Skocz do zawartości

Nawierzchnia z kory w ogrodzie


Recommended Posts

Napisano
Lada chwila czeka mnie wykonanie nawierzchni z kory. Jakie macie doświadczenie i uwagi przy jej wykonywaniu? Głównie chodzi mi o geowłókninę ale będę wdzięczna za wszelkie rady icon_smile.gif
1. Jaka gramatura?
2. Czy cena 1,38zł/m2 to dużo czy mało?
3. Jakie otwory na roślinki już wsadzone?
4. A jakie na później dosadzane?
Napisano
Przede wszystkim czarna
Przepuszczająca wodę
Zależnie od upodobań odporna na UV lub nie (rozkłada się z czasem)
Ja bym najpierw posadziła rośliny, potem nakryła to płachtą agrowłokniny i porobiła nacięcia X w miejscach roślin. Wówczas nie ma obawy, ze nasypie się ziemi na wierzch.
Napisano
Elfir jeszcze parę pytań icon_smile.gif
1. Czy grubość nie ma znaczenia?
2. Jak zachowuje się po czasie wykorowana powierzchnia na agrowółkninie bez UV (czy przebijają się roślinki)?
3. Jaka warstwa kory na włókninę?
4. Czy po nacięciach X należy agrowłókninę wywinąć na boki czy lepiej "przytulić" do pnia roślinki?
Napisano
1. Grubość ma znaczenie - bardzo gruba jest droższa, bardzo cienka będzie przerastała chwastami. Ale chyba starczy 50g/m2
2. Zależy od użycia. Jeśli planujesz pod krzewami rośliny okrywowe typu fiołek, barwinek, jasnota, to włóknina blokuje im możliwość rozrastania się, bo płożące pędy nie mogą się ukorzeniać (a fiołki rozsiewać). Wówczas stosuje się włókniny rozkładane z czasem przez UV. Chronią młode rośliny przed zarastaniem chwastami, a kiedy one się wzmocnią, włóknina powoli rozpada się.
Natomiast, jeśli ma to być absolutnie czyste miejsce, to trzeba użyć włókniny trwałej i grubej.
3. Minimalna warstwa kory to taka, która zasłoni włókninę. Ale im grubsza warstwa tym trudniej jest wywiewana przez wiatr i przerastana przez chwasty. Natomiast na zbyt grubej warstwie chwasty łatwo się wysiewają. Sądzę, że ok 3-5 cm byłoby optymalne.
4. Przytulić do roślinki. Miejsce nacięcia szybko zarasta chwastami, wybijającymi od spodu, typu perz. Więc wówczas trzeba odgarnąć korę, rozchylić nacięcie, wyrwać chwasta i zasłonić i zasypać.
Napisano
Grubość geowłókniny wiąże się niewątpliwie z kosztami oraz wytrzymałością materiału na przerastanie chwastów.

Pamiętajmy aby ze względu na korowanie sadzić rośliny odpowiednio niżej wzdlędem otaczającego terenu (trawnika czy ścieżki).

Kora powinna przykrywać włókninę ok. 5cm warstwą. Na wykorowaną rabatę, leżącą niżej w stosunku do obszarów sąsiadujących, będzie spływać woda
Napisano
Dzięki Elfir za wszystkie odpowiedzi. Dziś jadę po agrowłókninę a na przyszły tydzień zamówiłam korę.
Jak zrobię dam znać jak wyszło zapotrzebowanie kory/m2 i orientacyjne ceny. Może jakieś zdjęcia jak starczy mi czasu.
Jedyne czego się obawiam to przesadzanie roślin po zakorowaniu - niewykluczone, że zmieni mi się koncepcja icon_sad.gif
Napisano
Cytat

Przede wszystkim czarna


Dlaczego? Zostało mi sporo białej od drenażu, miałam nadzieje wykorzystać ją kiedyś w ogródku. Taka się nie nadaje?
Napisano
Cytat

Nadaje, ale trudno ją zamaskować. Chyba tylko białym żwirem


Dzięki, gdybym wiedziała, że aż tyle zostanie to kupiłabym czarną.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam .Mam pytanie jak dokleić płytkę której już nie ma dłuższy czas do tarasu ,jak nie ma jak do czego jej dokleić .Na Zdjęciu to jest od kleju bo ta płytka na drewno jest przyklejona . https://zapodaj.net/plik-qmlTGjAND9
    • Kontrola Wydziału Budownictwa powinna ustalić stan faktyczny i odnieść się do Twoich uwag.
    • Formalnie nie ma obowiązku uzyskania dokumentów potwierdzających możliwość przyłączenia do sieci elektroenergetycznej, wodociągowej itd. na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę lub składania zgłoszenia z projektem. Zniesiono go jeszcze w 2015 roku, w ramach nowelizacji prawa budowlanego.  Ale są tu dwa zastrzeżenia. Pierwsze jest takie, że bez zapewnienia dostępu do mediów nie zakończymy budowy i nie będziemy mogli w takim budynku legalnie mieszkać. Tu trzeba mieć na uwadze przede wszystkim prąd. Ale chociażby bez kanalizacji się nie obędzie, jeżeli na danym terenie przewidziano tylko przyłączenie do sieci.  Drugi haczyk to oświadczenie projektanta o możliwości podłączenia domu do istniejącej sieci ciepłowniczej. Obecnie takie oświadczenie trzeba dołącyć do dokumentacji. Chociaż wciąż są niejasności interpretacyjne, czy zawsze trzeba to zrobić. 
    • Murowania już coraz mniej. Zbliżamy się do wysokości nadproży a więc docinamy wstępnie ostatnie pustaki na których zostaną wylane poduszki betonowe oraz obsadzone nadproża. Przenosimy również poziom zero do budynku tak aby łatwiej nam się pracowało. Porównujemy lasery krzyżowe trzech firm Nivel System, DeWalt oraz Hilti.    
    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...