Skocz do zawartości

Okna w ścianie 3W


Recommended Posts

Napisano
Witam- rozpocząłem budowę domu w systemie ścian trójwarstwowych i wkrótce stanę przed wyborem okien i mam pytanie czy okna powinny być zamontowane przed murowaniem ściany elewacyjnej ( klinkier)??? izolacji mam mieć 15 cm...
Napisano
Ponieważ w przypadku montażu okna w ścianie trójwarstwowej, powinno ono być osadzone dokładnie w płaszczyźnie ocieplenia i mocowane do ściany nośnej za pomocą kotew. Więc raczej po wymurowaniu ściany elewacyjnej. Zresztą ścianę trójwarstwową można wykonywać na dwa sposoby:

- Jednoetapowo. W murze trójwarstwowym można układać wszystkie jego warstwy równocześnie. Oczywiście wiąże się to z osłanianiem kolejno wznoszonych fragmentów ścian przed zabrudzeniem lub opadami atmosferycznymi.

- Dwuetapowo. Warstwę nośną muruje się z dowolnego materiału, najlepiej od razu mocując w niej kotwy. Izolację i elewację można układać dopiero na etapie wykończenia budynku. Wznoszenie ściany warstwowej w dwóch etapach umożliwia rozłożenie w czasie wydatków na materiały i robociznę.
Napisano
Czemu nie zrobić nośnej ściany zewnętrznej, grubszej izolacji i paraizolacja i np. 2 centymetrowej wewnętrznej ściany z betonu lub fermacella? I okna łatwo zamontować... Wewnętrzna ściana nośna odprowadzi ciepło do fundamentu i gruntu pod domem. Minimalna ekonomiczna grubość izolacji to 30 cm ( 0,1W/m2xK) ale nawet te symboliczne 15 cm bez paroizolacji, będzie wilgotne.
Napisano
Cytat

I jak to się trzyma w tej izolacji?


Zwykle ustawiają okna na 2 kawałkach drewna (np. kawałkach łaty) wspartych na murze nośnym i osłonowym, ponad warstwą izolacji termicznej.
Okno mocowane jest kotwami i szczeliny wypełniane są pianką. Gdy pianka złapię wszystko nabiera sztywności.
Niektórzy wybijają wówczas podłożone drewniane poprzeczki i otwory po nich również uzupełniają pianką - na ogół firmy "okniarskie" nie zalecają jednak takiego postępowania - mostek termiczny przez te dwa kawałki drewna jest minimalny, a pewność, że nic nie ulegnie z czasem "deformacji" znacznie większa, gdy okna mają pozostawione punkty podparcia.
Napisano
Okna w ścianie trójwarstwowej można mocować albo w przekroju ściany nośnej (przy jej zewnętrznej krawędzi albo po obramowaniu ościeża płytą OSC lub cementowo-zrębkową w grubości izolacji. Publikowane często zalecenia osadzenia okien w izolacji bez obramowania spowodują (zwłaszcza przy dużych powierzchniach oszklenia "osiadanie okna" ze wszystkimi tego konsekwencjami. Okna wstawia się po wymurowaniu ściany elewacyjnej, która powinna tworzyć węgarek zachodzący ok 1 cm na ramę okienną.
Napisano
do ścian trójwarstwowych jak i do montażu w warstwie ocieplenia najlepiej zastosować elementy systemu JB-D, drogie to rozwiązanie ale najpewniejsze ze wszystkich systemów takiego montażu
Napisano
Przy podanej grubości ocieplenia (15cm) proponuję montować okna w warstwie izolacji termicznej w sposób zapewniający stabilność i trwałość takiego zamocowania.

Dobrym rozwiązaniem są elementy systemowe, np. wspomniany JB-D. Należy pamiętać o doborze odpowiedniego rodzaju kołków montażowych do materiału z którego wykonane są ściany konstrukcyjne. Możliwe jest stabilne zamocowanie dużego obciążenia nawet w ścianach z lekkich odmian betonu komórkowego, np. z Ytonga. Wykonanie ścian konstrukcyjnych z Silki pozwoli na zamocowanie w ścianie b. dużych okien czy drzwi tarasowych.

Warto moim zdaniem zadbać o odpowiednie zaizolowanie okna termicznie poprzez odpowiednie wykonanie węgarka - nachodzącego na okno ok. 2-3 cm klinkieru z warstwą docieplenia. Proponuję również montować okna z wykorzystaniem systemów 3w składających się z foli paroszczelnej, pianki poliuretanowej i foli paroprzepuszczalnej, np. I3
Napisano
Cytat

I jak to się trzyma w tej izolacji?



A trzyma okienko się bo pod oknem jest parapet wsunięty 1 cm pod ościeżnicę a parapet jest wklejony na piankę i trzyma się po bokach w murze icon_smile.gif
Napisano
Analizując wypowiedzi forumowiczów nie pozostaje nic innego jak przychylić się do ich stanowiska co do tego, gdzie i jak powinny być zamocowane okna w ścianie trójwarstwowej, której warstwa zewnętrzna wykonana jest z cegły klinkierowej. Umiejscowienie okna w płaszczyźnie izolacji termicznej spowodowane jest koniecznością zminimalizowania strat ciepła powstających na liniowych mostkach termicznych. Obawy o możliwość czy też pełną poprawność wspornikowego w tym przypadku montażu okien uznajmy za technicznie już opanowane. Taki sposób montażu uznajmy więc za właściwy.

Pytanie początkowe, które jest przedmiotem naszych rozważań dotyczy nie tego jak zamontować okna, tylko tego kiedy je zamontować w aspekcie prac prowadzonych nad warstwą zewnętrzną ściany, wykonywaną z cegły elewacyjnej(klinkierowej).

Kiedy więc należy przystąpić do montażu okien? Odpowiedzi będzie kilka. My zaś wybierzmy tą najwłaściwszą, gdyż to właśnie przy takim rozwiązaniu unikniemy wielu czyhających na nas błędów czy trudności. Najwłaściwsze podejście to takie, w którym montaż stolarki okiennej i drzwiowej następował będzie po wykonaniu warstwy elewacyjnej z cegieł klinkierowych. Pamiętajmy, że bardzo istotnym parametrem oceny elewacji klinkierowej jest estetyka jej wykonania. Mając na uwadze tą estetykę naturalnym stanie się dla nas, że powinniśmy unikać sytuacji , w których staniemy przed koniecznością docinek cegieł ze względu na dopasowanie elewacji do zamontowanego wcześniej okna.

Korzystniejszym będzie wcześniejsze wymurowanie elewacji z zachowaniem pełnej jej estetyki a następnie zamontowanie okien z ewentualną możliwością niewielkiej korekty ich umiejscowienia w płaszczyźnie ściany. W przypadku, gdy zamówiliśmy lub dokonaliśmy już zakupu stolarki okiennej i drzwiowej takie rozwiązanie będzie najwłaściwsze. Rozwiązaniem jeszcze właściwszym jest zamawianie stolarki po wykonaniu ściany osłonowej z klinkieru


mgr inż. Janusz Ositek
doradca techniczny

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras z drewna to inwestycja na długie lata, ale tylko pod warunkiem regularnej i prawidłowej konserwacji. Najważniejszym momentem w całym roku jest zabezpieczenie drewna przed zimą. To właśnie w tym okresie taras jest narażony na największe obciążenia: wilgoć, stojącą wodę, mróz, częste zmiany temperatury oraz ograniczone nasłonecznienie sprzyjające rozwojowi glonów i grzybów. Jako osoba pracująca na co dzień z produktami Osmo, przedstawiam sprawdzony i skuteczny sposób zabezpieczenia tarasu przed sezonem zimowym. Dlaczego warto zabezpieczać taras przed zimą Niezabezpieczone drewno bardzo szybko traci swoje właściwości. Wnika w nie woda, która zimą zamarza, powodując mikropęknięcia. Drewno szarzeje, staje się szorstkie i podatne na ścieranie oraz biodegradację. Wiosną często okazuje się, że konieczne jest szlifowanie lub nawet wymiana części desek. Oleje tarasowe Osmo działają inaczej niż lakiery. Wnikają głęboko w strukturę drewna, nie tworzą łuszczącej się powłoki i pozwalają drewnu oddychać. Dzięki temu wilgoć nie zostaje zamknięta wewnątrz desek. Krok pierwszy – dokładne czyszczenie tarasu Przed nałożeniem oleju taras musi być idealnie czysty. Stare osady, szarość i naloty biologiczne osłabiają skuteczność impregnacji. Najlepsze efekty daje zastosowanie Osmo Gel 6611 do usuwania starych powłok z  drewna lub specjalistycznego środka czyszczącego do tarasów. Preparat usuwa poszarzałe warstwy drewna, pozostałości starego oleju oraz zabrudzenia biologiczne. Po umyciu taras należy spłukać wodą i pozostawić do całkowitego wyschnięcia na minimum 24–48 godzin. Drewno musi być suche w dotyku i w strukturze. Krok drugi – wybór odpowiedniego oleju Osmo Dobór oleju zależy od rodzaju drewna oraz oczekiwanego efektu wizualnego. Osmo Olej Tarasowy Naturalny nr 007 polecany jest osobom, które chcą zachować naturalny kolor drewna. Chroni przed wodą i ścieraniem. Oleje tarasowe Osmo w wersjach kolorystycznych (takich jak Bangkirai 006, Modrzew 009 Szary 019 ) pozwalają jednocześnie zabezpieczyć i odświeżyć kolor tarasu. Dla tarasów bardzo nasłonecznionych szczególnie polecana jest jako pierwsza warstwa, wersja z filtrem UV 420, która znacznie ogranicza proces szarzenia drewna. Krok trzeci – prawidłowa aplikacja oleju przed zimą Olejowanie powinno odbywać się w odpowiednich warunkach atmosferycznych. Temperatura powietrza i podłoża nie powinna być niższa niż 10 stopni Celsjusza. Nie należy olejować przy zapowiedzi opadów w ciągu kolejnych 24 godzin. Olej nakłada się cienką warstwą przy pomocy wałka, pędzla lub pada do tarasów, zawsze wzdłuż słojów drewna. Nadmiar oleju należy równomiernie rozprowadzić, nie pozostawiając kałuż. Czas schnięcia to około 8–10 godzin do lekkiego użytkowania oraz 24 godziny do pełnej odporności. W przypadku tarasów regularnie konserwowanych zwykle wystarcza jedna warstwa oleju przed zimą. Krok czwarty – zabezpieczenie tarasu na czas zimy Na okres zimowy warto usunąć z tarasu donice i meble stojące bezpośrednio na deskach. Nie należy przykrywać tarasu szczelną folią, ponieważ prowadzi to do gromadzenia się wilgoci pod spodem. Bardzo ważny jest swobodny odpływ wody. Zimą nie wolno skuwać lodu ostrymi narzędziami, ponieważ prowadzi to do mechanicznych uszkodzeń powierzchni. Drewno zabezpieczone olejem Osmo nie chłonie wody, nie pęka, nie łuszczy się i bardzo łatwo odnawia się wiosną jedną warstwą oleju. Jak często olejować taras Tarasy zadaszone wystarczy olejować raz w roku. Tarasy odkryte i silnie nasłonecznione warto zabezpieczać dwa razy w roku – wiosną i przed zimą. Olejowanie jesienne pełni funkcję ochronnej impregnacji na trudny sezon. Najczęstsze błędy popełniane przy konserwacji tarasu Do najczęstszych błędów należą: olejowanie wilgotnego drewna, nakładanie zbyt grubej warstwy oleju, brak wcześniejszego czyszczenia powierzchni, stosowanie lakierów zamiast olejów oraz olejowanie przy zbyt niskiej temperaturze późną jesienią.
    • Na niektóre "damskie" oko wygląda jak "amelinium"  - po co wyprowadzać z błędu?
    • Zapach będzie jak się będą paliły. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Może to korytko jest grubsze. Na pewno jest drogie 10 zł mb.  https://www.ekombig.pl/suche-systemy/394-al-panel-prosty.html
    • Czyli to inox, nierdzewka. A Tytan w skladzie ma kwas fosforowy, który reaguje ze stalą nierdzewną.    https://allegro.pl/kategoria/srodki-czyszczace-srodki-do-lazienek-323418?string=MATMAT TRISOL
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...