Skocz do zawartości

Pomiar szczelności "Blower Door"


Recommended Posts

  • 3 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Witam wszystkich!
zachęcam do korzystania z usług firmy LUFTHAUS energie zajmującej się przeprowadzaniem testów szczelności budynków metodą "Blower Door", wyznaczaniem współczynnika przepuszczalności powietrznej n50 oraz wszelkimi analizami energetycznymi. Więcej na stronie firmy LUFTHAUS energie

Pozdrawiam
Błażej_Sz.


Ile kosztowałby test szczelności dla domu parterowego o powierzchni użytkowej ~100m2 ?
Napisano (edytowany)
Warunki Techniczne Załącznik nr 2
Cytat

2.3.2. W budynku mieszkalnym, zamieszkania zbiorowego i budynku użyteczności publicznej współczynnik infiltracji powietrza dla otwieranych okien i drzwi balkonowych powinien wynosić nie więcej niż 0,3 m3/(m h daPa2/3), z zastrzeżeniem § 155 ust. 3 i 4 rozporządzenia.
Zaleca się przeprowadzenie sprawdzenia szczelności powietrznej budynku. Wymagana szczelność wynosi:
1) budynki z wentylacją grawitacyjną - n50 < 3,0 h-1;
2) budynki z wentylacją mechaniczną - n50 < 1,5 h-1.


jak widać dotyczy to wszystkich mieszkalnych budynków, nie tylko pasywnych
stąd moje wcześniejsze pytanie, czy ktoś już spotkał sięz takim testem fizycznie, na budowie?



wlazli jakieś nitdoty i poundy, poprawiłem, chyba tak to powinno wyglądać jak teraz (?) Edytowano przez Barbossa (zobacz historię edycji)
Napisano
czemu może? brzmi jednoznacznie
a w tym cytowanym fragmencie jest jeszcze jeden niuansik
bo teraz każde sprzedawane okno musi być z nawietrzakiem, bądź takie ustrojstwo musi być zamontowane w przegrodzie zewenętrznej (z oknem?)
innej mozliwości przepisy już nie dopuszczają (typu rozszczelnienie, inne uszczelki itepe, po prostu są szczelne i koniec icon_smile.gif )
Napisano
właśnie o tym mówię! zawsze była mowa, że obowiązek przejścia takiej próby ma dom pasywny żeby dostał certyfikat!
To tak samo jak z audytem energetycznym! Niby obowiązkowy i są ludzie z papierami ale na tym koniec!

Cytat

widzisz, przepisy obowiązują, lae są najwyraźniej martwe, osobiście się z takim testem nie spotkałem, ba, nawet nie słyszałem, żeby gdzieś (z)robili

znaczy się ale icon_smile.gif


PS sorry za niemiła dyskusję o oszczędzaniu energii icon_wink.gif
Napisano
Cytat

Ile kosztowałby test szczelności dla domu parterowego o powierzchni użytkowej ~100m2 ?



Witam
test takiego domu to ok. 1300-1500 PLN netto. Jest to cena w odległości do 100 km od Poznania

Pozdrawiam
Błażej_Sz.

Cytat

widzisz, przepisy obowiązują, lae są najwyraźniej martwe, osobiście się z takim testem nie spotkałem, ba, nawet nie słyszałem, żeby gdzieś (z)robili

znaczy się ale icon_smile.gif



Bo zgodnie z WT2008 należy projektować i wykonywać szczelnie (w wielkim skrócie) ale samo sprawdzenie się tylko zaleca a nie wymaga. I dlatego nie widać "wiatraków" na budowach.
Jak coś nie jest obowiązkowe to się tego nie robi. I nie ma znaczenia czy jest to dobre, złe, potrzebne lub nie....

Pzdr
Błażej_Sz.
Napisano
Cytat

Witam
test takiego domu to ok. 1300-1500 PLN netto. Jest to cena w odległości do 100 km od Poznania

Pozdrawiam
Błażej_Sz.



Bo zgodnie z WT2008 należy projektować i wykonywać szczelnie (w wielkim skrócie) ale samo sprawdzenie się tylko zaleca a nie wymaga. I dlatego nie widać "wiatraków" na budowach.
Jak coś nie jest obowiązkowe to się tego nie robi. I nie ma znaczenia czy jest to dobre, złe, potrzebne lub nie....

Pzdr
Błażej_Sz.


Słuszne stwierdzenie!
Napisano
Jak powstanie przepis nakazujący to zaraz znajdzie się obejście - poprostu tak już u nas to wygląda.
Deweloper sam z siebie nie sprawdzi jakie budynki robi (choć spotkałem się z deweloperami, którzy w cenie domu mają test szczelności już wkalkulowany i się nie boją icon_smile.gif )
Inwestorzy też nie chcą sprawdzać bo wg większości jest to strata pieniędzy.....
Brak jest wiedzy i przede wszystkim źródeł - nie ma literatury w języku polskim na ten temat.
Jak zaczęto dofinansowywać kolektory słoneczne to w bankach powstawały kolejki i zapisy - nagle wszyscy stali się ekspertami z dziedziny wykorzystania energii słonecznej.
Jak się będzie mówić o szczelności lub o jej braku to społeczeństwo oswoi się z tymi tematami i ludzie nie będą patrzyło "spod byka" na takie osoby jak ja (mam taką nadzieję...)

Pzdr
Błażej_Sz.
Napisano
Moim zdaniem, te „wymagania” dotyczące badania szczelności budynku, są obarczone takimi samymi wadami jak ŚE – zgodnie z zasadą UE wymaga, to coś zrobimy.

Ma być szczelny – a co z wentylacją?

Przy grawitacyjnej i założeniu, ze wykonana jest zgodnie z przepisami – nawietrzaki w pozycji „zamknięte” i tak (zgodnie z przepisami) „przepuszczają” od 20 do 30% tego co w pozycji „całkowicie otwarte”. W jaki sposób je „zalepiać”? To samo z kominami wentylacyjnymi. Jak je „zapychać”?
Przy wentylacji mechanicznej, to samo pytanie dotyczy czerpni i wyrzutni – jak i czym je „zatykać”.
Napisano
Cytat

Moim zdaniem, te „wymagania” dotyczące badania szczelności budynku, są obarczone takimi samymi wadami jak ŚE – zgodnie z zasadą UE wymaga, to coś zrobimy.

Ma być szczelny – a co z wentylacją?

Przy grawitacyjnej i założeniu, ze wykonana jest zgodnie z przepisami – nawietrzaki w pozycji „zamknięte” i tak (zgodnie z przepisami) „przepuszczają” od 20 do 30% tego co w pozycji „całkowicie otwarte”. W jaki sposób je „zalepiać”? To samo z kominami wentylacyjnymi. Jak je „zapychać”?
Przy wentylacji mechanicznej, to samo pytanie dotyczy czerpni i wyrzutni – jak i czym je „zatykać”.



"Dom szczelny" to nie dom pozbawiony wentylacji - doprowadzenie powietrza do domu powinno odbywać się przez specjalnie do tego celu zaprojektowane "otwory" a nie jak było kiedyś przez nieszczelności. Pozostałe elementy konstrukcyjne domu muszą być tak zaprojektowane i wykonane aby zapewnić ich całkowitą szczelność - oznacza to że nie ma już miejsca na wiejący parapet, kontakt, skrzynkę rozdzielczą itp. Nikt nie każe zaślepiać wlotów powietrza.
Oczywiście podczas badania otwory technologiczne zaślepia się bądź zamyka w zależności czy jest to dom już urzytkowany czy w trakcie budowy ale tylko na potrzeby badania.

Pozdrawiam
Błażej_Sz.
Napisano (edytowany)
Dokładnie o tym pisałem – o zaślepianiu otworów na czas badania. Są jakieś wytyczne w tym zakresie?

Druga sprawa.

Logika zaleceń w zakresie szczelności, jest następująca (zgodnie z Załącznikiem, który cytował Barbossa) - upraszczając - przy określonej różnicy ciśnień, ilość wymian powietrza w domu, w przeciągu godziny, nie może być większy niż :
- dla wentylacji grawitacyjnej 3 razy,
- dla wentylacji mechanicznej 1,5 „raza” – bez względu jaka jest to wentylacja (zrównoważona, wyciągowa, czy nawiewna).

Już samo to zróżnicowanie pozostawia wiele do myślenia – bo można wyciągnąć z tego wniosek, że dom z wentylacją grawitacyjną może być „mniej szczelny”. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Dokładnie o tym pisałem – o zaślepianiu otworów na czas badania. Są jakieś wytyczne w tym zakresie?

Druga sprawa.

Logika zaleceń w zakresie szczelności, jest następująca (zgodnie z Załącznikiem, który cytował Barbossa) - upraszczając - przy określonej różnicy ciśnień, ilość wymian powietrza w domu, w przeciągu godziny, nie może być większy niż :
- dla wentylacji grawitacyjnej 3 razy,
- dla wentylacji mechanicznej 1,5 „raza” – bez względu jaka jest to wentylacja (zrównoważona, wyciągowa, czy nawiewna).

Już samo to zróżnicowanie pozostawia wiele do myślenia – bo można wyciągnąć z tego wniosek, że dom z wentylacją grawitacyjną może być „mniej szczelny”.



Procedura przeprowadzenia badania opisana jest w normie PN-EN13829

Tak właśnie jest - przepisy są mniej restrykcyjne przy wentylacji grawitacyjnej niż przy mechanicznej. Dla budynków pasywnych jest to 0,6 wymiany na godzinę.
Należy pamiętać że mówimy tutaj tylko o wymianie powietrza przez same nieszczelności.

Pzdr

Błażej_Sz.
Napisano
Są dwa wątki na forum na ten sam temat, lekko sie pogubiłem, więc piszę tu i tu.

Ad rem:
Błażej_Sz, moje pytanie dotyczy obliczania zapotrzebowania na ciepło. W programach jest pole dotyczące współczynnika n50. Co tam wpisać? Od czego zależy welkość deklarowanej w tym polu wartości?
Napisano
Cytat

Procedura przeprowadzenia badania opisana jest w normie PN-EN13829
Tak właśnie jest - przepisy są mniej restrykcyjne przy wentylacji grawitacyjnej niż przy mechanicznej.



Toć od początku piszę, że jest to bzdura, bo dlaczego dom w którym zastosowano wentylację grawitacyjna ma być mniej szczelny niż dom z wentylacja mechaniczną?
A co jak po jakimś czasie, po badaniu, zainstalujemy mechaniczną?

Przywołana norma nie określa sposobu zatykania dziur, stwierdza tylko, że należy je „zatkać” – a jest to istotny element, aby wykonane pomiary były „porównywalne”.

Nie jestem przeciwnikiem ani ŚE, ani tych badań szczelności. Wykazuję tylko głupotę i tumiwisizm ustawodawcy -
a co za tym idzie, małą przydatność (realną) tychże.
Napisano
Cytat

Toć od początku piszę, że jest to bzdura, bo dlaczego dom w którym zastosowano wentylację grawitacyjna ma być mniej szczelny niż dom z wentylacja mechaniczną?
A co jak po jakimś czasie, po badaniu, zainstalujemy mechaniczną?

Przywołana norma nie określa sposobu zatykania dziur, stwierdza tylko, że należy je „zatkać” – a jest to istotny element, aby wykonane pomiary były „porównywalne”.

Nie jestem przeciwnikiem ani ŚE, ani tych badań szczelności. Wykazuję tylko głupotę i tumiwisizm ustawodawcy -
a co za tym idzie, małą przydatność (realną) tychże.



Otwory należy tak zatkać aby były szczelne- cóż więcej trzeba? A jak to zrobić to indywidualna sprawa osób prowadzących badanie. Są różne sposoby zatykania i zaślepiania wszelkiego rodzaju przewodów i otworów.
Równie dobrze można się przyczepić do pomiarów termowizyjnych - żeby przeprowadzić takie badanie należy wcześniej spełnić wiele warunków i to do badającego zależy czy pomiar można uznać za wiarygodny czy nie.

Pozdrawiam
Błażej_Sz.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...