Skocz do zawartości

Pompa ciepła + kominek z płaszczem wodnym


Recommended Posts

Napisano
Witam wszystkich na forum.
Proszę o podpowiedź w jaki sposób należy rozwiązać system ogrzewania w naszym domu
Zaplanowaliśmy z żoną że głównym źródłem pozyskiwania ciepła będzie pompa ciepła 6 kW najprawdopodobniej Nibe do tego jako ogrzewanie dodatkowe służył będzie kominek z płaszczem wodnym Lechma 12 kW . Oba źródła energii mają zasilać podłogówkę na dwóch kondygnacjach. W naszej ocenie przydałby się nam również bufor, myślę sobie 1000-1500 l.
Proszę podpowiedzieć jakie elementy i w jakiej kolejności powinny zaistnieć w naszym systemie CO i CWU . Jak rozwiązać problem związany z CWU.
Pompa ciepła prawdopodobnie będzie ze zbiornikiem 180 l CWU jednak myślimy o większym zasobniku na wodę, a może powinniśmy zakupić pompę ciepła bez zasobnika CWU i jeden większy wpiąć w system.
Na parterze 73 m2 + na piętrze 63 m2 podłogówki
Kominek w układzie otwartym

Dziękuje za cenne wskazówki
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Kominek z płaszczem bym sobie odpuścił, po pierwsze robienie kotłowni z salonu to pomyłka, po drugie jak obserwuję ochota na rozpalanie, dokładanie drewna, czyszczenie itd. szybko ustępuje lenistwu.
Wg mnie kominek koniecznie, ale "zwykły". Dla przyjemności od czasu do czasu.

Pompa ciepła z zasobnikiem czy osobno - ja proponuję osobno, w niektórych kompaktowych może brakować wody użytkowej.
Poza tym mamy wtedy więcej możliwości w systemie grzewczym, ale to już zależy od konkretnego przypadku.
Na Twoim miejscu zastanowiłbym się nad osobnym dwupłaszczem do c.w.u. Można do niego wpiąć kominek w układzie otwartym, mało tego, nawet bez zewnętrznego wymiennika (jest wężownica w zasobniku).

Bufor - no cóż, bufor do podłogówki jest zupełnie zbędny. Jeżeli jednak ma być kominek z płaszczem wodnym, to owszem, ale bez sensu jest wielkość 1000-1500l. A jeszcze lepiej (może inaczej: taniej) podłogówkę zasilić z dwupłaszcza (ale tylko podczas korzystania z kominka, nie z PC) aby wykorzystać kominek do c.o.

Tutaj jest wiele ciekawych możliwych do zaproponowania rozwiązań (nietypowych) icon_smile.gif
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Ta NIBE 6 kW to daje 6kW ciepła czy tyle ciągnie prądu ?




6,1kW ciepła daje, 1,35 pobiera z sieci, tak z grubsza mówiąc. Przy podłogówce, przy "obyczajnych" grzejnikach jest gorzej. Jak to w pompie ciepła icon_wink.gif
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
A jakie dolne źródło do tej pompy proponujecie?

sondy głębinowe, studnia, kolektor poziomy?

a jeśli chodzi o kominek z płaszczem to odradzam...

po pierwsze to "przerost formy nad treścią" - kolejna instalacja grzewcza w domu, ciężkie do wysterowania mało ekonomiczne...

po drugie tak jw. pisano: kotłownia w najbardziej reprezentacyjnej części domu to pomyłka, wie to każdy kto miał styczność z kominkiem...
Kominek to element estetyczny nie grzewczy... taki bajer, który chce mieć każdy kto przeprowadza się z mieszkania do domu, a później używa się go 3 razy w roku...

jak chce się ogrzewać dom drewnem lepiej kupić drugi kocioł na drewno do kotłowni - będzie taniej i lepiej:)
Napisano
Uważam, że sondy pionowe są najbardziej stabilne, gdyż temperatura głęboko pod ziemią jest stała. Kolektor poziomy, czasami może robić niespodzianki icon_smile.gif
Napisano
Owszem temperatura głęboko pod ziemią jest stała, ale niestety nie przekłada się to automatycznie na to, że sondy pionowe są stabilnym źródłem ciepła.
Wszystko zależy od rodzaju gleby w jaką "wwiercona" jest sonda.

Jeżeli są to gleby zwarte, gęste, mocno wilgotne to bardzo prawdopodobne, że w trakcie użytkowania sondy nastąpi erozja oblodzeniowa.
Sonda odbierając ciepło pokrywa się najpierw szronem z czasem lodem. Lód ten pięknie rozpycha glebę wokół sondy. Jeśli po ustąpieniu lodu gleba nie obsypie się samoistnie to wokół sondy powstaje piękna pustka powietrzna.
jak łatwo się domyślić taka pustka skutecznie odizolowuje sondę i jej wydajność cieplna maleje.

To raczej długotrwały proces. Pompy zawsze będzie działać przez pierwsze 3-7 lat ale pewnego sezonu mocy zabraknie...

Takie historie dopiero zaczynają się zdarzać w Polsce - gdyż masowo zaczęto instalować pompy właśnie kilka lat temu.

Sytuacje bardzo kłopotliwe - bo najczęściej urządzenia są w pełni sprawne, tylko dostają za mało mocy "z dołu"... żadna gwarancja itp. tego nie obejmie - prosta odpowiedź do inwestora - "dolne źródło się rozładowało..." i niech się martwi..

Ten sam proces może zachodzić przy nieprawidłowo obsypanym kolektorze poziomym.

Uczciwy wykonawca odwiertów czy kolektora powinien najpierw wykonać odwiert próbny - pobrać przekrój gruntu i na tej podstawie określić ilość, głębokość i rozstaw sond.

Także z tą stabilnością to tak raczej ostrożnie...
  • 3 tygodnie temu...
  • 5 miesiące temu...
Napisano
Jeśli chcemy pompować koszty to proponuję jeszcze kocioł na olej ....

Czy do małego domu 136 m2 warto kupować tak drogie urządzenia. Ile razem Wam wyszła instalacja ogrzewania ?
Może trzeba inaczej spojrzeć na koszty. Pamiętajcie że pompa ciepła ma też swoje wady.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...