Skocz do zawartości

Drenaż odwadniający


Recommended Posts

Napisano
Pytanie zostało postawione bardzo ogólnie, dlatego trudno dokładnie opisać wykonanie takiego odwodnienia. Jeżeli chodzi o drenaż podpowierzchniowy, to odwodnienie działki można wykonać za pomocą rur drenarskich. W przypadku odwodnienia powierzchniowego stosuje się np.odwodnienia liniowe, dobór takiego odwodnienia uzależniony jest od powierzchni odwadnianej.

W odwodnieniu działki z zastosowaniem drenażu bardzo ważne są warunki gruntowo-wodne. Na podstawie tych danych i powierzchni odwadniania dobiera się odpowiednio średnicę rury drenarskiej. Dla uniknięcia przenikania otaczającej gleby do rury może okazać się konieczne zastosowanie filtru.

Najczęściej rury drenarskie układa się na wyrównanej warstwie ok. 5 cm, z min. spadkiem 0,3 % . Rura powinna być obsypana ok. 20-30 cm wokół rury, materiałem przepuszczalnym np. piasek, żwir. W przypadku drenażu opaskowego budynku, drenaż układa się nie głębiej niż ława fundamentowa.
Napisano
Cytat

Drenaż odwadniający na działce budowlanej. Jak go prawidłowo wykonać?



Budowa budynku jest jedną z ważniejszych decyzji jaką podejmujemy, dlatego też należy dokładnie sprawdzić istniejące warunki gruntowo-wodne oraz zaplanować jego odwodnienie. Jeżeli posiadamy grunty przepuszczalne (od piasków gruboziarnistych po gliny piaszczyste), to należy wykonać drenaż opaskowy budynku za pomocą rur drenarskich PVC-U o średnicy min. 100 mm z filtrem jednowarstwowym. W przypadku budynków o większej powierzchni odwadniania powyżej 200m2 dobór średnicy przewodu można wykonać za pomocą nomogramu. Warstwa tłucznia np. 8-16 mm wokół przewodu powinna wynosić min. 10-15 cm. W gruntach nieprzepuszczalnych (gliny, iły) powinno stosować się filtr dwuwarstwowy.

Warstwa tłucznia wokół przewodu powinna wynosić min. 15-20 cm. Do ochrony rur przed kolmatacją (zamuleniem) można stosować rury z filtrem PP oraz geowłókniny. Zaleca się ułożenie rur drenarskich ze spadkiem min. 0,4%-0,5%. Ważne jest dla zapewnienia odpowiedniej skuteczności odwadniania, aby grunt wokół rury drenarskiej posiadał ok. 10 krotnie wyższą przepuszczalność niż grunt rodzimy. Oprócz prawidłowego wykonania warstw filtracyjnych musimy zachować odpowiednią odległość od budynku oraz rozstaw pomiędzy przewodami. Dla dużych terenów sam drenaż opaskowy może nie wystarczyć i konieczny będzie drenaż systematyczny. Minimalna odległość ochronna wody od posadzek powinna wynosić w gruntach przepuszczalnych min. 0,5 m, natomiast w gruntach nieprzepuszczalnych 1,0 m. Na podstawie tych danych można ustalić odpowiednią głębokość ułożenia przewodów drenarskich.

Należy również dopilnować, aby wody opadowe z dachu budynku nie były odprowadzane bezpośrednio do drenażu opaskowego budynku. Wody takie należy zebrać oddzielnymi przewodami i włączyć do ostatniej studzienki o średnicy 400 mm z osadnikiem o pojemności 30 dm3 lub 70 dm3 zlokalizawanej w najniższym miejscu.

Do zagospodarowania wód opadowych (w gruntach chłonnych) zaleca się zastosowanie skrzynek rozsączających. Należy zwrócić uwagę, że za odprowadzenie wody deszczowej do kanalizacji deszczowej będą pobierane opłaty. Można tego uniknąć stosując rozsączenie w przepuszczalnym gruncie. W przypadku zainteresowania takim rozwiązaniem materiały o tym systemie są dostępne również na stronie www.pipelife.pl.

Karol Marzejon
menedżer produktów grupy Eko
Napisano
Dzięki za ten fragment:

Należy również dopilnować, aby wody opadowe z dachu budynku nie były odprowadzane bezpośrednio do drenażu opaskowego budynku. Wody takie należy zebrać oddzielnymi przewodami i włączyć do ostatniej studzienki o średnicy 400 mm z osadnikiem o pojemności 30 dm3 lub 70 dm3 zlokalizawanej w najniższym miejscu.


Uchronił mojego sąsiada od dużego błędu. W ostatniej chwili... niemal icon_smile.gif
  • 5 miesiące temu...
  • 1 rok temu...
Napisano
Cytat

Wody takie należy zebrać oddzielnymi przewodami i włączyć do ostatniej studzienki o średnicy 400 mm z osadnikiem o pojemności 30 dm3 lub 70 dm3 zlokalizawanej w najniższym miejscu.


Rozumiem, ze wodę z drenazu i z rynien mozna odprowadzić ( oczywiście oddzielnymi przewodami ) do jednej studni zbiorczej i odpompować ?
Napisano
Witam. Budujemy domek częściowo popdpiwniczony. Chce wykonać drenaż. w jaki sposób połączyć część podpiwniczona z tą któr icon_rolleyes.gif a nie jest . Domek jest na ławach . Czy kopać na całej długości na tą samą głębokość? Czy są inne metody?
  • 1 rok temu...
  • 7 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...