Skocz do zawartości

czy w drzwiach do łazienki muszą być dodatkowe otwory wentylacyjne?


Gość adiqq

Recommended Posts

Napisano
Pytanie jak w temacie...miedzy płytkami a drzwiami jest minimalna szczelina....
a jak z pozostałymi drzwiami?
Napisano (edytowany)
Zgodnie z obowiązującą normą w tym zakresie:

- odpływ powietrza z pokojów mieszkalnych i pomieszczeń z nawiewem, przekrój netto otworów lub szczelin powinien wynosić co najmniej 80 cm2 .

- dopływ powietrza wewnętrznego do kuchni, oraz pomocniczych pomieszczeń bezokiennych (czyli pomieszczeń z wywiewem), przekrój netto otworów lub szczelin powinien wynosić 200 cm2 ,
a do łazienek, umywalni i osobnych ustępów powinien wtnosić 220cm2 (zgodnie z Rozp. w spr. WT)


dopisałem i poprawiłem na czerwono zgodnie z tym co napisał HenoK. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

- dopływ powietrza wewnętrznego do kuchni, łazienek, ustępów oraz pomocniczych pomieszczeń bezokiennych (czyli pomieszczeń z wywiewem), przekrój netto otworów lub szczelin powinien wynosić 200 cm2 .


Do łazienek 220 cm2 - Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki :
Cytat

§ 79. 1. Drzwi do łazienki, umywalni i wydzielonego ustępu powinny otwierać się na zewnątrz pomieszczenia, mieć, z zastrzeżeniem § 75 ust. 2, co najmniej szerokość 0,8 m i wysokość 2 m w świetle ościeżnicy, a w dolnej części - otwory o sumarycznym przekroju nie mniejszym niż 0,022 m2 dla dopływu powietrza.



Napisano
W domu z rekuperacją wszystkie drzwi powinny mieć otwory lub (lepiej to wygląda) podcięcia pod spodem. Standardowa szczelina jaką zalecają niektórzy to 1,5 cm. Podobno w oczy się nie rzuca.
Napisano
Cytat

W domu z rekuperacją wszystkie drzwi powinny mieć otwory lub (lepiej to wygląda) podcięcia pod spodem.



wow, a bez rekuperacji to już nie?
Napisano
Witajcie!

Cytat

Do łazienek 220 cm2



No pięknie!
Do łazienki mam drzwi 70cm czyli szczelina od dołu powinna mieć 3 cm !!!
Masakra :-(

Nie chce mi się wierzyć, aby ktoś się na coś takiego zdecydował.

Chyba jednak zrobię kilka otworów.
Napisano
Cytat

Do łazienek 220 cm2 - Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki :


Centrale wentylacyjne do 600m3/h mają kanał główny 0.02m2 - jeżeli teraz "rozbijemy" to na minimum 1 kuchnię i dwie łazienki lub łazienkę WC-et. to faktycznie z daleka widać jak "ustawodawca" zna się na tym co pisze.
Napisano
Cytat

Centrale wentylacyjne do 600m3/h mają kanał główny 0.02m2 - jeżeli teraz "rozbijemy" to na minimum 1 kuchnię i dwie łazienki lub łazienkę WC-et. to faktycznie z daleka widać jak "ustawodawca" zna się na tym co pisze.




Przyznam, że mnie Pan zaskoczył.

Czyli idąc tym „tropem” rzeczona „szpara” w łazience powinna mieć około 30cm2 ?
Dlaczego – bo przecież preferuje Pan skrzynki rozdzielcze z taką właśnie redukcją (średnica 6 cm).
Biorąc pod uwagę logikę, taki „wynik” sam się nasuwa.
Jak dodamy do tego Pana „niechęć” do regulacji strumienia powietrza na anemostatach i przepustnicach – staje się to (te 30cm2) oczywistą, oczywistością.
Napisano (edytowany)
Dystrybucja przy wentylacji z odzyskiem ciepła, poza bardzo niskim poziomem szumów, powinna też mieć możliwie małe straty ( lub latem zyski). By je ograniczyć izolujemy kanały... ale przy konkretnej izolacji ,straty zmniejszamy nieprzewymiarowaną średnicą kanałów ( mniejsza powierzchnia wymiany i krótszy czas przebywania tam powietrza oraz możliwość dania grubszej izolacji).
Optymalne przepływy to 2-5m/sek.
Nie widzę też potrzeby, by suma pól otworów skrzynek rozdzielczej i zbierającej była większa niż kanału głównego + 10%. Przy centrali z kanałem 160mm ( 0.02m2) i dwóch łazienkach + kuchnia, daję 3 x 100mm , gdy małe łazienki a duża kuchnia (w Bułgarii nam to się często zdarza ) 127 mm kuchnia i 2 x 82mm łazienki. Edytowano przez T. Brzęczkowski (zobacz historię edycji)
Napisano
A tak konkretnie – jak to się ma:

- do tych skrzynek rozdzielczych z takimi samymi kanałami (około 60mm) – tak licznie demonstrowanym przez Pana w zasadzie wszędzie, , łącznie ze zdjęciami takowych i szczegółowym opisem

- i co ważniejsze do tematu – czyli ile konkretnie mają mieć cm2 „szczeliny” w drzwiach łazienki WC i kuchni ?
Napisano (edytowany)
Konkretnie... to najważniejsze w temacie – „rekuperatory i szczelina!” By poznać rozmiar szczeliny wystarczy znać rozmiar wywiewu w pomieszczeniu do którego daną szczeliną powietrze wchodzi. Ponieważ grubość kanałów nie jest sprawą zupełnie dowolną, ale w przypadku przewymiarowania szczeliny w drzwiach, nie będzie to miało negatywnego wpływy na działanie wentylacji z odzyskiem ciepła, jak w przypadku kanałów, ale tu na plan pierwszy wysuwa się estetyka. Jeżeli w łazience z wyliczeń wyszło nam fi 100 to wystarczy szczelina 90cm 2.
Cytat

- do tych skrzynek rozdzielczych z takimi samymi kanałami (około 60mm)

piszemy o łazienkach i kuchni nie pokojach. Edytowano przez T. Brzęczkowski (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Cytat

..........ale w przypadku przewymiarowania szczeliny w drzwiach, nie będzie to miało negatywnego wpływy na działanie wentylacji z odzyskiem ciepła,



I mamy problem z głowy.
Ustawodawca znając „podejście” do wentylacji znalazł kompromis – ustalając akurat 220cm2 (zapewne mając na uwadze wentylację grawitacyjną), albowiem zbyt duża „szczelina” nie ma znaczenia dla wentylacji (w tym przypadku wywiewu), ale już zbyt mała i owszem – nawet bardzo i owszem.


Natomiast cieszy mnie to zadane pytanie, bo to świadczy o coraz większej wiedzy inwestorów o wentylacji.

edycja: pogrubiłem Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Troszkę jak hinduska mantra...
Patrząc na projekty i gotowe domy widzę nader często, że projektujący je uwierzył swoim profesorom, że jest wentylacja grawitacyjna ma cechy grawitacji.
Cytat

Najważniejszą cechą grawitacji jest jej powszechność, działanie niezależnie od warunków. Nie można w żaden sposób ani odizolować żadnego obiektu od jej wpływu, ani zakłócić jej działania...


Ale niestety wiara BIJĄCA z bardzo wielu projektów i realizacji, że wentylacja grawitacyjna ma podobne cechy jak grawitacja, jest przerażająca!
To jest wentylacja konwekcyjna. Może prawidłowa nazwa pozwoli większości zrozumieć opisywane zjawisko i nie robić tak nagminnych błędów!
Napisano (edytowany)
Cytat

To jest wentylacja konwekcyjna. Może prawidłowa nazwa pozwoli większości zrozumieć opisywane zjawisko i nie robić tak nagminnych błędów!




O – znów mnie Pan zadziwił.

To nie jest już „naturalna” i nie jest już to określenie (nazwa) prawidłowa?

Moim zdaniem czepia się Pan tej nazwy „grawitacyjna” , a sam przemieszcza się „samochodem”, który wbrew nazwie „sam nie chodzi”.


Dopisałem:

Pomijając wszystko, sama nowa nazwa „konwekcyjna” faktycznie bardziej pasuje niż głoszona wszem i wobec wcześniejsza wersja - „naturalna”, bo z formalnego punktu widzenia taką również wentylacja „grawitacyjna” też nie jest (nie była?).
Ale oba te okreslenia mają wspólną cechę - bez grawitacji nie bedą działać (- choć konwekcyjnej dotyczy to bardziej). Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Bez grawitacji nic by nie było... ale, ja nie czepiam się nazwy gdyby nazwa nie szkodziła. Niech będzie chlebak do granatów. A w tym przypadku SZKODZI. Wentylacja powinna być powszechna, stała, niezakłócona... jak grawitacja ( no może poza wektorem i możliwością regulacji. Czy widząc domy budowane od dwudziestu paru lat, nie odnosi Pan wrażenia, że ich "twórcy" uwierzyli, że wentylację napędza grawitacja? A co do naturalna, czy konwekcyjna… ponieważ wentylacja ma głównie usuwać wilgoć i CO2 a wilgotniejsze powietrze jest lżejsze ( CO2 nie ale też „idzie” do góry) to wentylacja naturalna będzie latem a zimą naturalna z konwekcyjną . Ależ filozoficznie pojechałem... icon_cool.gif Edytowano przez T. Brzęczkowski (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Firma Real Klim świadczy usługi z zakresu klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Posiadamy certyfikaty oraz uprawnienia państwowe, które są niezbędne przy wykonywaniu prac montażowo - serwisowych. https://realklim.pl/   Nasza firma specjalizuje się w profesjonalnym montażu klimatyzacji w domach, biurach i lokalach usługowych. Gwarantujemy szybki, solidny i estetyczny montaż oraz fachowe doradztwo w doborze urządzeń. https://realklim.pl/klimatyzacja   Oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji – od przeglądów po naprawy. Dbamy o wydajność, czystość i długą żywotność Twojego urządzenia. https://realklim.pl/serwis-klimatyzacji   Projektujemy i montujemy systemy wentylacyjne dopasowane do potrzeb budynku. Zapewniamy komfort oddychania i skuteczne usuwanie wilgoci. https://realklim.pl/wentylacja   Zajmujemy się instalacją i serwisem systemów rekuperacji, które zapewniają świeże powietrze w domu i pozwalają oszczędzadź na ogrzewaniu. https://realklim.pl/rekuperacja   Specjalizujemy się w montażu pomp ciepła – ekologicznego źródła ogrzewania. Pomagamy dobrać odpowiednie urządzenie i zapewniamy jego obsługę. https://realklim.pl/pompy-ciepła   Sprawdź Naszą wizytówkę Google, sprawdź opinię klientów oraz wybrane realizacje: Wizytówka Google
    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
    • Niekoniecznie. Wyłącznik instalacyjny nadmiarowo-prądowy. Zasada działania i cel stosowania
    • W skrzynce przyłączeniowej nie wywaliło. Wywaliło w skrzynce, którą mam w domu.  Po włączeniu b16 który wywaliło oraz po wyłączeniu i włączeniu RCD zasilanie wróciło i do tej pory nie wywala. Zastanawia mnie to, że podczas zwarcia na jednym obwodzie światła nie było w całym domu.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...