Skocz do zawartości

Kotłownia zgodna z prawem


Recommended Posts

Napisano
Czy mozna zrobic kotłownie ( ogrzewanie gazem) na poddaszu? Czy rury doprowadzajace gaz na poddasze z parteru moga byc ,,ukryte,, pod tynkiem i dopiero wypuszczone w kotłowni?.
Napisano
źle się dzieje, gdy "fachowiec" / cudzysłów z uwagi na pkt. kanał nawiewny w artykule/ opisuje kotłownię na paliwo stałe a przedstawia na zdjęciu pomieszczenie kotła na gaz..
Napisano
więcej informacji można znaleźć w książce wydanej przez Polską Korporację Techniki Sanitarnej Grzewczej Gazowej i Klimatyzacji p.t. "Warunki techniczne wykonania i odbioru kotłowni"
właściwie jest to chyba jedyne w Polsce opracowanie. w którym omówiono temat wykonywania kotłowni
  • 3 lata temu...
Napisano
Można spokojnie kotłownię zrobić w piwnicy, tylko pytanie jaki kocioł.
Napisano
"tradycyjnie uznaje się, że kanał powinien mieć 20 × 20 cm lub więcej".
Hahaha.. ale głupoty
Taki komin to do piekarni.
Fi-200 wystarcza do spalania drewna, do spalania węgla oczywiście mniejszej średnicy moze być nawet fi-110,wszystko zależy jeszcze od wysokość komina.
Napisano
Kotły grzewcze na paliwo stałe, musza być podłączone do komina posiadającego co
najmniej (minimalne) wymiary 0,14x0,14 m lub srednicę 0,15 m,


To są minimalne wymagania, natomiast wymagana wielkość (przekrój) komina określona jest przez producenta danego kotła.
  • 2 miesiące temu...
Gość Marcin
Napisano
Dużo sie podaje powodow wzgledow bezpieczenstwa ale czy w przypadku kotlow olejowych w miejscu gdzie kiedys byly weglowe tj w budynku polaczonego z blokiem betonowym w jego szczycie na osiedlu 8 bloków po 4 klatki czy kotly emitujace halas ultra i infradzwiekowy wydostajacy sie przez nawiewniki czy dudniace stare ookna wys 3,5 m fale akustyczne czy to tez nie powinno byc zaliczane juz napewno w fazie projektowej osiedla jako cos co jest niebezpieczne i lamie normy juz nie samego bhp kotlowni i mieszkalnictwa ale przyzwoitosci. Prosze sobie wyobrazic gdy kupuje sie mieszkanie latem i wprowadza latem a zima gdy zaczynają pelna mocą chodzic dwa piece Viessman czy Buderus w mieszkaniach na parterze klatki najbliższej szczytowi przy ktorym jest kotlownia nie da sie normalnie zyc bo halas jest za oknem szum i pisk gdy nastepuje rozruch 2-óch Viessmanów w podlodze tez az drży beton -szum a pod parterem w piwnicach rura az wyje? Czy tak powinno byc czy nie i co powinno sie robic aby redukowac zjawiska emisji ,bo co innego gdy kotlownia byla juz w projekcie aby byla oddalona od bloku.
Ja juz mam zamiar sprzedac mieszkanie bo inaczej sprawiedliwosci nie odnajde ,ale i z tego co wiem producent takich Viessmanów ostrzega w charakterystyce funkcjinowaniu urzadzenia.
Napisano
Przepisy budowlane określają również dopuszczalny poziom hałasu i wymagania odnośnie izolacji akustycznej dla urządzeń technicznych instalowanych w budynkach mieszkalnych (windy, hydrofornie, kotłownie itp). Gdy w ocenie mieszkańców poziom hałasu staje się uciążliwy, sprawą powinien zainteresować się zarządca budynku, a w razie braku reakcji można powiadomić PINB.
  • 1 miesiąc temu...
Gość Elaaa
Napisano
Czy piec węglowy CO może być na korytarzu w piwnicy,bez wentylacji.Znajdują się tam jeszcze dwie piwnice od lokatorów.
Napisano
Cytat

Czy piec węglowy CO może być na korytarzu w piwnicy,bez wentylacji.Znajdują się tam jeszcze dwie piwnice od lokatorów.



Bez wentylacji absolutnie sie nie da.

Cytat

czy kotlownia moze byc w piwnicyx



Kotłownia może być w piwnicy, z wyjątkiem kotłów na gaz płynny (propan). Ten gaz jest cięzszy od powietrza i w razie wycieku gromadziłby się w takim pomieszczeniu.
Napisano
Jeszcze w normie PN_87_B-02411 Ogrzewnictwo. Kotłownie wbudowane na paliwo stałe. Wymagania podaje się 20×20 cm jako minimalne wymiary kanału dymowego dla kotłów na paliwa stałe o mocy do 25 kW (punkt 2.1.7). Ta częsć normy nie jest jednak przywołana w Warunkach Technicznych, obowiązuje więc tylko zapis sameo rozporządzenia, że minimalny wymiar to 14×14 cm albo fi 15 cm.
A kominy bardzo często okazują się zbyt małe. Domy jednorodzinne nie są zbyt wysokie, załóżmy więc czynną wysokośc komina 7 m. I teraz dobieramy resztę zgodniez instrukcją kotła. Mam akurat pod ręką Viadrusa U 26, zasypowy, żeliwny o dość niedużych wymaganiach względem ciągu. Przy 7 m wysokości i średnicy kanału dymowego 20 cm ciąg kominowy to 19 Pa. Wymagany ciąg kominowy dla modelu 22,5 kW (dla węgla) wynosi 20 Pa, od biedy wystarczy. Tyle, że ludzie mają często kotły o większej mocy i/lub wymaganym większym ciągu. Te 20×20 cm średnicy to wcale nie przesada.
PS. W praktyce kanał o przekroju kwadratowym 20×20 cm daje gorszy ciąg niż okrągły fi 20 cm.


Cytat

"tradycyjnie uznaje się, że kanał powinien mieć 20 × 20 cm lub więcej".
Hahaha.. ale głupoty
Taki komin to do piekarni.
Fi-200 wystarcza do spalania drewna, do spalania węgla oczywiście mniejszej średnicy moze być nawet fi-110,wszystko zależy jeszcze od wysokość komina.


  • 3 miesiące temu...
Gość pompon
Napisano
no tak, nie ma to jak pisać bzdury i na dodatek popierać je bzdurną fotografią; póki co polskie przepisy nie dopuszczają stosowania zamkniętych systemów bezpieczeństwa (m. in. wyposażonych w przeponowe naczynia wzbiorcze) dla kotłów na paliwe stałe; to że "tak się robi" nie ma uzasadnienia w żadnych obowiązującyh w Polsce przepisach technicznych i tyle w tym temacie..
Napisano (edytowany)
Cytat

no tak, nie ma to jak pisać bzdury



Popieram pogrubione - bo tylko to jest w tym wpisie zgodne z prawdą, reszta .......

Od ładnych kilku lat dopuszczają - Rozporządzenie WT § 133.7.


poprawiłem - babola icon_redface.gif Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

no tak, nie ma to jak pisać bzdury i na dodatek popierać je bzdurną fotografią; póki co polskie przepisy nie dopuszczają stosowania zamkniętych systemów bezpieczeństwa (m. in. wyposażonych w przeponowe naczynia wzbiorcze) dla kotłów na paliwe stałe; to że "tak się robi" nie ma uzasadnienia w żadnych obowiązującyh w Polsce przepisach technicznych i tyle w tym temacie..


Zanim napiszesz pomyśl/sprawdź/poszukaj przepisów a nie tkwij w poprzedniej epoce.
D.U. z dnia 7 kwietnia 2009 roku Nr.56 pozycja 461:
Cytat

§ 133
ust. 7 otrzymuje brzmienie:
"7. Zabrania się stosowania kotła na paliwo stałe do zasilania instalacji ogrzewczej wodnej systemu zamkniętego, wyposażonej w przeponowe naczynie wzbiorcze, z wyjątkiem kotła na paliwo stałe o mocy nominalnej do 300 kW, wyposażonego w urządzenia do odprowadzenia nadmiaru ciepła."

  • 1 miesiąc temu...
Gość gość
Napisano
Zdjęcie powinno być podpisane : "Tak nie należy wykonywać instalacji ogrzewczych" Idealny przykład bubla instalacyjnego - połączenie rur miedzianych i kształtek ocynkowanych w jednym obiegu ogrzewczym ....
  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
czy rura gazowa CO może przechodzić przez drewniany dach nie otulona
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
w jakiej odległosci moze znajdować sie drewno od pieca mimo wymurowanej sciany a piec jest izolowany i sie nie nagrzewa

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Drewno w ogrodzie, na elewacji czy w architekturze ogrodowej wygląda pięknie – ale tylko wtedy, gdy jest odpowiednio zabezpieczone. Jako ekspert marki Osmo, przedstawiam jeden z najbardziej cenionych produktów do ochrony drewna na zewnątrz: Lazura Olejna Osmo  (oryg. Holzschutz-Öl-Lasur). To sprawdzone rozwiązanie, które chroni drewno przed deszczem, słońcem, promieniowaniem UV, grzybami i pleśnią – a przy tym wydobywa jego naturalne piękno. Czym jest Lazura Olejna Osmo? To dekoracyjny, półtransparentny olejowy impregnat do drewna zewnętrznego, opracowany na bazie naturalnych olejów roślinnych: słonecznikowego, lnianego, sojowego i z ostu. Lazura nie tworzy powłoki filmowej – wnika głęboko w drewno i pozwala mu "oddychać", co zapobiega pękaniu, łuszczeniu i odpryskiwaniu. Zastosowanie elewacje i deski fasadowe pergole, płoty, ogrodzenia domki letniskowe, altany carporty, tarasy (elementy pionowe) drzwi, okna, okiennice (również wymiarowo stabilne elementy) Dlaczego warto? Wydajność: nawet do 26 m² z 1 litra przy jednym malowaniu Odporność na UV i warunki atmosferyczne Zabezpieczenie przed grzybami, algami i pleśnią Nie łuszczy się, nie pęka, nie schodzi płatami Bez konieczności szlifowania przy renowacji Łatwa aplikacja, bez smug i zacieków Dostępne kolory (transparentne) Kolory są półprzezroczyste – zachowują naturalny rysunek drewna, nadając mu odcień zgodny z kolorem lazury. Wszystkie kolory można ze sobą mieszać.   NrKolor Osmo (DE) Nazwa polska 700 KieferSosna 702 LärcheModrzew 703 MahagoniMahoń 706 EicheDąb 707 NussbaumOrzech 708 TeakTeak 710 PiniePinia 712 EbenholzHeban 727 PalisanderPalisander 728 ZederCedr 731 Oregon PineSosna Oregon 732 Eiche hellJasny dąb 739 SilbergrauSrebrnoszary 900 WeißBiały 903 BasaltgrauBazaltowy szary 905 PatinaPatyna 906 PerlgrauPerłowoszary 907 QuarzgrauKwarcowy szary   Sposób użycia Drewno musi być suche i czyste (maks. 20% wilgotności). Lazurę dokładnie wymieszać, nie rozcieńczać. Nakładać cienko wzdłuż słojów, pędzlem do olejów lub wałkiem mikrofibrowym. 2 warstwy na surowe drewno, 1 warstwa przy renowacji. Czas schnięcia: ok. 12 godzin przy dobrej wentylacji.   Skład i bezpieczeństwo Naturalne oleje + pigmenty + minimum rozpuszczalników (benzol-free) Zawiera biocyd IPBC – stosować wyłącznie na zewnątrz Produkt spełnia normę B2 (normalnie zapalny po wyschnięciu) Czyścić narzędzia preparatem Osmo Pinselreiniger   Dodatkowe wskazówki praktyczne Nie nakładać na lakierowane lub lakierobejcowane powierzchnie – należy je wcześniej całkowicie usunąć. Jeśli drewno ma być szczególnie chronione przed sinizną i owadami, warto wcześniej zastosować Osmo Impregnację WR (biobójczą). Drewno zawierające taniny (np. dąb) może powodować lekkie zmiany odcienia – zalecany próbny malunek. Podsumowanie Lazura Olejna Osmo to doskonały wybór dla każdego, kto szuka trwałej i estetycznej ochrony drewna na zewnątrz. Sprawdza się zarówno przy nowych realizacjach, jak i przy renowacjach. Działa długofalowo, wygląda naturalnie i jest niezwykle łatwa w utrzymaniu. Masz pytania? Jako ekspert Osmo, chętnie doradzę – napisz komentarz, dołącz zdjęcie drewna, a pomogę dobrać odpowiedni kolor i technologię zabezpieczenia.
    • Nie bardzo, jedynie tynk. Po prostu jak zamkniesz tą wilgoć tam, to te ściany za parę lat się po prostu rozsypią. Przerabiałem to ze ścianą nośną. To co zastaliśmy po przeprowadzce, to ścianę można było rozebrać rękami. Tyle dobrze, że dziadek ten dom sam budował i robił to zgodnie ze sztuką, bo nawet bez tej ściany żaden strop nie pęknął. A jakby nie to, że fundamenty są z piaskowca, który był cały mokry, to klękajcie narody. Oczywiście są szanse, że ta wilgoć wyjdzie na zewnątrz, ale ciężko je oszacować. Tu chodzi o różnicę temperatury. Pustka nawet 3cm będzie zawierać sporo powietrza, w którym przy różnicy temperatur powyżej 50% zacznie się wykraplać woda. Załóżmy, że wewnątrz masz 20°C, ściana z zewnątrz ma 0°, pod płytą nie będzie więcej niż 10°C i w tym momencie występuje skraplanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Do takiego mieszkania nie montował bym więcej niż 2,5kW. Ważniejsza od mocy jest umiejętność obchodzenia się z tym urządzeniem. Jedna jednostka zainstalowana z w salonie z kuchnią wystarczy.  WiFi to już standard i to polecam (zdarza się, że w najtańszych chińczykach aplikacje nie działają), reszta jest zbędna. Zwróć uwagę na poziom hałasu. Ja mam Mitsubishi Heavy oraz Fuji. Klimatyzatorem Fuji 2,5kW ogrzewam zimą dom 70m2.
    • Jakieś podpowiedzi propo ewentualnego wypełnienia? Ściany mają około 3cm odchyłu od pionu
    • Cześć wszystkim Zastanawiam się nad klimatyzacją do mieszkania i trochę się gubię w tych wszystkich modelach, mocach, funkcjach itd. Mieszkanie ma około 50 m², ale wiadomo — są ściany, różne pokoje, kuchnia otwarta na salon itd.   Macie może jakieś doświadczenia z doborem klimatyzacji? Czy np. lepiej dać jedną mocniejszą jednostkę w salonie, czy osobno do każdego pomieszczenia? No i czy warto dopłacać do jakichś „bajerów” typu WiFi, jonizacja, itp., czy to tylko marketing?   Znalazłem też stronę z paroma fajnie opisanymi rzeczami (jak dobrać moc do metrażu itd.), może komuś się przyda: https://airflowklima.pl   Chętnie poznam Wasze opinie, bo temat niby prosty, ale im więcej czytam, tym bardziej się zastanawiam
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...