Skocz do zawartości

Działka rolna a budowa domu


starcraft

Recommended Posts

Napisano
Witam, posiadam działkę rolną 1,1ha klasa IIIa i IIIb teren bez planu zagospodarowania przestrzennego i chce pobudować na niej dom ale nie jestem rolnikiem. Otrzymałem pismo ze starostwa powiatowego że na tej że działce mogą budować się jedynie osoby które są rolnikami. Co mam zrobić w takiej sytuacji?? Zamienić przeznaczenie ziemi na budowlaną, uzyskać uprawnienia rolnicze proszę o pomoc bo nie wiem co mam robić.
Napisano
A dało rade by się wykroić z tych 1,1 ha jakieś 15 -20 arów i spróbować na takim małym kawałku uzyskać warunki zabudowy (o ile działka wtedy będzie spełniała inne jeszcze wymogi - dostęp do drogi publicznej,do mediów,musi też graniczyć z inną działką budowlaną bądź z taką gdzie już stoją budynki)
Napisano (edytowany)
1. Nie można podzielić na działki mniejsze niż 3.000m2 (30 ar)
2. Jeśli działka nie jest w granicach „aglomeracji miejskiej” to wymaga „odrolnienia”.
3. Jeśli wymaga „odrolnienia” nie otrzyma WZ.
4. Mając areał 1,1ha, spełniasz jeden z warunków bycia rolnikiem ustawowym. Pozostaje wykształcenie rolnicze (albo każde - minimum średnie) + zameldowanie w danej gminie lub gminie sąsiadującej (uznaniowo).
5. Gmina nie posiada aktualnego MPZP, wobec czego, aby wybudować na zasadzie zabudowy zagrodowej, musisz posiadać (można dzierżawić) areał nie mniejszy niż średnia go wielkość gospodarstwa rolnego w danej gminie. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

1. Nie można podzielić na działki mniejsze niż 3.000m2 (30 ar)
2. Jeśli działka nie jest w granicach „aglomeracji miejskiej” to wymaga „odrolnienia”.
3. Jeśli wymaga „odrolnienia” nie otrzyma WZ.
4. Mając areał 1,1ha, spełniasz jeden z warunków bycia rolnikiem ustawowym. Pozostaje wykształcenie rolnicze (albo każde - minimum średnie) + zameldowanie w danej gminie lub gminie sąsiadującej (uznaniowo).
5. Gmina nie posiada aktualnego MPZP, wobec czego, aby wybudować na zasadzie zabudowy zagrodowej, musisz posiadać (można dzierżawić) areał nie mniejszy niż średnia go wielkość gospodarstwa rolnego w danej gminie.




Pytanie do pkt 5-gdzie sprawdzić średnią wielkość gospodarstwa w danej gminie? Publikują to gdzieś?
Napisano
Warunki zabudowy wydaje gmina i tam należy złożyć wniosek o rodzaju planowanej zabudowy. Natomiast wystarczającym warunkiem "bycia rolnikiem " jest posiadania gruntu o powierzchni, co najmniej 1 ha oraz wykształcenia przynajmniej średniego lub ukończenia szkoły rolniczej, bądź udokumentowanej praktyki w prowadzeniu gospodarstwa rolnego.
Napisano
Cytat

Natomiast wystarczającym warunkiem "bycia rolnikiem " jest posiadania gruntu o powierzchni, co najmniej 1 ha oraz wykształcenia przynajmniej średniego ....



Nie wystarczy do uzyskania WZ.
Areał (gospodarstwo rolne) musi być na terenie gminy w której chcemy budować, co z kolei wiąże się z wymogiem zameldowania w danej gminie lub gminie sąsiadującej.
Rolnik ustawowy z Warszawy, posiadający areał (gospodarstwo rolne) w Rynie, nie może na takiej podstawie wybudować „zagrody” w Jerzowie Sudeckim – musi na danym terenie spełniać powyższe warunki.

Samo bycie rolnikiem ustawowym, nie wystarcza do uzyskania WZ na zabudową zagrodową, w sytuacji kiedy, działka nie spełnia warunku ( a tak jest najczęściej):
Cytat

Art. 61. 1. Wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest możliwe jedynie w przypadku łącznego spełnienia następujących warunków:
1) co najmniej jedna działka sąsiednia, dostępna z tej samej drogi publicznej, jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy oraz intensywności wykorzystania terenu;



Bo wtedy:

Cytat

4. Przepisów ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do zabudowy zagrodowej, w przypadku gdy powierzchnia gospodarstwa rolnego związanego z tą zabudową przekracza średnią powierzchnię gospodarstwa rolnego w danej gminie.


Napisano
Cytat

a co bajbaga napisał? że słoma z butów ma wystawać?

jimt
publikują - na tablicy w urzędzie gminy, zadzwoń a Ci powiedzą, centralnego rejestru nie ma



Dzięki icon_smile.gif
Szkoda, że nie ma bo ja z tymi "kobietami" rozmawiac nie umiem. Jak raz zadzwoniłem bedąc "zielonym ogóreczkiem wiosennym" w sprawie mapek itp do urzędu to poczułem się jak ... "szczeniak" naruszający świety spokój urzędniczki.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Dzięki icon_smile.gif
Szkoda, że nie ma bo ja z tymi "kobietami" rozmawiac nie umiem. Jak raz zadzwoniłem bedąc "zielonym ogóreczkiem wiosennym" w sprawie mapek itp do urzędu to poczułem się jak ... "szczeniak" naruszający świety spokój urzędniczki.



Do Urzędu Gminy to najlepiej wybrać się osobiście, sprawdzić mapki i z pewnością panie/panowie urzędniczki/-cy wyjaśnią wszystko o wiele lepiej niż przez telefon. Dobrze wziąć ze sobą jakiś dokument potwierdzający numer działki. A co do "spokoju" to chyba ktoś maił zły dzień wtedy icon_smile.gif

Do tematu mogłabym dodać jedynie to, że ziemię rolną na działkę budowlaną może przekształcić tylko właściciel gruntu będący rolnikiem.
Można to obejść np. gdy ktoś ma gospodarstwo, sprzedać mu ziemię, on występuje o przekształcenie ziemi z rolnej na budowlaną, pozwolenie na budowę i inne, a później odsprzedaje ją lub daruje (darowizna - nie płaci się wtedy podatku), Jest to skomplikowane i kosztowne. ale najprościej w ten sposób otrzymać od rodziców działkę budowlaną praktycznie za grosze icon_smile.gif
A na Gminie jakich informacji Tobie [starcraft] udzielono na temat tego przekształcenia? Mówimy tu o Gminie w której znajduje się działka i w której powinieneś być tez zameldowany.
Może ten link okaże się przydatny:
http://www.gazetapodatnika.pl/artykuly/pro...lnej-a_3959.htm
Napisano
średnie wielkości gospodarstw na pewno publikuje arimr.gov.pl , w tym roku był powszechny spis rolny, więc pewnie takie dane ma juz gus.

Co do budowy na ziemi rolnej polecam ustawodawce / trochę czytania DZ.U, noweli, rozporządzeń i orzeczeń NSA / który po spełnieniu kilku prostych zależności pozwala rolnikowi zbudować dom tam, gdzie chce.
podpowiadając kierunek myślenia i poszukiwań - budowa siedliska.
jak większe trudności to można się z miasta wymeldować i przez chwile zostać bezdomnym - a kto bezdomnemu rolnikowi zabroni budowy siedliska?
powodzenia

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Duża różnica między temperaturą zasilania a temperaturą podłogi oraz niska temperatura w pokoju, mimo stosunkowo ciepłej posadzki, wynikają z kilku powiązanych ze sobą czynników. Kluczową rolę odgrywa tu brak ocieplenia budynku, co w połączeniu ze specyfiką ogrzewania podłogowego prowadzi do opisywanych przez Pana zjawisk.    Brak izolacji termicznej domu.   W takim budynku ciepło ucieka na zewnątrz w znacznie większym stopniu niż w budynkach ocieplonych. Straty ciepła mogą sięgać nawet 20-25% przez same ściany zewnętrzne oraz 10-15% przez podłogi i fundamenty.   W Pana przypadku oznacza to, że ciepło dostarczane przez wodę w rurach ogrzewania podłogowego, zamiast efektywnie ogrzewać jastrych (wylewkę), a następnie pomieszczenie, jest w pewnej mierze "tracone" i przenika przez niezaizolowane ściany zewnętrzne. System grzewczy musi więc pracować ze znacznie wyższą mocą (wyższa temperatura zasilania), aby skompensować te straty. To właśnie ta "walka" instalacji z ciągłą ucieczką ciepła jest głównym powodem, dla którego mimo wody o temperaturze 45°C, podłoga nagrzewa się tylko nieznacznie.     Fakt, że podłoga staje się zimniejsza w miarę zbliżania się do ściany zewnętrznej, mimo że tam również dociera woda z zasilania, wynika z dwóch powodów: Intensywne oddawanie ciepła: Nieocieplona ściana zewnętrzna działa jak duży "odbiornik" zimna, co powoduje bardzo szybkie wychładzanie się fragmentu podłogi znajdującego się w jej pobliżu.   Spadek temperatury wody: Woda w rurze, płynąc w kierunku ściany zewnętrznej, oddaje ciepło do jastrychu. Gdy zawraca i płynie z powrotem, jest już znacznie chłodniejsza, co dodatkowo potęguje efekt chłodniejszej podłogi w dalszej części pętli.   W pomieszczeniach ze strefami o zwiększonych stratach ciepła, jak przy ścianach zewnętrznych, często stosuje się układ ślimakowy lub zagęszcza się rury, aby zapewnić bardziej równomierny rozkład temperatury.   Ogrzewanie podłogowe charakteryzuje się dużą bezwładnością cieplną, co oznacza, że nagrzewa się i stygnie powoli. W dobrze zaizolowanym budynku wylewka po nagrzaniu długo utrzymuje ciepło. W Pana przypadku proces ten jest szybszy. Zanim wylewka zdąży się w pełni nagrzać i zakumulować wystarczającą ilość energii, znaczną jej część traci do otoczenia (przez ściany i grunt). Można to porównać do próby napełnienia dziurawego wiadra – mimo ciągłego dolewania wody, jej poziom nie podnosi się znacząco.   Podłoga nie nadąża się zagrzać, ponieważ ciepło, które otrzymuje od instalacji, jest niemal natychmiast "wysysane" przez nieocieplone przegrody budynku. Duża różnica między temperaturą wody a podłogi oraz niska temperatura w pokoju to bezpośredni skutek ogromnych strat ciepła, charakterystycznych dla starych, nieocieplonych domów.   Aby zapewnić samo odpowietrzenie się instalacji, przepływ powinien być większy niż 0,7 l/min. Maksymalny przepływ: Zazwyczaj nie zaleca się, aby przepływ w rurach (np. PEX 16, 17, 18 mm) był większy niż 2,5 l/min, aby nie przekroczyć dopuszczalnej straty ciśnienia (ok. 20 kPa) w pętli.     Dopiero po przeprowadzeniu termomodernizacji budynku (ocieplenie ścian, fundamentów, ewentualna wymiana okien) będzie Pan mógł w pełni docenić efektywność i komfort ogrzewania podłogowego, które będzie mogło pracować przy znacznie niższej temperaturze zasilania oraz będzie można zmniejszyć  przepływ czynnika grzejnego ustawiony teraz na 2.5l.
    • Dziękuję za obszerne wyjaśnienia, jednak nie to było moim pytaniem. Gdyby temperatura podłogi była wyższa, to zapewne przestawiłbym zawór VTA, tak aby bardziej mieszał wode z powrotu. Rozumiem także, że temperatura podłogi, to nie to samo co temperatura wody. Dziwi mnie natomiast aż tak duża różnica pomiędzy nimi oraz fakt, że temperatura w pokoju wynosi zaledwie 20*C przy temperaturze podłogi wynoszącej 28*C.   Jak wcześniej na zasileniu miałem 30*C, to powierzchnia podłogi wynosiła jakieś 24-25*C. Teraz spadł śnieg, pojawiły się temperatury w okolicach 0*C to i kocioł zaczął mocniej grzać. Na zasileniu jest wyższa temperatura, bo zawór VTA mam w pełni otwarty (ustawiony na 45*C), ale temperatura podłogi nie podniosła się jakoś znacząco w porównaniu do temperatury wody. Rurę mam poprowadzoną tak, że wchodzi od rozdzielacza z korytarza do pokoju, następnie wzdłuż przez cały pokój do ściany zewnętrznej i stamtąd wraca meandrem w stronę wejścia. Przy wejściu do pokoju i w miejscu w którym rura przechodzi przez ścianę mam najwyższą temperaturę podłogi. Im bliżej ściany zewnętrznej tym podłoga jest zimniejsza, mimo, że jest bliżej początku (zasilenia). Możliwe więc, że ta podłoga nie nadąża się zagrzać, bo to co uda jej się zakumulować, to musi oddać do otoczenia? Czy stąd może wynikać tak niska temperatura jastrychu mimo dużo wyższej temperatury zasilenia? Dom nie jest ocieplony (pochodzi z lat 70), jestem w trakcie remontu.   Generalnie wątpliwości mam sporo, ale nie chce poruszać wielu kwestii na raz.
    • Dla zapewnienia komfortu i zdrowia użytkowników temperatura powierzchni podłogi nie powinna być zbyt wysoka. Przegrzana podłoga może prowadzić do dyskomfortu, problemów z krążeniem, a także do uszkodzenia materiałów wykończeniowych.      Temperatura podłogi to nie to samo co temperatura wody zasilającej instalację. Aby uzyskać zalecaną temperaturę posadzki, woda w rurach musi mieć wyższą temperaturę. Zazwyczaj mieści się ona w przedziale 30°C–45°C. Maksymalna temperatura wody zasilającej nie powinna przekraczać 55°C.   Pokoje mieszkalne, sypialnie, kuchnie i korytarze: W tych pomieszczeniach maksymalna temperatura powierzchni podłogi nie powinna przekraczać 28°C. Za optymalną wartość, zapewniającą przyjemne odczucie ciepła, uznaje się temperaturę w przedziale 22-26°C.   Łazienki i pomieszczenia sanitarne: Ze względu na specyfikę tych pomieszczeń, gdzie często przebywamy boso, dopuszczalna jest wyższa temperatura podłogi, sięgająca maksymalnie 32-34°C. Pozwala to na uzyskanie wyższego komfortu cieplnego, który w łazienkach powinien oscylować wokół 24°C.   Strefy brzegowe: W miejscach o zwiększonych stratach ciepła, takich jak obszary przy oknach i ścianach zewnętrznych, dopuszcza się lokalne podniesienie temperatury podłogi do 34°C.
    • Witam Chcialbym zasięgnąć porady na temat ocieplenia podlogi w piwnicy. Piwnica jest sucha i nie ma w niej grzyba. Dlatego pytanie odnosi się jak to zrobić by nie zepsuć tego. Planuje ocieplić wełną mineralna lub drewnianą. Ale chodzi konkretnie co dać pod spód. Czy jeżeli dam folie nie będzie się pocić pomiędzy folia a betonem. Lub jeżeli nie dam foli będzie się pocić wełna.   
    • Skąd ten wymóg 2.5-3m od kratki do wylotu ponad dach? Nie widziałem jeszcze żeby w domu ktoś miał tak wysoki komin, a niejedna osoba ma łazienkę na piętrze.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...