Skocz do zawartości

POWIETRZNA POMPA CIEPŁA do CWU


Recommended Posts

ostatnio przeglądałem oferty pomp ciepła do przygotowania CWU. Interesowały mnie pompy stojące wewnątrz budynku:

Europa 313
lub
Dimplex

lub jakaś inna z takiego typu. ALe się dowiedziałem dziś że te pompy aby podgrzać wodę do odpowiedniej temperatury potrzebują około 7, 8 godzin. Cholerka, czy to nie za długo?
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
no cóż, 2 dorosłe osoby które lubią się kąpać. Ale już wiem że w domu jest inaczej jak w bloku, więc przestałem liczyć na to, że po przeprowadzce z bloku, będę mógł "przelewać" wodę w wannie tak jak to robię teraz. Będzie wanna sporadycznie, a na co dzień prysznic. Już się oswoiłem z tą myślą icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

no cóż, 2 dorosłe osoby które lubią się kąpać. Ale już wiem że w domu jest inaczej jak w bloku, więc przestałem liczyć na to, że po przeprowadzce z bloku, będę mógł "przelewać" wodę w wannie tak jak to robię teraz. Będzie wanna sporadycznie, a na co dzień prysznic. Już się oswoiłem z tą myślą icon_smile.gif



Zaczynasz dorastać Sławku... jeszcze parę lat, "głębokich" przemyśleń ... o tym i o owym no i w 2015 lub 2017 możesz zacząć budowę.
pozdr. dla Rzeszowa
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
  • 2 tygodnie temu...
Jeśli chodzi o powietrzną pompę ciepła do grzania wody... to w BD przeczytałem kiedyś, że można znaleźć takie urządzenia w ofercie jakiejś firmy z Grudziądza, która rozprowadza pompy ciepła z bezpośrednim odparowaniem firmy NEURA... ale marki tej powietrznej nie pamiętam. icon_sad.gif
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Cytat

Czytałeś czy czytałeś ze zrozumieniem tekstu?

To około 2,5kW grzania za 4,x razy mniej (COP).
Jak zbiornik będzie miał tonę to poczekasz i dłużej.
Jak tylko 20 litrów to jeszcze się dobrze nie rozpędzi a już się wyłączy...

ILE tej wody Ci potrzeba na raz?
Adam M.



Wody czasami potrzeba nawet 200l naraz i czasami taka pompka może nie nadązyc, szczególnie w zimie bo jej moc i COP znacznie spada. Ochsner proponuje w promocji z glikolową pompą ciepła, bo i tak wiecej na tym zarobi icon_biggrin.gif
Pozdrawiam
Link do komentarza
Powietrzna pompa ciepła na lato jest na lato...
Latem jej "dolne źródełko" zawsze jest "niewyczerpywalne".
A jaka?
To zależy od potrzeb.
W Win jest kalkulator.
Da się to policzyć...
Ciepło właściwe wody jest znane...

"Bo ch... wie czy zbierasz na kubek czy masz naprawdę jakieś wątpliwości. "

Na kubek nie zbieram.
Na "Młodego Technika" tak... icon_biggrin.gif
Ale...
Zakładam, ze jak ktoś coś buduje, to raczej chyba wie co buduje i - jak się to robi...
Bo jak nie wie - to co robi? icon_eek.gif

Adam M.
Link do komentarza
Cytat

Powietrzna pompa ciepła na lato jest na lato...
Latem jej "dolne źródełko" zawsze jest "niewyczerpywalne".
A jaka?
To zależy od potrzeb.
W Win jest kalkulator.
Da się to policzyć...
Ciepło właściwe wody jest znane...

"Bo ch... wie czy zbierasz na kubek czy masz naprawdę jakieś wątpliwości. "

Na kubek nie zbieram.
Na "Młodego Technika" tak... icon_biggrin.gif
Ale...
Zakładam, ze jak ktoś coś buduje, to raczej chyba wie co buduje i - jak się to robi...
Bo jak nie wie - to co robi? icon_eek.gif

Adam M.



Niekoniecznie jest na lato, bo sam takowej używam całorocznie. A jak niby ten problem c.w.u. jest rozwiązywalny w zimie? Kociołek weglowy? dodatkowy wymiennik do pompy ciepła, a może grzałka?
Wciskacie ludziom kit który poniżej 5C przestaje pracowac i tyle!
Link do komentarza
Cytat

Możesz pokazać GDZIE ten kit wciskam?
PC powietrzna do CWU to tylko na lato.
Zamiast solara, ale to dla tych co chcą to mieć.
Zimą problem CWU załatwia zwykle zasadniczy system grzewczy.
Adam M.


a gdzie to pisze że tylko na lato? W zasadzie jest to pompa która odzyskuje ciepło z wentylacji więc jakie widzisz ograniczenia? Sam chyba nie wiesz o czym piszesz.
Link do komentarza
Jeżeli PC do CWU - to raczej na lato.
MOŻNA spróbować zapuścić ją na powietrzu wentylacyjnym, tylko po co?

Wyobraź sobie, że wentylacja jest PRAWIDŁOWA.
Oznacza to wymianę około 120 do 150m3/godzinę dla przeciętnej rodziny.
NIEZALEŻNIE OD WIELKOŚCI DOMU!!!
Więc - tak! DA SIĘ ogrzać jaką szklankę CWU taką porcją odzysku wentylacyjnego...
Policz sobie strumienie ciepła...

Można przewentylowywać budę i pobierać z niej odpowiednie strumienie ciepła tą drogą.
Można grzać wnętrza a potem przepychać to ogrzane przez taką pompę, żeby to ciepełko przepchać do zbiornika CWU.
Tyle, że jest to dla mnie trochę skomplikowane.
Grzałka w baniaku i około 45% wilgotności powietrza wnętrz to chyba lepsze.
No - i tańsze.

Tyle, że może faktycznie - ja się nie znam a rację masz Ty, bo jak już masz tę pompę to MUSI pracować...

Adam M.

Coś jeszcze...
Ile punktów dopasowania mocy do dolnego źródła ma ta pompa?
Bo ta, co ja ją składam będzie miała z siedem...
I będzie raczej na lato...
Adam M.
Link do komentarza
Ty jesteś mistrzem marketingu, czy instalatorem?
Bo producentem chyba nie...

ŚLICZNIE uciekasz od poruszonego problemu...
ODPOWIEDZ na postawione pytanie...

I...
Trochę mi przykro, że fizyka psuje tu interesy....

Pompa ciepła to bardzo przyjazne i potrzebne urządzenie.
Tylko trzeba ją wstawić tam, gdzie się sprawdza.
Tam, gdzie FIZYKA pozwala jej na to...

Adam M.
Link do komentarza
Oczywiście, że najlepiej znają sie i na budowie i zasadach działania urządzenia - posiadacze takowego.
Czyli jak masz telewizor, to jesteś już z samego faktu posiadania fachowcem.
Cytat

a gdzie to pisze że tylko na lato? W zasadzie jest to pompa która odzyskuje ciepło z wentylacji więc jakie widzisz ograniczenia? Sam chyba nie wiesz o czym piszesz.



Kilka liczb (upraszczając):
- wspomniane pompy ciepła mają moc 2,5kW przy poborze około 0,6kW energii elektrycznej,
- zużycie powietrza około 600m3/h
- zużycie CWU (przykładowo) 200l/dobę,
- energia potrzebna do ogrzania tej ilości wody, to około 8kWh.

Czyli:
Pompa ciepła musi pracować ponad 3 godziny – zużywając:
- około 2kWh energii elektrycznej,
- około 2.000m3 powietrza, które wcześniej było podgrzane przez ogrzewanie domu,

Pytanie w związku z tym:
- ile potrzeba energii aby ogrzać 2.000m3 powietrza wentylacyjnego przy np.: -20/+20 ?
- ile energii „odzyskuje” z podgrzanego powietrza, pompa ciepła?

Konkluzja;
- tego typu rozwiązanie ma ekonomiczne uzasadnienie w okresach „poza grzewczych” umownie nazwanych przez Adama „letnimi”,
- w przypadku zastosowania tej pompy ciepła w całym okresie grzewczym – co jest możliwe, należy „dostosować” do tego celu wentylację domu (sposób)– a to nie jest ani proste, ani praktyczne,
- są tańsze sposoby podgrzewania CWU w sezonie grzewczym.

I na marginesie – zupełnie nie wierzę w ten wysoki COP (dobrze ponad 4) w trakcie całorocznej eksploatacji. Moim zdaniem należy liczyć nie więcej niż 3.


Poprawiłem literówkę. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

- zużycie CWU (przykładowo) 200l/dobę,
- energia potrzebna do ogrzania tej ilości wody, to około 8kWh.

Czyli:
Pompa ciepła musi pracować ponad 3 godziny – zużywając:
- około 2kWh energii elektrycznej,
- około 2.000m3 powietrza, które wcześniej było podgrzane przez ogrzewanie domu,



Dobrze byłoby jeszcze podać o jakiej tu temperaturze CWU się mówi....
Link do komentarza
Do ogrzania 300 l wody z 10 C do 45 C potrzeba dostarczyc 9 kWh energi. Taka ilosc wody wystarcza dla 5 osobowej rodziny. Średnie COP pompy powietrzej przy temperaturze zasysanego powietrza 20 C w ciągu tego cyklu grzewczego wynosi 3, żeby nikt nie zarzucił że za dużo. Przyjmijmy że moc pompy to 3 kW przy przepływie 500 m3/h.
Czyli do ogrzania całego zasobnika potrzebuje 3 h pracy dziennie i co za tym idzie 1500 m3 powietrza.
Normowo ilosc wymian powietrza dla łazienki to 50 m3/h i 70m3/h dla kuchni + powietrze infiltrujące dla pow. 120 m2 powierzchni mieszkalnej to 60m3/h. Czyli w sumie 190 m3/h i 4560 m3/dobę ciepłego powietrza wyrzucamy z budynku bezpowrotnie i to właśnie powietrze wykorzystuje po części pompa ciepła i nie trzeba dostarczac dodatkowej energii do ogrzania budynku tylko że pompa musi w tym wypadku pracowac cyklicznie.
Na podgrzanie 70 l przy tej mocy pompy ciepła potrzeba ok. 1h pracy pompy a co za tym idzie 500 m3 powietrza . Jeśli będzie pompa pracowac w cyklicznie co 3 godz po 1 h to nawet tego nie odczujemy.
Nawiasem mówiąc ja odzyskuje ciepło w zimie z nieogrzewanej piwnicy ok. 50 m2 i nic na tym nie trace.
Sentencja jest tego taka: Jeśli ktoś chce miec zapewniona ciepłą wodę przez cały rok bez dodatkowych zródeł to inwestuje w pompę ciepła. Jeśli tylko latem to montuje kolektory słoneczne icon_biggrin.gif.
Pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

Do ogrzania 300 l wody z 10 C do 45 C potrzeba dostarczyc 9 kWh energi. Taka ilosc wody wystarcza dla 5 osobowej rodziny. Średnie COP pompy powietrzej przy temperaturze zasysanego powietrza 20 C w ciągu tego cyklu grzewczego wynosi 3, żeby nikt nie zarzucił że za dużo. Przyjmijmy że moc pompy to 3 kW przy przepływie 500 m3/h.
Czyli do ogrzania całego zasobnika potrzebuje 3 h pracy dziennie i co za tym idzie 1500 m3 powietrza.
Normowo ilosc wymian powietrza dla łazienki to 50 m3/h i 70m3/h dla kuchni + powietrze infiltrujące dla pow. 120 m2 powierzchni mieszkalnej to 60m3/h. Czyli w sumie 190 m3/h i 4560 m3/dobę ciepłego powietrza wyrzucamy z budynku bezpowrotnie i to właśnie powietrze wykorzystuje po części pompa ciepła i nie trzeba dostarczac dodatkowej energii do ogrzania budynku tylko że pompa musi w tym wypadku pracowac cyklicznie.
Na podgrzanie 70 l przy tej mocy pompy ciepła potrzeba ok. 1h pracy pompy a co za tym idzie 500 m3 powietrza . Jeśli będzie pompa pracowac w cyklicznie co 3 godz po 1 h to nawet tego nie odczujemy.
Nawiasem mówiąc ja odzyskuje ciepło w zimie z nieogrzewanej piwnicy ok. 50 m2 i nic na tym nie trace.
Sentencja jest tego taka: Jeśli ktoś chce miec zapewniona ciepłą wodę przez cały rok bez dodatkowych zródeł to inwestuje w pompę ciepła. Jeśli tylko latem to montuje kolektory słoneczne icon_biggrin.gif.
Pozdrawiam



No, coś wyjaśniłeś!
Będzie, jak piszesz, kilka litrów ciepłej wody co jakiś czas...

Adam M.
Link do komentarza
Dobra!
Spróbuję powoli i jeszcze raz!

Uważam, że to jest bardzo pożyteczne urządzenie i POTRAFI bardzo dobrze zadziałać.
Ale...
Należy, jak się je planuje, zapewnić mu takie warunki, żeby pracowało niczego nie psując.
Np. nie psując wentylacji...
TO SIĘ DA ZROBIĆ.
Tylko...
ZANIM się zacznie budować trzeba wiedzieć, że coś takiego będzie i rozumnie w tę budowlę to wstawić.

Wkładanie "jak leci" do już zbudowanych a nieprzystosowanych daje kupę kłopotu...

Zasadzanie się na cały rok, na wielkie ilości CWU robionej z ciepła wentylacyjnego to kompletne nieporozumienie.
Woda będzie ale kłopoty też..

Adam M.
Link do komentarza
Cytat

Dobra!
Spróbuję powoli i jeszcze raz!

Uważam, że to jest bardzo pożyteczne urządzenie i POTRAFI bardzo dobrze zadziałać.
Ale...
Należy, jak się je planuje, zapewnić mu takie warunki, żeby pracowało niczego nie psując.
Np. nie psując wentylacji...
TO SIĘ DA ZROBIĆ.
Tylko...
ZANIM się zacznie budować trzeba wiedzieć, że coś takiego będzie i rozumnie w tę budowlę to wstawić.

Wkładanie "jak leci" do już zbudowanych a nieprzystosowanych daje kupę kłopotu...

Zasadzanie się na cały rok, na wielkie ilości CWU robionej z ciepła wentylacyjnego to kompletne nieporozumienie.
Woda będzie ale kłopoty też..

Adam M.



nikt nie mówi o wielkiej ilości tylko o ilościach potrzebnych dla mieszkanców, a jest ich najczęściej 4 więc i 200 l wody wystarczy. Najczęsciej jest tak że ktoś ma już kotłownię np. węglową i ma problem z c.w.u. latem, gdyż musi palic w piecu. Ma więc wybór albo grzałka, albo kolektory słoneczne i zdanie się na pogodę, albo pompa ciepła czerpiąca ciepło z zewnątrz i wtedy jest logika inwestycji. Różne są przypadki i jeśli ktoś musi z niej korzystac przez cały rok to niekoniecznie musi ją wpinasc w wentylację gdyż równie dobrze można też wykorzystac np. ciepło z piwnic czy strychów.
Drażni mnie tylko namawianie na odrębna pompę do c.w.u. przy inwestycji w gruntową pompę ciepła dlatego że jest to bezsensem.
Link do komentarza
Dlatego akcentuję!
Trzeba to dobrze zrobić - to zadziała!
A jak kto ma bufor i latem mu się palić nie chce w piecu, to takie maleństwo do CWU (ładowania tego bufora ponad 40stC) też dobre...
Zero roboty.
Samo się robi i kosztuje w eksploatacji mniej jak grzały (które nocą MOGĄ kosztować jak gaz lub mniej).
Adam M.
Link do komentarza
Z czystej formalności

Cytat

Do ogrzania 300 l wody z 10 C do 45 C potrzeba dostarczyc 9 kWh energi. .



Może sprawdź ten wynik, bo moim zdaniem ta wartość to około 12kWh


Cytat

Przyjmijmy że moc pompy to 3 kW przy przepływie 500 m3/h.
Czyli do ogrzania całego zasobnika potrzebuje 3 h pracy dziennie i co za tym idzie 1500 m3 powietrza.
Na podgrzanie 70 l przy tej mocy pompy ciepła potrzeba ok. 1h pracy pompy a co za tym idzie 500 m3 powietrza .



No tu jest dobrze, czyli 9kWh ogrzewa około 200l wody, a nie jak podałeś wyżej 300l.

I dla jasności – sam jestem i zwolennikiem i propagatorem ogrzewania powierzchni i CWU za pomocą pomp ciepła. Nie mniej jednak, uważam, że zanim wybierze się takie rozwiązanie, należy przemyśleć wszystkie za i przeciw – bo nie zawsze jest tak różowo jak, próbują przedstawić sprzedawcy pomp ciepła.
Link do komentarza
Cytat

Z czystej formalności



Może sprawdź ten wynik, bo moim zdaniem ta wartość to około 12kWh




No tu jest dobrze, czyli 9kWh ogrzewa około 200l wody, a nie jak podałeś wyżej 300l.

I dla jasności ? sam jestem i zwolennikiem i propagatorem ogrzewania powierzchni i CWU za pomocą pomp ciepła. Nie mniej jednak, uważam, że zanim wybierze się takie rozwiązanie, należy przemyśleć wszystkie za i przeciw ? bo nie zawsze jest tak różowo jak, próbują przedstawić sprzedawcy pomp ciepła.



Nie muszę sprawdzac bo to jest pewne!
Qw= V* cw * rW (tpocz - t kon) /*3600000
Policz więc dokładnie wychodzi 9,3 kWh Edytowano przez ED36 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
    • Budowa, która powinna zakończyć się co najmniej 3 miesiące temu wciąż nie została skończona. Szef firmy budowlanej ciągle powtarza "nie nasza wina, skaczemy z budowy na budowę, są opóźnienia".   Jesteśmy w trakcie robót dachowych, które przez firmę budowlaną stale są przekładane. Do stanu surowego zamkniętego brakuje nam tylko/aż dachu. Ostatnio zaczął padać śnieg, a nocami słupki rtęci wskazują ujemną temperaturę. Czy może mieć to jakiś zły wpływ na więźbę dachową?
    • Komentarz dodany przez PornKup: Jestem przerażony. Oszuści podkładają papiery pod oczyszczalnie które nie istnieją i z problemem zostaje użytkownik który jest bogu ducha winny. nie dajcie się ludzie nabrać - trzeba żądać papierów i dopiero podejmować decyzje zakupu. modernizacja szamb to tylko wymiana na prawdziwe urzadzenie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...