Skocz do zawartości

Bufor ciepła


Recommended Posts

Napisano
Cytat

"Samoróbka" kojarzy się zwykle z bylejakością, nędzą techniczną i szczątkowymi parametrami w porównaniu z "fabryczną konstrukcją".
Ale...
Jak się wie, co się robi, jak się wie jak "to" działa, jak się ma czym wykonać - to ŻADNA konstrukcja seryjna nie zaoferuje tak dobrych parametrów , jak konstrukcja jednostkowa, dedykowana.
Takich fabrycznie się nie robi, bo to niewykonalne!
Są wyłącznie namiastki uniwersalne.Takie do wszystkiego, co zawsze pasują i jakoś tam działają.
A jak coś jest do wszystkiego to jest też "do niczego".
O tym, to chyba wiesz? icon_lol.gif
Adam M.



Mam nadzieję że PeZet-owi to się nie przydarzy a  ma  jakaś praktykę w obróbce metalu ? 
Napisano
Cytat

(...) a  ma  jakaś praktykę w obróbce metalu ? 


Ma! W szkole średniej lat ponad 20 temu pół roku przerabiał w teorii geometrię ostrza noża tokarskiego i stał przy tokarce. Stał, nic więcej. Więc - ma.

Czy bufor można spawać migomatem? Zakładam, że spawający spawać potrafi i nie mówię tu o sobie, tylko o sąsiedzie, który migomat ma. Czy może lepiej normalnego spawacza znaleźć w okolicy?
Napisano
Ja nie spawam. Nie nauczyłem się tego. Nie było gdzie, nie było na czym.... (syncio się nauczył)
Zwykle czas gonił tak, że trzymałem to, co spawali dla mnie.
Migomatem drobne elementy i cienkie blachy - tak.
Stożek, czy inne elementy...
Wszystko zależy od tego, jaki zdobędziesz materiał na płaszcz bufora.
Dla grubego materiału migomat może być za wątły.
Wtedy chyba trzeba jakiej większej spawary.
Ale - podkreślam- ja nie jestem tu fachura.
Może elementy o grubości 5-8mm i wadze kilkuset kg się da....
Adam M.
Napisano
Cytat

Ja nie spawam. Nie nauczyłem się tego. Nie było gdzie, nie było na czym.... (syncio się nauczył)
Zwykle czas gonił tak, że trzymałem to, co spawali dla mnie.
Migomatem drobne elementy i cienkie blachy - tak.
Stożek, czy inne elementy...
Wszystko zależy od tego, jaki zdobędziesz materiał na płaszcz bufora.
Dla grubego materiału migomat może być za wątły.
Wtedy chyba trzeba jakiej większej spawary.
Ale - podkreślam- ja nie jestem tu fachura.
Może elementy o grubości 5-8mm i wadze kilkuset kg się da....
Adam M.



Jeżeli to ustrojstwo ma być na lata, to może na płaszcz bufora nierdzewkę .
Napisano
Cytat

Jak spawał tylko konstrukcje to lepiej znajdź kogoś innego.
Zapłać kilka stówek i spij spokojnie !


Biorąc pod uwagę że 1000l wyleci na posadzkę to lepiej ryzyko ograniczyć do minimum .


Napisano
A po co?
Żeby podbić koszt materiału i wykonania?
Przecież zład jest odgazowany i odkamieniony = nieagresywny!
Zwykła czarna stal się dobrze sprawdza!
Ciągle się Wam myli z bojlerem na CWU, który się sypie, bo ma natlenioną i ciepła, stale nową i twardą wodę!
ON zarasta i koroduje!
Bufor - nie.
Adam M.
Napisano
Cytat

Ma! W szkole średniej lat ponad 20 temu pół roku przerabiał w teorii geometrię ostrza noża tokarskiego i stał przy tokarce. Stał, nic więcej. Więc - ma.

Czy bufor można spawać migomatem? Zakładam, że spawający spawać potrafi i nie mówię tu o sobie, tylko o sąsiedzie, który migomat ma. Czy może lepiej normalnego spawacza znaleźć w okolicy?


A jak przejdziesz z rurkami wężownicy z miedzi na zewnątrz płaszcza np. ze stali ?

To musi być szczelne i trwałe połączenie ,wężownice będą poruszać się w buforku.  


Napisano
Cytat

A po co?
Żeby podbić koszt materiału i wykonania?
Przecież zład jest odgazowany i odkamieniony = nieagresywny!
Zwykła czarna stal się dobrze sprawdza!
Ciągle się Wam myli z bojlerem na CWU, który się sypie, bo ma natlenioną i ciepła, stale nową i twardą wodę!
ON zarasta i koroduje!
Bufor - nie.
Adam M.



Nic się nam nie myli.Zimna woda z sieci płynie wężownicą .A blacha z Chin ma swoje minusy .
Napisano
animus
Ty to kiedykolwiek robiłeś?
Bo ja robię stale! Sezonowo po kilka sztuk!
Miedź do stali lutuje się twardym lutem z dodatkiem srebra.
Rury na płaszcz raczej z odzysku, więc z Chininą niewiele mają wspólnego.
Nowe są w odcinkach 6mb razy cena stali za kg a nie złomu.
Można sobie takie 6mb kupić i te 4mb wyrzucić, bo nie potrzebne jest aż tyle.
Będzie się świecił PRZED pomalowaniem.
W eksploatacji żadnych różnic NIE BĘDZIE!
Adam M.
Napisano
Cytat

animus
Ty to kiedykolwiek robiłeś?
Bo ja robię stale! Sezonowo po kilka sztuk!
Miedź do stali lutuje się twardym lutem z dodatkiem srebra.
Rury na płaszcz raczej z odzysku, więc z Chininą niewiele mają wspólnego.
Nowe są w odcinkach 6mb razy cena stali za kg a nie złomu.
Można sobie takie 6mb kupić i te 4mb wyrzucić, bo nie potrzebne jest aż tyle.
Będzie się świecił PRZED pomalowaniem.
W eksploatacji żadnych różnic NIE BĘDZIE!
Adam M.


Nie robiłem ale troszkę kumaty jestem  .


A możesz przybliżyć miej więcej koszty materiału na taki zasobnik i robociznę lub  podaj na priva jak nie chcesz na ogólnym .
Napisano
Paradigma (na przykład), taka z szykanami i wypasem, kosztuje kilkanaście tysięcy.
Coś równie dobrze działającego da się postawić za połowę ceny.
Pusty baniak potrzebnej wielkości za 2-3 tysiące.
Kwestia dostępności półproduktu.
Adam M.
Napisano
Odwiedzilem dziś Złom-Pol. Złomowisko.

Ile tam zbiorników buforowych leży! Każdy rozmiar. Z wypukłymi dennicami. Ale bez wężownic.
Rurę jedną znalazłem, ale krótka była - 2m.

Pytanie:
Czy jest sens brać takiego gotowca? Brać na wagę! I odciąć dennicę, żeby wpakować wężownice?
Cena za kg: 1,50 pln.

Kolejne szybkie pytanie:
na złomowisku jest cała masa butli spawalniczych, takich wysokich o średnicy około 25cm. Czy wykorzystanie tej butli po obróbce w charakterze lejka ma sens?

* * *

Poza tym, złomowisko robi wrażenie. To jest naprawdę koniec świata - technicznego. Z jednej te maszyny pakujące do mielarki całe samochody, lekko, jakby były z papieru, a z drugiego końca wylatują wióry!

I jedno jeszcze - operator tej 'kopary' z dyndającą łapą zamiata co jakiś czas teren metalową, zmiętą jak kuchenny czyścik siatką ogrodzeniową. icon_biggrin.gif
Napisano
Nareszcie zobaczyłeś coś naprawdę fajnego! icon_lol.gif

Wybierasz taki baniak, jaki potrzebny.
MA WEJŚĆ PRZEZ DRZWI/BRAMĘ na właściwe miejsce.
Jak będzie nieco większy od tego wymarzonego - to tylko lepiej!
Te 1,50 to cholerne zdzierstwo!
Ja kupuję po 1zł/kg.
Spytaj po ile kupują!

Odcinasz mu dennicę. Czyścisz z tego, co w nim jest. Zwykle sporo takiego rudego... (żelazo na odpowiednim stopniu utlenienia + węglany). Karcisz urządzenie młotem a ten badziew odpada ładnie.
Potem wiercisz/wypalasz dziury pod króćce.
Przygotowujesz je i wspawujesz (kawałek rury z gwintem+ łuk hamburski).
Kupujesz arkusz blachy (jak połowy nie sprzedadzą).
Wycinasz odpowiednie koło, rozcinasz je i zwijasz stożek.
Na byle blacharni migiem i na walcach zrobią, jak się ręcznie męczyć nie chcesz.
Potem migomatem zszywasz go na gotowca i dokładasz mu typową czarną rurę z byle marketu.
TEN ELEMENT (lejek) może być z blachy 0,5- 0,6mm. Tylko ukierunkowuje strugi. Nie przenosi żadnych obciążeń.
Kątówką w rurze lejka nacinasz szczeliny.
Solarek/PC?
Zwijasz w stożek miedź i umieszczasz pod lejkiem.
Przy dnie wspawujesz tuleje gwintowane (mufy czarne spawalne) pod grzałki.
Fazy są 3 to i tuleje 3 daj.
Wkładasz stożek miedziany i lutujesz przejścia przez ściankę. Wkładasz i mocujesz lejek.
Potem wkładasz wężownicę CWU i lutujesz jej przejścia.
SPRAWDZASZ SZCZELNOŚĆ MIEDZI!!!
Zamykasz całość tą odcietą wcześniej dennicą i spawasz na gotowca.
Kolejna kontrola szczelności, tym razem baniaka.
Masz co potrzebne.
Kilku silnych i taszczycie to na miejsce.

Prawie, ze proste... icon_lol.gif

Adam M.
Napisano
Cytat

Nareszcie zobaczyłeś coś naprawdę fajnego! icon_lol.gif  
Zamykasz całość tą odcietą wcześniej dennicą i spawasz na gotowca.
Kolejna kontrola szczelności, tym razem baniaka.
Masz co potrzebne.
Kilku silnych i taszczycie to na miejsce.

Prawie, ze proste... icon_lol.gif

Adam M.



To może nawet tanio wyjść w tych okolicznościach a baniak to chyba lepiej poszukać wyższy niż szerszy . 
Napisano
Cytat

Nareszcie zobaczyłeś coś naprawdę fajnego! icon_lol.gif
(...)
Prawie, ze proste... icon_lol.gif

Adam M.



Prawie... icon_biggrin.gif

Problem jest, choć się nawet jeszcze za to nie wziąłem.
Problem z koncepcją.

Założenia:
Miejsce na bufor w mojej minikotłowni ma wymiary 0,9mx1,1m. Mało.

() Wysokość pomieszczenia od chudziaka do sufitu to 3,05m.

Z tego odejmuję 25cm od stropu,
i odejmuję 10cm na styropian (5cm) i wylewkę (5cm)

Wychodzi wysokość bufora 2,7m.

() Ściany zewnętrzne (gazob 24) ocieplę 20cm styropianu.
Poza buforem na podłogę położę 20cm styr.

Zatem pytanie:
co w tej sytuacji jest lepsze: wałek czy klocek?

WAŁEK:
Ocieplenie: folia alu + wełna 20cm
Poj.: 0,53m3 - ciut mało.


KLOCEK:
Ocieplenie: folia alu + wełna 20cm lub folia + welna 10cm + styropian 10cm
Poj. klocka: 0,81m3


Z OZC wychodzi mi:
wsp. strat ciepła:
33,8 W/m2 (w odniesieniu do kubatury: 13,9 W/m3 )

roczne zapotrzebowanie na ciepło:
6873 kWh/rok

53 kWh/m2*rok

kubatura ogrzewana 314,7m3
pow podłogi parteru (ogrz podłogowe): 60m2

W buforze wałku zgromadzę 37,5kW (o ile dobrze liczę)
a w klocku 57,5kW
w podłodze zgromadzę 24,8 kW

I co mam dalej z tym zrobić? icon_rolleyes.gif
Co z tego wynika? Że palę w kominku raz na trzy dni czy dwa razy na dobę, bo mały bufor?
No i który robić?
Napisano
Od klocka uciekaj najdalej, jak się da!
Wałek nie sprawi Ci problemów. Klocek - same trudności.
Zrezygnuj z ocieplenia 20cm. Daj 10cm ale za to dobrego! (zasyp perlitem).
Dostaniesz + 20cm na średnicy. 50 + 20 = 70
70 x 270 to już jest coś. Tona wychodzi...
Umieścić za zabudową, sprawdzić szczelność, zasypać perlitem, zapomnieć...

Może trafisz na DWA baniaki takie same? (fi 70cm)
Odcinasz dennice i... spawasz je razem.
Prawie bez roboty jest gotowiec.

Adam M.
Napisano
Ja mam nieco ponad 70 cm średnicę i 260 cm wysoki.
Przy podobnym zapotrzebowaniu wychodzi mi zapas na 2 doby ( średnio).
Adam dobrze radzi, 500 L to mało icon_sad.gif
Napisano
Cytat

Ja mam nieco ponad 70 cm średnicę i 260 cm wysoki.
Przy podobnym zapotrzebowaniu wychodzi mi zapas na 2 doby ( średnio).
Adam dobrze radzi, 500 L to mało icon_sad.gif



A dwóch nie wstawisz robisz jeden z wężownicami a drugi tylko z wodą z zasobnika i rurami większej średnicy połączysz  góra dół to wymiana grawitacyjne powinna się odbywać albo pompka .  
Napisano
Zostaję przy wałku.
Animus,
dwóch buforów nie wstawię z jednego powodu: zasłoniłby mi okno. icon_biggrin.gif
A poważnie: brak miejsca.
Taką miałem nadzieję, że mogę odszczędzić na ociepleniu zyskując na pojemności.
0,7x2,7 daje poj. 1,039m3

I tak będę kombinował.
Ścianka gr. 3-4mm
Dennica, jeśli kupować blachę, to gr 5mm.

Waga bufora (stali) ze ścianką gr 4mm: 201 kg
Napisano
Cytat

O ściance 3mm to zapomnij.
Wiotka.
Gotowca fi 70 x 2 sztuki poszukaj.
(ja trafiłem na 5 sztuk w jednym miejscu!)
Adam M.


Tak zrobię.

Te 3-4 mm wziąłem z dyskusji na FM, ale gotowiec ma, faktycznie, grubszą ściankę.
Napisano
Cytat

I co szukasz baniaka ?


Animus, tymczasem szukam koncepcji.
I rozwiązania poniższego problemu:



Dokładnie nad tą dziurą miałby stanąć bufor.
Zasypać - nie problem.
Tylko że te 1200kg trzeba oprzeć na czymś innym niż rury kanalizacyjne.
Napisano
Ściany narożnikowe - na wprost i po lewej są konstrukcyjne.
Czy 10cm jako głębokość podparcia na ścianach nośnych byłaby wystarczająca?

Ścianki po prawej i obok wiertarki to tylko murki oporowe. Sięgają na głęb 1,4m (tak, jak ławy).
Czy pod stałym obciążeniem 300kg taki murek jeden z drugim nie zacznie 'tonąć'?

Myślałem jeszcze o tym, by zrobić stopę fundamentową.
Na dnie studzienki ułożyłbym kratownicę z fi 12 i zalał to betonem tak na 40 cm. Albo i 50.
Na tej stopie postawiłbym słupy, omijając kanalizację i na słupach oparł płytę.

A gdzieś tam jeszcze pojawi się rura wprowadzająca do domu zimną wodę.

Zaczyna to powoli przypominać budowę mostu...

Żebym ja robiąc fundament wiedział o istnieniu bufora, to bym inaczej kanalizację rozwiązał.
Napisano
Nie kommbinuj tylko zrób tak jak pisał Adam,
jeśli dziura ma 60 na 90 cm czyli 5400 cm2
Bufor wazy 1200 kg
czyli nacisk na 1 cm 2 wynosi 0,22 kg/cm2

Teraz mały test:
Stań na rurze kanalizacyjnej. Powierzchnia nacisku buta to około 100 cm2 ważysz ze 100kg? Jeśli tak to wywierałeś nacisk 1kg/cm2. czyl tak ze 5 razy więcej niz bufor.
Teraz oceń jak miewa się rura.
Napisano
Cytat

Nie kommbinuj tylko zrób tak jak pisał Adam,
jeśli dziura ma 60 na 90 cm czyli 5400 cm2
Bufor wazy 1200 kg
czyli nacisk na 1 cm 2 wynosi 0,22 kg/cm2

Teraz mały test:
Stań na rurze kanalizacyjnej. Powierzchnia nacisku buta to około 100 cm2 ważysz ze 100kg? Jeśli tak to wywierałeś nacisk 1kg/cm2. czyl tak ze 5 razy więcej niz bufor.
Teraz oceń jak miewa się rura.


Coulignon, tak też i myślę.
Narysowałem sobie kółko o średnicy 70cm. Wyszło, że jak już mam kawałek tortu wielkości mojej stopy to jest (moje) 75 kilo.
Ale co innego, kiedy te obciążenia działają cały czas.
I co innego, kiedy dwie z czterech ścian są grub 12cm i nie mają fundamentu, bo są li tylko murkiem oporowym, żebym mógł wprowadzić media do chałupy. Co więcej, przez te dwie liche ścianki przechodzi kanaliza 30 cm poniżej domniemanego bufora.

Zresztą, wolę zapytać 3 razy, niż raz spe...lić wszystko: cwu, bufor, podłogę, kanalizację.
Za duże ryzyko.
Napisano
Cytat

Coulignon, tak też i myślę.
Narysowałem sobie kółko o średnicy 70cm. Wyszło, że jak już mam kawałek tortu wielkości mojej stopy to jest (moje) 75 kilo.
Ale co innego, kiedy te obciążenia działają cały czas.
I co innego, kiedy dwie z czterech ścian są grub 12cm i nie mają fundamentu, bo są li tylko murkiem oporowym, żebym mógł wprowadzić media do chałupy. Co więcej, przez te dwie liche ścianki przechodzi kanaliza 30 cm poniżej domniemanego bufora.

Zresztą, wolę zapytać 3 razy, niż raz spe...lić wszystko: cwu, bufor, podłogę, kanalizację.
Za duże ryzyko.



Powiem że można przychylić się do wypowiedzi Adama_mki nie powinno się nic dziać / możesz w około rur zrobić kanały  żelbetowe  takie jak w ciepłowni robią /wstawić  płaszcz z rury osłonowej  nawet metalowej na rury  /  możesz wylać fundament płytowy  pod rurami kupić na złomowisku dwuteownik zrobić 4 słupki  zakotwić w betonie pomalować zasypać ,na tym budować dalej bufor/możesz wymurować słupki z cegły 24x24 zamiast dwuteownika a na wierzchu wylać posadzkę zbrojoną z pręta fi 10-12 w siatkę lub położyć kawał grubej  blachy itd .........

Musisz zadać sobie pytanie czy będzie dostęp do tej części rur kanalizy i co tam jeszcze włożysz jak dojdzie do awarii,drugie pytanie to co wyjdzie taniej.  

     


Napisano
Cytat

(...) możesz wylać fundament płytowy  pod rurami kupić na złomowisku dwuteownik zrobić 4 słupki  zakotwić w betonie pomalować zasypać ,na tym budować dalej bufor (...)
Musisz zadać sobie pytanie czy będzie dostęp do tej części rur kanalizy i co tam jeszcze włożysz jak dojdzie do awarii,drugie pytanie to co wyjdzie taniej.



Tak zrobię. Być może jest to przesadna troska, ale będę przynajmniej spał spokojnie.
Pod stalową płytą będzie dostęp do kanalizy zasypanej... czymś tam - dostęp łatwiejszy niż w przypadku wylanej tradycyjnej podłogi.
Delikatny off-topic wyszedł z tematu podłogi, za co przepraszam. Ale w moim przypadku, całkowicie wiązał on się z ideą bufora.
Napisano
Cytat

To tylko pusty baniak.
I to za ponad 2 tyś !!!



W opisie czytam że ma wężownicę grzewczą pewno do ciepłej wody .

Bez niczego to by mogło być  sprzęgło. 

  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

wcale nie 2x tyle tylko o 1000 zł drożej ocieplony z wężownica http://allegro.pl/item1114755701_zbiornik_...nicą_bufor.html. Nawet jeżeli ma się zaplecze warsztatowe to i tak różne materiały spawalnicze i inne detale wcale za darmo nie sa. Ten akurat Pezetowi by sie zmieścił i przeszedł przez dzwi.



Obejrzałem.
Nie wpadłem w zachwyt....
Robiony ma tę zaletę - że na pewno pasuje gdzie należy (wyprowadzenia i ich rozmieszczenie) i na pewno ma w środku to, co potrzeba.
Więc - zadziała optymalnie!

Adam M.
Napisano
Cytat

(...) jak policzysz te złomy, spawania, detale i transport to wyjdzie kosmos, albo małe oszczędności w stosunku do udręki.


Gawle, dla mnie oglądanie telewizji to udręka i zbędne koszty. icon_smile.gif
  • 2 lata temu...
Napisano (edytowany)
Witam! Jestem nowym członkiem forum ale temat bufor ciepła śledzę od dłuższego czasu!
Przyznam że jeden już wykonałem samodzielnie dzięki wskazówką ADAMA M. jest to bufor do C.O. około 800L.
Teraz chciałbym wykonać jeszcze jeden do C.W.U. około 600L. z wężownica do C.W.U.!
I tu pytanie jaką długość i śrędnicę zastosować do C.W.U.? Żeby woda zdążyła sie ogrzać przepływowo!
W domu są dwie łazienki i kuchnia i chodzi mi o sytuację kiedy będą otwarte dwa krany żeby tej wody nie zabrakło!
Z góry dziękuje za wszelką pomoc (po cichu liczę na ADAMA M.) Edytowano przez lazior (zobacz historię edycji)
Napisano
W bardzo wielu konstrukcjach świetnie sprawdza się dla CWU 2 x 25m fi 22 puszczone równolegle.
Wężownica w wężownicy i wspólny wlot/wylot.
NIGDY i nikomu jeszcze CWU nie brakło, nawet przy letnim baniaku.

Adam M.
  • 1 rok temu...
Napisano (edytowany)
Adamie niewiem czy w dobrym temacie pisze, bylo gdzies o magazynowaniu ciepla z kolektorow slonecznych z lata na zime. Jestem na targach w bielsku-bialej, jest tu prezes polskiego instytutu budownictwa pasywnego chetny do udzielania odpowiedzi na wszelkie pytania. Na konferencji mowil o trzymaniu ciepla w formie wodoru w zbiornikach podziemnych pod duzym cisnieniem -> ogniwa wodorowe. wspomnial o wodnych wielkich zbiornikach oraz o parafinie nawet w formie tynkow aby dom byl akumulatorem ale stwierdzil iz to nie oplacalne i jedynie ogniwa wodorowe beda w stanie zasilac w cieplo i prad cale gminy gdyz dla domow jednorodzinnych instalacja bedzie zbyt droga

Sa tu tez ludzie z Perlit Polska oraz Producent plyt z perlitu - mgO. Edytowano przez Dwd89 (zobacz historię edycji)
Napisano
Obawiam się, że był niewyspany, jak to głosił...
Wodór bardzo trudno przechowywać.
Zwykle wydziela się go tam, gdzie jest potrzebny.
Wydzielanie pochłania BARDZO DUŻO energii.
MOŻE być NOŚNIKIEM energii, nie bardzo - źródłem!

Fakt!
Jak zadzwonisz i każesz sobie zrobić te wszystkie systemy oszczędzające - zbankrutujesz.
Jak zrobisz "tymi ręcami" to jak nie są obie lewe - zadziała i nie jest drogie.

Adam M.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 🟩 SIATKI I PRĘTY KOMPOZYTOWE GRP – MĄDRA ALTERNATYWA DLA STALI ✅ 3x tańsze. ✅ 9x lżejsze. ✅ Bez rdzy. ✅ Z CE i ISO. Jeśli nadal zbroisz beton stalą, to wiedz, że istnieje sprawdzone i certyfikowane rozwiązanie: kompozytowe zbrojenie z włókna szklanego GRP od TROKOTEX – polskiego producenta z 40-letnim doświadczeniem. 🧱 Co oferujemy: 🔹 Siatki kompozytowe GRP – na fundamenty, wylewki, posadzki, podłogi, prefabrykaty 🔹 Pręty kompozytowe GRP (w kręgach i odcinkach) – od fi6 do fi16 mm 🔹 Produkty z certyfikatem CE, ISO 9001, ISO 14001, KOT 💪 Dlaczego kompozyt? Nie koroduje – odporność na sól, wilgoć, chemię Nie przewodzi ciepła – idealny pod ogrzewanie podłogowe Lekki – łatwy transport i montaż bez ciężkiego sprzętu Wytrzymały – nie ustępuje stalowym zamiennikom Ekonomiczny – mniej strat, niższe koszty robocizny Ekologiczny – żywotność do 100 lat, zero rdzy i strat 📦 Kup online: 👉 https://sklep.trokotex.pl/ Próbki wysyłamy GRATIS.
    • A to już zależy od zastosowanego impregnatu i efektu jaki chce uzyskać inwestor.
    • To nie przepisy się zmieniły tylko ich interpretacja.  Te zawarte w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych w tym względzie nie zmieniły się od ich przyjęcia w 2002 r. Prawie tak samo brzmiały stosowne zapisy w rozporządzeniu z roku 1994 (to też § 14), chociaż były nieco bardziej szczegółowe i lepiej sformułowane. Największe znaczenie mają więc zapisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2022 Poz. 1225, z późniejszymi zmianami).   § 14. 1. Do działek budowlanych oraz do budynków i urządzeń z nimi związanych należy zapewnić dojście i dojazd umożliwiający dostęp do drogi publicznej, odpowiednie do przeznaczenia i sposobu ich użytkowania oraz wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, określonych w przepisach odrębnych. Szerokość jezdni stanowiącej dojazd nie może być mniejsza niż 3 m. 2. Dopuszcza się zastosowanie dojścia i dojazdu do działek budowlanych w postaci ciągu pieszo-jezdnego, pod warunkiem że ma on szerokość nie mniejszą niż 5 m, umożliwiającą ruch pieszy oraz ruch i postój pojazdów. 3. Do budynku i urządzeń z nim związanych, wymagających dojazdów, funkcję tę mogą spełniać dojścia, pod warunkiem że ich szerokość nie będzie mniejsza niż 4,5 m.   Obecnie te przepisy są przez część urzędników interpretowane w ten sposób, że zasadniczo droga prowadząca do budynku powinna mieć przynajmniej 5 m. To jest niejako punkt wyjścia. Natomiast 4,5 m dojścia to przypadek szczególny, co do którego nie ma jasnej interpretacji. Natomiast 3 m to w tej interpretacji minimalna szerokość samej jezdni, jeżeli jest ona częścią drogi, obejmującej również choćby chodnik.  Natomiast dawniej interpretowano to w ten sposób, że wystarczająca minimalna szerokość drogi wynosi 3 m i przynajmniej tyle musi mieć jej jezdnia. Na tej podstawie akceptowano drogi o szerokości 3 m. Ponadto przypominam, że w razie braku chodnika pieszy może zgodnie z prawem poruszać się po jezdni, kierowca ma zaś obowiązek zachowania w takiej sytuacji szczególnej ostrożności.   Dotychczasowe stanowisko sądów i opinie prawników przychylają się jednak do starej interpretacji, uznając 3 m za wystarczającą szerokość drogi dojazdowej. Polecam do przeczytania:   https://www.mpoia.pl/index.php/dzialalnosc/zespol-rzeczoznawcow?view=article&id=1790&catid=39 https://serwisy.gazetaprawna.pl/nieruchomosci/artykuly/1494335,jaka-szerokosc-drogi-dojazdowej-do-dzialki-nowe-prawo-budowlane.html   Generalnie stanowisko jest takie, że to właśnie § 14.1 zawierający wymóg dostosowania drogi do potrzeb, a przy tym zapewnienia jezdni o szerokości nie mniejszej niż 3 m jest podstawową ogólną regulacją. Natomiast te zawarte w kolejnych (§ 14.2 oraz § 14.3) są przypadkami szczególnymi. Na to wskazuje sama konstrukcja tego przepisu, kolejność podania wymagań. Ponadto wskazuje na to również brzmienie § 14 w wersji z roku 1994.   Jest więc podstawa, żeby odwoływać się od decyzji. Tu przepisy prawa nie są jednoznaczne, to kwestia ich interpretacji. Ewentualnie jest też możliwość wystąpienia do właściwego ministra o jednorazową zgodę o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych. Jest tu jeszcze jedno ważne zastrzeżenie. Jeżeli w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy określono minimalną szerokość dróg dojazdowych to podważyć te zapisy będzie trudno. Samorząd ma bowiem prawo zamieścić tam wymagania ostrzejsze, niż przewidują to przepisy ogólne. Ale i tak nie jest to sytuacja bez szans, skoro przy tej drodze już są zabudowane działki. Wymóg zapewnienia szerszej drogi tylko w odniesieniu do niektórych działek prowadzi przecież w takiej sytuacji do absurdu. Ale to trudna droga i należałoby się powoływać już na tzw. klauzule generalne. PS. w załączniku umieszczam stary wariant rozporządzenia z 1994 r. Nowy zacytowałem w odpowiedzi.    WT 1994 D19950046.pdf
    • Podobno z tego co nam urzędnik dzisiaj powiedział to że od tego roku ściśle trzymają się tych 5M bo w 2024 roku jeszcze by z tym nie było problemu... Z tego co podpowiedział to napisać odwołanie i możliwe że uda się uzyskać ustępstwo od tych wytycznych i otrzymać pozytywną decyzję, muszę liczyć na trochę szczęścia
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...