powinno być problemów. A skoro wjazd do garażu to raczej garaż też, przynajmniej na logikę . Edytowano przez autorushd (zobacz historię edycji)
Napisano
Bo banki dość rygorystycznie pojmują określenie „ w bryle budynku”.
Jeśli garaż fizycznie nie „wchodzi” w budynek, to przyjmują, że jest „dolepiony” a nie w bryle.
Napisano
Cytat

Bo banki dość rygorystycznie pojmują określenie „ w bryle budynku”.
Jeśli garaż fizycznie nie „wchodzi” w budynek, to przyjmują, że jest „dolepiony” a nie w bryle.



Ale rozumiem ze to co piszesz to interpretacja banku tylko.

Musze się jeszcze skonsultować z architektami. Co oni na to.
Napisano
I tak i nie. Jest to bardziej skomplikowane, bo wynika z podanej normy – a ta obowiązuje w wielu przypadkach.

Również architekci w wielu przypadkach, też w taki sposób projektują garaż, aby choć troszkę „wchodził” w bryłę budynku, lub (i) aby ściana miedzy nim a budynkiem nie była tak „gruba” jak zewnętrzne ściany budynku : np. http://pprojekt.pl/projekt2503-a_011,rzuty.html, lub http://pprojekt.pl/projekt852-syntia_b,rzuty.html - projekty robione pod bank i urząd (podatek od nieruchomości).

Napisano
Przestaje być budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym – z definicji.

A to może oznaczać niezgodność zabudowy z określoną funkcjonalnością zabudowy dla danej działki (terenu) określonego w MPZP lub w WZ – jeśli określono ją jako (tylko) zabudowę mieszkaniową (jednorodzinną).

A to z kolei może oznaczać odrzucenie takiego projektu przez starostwo.
Napisano
W takim razie jaka jest definicja tarasu?
Pytam się bo będę miał ogród zimowy i chciałbym go zakwalifikować do powierzchni całkowitej. na ogród wychodzą dwoje drzwi. Ogród na posadzkę betonową. Przejdzie?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam Kupilem panele Swiss Krono, napisane na nich jest ze to system angle-angle. Myslalem ze sa na zatrzask jednak chyba nie. Jak je ukladac, pytam dlatego ze bardzo ciezko sie je uklada juz od drugiego rzedu.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...