Skocz do zawartości

Budowa domu później w części sklep spożywczy


Recommended Posts

Napisano
Witam,

chciałbym mam działkę w centrum miejscowości i chciałbym postawić tam sklep.
Jednak ze względu na koszty kredytu chciałbym skorzystać z kredytu mieszkaniowego czyli

1. Wybudować dom (kredyt mieszkaniowy)
2. Po np 1 miesiącu od pozwolenia na użytkowanie otworzyć działalność - sklep na 40% powierzchni.

Budynek projektuje architekt więc od razu mogę uwzględnić wymagania pod sklep (wysokość kondygnacji oddzielne wejścia, odpowiednia ilość pomieszczeń).

Czy o czymś zapomniałem? Czy bank może mieć jakieś wątpliwości? Czy może być problem z otwarciem sklepu?

Proszę o informację
Pozdrawiam
Piotr
Napisano
MPZP ok
w moim przypadku akurat miesiąc, dwa nie robią różnicy
jakie problemy ze zmianą sposobu użytkowania? Rozumiem projekt + odbiory?

Koszty ok.
Po wybudowaniu pewnie również będę mógł rozliczyć część kosztów budowy, a napewno adaptacji. Przypuszczam, że gdybym brał faktury za mat budowlane na działalność, którą aktualnie prowadzę to po przeniesieniu działalności w nowe miejsce będę mógł je rozliczyć..

Z waszego doświadczenia - jakie są aktualnie realne warunki kredytów inwestycyjnych jak się mają do kredytów mieszkaniowych? Wg moich wstępnych kalkulacji różnica to ok 4-5%.

Pozdrawiam
Piotr


 
Napisano
Cytat

chciałbym mam działkę w centrum miejscowości i chciałbym postawić tam sklep.
Jednak ze względu na koszty kredytu chciałbym skorzystać z kredytu mieszkaniowego czyli



A nie chodzi tu przypadkiem o budowanie z kredytu „Rodzina na swoim” ?

Pomijając to pytanie, to i tak:

1. Dla mieszkaniowki można wystąpić o zwrot części podatku VAT – ale tylko za część mieszkaniową – jak to zrobić, przed wydzieleniem?
2. Jak odliczysz całość, to będziesz przestępcą podatkowym – jak US to wychwyci.
3. Budując na firmę podatek VAT „odliczasz” w całości.


Z powyższego i z poprzednich wpisów, raczej wynika, że lepiej od początku budować „docelowo”.
Napisano
Cytat

3. Budując na firmę podatek VAT „odliczasz” w całości.



Do tego wpuszczając wszystko w koszty firmy, masz spokój z płaceniem podatku na spory okres.
Kredyt na firmę jest tańszy, bo wchodzi w koszty.
Napisano
Takie sprostowanie.
Może nie koszty samej budowy ścian, bo to będzie przez US potraktowane jako inwestycja.
Ale już samo wykończenie „gołych” ścian (tynkowanie, malowanie, posadzki, zakup drzwi itp.) – i owszem.

Całokształt wszystkich aspektów tej sprawy, jest dość skomplikowany – należy dokładnie rozważyć wszelkie za lub przeciw.

Dla ułatwienia decyzji podstawowe definicje:
Cytat

Prawo budowlane:

Art. 3. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
2a) budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek
wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej,
służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie
samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej
niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu
użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30 % powierzchni
całkowitej budynku;

Rozporządzenie w sprawie WT:

§ 3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
14) lokalu użytkowym - należy przez to rozumieć jedno pomieszczenie lub zespół pomieszczeń, wydzielone
stałymi przegrodami budowlanymi, niebędące mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym albo
pomieszczeniem gospodarczym,



Jeśli spełnisz wymagania definicji Art.3.2a (nie więcej niż 30% powierzchni), to nawet umieszczając w projekcie lokal użytkowy , dalej będziesz budował dom mieszkalny jednorodzinny i część kosztów związanych z budową (wykończeniem) tego lokalu, możesz zaliczyć do kosztów Twojej firmy.


Jeśli jednak teraz, czy w przyszłości przekroczysz te 30%, to może się okazać, że naruszasz zapisy MPZP lub WZ – a to oznacza kłopoty.
Napisano
Rozumiem, że chodzi Ci o definicję powierzchni całkowitej, a nie o te 30% icon_biggrin.gif

Według PN-ISO 9836:1997 ( punkt 5.1.3.1) w uproszczeniu (sumarycznie) : jest to powierzchnia wszystkich kondygnacji budynku w obrysie zewnętrznym ścian oraz wszystkich elementów wykraczających poza kubaturę budynku tzn. tarasy, schody zewnętrzne, podcienia, balkony, , zjazdy do garaży, itp.

Napisano
Cytat

Rozumiem, że chodzi Ci o definicję powierzchni całkowitej, a nie o te 30% icon_biggrin.gif

Według PN-ISO 9836:1997 ( punkt 5.1.3.1) w uproszczeniu (sumarycznie) : jest to powierzchnia wszystkich kondygnacji budynku w obrysie zewnętrznym ścian oraz wszystkich elementów wykraczających poza kubaturę budynku tzn. tarasy, schody zewnętrzne, podcienia, balkony, , zjazdy do garaży, itp.



A garaże , ogrody zimowe? Wszystko będzie w jednej bryle.
Napisano (edytowany)
Pytam sie o te garaże bo w banku przy rozeznaniu o kredyt tez były takie warunki tj max 30% tyle ze tam nie można było wliczyć garażu.

Ale z tego co napisałeś to ogród zimowy to taki taras, wiec nie powinno być problemów. A skoro wjazd do garażu to raczej garaż też, przynajmniej na logikę . Edytowano przez autorushd (zobacz historię edycji)
Napisano
Bo banki dość rygorystycznie pojmują określenie „ w bryle budynku”.
Jeśli garaż fizycznie nie „wchodzi” w budynek, to przyjmują, że jest „dolepiony” a nie w bryle.
Napisano
Cytat

Bo banki dość rygorystycznie pojmują określenie „ w bryle budynku”.
Jeśli garaż fizycznie nie „wchodzi” w budynek, to przyjmują, że jest „dolepiony” a nie w bryle.



Ale rozumiem ze to co piszesz to interpretacja banku tylko.

Musze się jeszcze skonsultować z architektami. Co oni na to.
Napisano
I tak i nie. Jest to bardziej skomplikowane, bo wynika z podanej normy – a ta obowiązuje w wielu przypadkach.

Również architekci w wielu przypadkach, też w taki sposób projektują garaż, aby choć troszkę „wchodził” w bryłę budynku, lub (i) aby ściana miedzy nim a budynkiem nie była tak „gruba” jak zewnętrzne ściany budynku : np. http://pprojekt.pl/projekt2503-a_011,rzuty.html, lub http://pprojekt.pl/projekt852-syntia_b,rzuty.html - projekty robione pod bank i urząd (podatek od nieruchomości).

Napisano
Przestaje być budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym – z definicji.

A to może oznaczać niezgodność zabudowy z określoną funkcjonalnością zabudowy dla danej działki (terenu) określonego w MPZP lub w WZ – jeśli określono ją jako (tylko) zabudowę mieszkaniową (jednorodzinną).

A to z kolei może oznaczać odrzucenie takiego projektu przez starostwo.
Napisano
W takim razie jaka jest definicja tarasu?
Pytam się bo będę miał ogród zimowy i chciałbym go zakwalifikować do powierzchni całkowitej. na ogród wychodzą dwoje drzwi. Ogród na posadzkę betonową. Przejdzie?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam Mam problem spowodowany brakiem uzyskania pozwolenia na budowę przez to że droga prowadząca do działki (wewnętrzna , prywatna ) ma 3.5 metra szerokości a nie 5 m , dodam że moja działka i dwie przed moja są jedyne nie zabudowane licząc od wjazdu z drogi publicznej na drogę wewnętrzną a dalej za moją działka jest około 6-7 domów.  I jak to działa że tamte domy dostały pozwolenie a ja nie dostałem i działka przed moją również nie dostała pozwolenia  bo rozmawiałem z sąsiadem.   Czy oprócz służebności jest jakaś inna szansa odwołania się i sensowna argumentacja tego przypadku ? Ktoś może miał podobną sytuację w ostatnim czasie ?    
    • No i tym samym zwiększyć śliskość nawierzchni    
    • Jak fugę wykorzystałbym rzadki beton. Jak trochę przyschnie, zamieść całość a po całkowity wyschnięciu fug, przeczyścić kamienie wodą, można czymś zaimpregnować (pod warunkiem, że kamienie się ładnie doczyszczą)
    • Instrukcja olejowania nowego tarasu drewnianego z zastosowaniem produktów Osmo   Aby zapewnić trwałość, odporność na warunki atmosferyczne oraz estetyczny wygląd tarasu, niezbędne jest odpowiednie zabezpieczenie drewna jeszcze przed montażem. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób pracy z wykorzystaniem renomowanych produktów marki Osmo. 1. Gruntowanie – Osmo WR Aqua 4001 Wszystkie elementy drewniane – deski tarasowe i legary – gruntujemy preparatem WR Aqua 4001. Grunt aplikujemy z każdej strony, zwracając szczególną uwagę na krawędzie oraz spód desek. Po nałożeniu preparatu drewno musi schnąć przez minimum 24 godziny w suchym, przewiewnym miejscu. 2. Pierwsza warstwa Oleju Tarasowego Osmo – przed montażem Po wyschnięciu gruntu nakładamy pierwszą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Olej nanosimy: Z obu stron desek tarasowych (góra i dół), Na wszystkie powierzchnie legarów. Dzięki temu drewno jest zabezpieczone zarówno od strony ekspozycji, jak i od strony gruntu/wilgoci. 3. Montaż tarasu Po całkowitym wyschnięciu oleju deski i legary montujemy zgodnie z zasadami sztuki budowlanej. Prace należy prowadzić w suchych warunkach pogodowych. 4. Druga warstwa Oleju Tarasowego Osmo – po montażu Po zamontowaniu desek, na ich widoczną (górną) stronę nakładamy drugą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Zapewnia to pełną ochronę przed działaniem promieni UV, deszczem i śniegiem oraz nadaje drewnu piękne, naturalne wykończenie. 5. Zabezpieczenie końcówek desek – Osmo 5735 Impregnat do czoła deski Na zakończenie każdą czołówkę (końcówkę) deski zabezpieczamy specjalnym impregnatem Osmo 5735. Zapobiega to nadmiernemu wnikaniu wilgoci przez czoła, co jest szczególnie ważne, ponieważ właśnie tam drewno najbardziej chłonie wodę i jest narażone na pękanie.   Dodatkowe wskazówki: Drewno przed impregnacją i olejowaniem powinno mieć wilgotność poniżej 20%. Idealne warunki pracy: temperatura od +10°C do +30°C, brak opadów i wysoka wilgotność względna powietrza. Do aplikacji zaleca się używać pędzla do drewna, wałka lub specjalnych akcesoriów Osmo.  
    • Dzięki za podpowiedź. Osobiście, skupiam się na lepszych parametrach (choć tu różnica w nich jest niewielka) bo będę potrzebował ich później do świadectwa energetycznego przy wniosku o dofinansowanie pompy ciepła. Z trudnościami w układaniu jakoś sobie spróbuję poradzić.   Szukając jakiegoś "haczyka", myślałem właśnie o parametrach nie podanych w opisie ale skoro ich nie podali, to raczej są mniej istotne i do pełnej oceny tych produktów pozostaje tu pewnie to, co opisałeś, czyli wygoda w układaniu, rozwarstwianie, pylenie, itp. W międzyczasie spróbowałem porównać wełnę szklaną "piano", czyli tą którą używałem dotychczas, z "KT37", czyli jedną z tych, które chcę dokupić i wydają się jednakowe. Jedyna różnica poza długością w rolce i ceną to ta, że sprzedawane są w dwóch innych marketach budowlanych pod różną nazwą.   Podsumowując, jeśli nie ma zbyt dużych różnic między "Uni-matą 38" a "KT 37", to zamówię tą "KT 37". Jest tańsza za metr kw., delikatnie cieplejsza i ma takie same właściwości, jak "Isover Piano", którego używałem dotychczas.      
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...