Skocz do zawartości

Pytanie dotyczące ścian zewn. nośnych


Recommended Posts

Witam,
Będę budował domek jednorodzinny z poddaszem użytkowym, 130 m2, wys. 9 m,.
Mam do Was dwa pytania związane z materiałem na ściany nośne zewnętrzne. Otóż w projekcie mam wskazany Porotherm. Jednak w związku z tym, że 500 m od mojej działki jest zakład który produkuje elementy z Keramzytobetonu to tego materiału chciałbym użyć.

Pierwsze pytanie:
- Czy fakt że Porotherm ma wytrzymałość na ściskanie 15 MPa a K-betonowe pustaki ponad 2 MPa ma w moim przypadku jakieś znaczenie?

Drugie pytanie:
- Zakład nie oznacza pustaków symbolem CE, a więc być może nie prowadzi zakładowej kontroli jakości. Czy w tym wypadku pokusilibyście się kupować te produkty?


Dodam, że zakład istnieje od kilku lat, właściciel zaproponował mi dobrą cenę i darmowy transport.
Proszę o Wasze rady!
Pozdrawiam!
Link do komentarza
Cytat

- Czy fakt że Porotherm ma wytrzymałość na ściskanie 15 MPa a K-betonowe pustaki ponad 2 MPa ma w moim przypadku jakieś znaczenie?


...2 MPa - czyli tyle co najsłabszy gazobeton 350-tka, 9m. wys. czyli trzy kondygnacje...dwa stropy ...
Moim skromnym zdaniem raczej nie przejdzie taka zamiana pustaka bez zmian konstrukcyjnych...
Bezwzględnie skonsultować z projektantem .
Link do komentarza
Cześć,

W kwestii wytrzymałości - mozliwości zamiany materiałów powinien się wypowiedzieć inżynier.

Odnośnie kupowania materiału z niepewnych źródeł,brania robotników "po okazyjnej cenie" itp. Zrobisz jak chcesz, ale ja odradzam. Ściany to niewielki procent kosztów budowy domu. Jeśli z nimi potem będzie coś nie tak, to pomyśl co Cię czeka po wybudowaniu chałupy. Moi znajomi parokrotnie "sparzyli się" na tańszych ekipach a potem musieli drugi raz za to samo płacić. Ja mieszkam w gotowej chałupie, raz zaufałem znajomym z rodziny odnośnie ekipy od dachu, i żałuję. Innym razem chciałem zaoszczędzić na betonie, niewiele zyskałem a dostałem gorszej jakości.

Z porothermem jest inny problem, trudniej w niego się mocuje kołki i inne urządzenia.

Pozdrawiam,

Jarek
Link do komentarza
Dobrze ktoś powiedział, jeśli idzie o wytrzymałość to zapytaj konstruktora, on wie, co projektował, jakie obciążenia przyjmował i wie czy można zamienić materiał.
Jeśli chodzi, o CE to zdaje mi się, że takim znakiem oznacza się produkty wykonane zgodnie z normą europejską a widocznie takich tam nie ma albo nie ma na nie normy. Jeśli tak jest, w Polsce producent bada produkt w ITB, gdzie otrzymuje aprobatę i może stosować produkty w budownictwie oznaczając je znakiem B - to równorzędna procedura.


Cytat

Witam,
Będę budował domek jednorodzinny z poddaszem użytkowym, 130 m2, wys. 9 m,.
Mam do Was dwa pytania związane z materiałem na ściany nośne zewnętrzne. Otóż w projekcie mam wskazany Porotherm. Jednak w związku z tym, że 500 m od mojej działki jest zakład który produkuje elementy z Keramzytobetonu to tego materiału chciałbym użyć.

Pierwsze pytanie:
- Czy fakt że Porotherm ma wytrzymałość na ściskanie 15 MPa a K-betonowe pustaki ponad 2 MPa ma w moim przypadku jakieś znaczenie?

Drugie pytanie:
- Zakład nie oznacza pustaków symbolem CE, a więc być może nie prowadzi zakładowej kontroli jakości. Czy w tym wypadku pokusilibyście się kupować te produkty?


Dodam, że zakład istnieje od kilku lat, właściciel zaproponował mi dobrą cenę i darmowy transport.
Proszę o Wasze rady!
Pozdrawiam!


Link do komentarza
no dobra
znaczy się od biedy pth da się znaleźć o wytrzymałości (z opisu na stronie) 10/15 cokolwiek to znaczy
natomiast dla kbetonu znalazłem np 5 Mpa, o dwóch nie słyszałem
a czy można zamienić - można, tylko projektant musi to sprawdzić i zazwyczaj nie chodzi tu o pełne ściany, a o filarki - elementy pomiędzy oknami, drzwiami, czyli krótkie odcinki muru, bo tam może skupić się większe obciążenie i tego słaby mateiał moze nie przenieść, 2,5 kondygnacji dla słabego materiału to dość dużo, ale nie dyskwalifikuje - to stwierdzi projektant i z takowym pogadaj pokazując mu projekt (zresztą są w pt jakieś obliczenia, może są tam policozne i takie miejsca, jak znasz sięna matmie to mozesz WSTĘPNIE to sobie sprawdzić)
Link do komentarza
W projekcie masz wyraźnie napisane jaką klasę mają mieć pustaki ścienne i nie wolno ci zastosować nic słabszego. Poza tym wszytskie wyroby, które stosujesz muszą mieć stosowne aprobaty i deklaracje zgodności. Z tego co piszesz sąsiad takowych nie posiada. Poza tym kierownik budowy w oświadczeniu zakończenia budowy oświadcza (99% PINBów tego wymagają), że wszystkie materiały wbudowane posiadają dopuszczenie do obrotu na rynku i certyfikat.
Cytat

Wbudowane wyroby budowlane posiadały odpowiednie oznakowania B lub C i załączoną informację o wyro-bie, instrukcję jeżeli była wymagana. Wyroby budowlane dopuszczone do stosowania w budownictwie przed 01.05.2004r. posiadały potwierdzenie zgodności wyrobu z odpowiednim dokumentem odniesienia. Pozostałe wyroby były wprowadzone do obrotu zgodnie z aktualnymi przepisami.


Także na twoim miejscu bym nie ryzykował bo ty tam będziesz mieszkał.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • W tej chwili nie zrobię, bo teraz mnie tam nie ma. Wygięły się różnie - jedne w górę, inne w dół. Szczególnie jedna jest mocno wygięta i akurat to ta na środku całego domu. Jak położyłem poziomicę na kilku z nich to się za głowę złapałem.   > A jak zrobić równą podłogę? To proste, trzeba dawać podkładki. Listwy o dobranej grubości. Myślisz, że konstrukcja jest już na tyle "spokojna" po tak długim czasie schnięcia, że nie spowoduje ponownych ugięć i tym samym pękania podłogi lub sufitów?   Dach był montowany około 4 - 5 lat temu.
    • Zrób jakieś zdjęcia, bo nawet nie wiadomo w którą stronę się "wygły"i powiedz też kiedy dach był montowany.    A jak zrobić równą podłogę? To proste, trzeba dawać podkładki. Listwy o dobranej grubości.
    • Witam. Wykonałem drenaż opaskowy wokół domu podpiwniczonego. Rura czarna kaczmarek ciężki dren o średnicy 11cm, w obsypce żwiru 16-32 i to wszystko owinięte włókniną 150g o wodoprzepuszcalności 90L/min. Dren będzie zasypany płukanym piaskiem z 10-20 cm a dopiero na to dam grunt z wykopu (glina zmieszana z piaskiem). Na 3 ścianach dolna powierzchnia drenu jest poniżej górnej płaszczyzny ławy a co za tym idzie poniżej posadzki piwnicy. Problem pojawił się na ostatniej ścianie z uwagi że w ławie znajduje się rura kanalizacyjna 160 której górna krawędź znajduje się tylko ok 6 cm poniżej posadzki. Dodając do tego izolację reaktywną którą pokryta jest ta rura kanalizacyjna i to że rura drenażowa jest ułożona na niej więc z jakimś odstępem dylatacyjnym 1-2cm więc zbierać będzie zaledwie jakieś 2-3 cm poniżej posadzki w piwnicy, ale jak ułożyłem dren ze spadek 0,5% to wychodzi na to że po lewej stronie dren będzie powyżej posadzki w piwnicy. Ściany piwnicy są bardzo dobrze zaizolowane masą reaktywną aż po same ławy więc tu akurat bym się nie obawiał że będzie coś przeciekać, ale trzeba brać na poprawkę jakieś niedoskonałości i zastanawiam się teraz nad funkcjonalnością tego drenu znajdującego się powyżej posadzki. Bo jeśli to wszystko jest w podsypce żwirowej i poziom ewentualnej wody gruntowej się wyrówna to nawet przy tak ułożonej rurze drenarskiej woda powinna być odbierana z odcinka znajdującego się poniżej posadzki piwnicy prawda? Więc nie ma w zasadzie obaw że będzie stała w miejscu gdzie rura jest powyżej posadzki bo zleci po prostu do najniższego punktu tylko że będzie to zachodziło wolniej aniżeli miało by być ściągane przez rurę? Wiem że dren można układać nawet z bardzo małym spadkiem czy też nawet pionowo i wyrównująca woda znajdzie ujście do najniższego punktu, ale nie chce mi się już tego poprawiać. Poniżej na pomarańczowo rura drenarska, na czerwono obrys żwiru 16-32 we włókninie.     Druga sprawa jeśli na jednej ze ścian rura ma jakieś 1 cm, wzniesienia, czy w niektórych miejscach więcej to czy grozi to zamuleniem w tym miejscu? Jakieś zanieczyszczenia staną w tym miejscu i nie będą mogły trafić do studni osadnikowej? Dren jest elastyczny i podczas zasypywania jak się na nim nie stoi to potrafi się podnieść a kamień spod niego ciężko jest wyciągnąć, stąd takie fale.          
    • Mam jętki dość mocno wygięte w łuk. Różnica poziomu pomiędzy niektórymi to nawet 5cm. Możliwe, że więcej. Nad nimi ma być strych nieużytkowy. Drewno jest suche, bo leżało tak kilka lat. Czy jętki nadal mogą się mocno wyginać, nawet o kilka centymetrów, czy raczej już tak zostanie? Na ile to jeszcze może wciąż pracować? Powinienem teraz dążyć do wyrównania i wypoziomowania jętek np. za pomocą spinania ich poprzecznie robiąc kratownicę czy może lepiej już zostawić to tak jak jest i podczas montażu podłogi podkładać jakieś deski itp.? Niektóre z jętek "wiszą" nad ścianami działowymi, a inne dotykają - to wynika pewnie z tego, że niektóre się wygięły z biegiem czasu i tego, że chyba powinny być montowane nieco wyżej nad ścianami. No ale jest jak jest.   Zależy mi na dwóch rzeczach: - w miarę równej (żeby wiochy nie było) podłodze strychu - żeby sufity (g-k) w pomieszczeniach użytkowych nie pękały
    • Musiała od razu pęknąć czy się po prostu ugięła albo powstały jakieś mocne naciski punktowe? Ściany piwnicy stoją na grubej papie, najgrubsza jaka była, nie pamiętam ile mm ale wydaje mi się że to też mogło mieć wpływ. W żadnej że ścian nie ma słupa żelbetonowego. Zanim stawiałem ściany to szukałem po forach i wszyscy doradzali takie słupy właśnie żeby unikać rys na ścianach. Rys jest więcej na ścianach piwnicy, poniżej pokazane. Praktycznie na każdym łączeniu wewnętrznych ścian nosnych i narożnikach.    A ponadto tu gdzie zaznaczono na żółto to są raczej na pewno naciski/reakcje pionowe bo jest to narożne okno tarasowe bez słupa i w tym miejscu pewne dochodzi do dużych nacisków na ściany piwnicy.     
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...