Skocz do zawartości

Drenaż odwadniający


Recommended Posts

Napisano
Pytanie zostało postawione bardzo ogólnie, dlatego trudno dokładnie opisać wykonanie takiego odwodnienia. Jeżeli chodzi o drenaż podpowierzchniowy, to odwodnienie działki można wykonać za pomocą rur drenarskich. W przypadku odwodnienia powierzchniowego stosuje się np.odwodnienia liniowe, dobór takiego odwodnienia uzależniony jest od powierzchni odwadnianej.

W odwodnieniu działki z zastosowaniem drenażu bardzo ważne są warunki gruntowo-wodne. Na podstawie tych danych i powierzchni odwadniania dobiera się odpowiednio średnicę rury drenarskiej. Dla uniknięcia przenikania otaczającej gleby do rury może okazać się konieczne zastosowanie filtru.

Najczęściej rury drenarskie układa się na wyrównanej warstwie ok. 5 cm, z min. spadkiem 0,3 % . Rura powinna być obsypana ok. 20-30 cm wokół rury, materiałem przepuszczalnym np. piasek, żwir. W przypadku drenażu opaskowego budynku, drenaż układa się nie głębiej niż ława fundamentowa.
Napisano
Cytat

Drenaż odwadniający na działce budowlanej. Jak go prawidłowo wykonać?



Budowa budynku jest jedną z ważniejszych decyzji jaką podejmujemy, dlatego też należy dokładnie sprawdzić istniejące warunki gruntowo-wodne oraz zaplanować jego odwodnienie. Jeżeli posiadamy grunty przepuszczalne (od piasków gruboziarnistych po gliny piaszczyste), to należy wykonać drenaż opaskowy budynku za pomocą rur drenarskich PVC-U o średnicy min. 100 mm z filtrem jednowarstwowym. W przypadku budynków o większej powierzchni odwadniania powyżej 200m2 dobór średnicy przewodu można wykonać za pomocą nomogramu. Warstwa tłucznia np. 8-16 mm wokół przewodu powinna wynosić min. 10-15 cm. W gruntach nieprzepuszczalnych (gliny, iły) powinno stosować się filtr dwuwarstwowy.

Warstwa tłucznia wokół przewodu powinna wynosić min. 15-20 cm. Do ochrony rur przed kolmatacją (zamuleniem) można stosować rury z filtrem PP oraz geowłókniny. Zaleca się ułożenie rur drenarskich ze spadkiem min. 0,4%-0,5%. Ważne jest dla zapewnienia odpowiedniej skuteczności odwadniania, aby grunt wokół rury drenarskiej posiadał ok. 10 krotnie wyższą przepuszczalność niż grunt rodzimy. Oprócz prawidłowego wykonania warstw filtracyjnych musimy zachować odpowiednią odległość od budynku oraz rozstaw pomiędzy przewodami. Dla dużych terenów sam drenaż opaskowy może nie wystarczyć i konieczny będzie drenaż systematyczny. Minimalna odległość ochronna wody od posadzek powinna wynosić w gruntach przepuszczalnych min. 0,5 m, natomiast w gruntach nieprzepuszczalnych 1,0 m. Na podstawie tych danych można ustalić odpowiednią głębokość ułożenia przewodów drenarskich.

Należy również dopilnować, aby wody opadowe z dachu budynku nie były odprowadzane bezpośrednio do drenażu opaskowego budynku. Wody takie należy zebrać oddzielnymi przewodami i włączyć do ostatniej studzienki o średnicy 400 mm z osadnikiem o pojemności 30 dm3 lub 70 dm3 zlokalizawanej w najniższym miejscu.

Do zagospodarowania wód opadowych (w gruntach chłonnych) zaleca się zastosowanie skrzynek rozsączających. Należy zwrócić uwagę, że za odprowadzenie wody deszczowej do kanalizacji deszczowej będą pobierane opłaty. Można tego uniknąć stosując rozsączenie w przepuszczalnym gruncie. W przypadku zainteresowania takim rozwiązaniem materiały o tym systemie są dostępne również na stronie www.pipelife.pl.

Karol Marzejon
menedżer produktów grupy Eko
Napisano
Dzięki za ten fragment:

Należy również dopilnować, aby wody opadowe z dachu budynku nie były odprowadzane bezpośrednio do drenażu opaskowego budynku. Wody takie należy zebrać oddzielnymi przewodami i włączyć do ostatniej studzienki o średnicy 400 mm z osadnikiem o pojemności 30 dm3 lub 70 dm3 zlokalizawanej w najniższym miejscu.


Uchronił mojego sąsiada od dużego błędu. W ostatniej chwili... niemal icon_smile.gif
  • 5 miesiące temu...
  • 1 rok temu...
Napisano
Cytat

Wody takie należy zebrać oddzielnymi przewodami i włączyć do ostatniej studzienki o średnicy 400 mm z osadnikiem o pojemności 30 dm3 lub 70 dm3 zlokalizawanej w najniższym miejscu.


Rozumiem, ze wodę z drenazu i z rynien mozna odprowadzić ( oczywiście oddzielnymi przewodami ) do jednej studni zbiorczej i odpompować ?
Napisano
Witam. Budujemy domek częściowo popdpiwniczony. Chce wykonać drenaż. w jaki sposób połączyć część podpiwniczona z tą któr icon_rolleyes.gif a nie jest . Domek jest na ławach . Czy kopać na całej długości na tą samą głębokość? Czy są inne metody?
  • 1 rok temu...
  • 7 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
    • Tego nie wiem, ale kiedyś wydawało mi się, że pozyskiwanie drewna wyłącznie zimą wynikało raczej z cyklu rocznego życia na wsi, po prostu w pozostałych porach roku nikt nie miał na to czasu, ale kiedy dorastałem wujek wyprowadził mnie z błędu. Owszem, czasem zdarzało się pozyskiwać drzewa w innych porach roku, były przecież wiatrołomy po burzach, czasem jakieś drzewo było nagle potrzebne na jakiś gospodarczy plot, ale takiego, letniego drewna nikt nie stosował na elementy konstrukcyjne. Zima ma jeszcze tę zaletę, ze szkodniki wtedy śpią i drewno z zimowej obróbki daje gwarancje, ze nie zostało zarobaczone w drodze z lasu przez tartak do odbiorcy. A suche, odkorowane drewno już nie jest tak przystępne dla robactwa.
    • Podobno nawet faza księżyca miała znaczenie, ale jakie, to sam z ciekawości chciałbym się dowiedzieć. Nasze krokwie są z poszczególnych klocków, czyli nie tak jak teraz, że tnie się z jednego grubego na kilka krokwi, tylko nasze są po prostu cienkie z oflisem, są takie co mają niewięcej niż 10cm średnicy, a mimo to dachówkę betonową przez jakieś 60 lat utrzymały. Po zamontowaniu okna dachowego musiałem podciąć dosłownie 1-2cm na długość pół metra, bo płyta GK by nie weszła. I tak sobie myślę, 5 minut roboty. Cieliśmy te 3 krokwie chyba z 3 godziny i jeden łańcuch musieliśmy wymienić na świeżo zaostrzony, bo nie brał już w ogóle. Te krokwie dokończyły mi tą piłę, która za swojego żywota ścięła chyba z 50 kubików. Sprzęgło się rozleciało. Poskładałem, ale na następny raz przy gałęziach już był amen. Jak teraz wkręcałem haki pod płyty, to wkrętarkę trzeba było mocno trzymać. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Na marginesie wspomnę, że kiedyś drzewo na budowę było ścinane wyłącznie w zimie, inaczej mówiąc w okresie kiedy ustawało krążenie soków wewnątrz drzewa. I tylko takie drewno było używane. Oczywiście, dzisiaj tej zasady nikt nie przestrzega, ale jeśli ktoś będzie to czytał i przygotowywał się do budowy, to polecam o tym pamiętać. Stolarze i cieśle mówili, ze drewno zimowe ma lepszą jakość niż to z okresu wegetacji. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...