Skocz do zawartości

Jak podzielić CO


Recommended Posts

Witam,

Budujemy z rodziną dom dwu lokalowy. Czy macie pomysł jak rozwiązać ogrzewanie tak aby było niezależne dla dwóch mieszkań ale zasilane jednym kotłem gazowym ? Chciałbym móc automatycznie wyłączyć ogrzewanie jednego mieszkania np. w godzinach 8-15 ale tak aby drugie w tym czasie miało ciepło.

Będę wdzięczny za podpowiedź takich rozwiązań. Podkreślam że jestem laikiem w tej kwestii i wyobrażam sobie to tak:
z kotła wychodzi ciepła woda na cele c.o. dwoma rurami na każdej jest programator pozwalający na zdalne zamknięcie jednego z obwodów (jakiś zawór eletromagnetyczny czy coś) dalej za tym zaworem instalacja dzieli się i leci odpowiednio do kaloryferów w jednym i drugim mieszkaniu.

Czy takie coś jest do zrobienia i czy będzie drogie ? Moze jakieś konkretne linki do takiego rozwiązania macie.

Chodzi generalnie o to ze w jedny mmieszkaniu 140 m2 8-9 godzin będzie pusto i można by nie grzać za mocno (oszczędność - no właśnie czy to jest oszczędność ?) a w drugim 50 m2 będzie ktoś non-stop.


Pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

Zastanów się.
To nie jest „przyszłościowo” dobre rozwiązanie.
Dwa niezależne mieszkania, z różnych praktycznych względów, powinny być niezależnie zasilane i ogrzewane.



icon_smile.gif ostatnio nic innego nie robię tylko się zastanawiam icon_wink.gif chodzi o to że zupełny podział tych instalacji wymaga oprócz przerobienia samego prowadzenia rur osobnego pieca i budowy dodatkowego komina a to generuje koszty, ponaddto ze względu na to że drugie mieszkanie jest dość małe (48 m2) może być problem z tym dodatkowym kotłem (miejsce, przepisy).

Koncepcję zupelnie osobnego ogrzewania już rozpatrywalem ale chwilowo szukam innego rozwiązania. Na razie wymyślilem że w małym mieszkaniu ciepla woda będzie z podgrzewaczy elektrycznych, ale zastanawiam się co z ogrzewaniem.

Nie dodałem na początku ale nie jest to bliźniak a dom z tzw. senioraktą.

Link do komentarza
Witam. W takich przypadkach przygotowujemy ofertę która zawiera wykaz urządzeń oraz schemat.

Od Pana potrzebuję informacji na temat budynku: jaki jest rodzaj ogrzewania, czy jest policzone zapotrzebowanie na ciepło lub opisu izolacji cieplnej budynku, czy jest Pan zdecydowany na jakąś wybraną przez siebie technologię np. kondensacyjną.

W załączeniu wysyłam Panu taką ofertę opartą na naszym kotle Cerapur Modul z niezależnym sterowaniem 2 stref grzewczych, rozwiązanie to mogłoby sprawdzić się w tym przypadku.

Do tego typu rozwiązań zawsze podchodzimy indywidualnie.

CerapurModul22_150___2xCOmieszaczowe.pdf

CerapurModul22_150___2xCOmieszaczowe.pdf

Link do komentarza
Cytat

Witam. W takich przypadkach przygotowujemy ofertę która zawiera wykaz urządzeń oraz schemat.

Od Pana potrzebuję informacji na temat budynku: jaki jest rodzaj ogrzewania, czy jest policzone zapotrzebowanie na ciepło lub opisu izolacji cieplnej budynku, czy jest Pan zdecydowany na jakąś wybraną przez siebie technologię np. kondensacyjną.

W załączeniu wysyłam Panu taką ofertę opartą na naszym kotle Cerapur Modul z niezależnym sterowaniem 2 stref grzewczych, rozwiązanie to mogłoby sprawdzić się w tym przypadku.

Do tego typu rozwiązań zawsze podchodzimy indywidualnie.



Witam,

Przesyłam kilka dodatkowych informacji:
- zapotrzebowanie jest policzone ale nie mam przy sobie dokumentacji (podam później), pamiętam natomiast że do wyliczonego zapotrzebowania określono że potrzebny jest piec/kocioł o mocy co najmniej 30 kW. Zaproponowano w projekcie piec 31 kW z zasobnikiem 120L (w celu ewentualnego sprawdzenia parametrów podaję nazwę Beretta Kompact II 30S e.s.i. Turbo + Zasobnik Irda 120L)
- ogrzewanie będzie w oparciu o piec na gaz ziemny (z sieci) uzupełnione o kominek z płaszczem wodnym (jeszcze nie wybrany) rozprowadzone na kaloryfery scienne (nie przewiduję ani solarów ani ogrzewania podłogowego)
- jeden obieg obejmowałby mieszkanie (parter + poddasze) ok 130 m2 drugi mieszkanie małe (parter) 48 m2 - szczegółowy rozkład można zobaczyć tu Projekt
- jeśli chodzi o technologię to w zasadzie jestem zdecydowany aczkolwiek jestem otwarty na inne propozycję - ja wybrałem piec gazowy jednofunkcyjny wiszący, kondensacyjny z zamkniętą komorą spalania oraz dodatkowo zasobnik na c.w.u. 120 L
- dodatkowe wymagania to fakt że na instalacji c.o/c.w.u. z jednej strony nie chcę oszczędzać ale z drugiej nie dysponuję za dużymi środkami a dom musi powstać - ja zakładałem że instalację piec, zasobnik, podział na dwa obiegi (nie licząc komina, kaloryferów, rur) wydam już max 8000-10000 ale oczywiście to tylko założenia bo jesli w tej cenie nie będzie nic porządnego to tak jak mówię nie będziemy oszczędzać na siłę


Pozdrawiam
Link do komentarza
Problem można rozwiązać bardzo prosto - na wejściu instalacji grzewczej do większej części domu wystarczy zamontować zawór termostatyczny sterowany programatorem dobowym i to wszystko (Koszt poniżej 500 zł.)

Inna sprawa to ewentualne oszczędności z tytułu okresowego obniżenia temperatury. Ponieważ ściany wewnętrzne nie są prawdopodobnie izolowane to pomieszczenia cieplejsze będą dogrzewać te zimniejsze, czyli wzrośnie tam zużycie energii.

W efekcie ogólny bilans strat budynku niewiele się zmieni, gdyż zależy on przede wszystkim od powierzchni zewnętrznych przegród domu. Ponadto obniżenie temperatury nie może przekraczać 5 st C, a wyziębione ściany długo będą się nagrzewać, co pogarsza komfort cieplny pomieszczeń.
Link do komentarza
Witam,
Przesyłam Panu zestawienie na kocioł 30kW ze zintegrowanym zasobnikiem 150l oraz sterowanie 2 strefami. To jest jedyna obecnie jednostka kondensacyjna 30kW w naszej ofercie. Jeśli będzie zamontowany kominek z płaszczem wodnym może lepiej byłoby zastosować układ z kominkiem (w załączeniu).

Układ ten oparłbym raczej o kocioł Cerapur Comfort ZBR35-3A 35kW (cena kat brutto 9661zł) z zasobnikiem zamontowanym za sprzęgłem, aby wykorzystywać ciepło z kominka do podgrzewania wody. Jest to niemożliwe przy zastosowaniu kotła ze zintegrowanym zasobnikiem.

Jeśli jest Pan zdecydowany na nasze rozwiązanie proszę o kontakt bezpośrednio na adres Pawel.Redka@pl.bosch.com

CerapurModul30_150___2xCOmieszaczowe___FB100.pdf

DSC01446.jpg

CerapurModul30_150___2xCOmieszaczowe___FB100.pdf

Link do komentarza
Cytat

Witam,

Budujemy z rodziną dom dwu lokalowy. Czy macie pomysł jak rozwiązać ogrzewanie tak aby było niezależne dla dwóch mieszkań ale zasilane jednym kotłem gazowym ? Chciałbym móc automatycznie wyłączyć ogrzewanie jednego mieszkania np. w godzinach 8-15 ale tak aby drugie w tym czasie miało ciepło.

Będę wdzięczny za podpowiedź takich rozwiązań. Podkreślam że jestem laikiem w tej kwestii i wyobrażam sobie to tak:
z kotła wychodzi ciepła woda na cele c.o. dwoma rurami na każdej jest programator pozwalający na zdalne zamknięcie jednego z obwodów (jakiś zawór eletromagnetyczny czy coś) dalej za tym zaworem instalacja dzieli się i leci odpowiednio do kaloryferów w jednym i drugim mieszkaniu.

Czy takie coś jest do zrobienia i czy będzie drogie ? Moze jakieś konkretne linki do takiego rozwiązania macie.

Chodzi generalnie o to ze w jedny mmieszkaniu 140 m2 8-9 godzin będzie pusto i można by nie grzać za mocno (oszczędność - no właśnie czy to jest oszczędność ?) a w drugim 50 m2 będzie ktoś non-stop.


Pozdrawiam



W takim przypadku najbardziej sensowne będzie zastosowanie jednak 2 kotłów c.o. Umożliwi to precyzyjne rozdzielenie kosztów eksploatacji pomiędzy 2 mieszkania. Zapewni także najbardziej dopasowane do indywidualnych potrzeb ustawienia pracy instalacji c.o. na obydwa mieszkania. W przypadku zastosowania 1 kotła trzeba by zbudować skomplikowany układ, który prawdopodobnie wcale nie byłby tańszy inwestycyjnie od zastosowania 2 kotłów c.o.

Piotr Sosnowski
Link do komentarza
Cytat

W takim przypadku najbardziej sensowne będzie zastosowanie jednak 2 kotłów c.o. Umożliwi to precyzyjne rozdzielenie kosztów eksploatacji pomiędzy 2 mieszkania. Zapewni także najbardziej dopasowane do indywidualnych potrzeb ustawienia pracy instalacji c.o. na obydwa mieszkania. W przypadku zastosowania 1 kotła trzeba by zbudować skomplikowany układ, który prawdopodobnie wcale nie byłby tańszy inwestycyjnie od zastosowania 2 kotłów c.o.



Witam,

Dziękuję wszystkim za dotychczasową pomoc. W międzyczasie pojawiła się nowa opcja.

Wykombinowałem takie zmiany w projekcie (okazało się ze wcale nie duże), że mogę mieć komin na ścianie pomiędzy dużym i małym mieszkaniem (gdyby ktoś chciał spojrzeć to w jednym z poprzednich postów jest link do projektu a zmiana będzie polegała na zamianie miejscami łazienki/kotłowni z wiatrołapem - w dużym mieszkaniu). I teraz pytanie.

Czy można do jednego komina podłączyć dwa piece (z dwóch stron). Jeden piec byłby jednofunkcyjny z zamikniętą komorą kondensacyjny z zasobnikiem, drugi prawdopodobnie dwu-funkcyjny dużo mniejszy.

Czy wobec tego co chcę osiągnąć będzie to dobre rozwiązanie ? Czy nie będzie problemu z podłączeniem okapu z kuchni w dużym mieszkaniu ?

Pozdrawiam
Link do komentarza
  • 4 miesiące temu...
  • 4 miesiące temu...
Jejku ....
szukamy rozwiązania a w założeniach jest trochę "nieścisłości" np. kto wyliczył że do metrażu 140 + 50 m2 potrzeba
30 kw !
Zakąłdanie dwóch elektrycznych pieców CO to też pewna przesada.
Rozwiązanie oarte o termostat ze sterowaniem dobowym - rewelka. Na allegro są po 160 zł icon_smile.gif

I dodatkowe pytanie jak podzielic koszty gdybyśmy chcieli tych mieszkających na 50m2 obciążać rachunkami ?
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam,   Zwracam się z prośbą o pomoc w nakierowaniu mnie na ścieżke postępowania w kwestii budowy na działce, która na MPZP gminy ma wydzielony obszar zabudowy z przeznaczeniem na zabudowę jednorodzinną i rolnictwo.  Wrzucam screen z opisem MPZP dla działki:   Działka obecnie należy do moich rodziców, którzy prowadzą gospodarstwo rolne. Działka ma zaokrąglając 1,5 ha. Co należy zrobić aby móc uzyskać pozwolenie na budowie na takiej działce? Czy najpierw fragment działki należy wydzielić i odrolnić? Czy próbować to wybudować jako siedlisko (tutaj rozumiem, ze musiałbym miec przepisane conajmniej 1 ha gruntów gminie oraz zdobyć wykształcenie rolnicze w międzyczasie? Jesli to istotne dodam tylko, ze wymeldowałem się z rodzinnego domu ponad rok temu, pisze to w kontekscie tego ze wczesniej pomagalem przy gospodarstwie więc rozumiem, ze pkt a propo stażu w rolnictwie dałoby się tym ogarnąć. A moze jesli działka ma taki MPZP, wystarczy być właścicielem i złożyć wniosek o pozwolenie na budowę?  Działka przylega do drogi asfaltowej, kwestie podłączenia mediów (czyli pewnie wniosek do przedsiebiorstwa wodociagowego, elektrowni) sklada się przed czy po wniosku o pozwolenie na budowe?  Dodam tylko, ze nie w bezpośrednim sąsiedztwie, ale kilka działek obok jest zabudowa.   Będę wdzięczny za wszelkie porady, lub odesłanie do jakiegoś artykułu bo pewnie podobne pytania padają często, Michał      
    • A po co, skoro materiały ścian nie mają nawet zbliżonych współczynników? Nie masz gdzie wyrzucać kasy? W ogóle, to o ile administracja nie dofinansowuje wymiany, to radziłbym nakręcenie się wokół okien używanych, dwuszybowych. One i tak będą lepsze od reszty dróg ucieczki ciepła. Firma Kacprzak na alledrogo ma do wyboru i koloru.
    • Muszę wymienić okna w mieszkaniu mamy - 3 szt. w tym jedno balkonowe (podwójne). Jakie sensowne okna wybrać? Nie za miliony monet, bo emerytura wiadomo jaka...  Wiem, że teraz są okna trzyszybowe - czy jest sens w to wchodzić? Na co zwrócić uwagę przy wyborze? O ilościach komór jeszcze pamiętam z czasów mojej budowy, i o współczynniku przenikania ciepła też. Czy coś istotnego się jeszcze urodziło przez te 20 lat? ;-) Blok z lat 60-tych, z cegły, mieszkanie na 2 piętrze, więc żadne tam antywłamaniowe nie są mi potrzebne.
    • To komin systemowy (prefabrykowany)? Bo na taki wygląda. Co to za płyta/okładzina na nim? Zakładam, że w tym kominie jest jakiś przewód dymowy albo spalinowy?  Tu trzeba uwzględnić dwa wymogi. Pierwszy pochodzi z rozporządzenia w sprawie warunków technicznych (WT): "§ 256. 4. Piec z kamienia, cegły, kafli i podobnych materiałów niepalnych oraz przewody spalinowe i dymowe powinny być oddalone od łatwo zapalnych, nieosłoniętych części konstrukcyjnych budynku co najmniej 0,3 m, a od osłoniętych okładziną z tynku o grubości 25 mm na siatce albo równorzędną okładziną - co najmniej 0,15 m."   Co ważne, tę odległość liczymy od ściany wewnętrznej kanału. Tak więc grubość ścian komina wlicz się w tę odległość. To jest wymóg nadrzędny, wynikający z polskiego prawa. Na pierwszy rzut oka nie będzie go łatwo spełnić w tym przypadku.  Ponadto mamy jeszcze instrukcje producentów kominów. Jednak nawet na etykiecie takiego komina umieszczona jest informacja o minimalnej wymaganej odległości od elementów palnych. O tym jak odczytać takie oznaczenie kodowe pisałem choćby tutaj: https://budujemydom.pl/instalacje/kominki-i-kominy/a/11088-oznaczanie-kominow   Ale przypominam, że tu pierwszeństwo mają wymogi z WT.
    • Podsumujmy co wiemy: - ściana ma 15 cm wraz z tynkiem, czyli to najprawdopodobniej cegła 12 cm; - na przynajmniej 3 z 4 kondygnacji coś jest mniej więcej w tym samym miejscu;  - na najniższej z nich, w garażu, jest belka wzmacniająca (podciąg?); - wyżej, na kolejnym poziomie, także jest ściana.  Moim zdaniem wyburzanie tej ściany jest ryzykowne. Grubość wprawdzie wskazywałaby na ścianę działową, jednak to nie wszystko. Poza wszystkim innym te ściany mogą usztywniać poprzecznie konstrukcję budynku. Ale co najważniejsze w praktyce budowano i tak, że strop kolejnej kondygnacji i ściana działowa na nim, obciążał taką niby działową ścianę poniżej. Na taki układ wskazuje też obecność wzmocnienia stropu w garażu. No bo po co byłoby je robić, gdyby jednak nie zakładano, że na tej linii strop będzie jednak szczególnie obciążony i zagrożony nadmiernym ugięciem? Teoretycznie mogło być i tak, że ktoś to zrobił na zapas, w ramach nadmiernej gorliwości i asekuranctwa, jednak nie wydaje mi się to zbyt prawdopodobne. Zaś jak jest nie dowiemy się bez bardzo szczegółowych badań.  Bardzo prawdopodobne, że ta ściana biegnie równolegle do elementów nośnych stropu (belek). W związku z tym wzmocnienie w garażu wykonano żeby zrekompensować to dodatkowe obciążenie ścianami na wyższych kondygnacjach. Przy czym każda ściana przekazuje obciążenia na tę położoną na niższej kondygnacji. Usunięcie jednej z nich może zadziałać jak wycięcie środka słupa.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...