animus Napisano 20 sierpnia 2013 Udostępnij #1251 Napisano 20 sierpnia 2013 (edytowany) Cytat Z doleganiem wężownicy...Gdzieś czytałem, jak goście sami dyskutują budowę panela solarnego i problem jest właśnie z przyleganiem. Mają tam ogromne straty sprawności. Dlatego przyjąłem połowę powierzchni wymiany.Myślę jednak, że baniak owinięty wężownicą i zaizolowany daje większą szansę na skuteczne przekazywanie ciepła z obudowy na wężownicę. No i jakoś ta pompa Dimplexa chodzi!!Pasta termoprzewodząca odpada: 30g - 60zł A czemuż to ? przecież jak obłożysz wełną to zaizolujesz od ciepła 2/3 obwodu rury ,jak byś zastretchował to wełna niedostała by się dookoła wężownicy zewnętrznej a powietrze uwięzione pomiędzy zwojami w jakimś tam stopniu oddawało by ciepło ,czyli sprawność wzrośnie ale za te pieniądze można kupić drugi baniak i grzać wodę dłubiąc w nosie . Edytowano 20 sierpnia 2013 przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 20 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1252 Napisano 20 sierpnia 2013 Żeby dłubać w nosie, to nawet baniaka mi nie potrzeba! Ja nie piszę, że po prostu owełnię baniak. Szczegółów nie pisałem, a chodzi mi o to, że jeśli zatrzymamy ciepło izolacją, to wężownica odbierze więcej ciepła niż te samorobione wężownice solarne.A co do szczegółów - to trzeba najpierw czymś sztywnym owinąć. Link do komentarza
animus Napisano 20 sierpnia 2013 Udostępnij #1253 Napisano 20 sierpnia 2013 Cytat Żeby dłubać w nosie, to nawet baniaka mi nie potrzeba! Ja nie piszę, że po prostu owełnię baniak. Szczegółów nie pisałem, a chodzi mi o to, że jeśli zatrzymamy ciepło izolacją, to wężownica odbierze więcej ciepła niż te samorobione wężownice solarne.A co do szczegółów - to trzeba najpierw czymś sztywnym owinąć. Tu bym się zgodził najlepiej stalą a co do szczegółów zbiornikiem 1500 litrowym .Czyli zbiornik w zbiorniku a wewnątrz wężownice. Link do komentarza
PeZet Napisano 20 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1254 Napisano 20 sierpnia 2013 Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! nimus!!!! :DJeszcze jeden pomysł chodzi mi po głowie, z gatunku perpetuum mobile...Zapomnijmy na razie o owijaniu bańki.Mamy trzy obwody:1. obwód 'mee', czyli koza która grzeje zład.2. Mamy dwie wężownice w środku.Spinam je i traktuję jak jedną.Niech to będzie obwód 'wężownicowy'. 3. Z kolei zimna woda to obwód 'wodny'.Na obwodzie wodnym montuję pompkę. Ale nie jest to zwykła pompka, tylko coś w rodzaju koła młyńskiego.W chwili, gdy pobierana jest ciepła woda z kranu, pompka pracuje i pompuje wodę w obwodzie 'wężownicowym'. Woda ta poprzez wymiennik podgrzewa ciepłą wodę.Tym sposobem nie ma potrzeby montowania kolejnej pompki, a cwu w obwodzie 'wodnym' jest podgrzewana poprzez wymiennik ciepłem obwodu wężownicowego. Link do komentarza
animus Napisano 20 sierpnia 2013 Udostępnij #1255 Napisano 20 sierpnia 2013 (edytowany) Cytat Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! nimus!!!! :DJeszcze jeden pomysł chodzi mi po głowie, z gatunku perpetuum mobile...Zapomnijmy na razie o owijaniu bańki.Mamy trzy obwody:1. obwód 'mee', czyli koza która grzeje zład.2. Mamy dwie wężownice w środku.Spinam je i traktuję jak jedną.Niech to będzie obwód 'wężownicowy'. 3. Z kolei zimna woda to obwód 'wodny'.Na obwodzie wodnym montuję pompkę. Ale nie jest to zwykła pompka, tylko coś w rodzaju koła młyńskiego.W chwili, gdy pobierana jest ciepła woda z kranu, pompka pracuje i pompuje wodę w obwodzie 'wężownicowym'. Woda ta poprzez wymiennik podgrzewa ciepłą wodę.Tym sposobem nie ma potrzeby montowania kolejnej pompki, a cwu w obwodzie 'wodnym' jest podgrzewana poprzez wymiennik ciepłem obwodu wężownicowego. Nie mogę sobie tego wyobrazić narysuj , jak zepniesz 2 wężownice to masz tylko 2 obwody kotłowy i wężownicowy.Gdybyś zasobnik potraktował tak jak producent zaleca i kranówę wpuścił do wnętrza, a dwie wężownice wykorzystywał ,jedną do grzania kranówy przez 'mee', lub inne zwierzę, a drugą wężownice przysposobił do odbioru ciepła z kranówy do ogrzewania domu, to wody do kompania by nigdy nie zabrakło Edytowano 20 sierpnia 2013 przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 20 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1256 Napisano 20 sierpnia 2013 Coś takiego: Cytat Gdybyś zasobnik potraktował tak jak producent zaleca i kranówę wpuścił do wnętrza, a dwie wężownice wykorzystywał ,jedną do grzania kranówy przez 'mee', lub inne zwierzę, a drugą wężownice przysposobił do odbioru ciepła z kranówy do ogrzewania domu, to wody do kąpania by nigdy nie zabrakło Wiesz co, w zasadzie to ja już nie wiem dlaczego nie mogę tak zrobić.Chyba dlatego, że:1. musiałbym mieć kocioł w układzie zamkniętym, a jakoś mi się nie widzi. Albo i nie musiałbym!....2. Chodzi o ogrzewanie podłogówki. Wtedy bym to robił - wężownicą???? Link do komentarza
animus Napisano 20 sierpnia 2013 Udostępnij #1257 Napisano 20 sierpnia 2013 (edytowany) Cytat Coś takiego: Ma to sens ale trza nabyć wymiennik + pompa Cytat 2. Chodzi o ogrzewanie podłogówki. Wtedy bym to robił - wężownicą???? Tu może być problem przy dużych mrozach ,załóżmy ze pompa podłogówki pracowała by na okrągło może tu jest jakaś szansa . Edytowano 20 sierpnia 2013 przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 20 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1258 Napisano 20 sierpnia 2013 Wymiennik - tak.A pompa - toż właśnie się zastanawiam czy są pompy "wodne napędzane wodą". Czyli turbina wodna do zastosowania w domowej hydraulice. Link do komentarza
animus Napisano 20 sierpnia 2013 Udostępnij #1259 Napisano 20 sierpnia 2013 (edytowany) Cytat Wymiennik - tak.A pompa - toż właśnie się zastanawiam czy są pompy "wodne napędzane wodą". Czyli turbina wodna do zastosowania w domowej hydraulice. Wspominałeś ze masz myszy pompa napędzana wodą z sieci w trakcie poboru pompuje wodę w drugim obiegu Edytowano 20 sierpnia 2013 przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 20 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1260 Napisano 20 sierpnia 2013 (edytowany) Muszę ją jedynie uwarunkować, że jak odkręcam kran, to ma biegać.Albo psa podepnę, niech biega. Lubi.Gdybym zmontował coś takiego:...to bym tylko palił i gasił i nawet nie miałbym kiedy się wykąpać w tych 500dm3 zimnej, jak sądzę, wody. Cytat pompa napędzana wodą z sieci w trakcie poboru pompuje wodę w drugim obiegu ...który podgrzewa pobieraną wodę. Mam nieodparte wrażenie, że to wstępne podgrzewanie by było bardzo wstępne: zanim pompa ruszy, przepompuje, zdążę już ręce umyć. W zimnej. Edytowano 20 sierpnia 2013 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
animus Napisano 20 sierpnia 2013 Udostępnij #1261 Napisano 20 sierpnia 2013 Cytat Muszę ją jedynie uwarunkować, że jak odkręcam kran, to ma biegać.Albo psa podepnę, niech biega. Lubi. Jak by ją co ukuło lub parzyło to by biegła. Gdybyś zrobił takie dla ludzia i zaprosił do siebie Ją ,powiedział ze chciałbyś się wykąpać no przed ,to Ona by popierniczyła wewnątrz a Ty byś się relaksował brał kąpiel ,jak byś już wziął to Ona była by już rozgrzana przed . Link do komentarza
PeZet Napisano 20 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1262 Napisano 20 sierpnia 2013 Spryciarzu! Byle nie zasnęła.bo w dwójnasób byłaby strata... Link do komentarza
animus Napisano 20 sierpnia 2013 Udostępnij #1263 Napisano 20 sierpnia 2013 (edytowany) Cytat Gdybym zmontował coś takiego:...to bym tylko palił i gasił i nawet nie miałbym kiedy się wykąpać w tych 500dm3 zimnej, jak sądzę, wody....który podgrzewa pobieraną wodę. Mam nieodparte wrażenie, że to wstępne podgrzewanie by było: zanim pompa ruszy, przepompuje, zdążę już ręce umyć. W zimnej. W "mee" to może być problem ale PC by tu się nadała bo może się wyłączyć w każdej chwili a "mee" musi się wypalić .ręce umyć w zimnej? jak najbardziej ,a w dodatku jakie oszczędności z tego tytułu są . Edytowano 20 sierpnia 2013 przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 20 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1264 Napisano 20 sierpnia 2013 PC będzie. Jestem zdecydowany, tylko kilka dodatkowych warunków się spełni i... będzie. Powietrzna. Link do komentarza
animus Napisano 20 sierpnia 2013 Udostępnij #1265 Napisano 20 sierpnia 2013 Cytat Spryciarzu! Byle nie zasnęła.bo w dwójnasób byłaby strata... Z autopsji - przed nie zasypiają ale często po . Link do komentarza
PeZet Napisano 20 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1266 Napisano 20 sierpnia 2013 (edytowany) Potwierdzam. Na początek, w pierwszym kroku zbuduję tyle:tylko przemyślę śrubunki, zaworki i rurki.A potem będę kombinował na pex-ach, z czystej ciekawości. Edytowano 20 sierpnia 2013 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
animus Napisano 20 sierpnia 2013 Udostępnij #1267 Napisano 20 sierpnia 2013 Cytat Potwierdzam. Z "mee " byłby problem z nadmiarem energii jak byś nie utrafił z ilością paliwa (lata praktyki) do zagrzania zasobnika oraz szybkością odbioru ciepła przez zasobnik wężownicą to gotujesz wodę w tym obiegu ,wtedy może działać wężownica schładzająca (strata) lub pozbywasz się grzania wody w płaszczu kominka i grzejesz chałupę tradycyjnie samym kominkiem ale jak to zrobić musiał byś mieć oddzielny płaszcz na górze grzany spalinami lub ciepłym powietrzem i sterowanie przełączające na ogrzewanie płaszcza lub ogrzewanie samego powietrza w domu . Link do komentarza
PeZet Napisano 20 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1268 Napisano 20 sierpnia 2013 Cytat (...)musiał byś mieć oddzielny płaszcz na górze grzany spalinami lub ciepłym powietrzem i sterowanie przełączające na ogrzewanie płaszcza lub ogrzewanie samego powietrza w domu . Bardzo chciałbym mieć możliwość odłączania płaszcza.Wymiennik wodny grzany spalinami jest opcją o której wciąż myślę.Musiałbym kupić wkład o b\małęj sprawności, żeby ciepło szło w wymiennik. Link do komentarza
animus Napisano 20 sierpnia 2013 Udostępnij #1269 Napisano 20 sierpnia 2013 Cytat PC będzie. Jestem zdecydowany, tylko kilka dodatkowych warunków się spełni i... będzie. Powietrzna. Widzisz mój kocioł na paliwo stałe pracuje jak PC grzeje jak potrzeba wyłącza się jak jest dość i może nie pracować nawet 12 godzin może nie być prądu w sieci, bez żadnych akumulatorów podtrzymujących i innym badziewiach ,po włączeniu prądu nie wygaśnie będzie pracował dalej ,a akumulacja podłogówki ,zasobnika i mieszkania w ciągu 6 godzin praktycznie tego nie odczuje (sprawdzone) . Link do komentarza
PeZet Napisano 20 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1270 Napisano 20 sierpnia 2013 (edytowany) Wkład - powietrzny. Edytowano 20 sierpnia 2013 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
animus Napisano 20 sierpnia 2013 Udostępnij #1271 Napisano 20 sierpnia 2013 Cytat Potwierdzam. Na początek, w pierwszym kroku zbuduję tyle:tylko przemyślę śrubunki, zaworki i rurki.A potem będę kombinował na pex-ach, z czystej ciekawości. Tu też jest problem przegrzania, ale dużo trudniej to zrobić przy takiej ilości wody . Link do komentarza
PeZet Napisano 20 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1272 Napisano 20 sierpnia 2013 Cytat Widzisz mój kocioł na paliwo stałe pracuje jak PC grzeje jak potrzeba wyłącza się jak jest dość i może nie pracować nawet 12 godzin może nie być prądu w sieci, bez żadnych akumulatorów podtrzymujących i innym badziewiach ,po włączeniu prądu nie wygaśnie będzie pracował dalej ,a akumulacja podłogówki ,zasobnika i mieszkania w ciągu 6 godzin praktycznie tego nie odczuje (sprawdzone) . Tak.Bo masz kotłownię.A ja nie. Link do komentarza
animus Napisano 20 sierpnia 2013 Udostępnij #1273 Napisano 20 sierpnia 2013 (edytowany) Cytat Wkład - powietrzny. Wewnątrz obiegu mieszkania, czyli czego wkład - powietrzny nie wychwyci zostaje przekierowane do pomieszczeń mieszkalnych ,trzeba by dobrać wkład o odpowiednio dużej sprawności jak będzie cieplej na zewnątrz to nie zagrzejesz zasobnika tylko mieszkanie ,brak ciepłej wody.Proponuję iść w bety ,jutro czyli dzisiaj można pogadać dobranoc . Edytowano 20 sierpnia 2013 przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 20 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1274 Napisano 20 sierpnia 2013 Cytat Tu też jest problem przegrzania, ale dużo trudniej to zrobić przy takiej ilości wody . Chcąc zagrzać baniak 500dm3 od 30stC do 95kominkiem o mocy układu wodnego:6kW, potrzebuję w 6h20min10kW - 3h45minnie licząc ciepła, które chałupa w tym czasie pobiera. Cytat Wewnątrz obiegu mieszkania, czyli czego wkład - powietrzny nie wychwyci zostaje przekierowane do pomieszczeń mieszkalnych ,trzeba by dobrać wkład o odpowiednio dużej sprawności jak będzie cieplej na zewnątrz to nie zagrzejesz zasobnika tylko mieszkanie ,brak ciepłej wody.Proponuję iść w bety ,jutro czyli dzisiaj można pogadać dobranoc . OK. See You next time.Dzięki. Link do komentarza
animus Napisano 20 sierpnia 2013 Udostępnij #1275 Napisano 20 sierpnia 2013 (edytowany) Cytat Chcąc zagrzać baniak 500dm3 od 30stC do 95kominkiem o mocy układu wodnego:6kW, potrzebuję w 6h20min10kW - 3h45minnie licząc ciepła, które chałupa w tym czasie pobiera.OK. See You next time.Dzięki. Pobaw się jeszcze tym :http://cieplowlasciwie.pl/startja idę lulu ,ale skłaniał bym się raczej do :10kW - 3h45minze względu na oddawane ciepło przez kozę do pomieszczenia . Edytowano 21 sierpnia 2013 przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 20 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1276 Napisano 20 sierpnia 2013 (edytowany) Uzupełniając wypowiedź: grzejąc zasobnik do 95stw zasobniku będę miał zapas na następne 7h30min.Grzejąc bardziej realnie, do 80stCbędę miał zapas na kolejne 6 godzin.A potem podłogówka zacznie oddawać swoje zapasy.W największy mróz (-20) dopiero po kolejnych 4 godzinachtemperatura może dygnąć.Ale i tak już wtedy będę miał umyte zęby i, siorbiąc poranną kawę oraz łypiąc na zaśnieżoną łąkę, gdzie pies się tarza w śniegu, z największą radością będę już odpalał kozę. A potem... wezmę szuflę??Przecież mamy lato.dopisałęm:Czytam.Ciekawe.W końcu wiem o co chodzi z górniakiami. Edytowano 20 sierpnia 2013 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 23 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1277 Napisano 23 sierpnia 2013 Wirtualny montaż - puzzle. Szkic.Sekcja BANIAK Żeby nie pójść z torbami, jak najwięcej elementów muszę zrobić na kształtkach lutowanych, bo gadżety z rysunku to szacunkowo, bagatela, 900pln!!Za same pierdółki, pompę i zawór termostatyczny! Bez rur!Massssakra.PS. Zazbroiłem rury kanalizacyjne, zasypałem dziurę i stanąłem wobec problemu podciągania wilgoci.Jutro problem zostanie rozwiązany poprzez drapanie. Link do komentarza
PeZet Napisano 24 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1278 Napisano 24 sierpnia 2013 ZASYPYWANIE DZIURY ODWIECZNEJDzisiaj problem podciągania wilgoci z żabiego dołu został rozwiązany poprzez wydrapanie rowka w okolicy poziomej izolacji ścian, w sensie, że żem wydrapał rowek tak, iżby betonem nie ciągło wilgoci od zasypanej dziury z doła na ściany. I się suszy się.Naaareeeeszcie. Link do komentarza
PeZet Napisano 25 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1279 Napisano 25 sierpnia 2013 Baniak w pełnej krasie:Miejsce na baniak; na styk czyli z zapasem kilku cm na dodatkowe ocieplenie: Link do komentarza
PeZet Napisano 28 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1280 Napisano 28 sierpnia 2013 Zespół mądrych głów pracuje obecnie nad schematem ideowym. Spośród kilku wariantów, na razie obowiązuje wariant 5:Co do zaworu termostatycznego 20stC - 43stC, nie wiem który wybrać:Afriso: ATM 361 GZ 1" Kvs=1,6 (199zł)Esbe: VTA 322 GZ 1" Kvs=1,6 (212zł) Chodzi mi o różnice jakościowe, trwałości, bo parametry mają identyczne. Link do komentarza
animus Napisano 28 sierpnia 2013 Udostępnij #1281 Napisano 28 sierpnia 2013 (edytowany) Cytat Zespół mądrych głów pracuje obecnie nad schematem ideowym. Spośród kilku wariantów, na razie obowiązuje wariant 5:Co do zaworu termostatycznego 20stC - 43stC, nie wiem który wybrać:Afriso: ATM 361 GZ 1" Kvs=1,6 (199zł)Esbe: VTA 322 GZ 1" Kvs=1,6 (212zł) Chodzi mi o różnice jakościowe, trwałości, bo parametry mają identyczne. oba do dupy (Kvs) Edytowano 28 sierpnia 2013 przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 29 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1282 Napisano 29 sierpnia 2013 Cytat oba do dupy (Kvs) Zależy jak dla kogo. W mojej instalacji projektowany strumień masy wody to 0,786m3/h (Tzasilania=38stC, Tpowrotu=32stC)W skrajnym wypadku, całkowicie nieosiągalnym: 1,57m3/h (Tzas=38stC, Tpow=35stC)Więc nie potrzebuję zaworu o Kvs=4,5m3/h, bo to nie Niagara, tylko nieduży domek. Link do komentarza
animus Napisano 30 sierpnia 2013 Udostępnij #1283 Napisano 30 sierpnia 2013 (edytowany) Cytat Zależy jak dla kogo. W mojej instalacji projektowany strumień masy wody to 0,786m3/h (Tzasilania=38stC, Tpowrotu=32stC)W skrajnym wypadku, całkowicie nieosiągalnym: 1,57m3/h (Tzas=38stC, Tpow=35stC)Więc nie potrzebuję zaworu o Kvs=4,5m3/h, bo to nie Niagara, tylko nieduży domek. Termostatyczne zawory mieszające serii VTA320 zalecanesą w tych instalacjach ciepłej wody, w których zastosowanobaterie termostatyczne lecz wymagana jest funkcja bezoparzeń*. Nadają się również do instalacji ciepłej wodywyposażonych w układ cyrkulacji.Innym obszarem zastosowań tych zaworów jest utrzymywaniestałej temperatury na wyjściu, dzięki czemu nadają się domałych instalacji ogrzewania podłogowego (do 50m2).Produkty serii VTA370 zostały przygotowane specjalniez myślą o wykorzystaniu ich w systemach ogrzewaniapodłogowego. Zwiększona przepustowość powoduje,że sprawdzają się w większych układach ogrzewaniapodłogowego (40 do 100 m2).http://www.sanitek.pl/index.php?main_page=...roducts_id=2282 Edytowano 30 sierpnia 2013 przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 30 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1284 Napisano 30 sierpnia 2013 Animus, dziękuję że zwróciłeś moją uwagę.Zawór termostatyczny VTA 321 i VTA322 różnią się rodzajem gwintu - wewnętrzny i zewnętrzny, a warianty pracy mają takie same, w różnych zakresach temperatur: 20stC - 43stC i 35stC - 60stC.U mnie sprawdzi się zakres 20 - 43.esbe.eu - VTA 320, TVA 520Przywołany z kolei VTA 372 ma jedynie wyższy Kvs:20stC - 43stC 1"GZ Kvs=2,3m3/hesbe .eu - VTA 370, VTA 570Jaki jest sens dawać zawór o większym Kvs, skoro z projektu wynika że nie ma potrzeby!Po coś ten projekt został zrobiony, prawda?Zresztą, i tak zamontuję afriso.afriso.pl - ATM 322Idąc jednak za Twoją sugestią, mógłbym zamontować zawór marki afriso ATM 561.ATM 561, 20stC - 43stC, 1" GZ, Kvs=2,5m3/hafriso.pl - ATM 561Czy projektując instalację pompę dobiera się pod zawór, czy zawór pod pompę?Ani tak, ani tak.Pompy, jakie zazwyczaj są montowane mają o wiele, o wieeeeeeele za dużą moc, ale są tańsze. Zawór można dobrać - ten o większym Kvs jest droższy. Gdyby był tańszy, nie zastanawiałbym się i brałbym w ciemno.A skoro jest droższy to 10 razy się zastanowię.PYTANIA O ŚREDNICE RURJaką rurą zasilać rozdzielacze?Jaka jest maksymalna komfortowa prędkość przepływu w instalacji zasilania rozdzielaczy?Żeby nie szumiało.Doczytałem, że 0,4m/s.Choć skądinąd wyczytane mówi że i 0,8m/s cichym będzie i komfortowym.Ludzie tłuką zasilanie na rurach Cu fi 22, nawet pex 20 i żyją.Z tym biedzę się strasznie, bo metrów trochę wyjdzie i tu można znacząco zaoszczędzić.Pex 25?W obrębie kotłowni tylko instalacja zasilania baniaka z kozy i powrót z baniaka do kozy byłyby zrobione z rur miedzianych fi 28, reszta z rur pex fi 25.Szacunkowo, bardzo wstępnie muszę wmontować jakieś 20mb rur.Rura Cu fi28 - 32zł/mbRura Pex fi 25 - 6zł/mbA jeszcze instalacja rur dokoła kozy... Link do komentarza
PeZet Napisano 30 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1285 Napisano 30 sierpnia 2013 Odnośnik do zasad projektowania instalacji co.Treść artykułu jest również w książce Nowoczesne wyposażenie techniczne domu jednorodzinnego. Instalacje sanitarne i grzewcze, autorzy: prof. dr hab.inż Halina Koczyk i dr inż. Bronisława Antoniewicz, Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, Poznań 2004.Zasady projekttowania instalacji co Link do komentarza
PeZet Napisano 30 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1286 Napisano 30 sierpnia 2013 PRZEKROJE RURDa się tanio zrobić. Da się!!!Mam. Oszczędności mam. I komfort będzie.Policzyłem przekroje.W instrukcji kisana znalazłem informację dotyczącą grzejników: Cytat a) prędkość w poziomych przewodach rozdzielczych nie większa niż 1,0 m/s, zalecane prędkości 0,5 – 0,6 m/s, b) w pionach zalecane prędkości 0,2 – 0,4 m/s, c) w gałązkach grzejnikowych ogrzewań dwururowych do 0,3 m/s. Zrobiłem symulację.dla różnicy temp zasilania i powrotu 4 stC (mało realne, raczej skrajność)całkowity strumień masy wody - 1,18 m3/hzasilanie rurą Cu fi 28 prędkość przepływu - 0,53m/s (jeszcze ujdzie)Dalej jest trójnik i......zasilanie dwóch rozdzielaczy.dla rury fi 20x2,25 (!!!) rozdzielacz parter:strumień masy wody - 0,69 m3/hprędkość przepływu - 1,019m/srozdzielacz poddasze:strumień masy wody - 0,49 m3/hprędkość przepływu - 0,717m/sA już założenia projektowe w zgodzie z którymi zrobiłem całą podłogówkę:różnica temperatur zasilanie/powrót 6stC (tz-38, tp - 32):całkowity strumień masy wody - 0,78 m3/hzasilanie rurą Cu fi 28 prędkość przepływu - 0,35 m/s (po prostu bajka)rozdzielacz parter:strumień masy wody - 0,46 m3/hdla rury fi 20x2,25 (!!!) prędkość przepływu - 0,68 m/srozdzielacz poddasze:strumień masy wody - 0,32 m3/hdla rury fi 20x2,25 (!!!) prędkość przepływu - 0,48 m/sDa radę. Da radę na pexach!Znowuś dla pexa 25x2,5 i dT 6stC:rozdzielacz parter:prędkość przepływu - 0,41 m/srozdzielacz poddasze:prędkość przepływu - 0,29 m/sChyba zrobię kotłownię z rur pex fi 25. Normalnie tak....a wówczas zawór termostatyczny będzie mógł mieć przyłącza 3/4" a nie 1".I znowuś do przodu parę zeta, bez szkody dla komfortu. Link do komentarza
PeZet Napisano 30 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1287 Napisano 30 sierpnia 2013 (edytowany) Wariant 5 schematu ideowego: przechodzi do historii: połączony powrót zładu do kozy i powrót podłogówki może nie sprawdzić się - do kozy pójdzie woda z obiegu o mniejszych oporach. Która? Nobody knows, topolog może by wiedział.So... - cyk, Walenty, Bóg się rodzi - wariant 6:Normalnie na wężykach chyba zrobię tę instalację! Edytowano 30 sierpnia 2013 przez PeZet (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 30 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1288 Napisano 30 sierpnia 2013 Ale...zaś lepiej jest dać gorącą wodę z kozy lekko niżej niż c.o. Wtedy czerwone by wychodziło z samego szczytu, a koza ładowałaby przez Z5.Odpowietrzenie zostałoby na szczycie.Kilka razy czytałem, że ZZ3 niepotrzebny.Ino ten powrót z c.o.... Link do komentarza
Ciril Napisano 30 sierpnia 2013 Udostępnij #1289 Napisano 30 sierpnia 2013 Taaaa... ale z hydrauliki to ja noga jestem;) Pozdrawiam serdecznie! Link do komentarza
PeZet Napisano 30 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1290 Napisano 30 sierpnia 2013 Nooo... to .... pytaj. Zbuduję tę kotłownię, w końcu to nie samochód, na drzewo nie wpadnę. Link do komentarza
Ciril Napisano 30 sierpnia 2013 Udostępnij #1291 Napisano 30 sierpnia 2013 Podstawy czaję, ale jak Wy mi tu o wyższości pomp, zaworów i zalecanych przepływach... to już dla instalatorów, nie dla konstruktorów ;) Link do komentarza
PeZet Napisano 30 sierpnia 2013 Autor Udostępnij #1292 Napisano 30 sierpnia 2013 Wiesz, też mi chodziło po głowie studia inżynierskie zrobić, konstrukcyjne właśnie.Poległbym natentychmiast na obliczeniach. Zupełnie podobnie było kiedyś z biologią, którą miałem tylko w podstawówce.Padłem przy cytologii. Link do komentarza
Ciril Napisano 30 sierpnia 2013 Udostępnij #1293 Napisano 30 sierpnia 2013 Wiesz... jak zaczynałam, to też obliczenia mi się wydawały nie do przejścia... a tu wystarczy poznać tylko zasady ogóle i idzie jakoś... Link do komentarza
PeZet Napisano 1 września 2013 Autor Udostępnij #1294 Napisano 1 września 2013 Kotłownia wirtualna... Na razie!Wstępny projekt:Jeszcze trochę a okiełznam temat.Nadal aktualne jest pytanie - gdzie wpiąć się z powrotem z podłogówki.Sprawa jest.Chodzi o to, co widać poniżej:A widać zawór termostatyczny i podpięty doń trójnik.Od dołu w trójnik wraca obieg podłogówki parteru, z góry wraca obieg z poddasza.Pytanie brzmi: czy dojdzie do stłuczki czy zgrabnie oba strumienie zostaną zassane i zatorów nie będzie.Ktokowliek widział, ktokolwiek wie gdzie są źródła na temat hydraulicznych zasad montażu układów... hydraulicznych, poproszę o link. Link do komentarza
BIGL Napisano 1 września 2013 Udostępnij #1295 Napisano 1 września 2013 Czy nie lepiej i prościej oba powroty połączyć trójnikiem i dopiero potem wpinać się w zawór termostatyczny . Nie wiem jak to zakładałeś w oryginale ale do zaworu mieszającego potrzeba ci 3 wejść :1 powrót podłogówki, 2 gorąca woda z np. bufora, 3 wyjście na zasilanie z podmieszaną wodą CO Link do komentarza
PeZet Napisano 1 września 2013 Autor Udostępnij #1296 Napisano 1 września 2013 BIGL, dziękuję za odpowiedź.Tak, wiem, że trzy. Na razie mam nieustalone gdzie się wepnę.KODCzy nie lepiej i prościej oba powroty połączyć trójnikiem i dopiero potem wpinać się w zawór termostatycznyO to właśnie pytam: jak będzie lepiej? I dlaczego tak a nie inaczej.Sądzę, że jeśli dwie strugi nie ida na czołowe zderzenie to lepiej, ale to ja tak myślę. Woda nie myśli.Więc nie wiem.Jak wiesz, to napisz.Z powyższym wiąże się miejsce wpięcia powrotu do bufora. A raczej powyższe ma znaczenie dla miejsca wpięcia lub właśnie nie ma znaczenia.A to układ, który zrealizuję. Link do komentarza
BIGL Napisano 1 września 2013 Udostępnij #1297 Napisano 1 września 2013 Powrót z podłogówki do bufora masz wpięty w dobrym miejscu - ja bym tego nie zmieniał. Co do zagadnienia z czołowym zderzeniem strug to jeżeli przepływy są zbliżone to nic nie powinno się dziać, zawsze można wsadzić dodatkowe zaworki aby to doprecyzować. Są też dostępne trójniki Y i wtedy eliminujesz zjawisko czołowego zderzenia strug. Link do komentarza
PeZet Napisano 1 września 2013 Autor Udostępnij #1298 Napisano 1 września 2013 Dzięki. Szukam informacji.Na razie wirtualnie kotłownię robię, taki etap. Jak widzę, to wiem.Przejrzałem raz jeszcze Twój dziennik, BIGL.Zaniepokoiła mnie informacja, że rura Cu lutowana i sprawdzana ciśnieniowo puściła jak poszła w nią gorąca woda.W dupę.Rury od kominka do bufora sprawdzałem tylko zimną.Strach się bać. Czas pokaże.Najwyżej będę kuł bruzdę w podłodze albo puszczę rurę górą, pod połacią. Cytat Powrót z podłogówki do bufora masz wpięty w dobrym miejscu - ja bym tego nie zmieniał. Nie wiem, gdzie się wpiąć.Zrobię trójnik za zaworem 3D i w baniak wepnę się pexem. Zauważ, że powrót obecnie jest wpięty w dolną wężownicę, a z wężownicy dopiero obieg wchodzi do baniaka. Nie chcę pruć mojej bańki, więc myślę wykorzystać istniejące króćce. Link do komentarza
animus Napisano 1 września 2013 Udostępnij #1299 Napisano 1 września 2013 (edytowany) Cytat A to układ, który zrealizuję. Edytowano 1 września 2013 przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
PeZet Napisano 1 września 2013 Autor Udostępnij #1300 Napisano 1 września 2013 Animus,zadałeś mi bobu, teraz będę trawił ze trzy dni! Dzięki.Z tego co widzę, proponujesz kocioł w układzie zamkniętym, bez ochrony powrotu.A nieprawda, bo z ochroną powrotu, teraz dojrzałem.A jednak bez ochrony powrotu, ale chyba byłaby tu zbędna... nie wiem. :(Z Twojej propozycji by wynikało, że warto bym zamiast zaworu termostatycznego zamontował zawór 3D - (na schemacie z siłownikiem M).Ty wiesz, chłopie, ile taki wypas kosztuje? Dodatkowe 2000zł.Minimum! Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się