Skocz do zawartości

wentylacja


Recommended Posts

Napisano
Mam ogromny problem z łazienką, w której nie ma ani okna ani komina wentylacyjnego. Bezpośrednio nad kabiną prysznicową zamontowaliśmy wentylator,który uruchamia się przy zaświeceniu światła. Od wentylatora poprowadzona jest rura PCV prowadząca na strych.Niestety taka wentylacja słabo działa i w łazience panuje zaduch oraz co gorsze na suficie i ścianach wychodzi "wilgoć". Pomóżcie jeśli możecie coś podpowiedzieć jak rozwiązać taką beznadziejną sytuację, czy można coś zrobić np.zamontować jakiś mocniejszy,lepszy wentylator czy też jesteśmy skazani na coroczne odnawianie? Co myślicie o oferowanych pochłaniaczach wilgoci?
Bardzo proszę o wskazówki:-)

Bogusia
Napisano
Cytat

Mam ogromny problem z łazienką, w której nie ma ani okna ani komina wentylacyjnego. Bezpośrednio nad kabiną prysznicową zamontowaliśmy wentylator,który uruchamia się przy zaświeceniu światła. Od wentylatora poprowadzona jest rura PCV prowadząca na strych.Niestety taka wentylacja słabo działa i w łazience panuje zaduch oraz co gorsze na suficie i ścianach wychodzi "wilgoć". Pomóżcie jeśli możecie coś podpowiedzieć jak rozwiązać taką beznadziejną sytuację, czy można coś zrobić np.zamontować jakiś mocniejszy,lepszy wentylator czy też jesteśmy skazani na coroczne odnawianie? Co myślicie o oferowanych pochłaniaczach wilgoci?
Bardzo proszę o wskazówki:-)

Bogusia

Wywiew już masz, teraz jeszcze musisz zapewnić odpowiedni nawiew (np. nawiewniki w oknach pokojów).
Warto też zadbać o ocieplenie tej rury PCV, bo chłodna może utrudniać wentylację.
Jaka jest izolacja ścian i stropu w tej łazience ? Może warto dołożyć izolacji na stropie ?
Napisano
Łazienka bez wentylacji grawitacyjnej lub innego systemu wentylacyjnego prowadzącego na zewnątrz budynku nie powinna być dopuszczona do użytkowania.

Pochłaniacz wilgoci niestety nie spełni pokładanych w nim nadziei, gdyż w łazience takiej brak jest jakiejkolwiek wymiany powietrza, co gorsza wilgoć wyrzucana jest nie na zewnątrz budynku lecz na strych. Efekt - wilgoć będzie zbierała się w budynku i oprócz łazienki za rok-dwa remontować będzie trzeba inne pomieszczenia. Pierwszy warunek poprawy wentylacji - to bezwzględne przedłużenie kominka wentylacyjnego ponad dach budynku, co więcej, część przechodząca przez strych (jeśli jest on nieocieplony) - powinna zostać zaizolowana. W innym wypadku wilgoć będzie wykraplać się na ściankach przewodu wentylacyjnego i spływać w dół do prysznica.

Nie ma informacji co do średnicy przewodu "wentylacyjnego", ale powinna być ona równa lub większa niż 100mm, gdyż przewód o mniejszej średnicy roli swojej raczej nie spełni.

Kolejna kwestia - to nawiew: skąd łazienka pobierać ma powietrze, które usuwane jest przez wentylator? Jeśli drzwi łazienkowe pozbawione są odpowiednich otworów lub kratki - wentylacja przy najsilniejszym wentylatorze istnieć nie będzie. Ponadto pomieszczenie przylegające do łazienki powinno zostać wyposażone w nawiewnik świeżego powietrza z zewnątrz, jaki odpowiednią ilość powietrza dostarczy.

Co do samego wentylatora: jaki spręż i jaką wydajność ma zamontowane urządzenie? Jeśli jest to wentylator o odpowiedniej wydajności i mocy (czyli wydajność minimum 75m3/h dla ok. 50-100 Pa) jego praca powinna być zauważalna. Warunek - po wyjściu z łazienki musi on chodzić przynajmniej kilkanaście minut, jeśli nie godzinę, dla usunięcia wilgoci z łazienki. Jeśli wentylator wyłącza się zaraz po zgaszeniu światła w łazience - to równie dobrze można go zdemontować, gdyż w trakcie pracy prysznica wywieje on zaledwie ułamek z wyprodukowanej w łazience wilgoci.

O poprawie sytuacji będzie można mówić, kiedy wszystkie powyższe uwagi zostaną uwzględnione dla wspomnianej łazienki?

Pozdrawiam
Maciej Kosowski
Napisano
Cóż, aby wentylacja działała sprawnie konieczne jest zapewnienie skutecznego dopływu powietrza oraz późniejsze usunięcia na zewnątrz.

Dopływ powietrza do łazienki powinien być realizowany przez nawiewniki powietrza umieszczone w pokojach. Powietrze takie przepłynie przez całe mieszkanie min. do łazienki w której powinien się znaleźć sprawny kanał wentylacyjny.

Wspomaganie mechaniczne wywiewu można stosować ale z pewnymi warunkami. Przewód wywiewny należy wyprowadzić bezpośrednio na zewnątrz a nie na sam strych. W ten sposób, jak to opisano w pytaniu, nie będzie to działało nie mówiąc już o tym, że zużyte powietrze odprowadzane na strych nie zrobi mu najlepiej.

Sam wentylator uruchamiany wyłącznie przy zapalonym świetle to też ograniczenie w ciągłym działaniu wentylacji. Po zgaszeniu światła pomieszczenie jest bowiem pozbawione wentylacji.

Najlepiej byłoby zastosować mechaniczne wspomaganie wyciągu w całym budynku. Oczywiście należy pamiętać, że mechaniczną wentylację wywiewną można zastosować jeśli w budynku nie znajdują się urządzenia grzewcze podłączone do własnego przewodu spalinowego i czerpiące powietrze do spalania wprost z pomieszczenia.
Napisano
Cytat

Łazienka bez wentylacji grawitacyjnej lub innego systemu wentylacyjnego prowadzącego na zewnątrz budynku nie powinna być dopuszczona do użytkowania.

Pochłaniacz wilgoci niestety nie spełni pokładanych w nim nadziei, gdyż w łazience takiej brak jest jakiejkolwiek wymiany powietrza, co gorsza wilgoć wyrzucana jest nie na zewnątrz budynku lecz na strych. Efekt - wilgoć będzie zbierała się w budynku i oprócz łazienki za rok-dwa remontować będzie trzeba inne pomieszczenia. Pierwszy warunek poprawy wentylacji - to bezwzględne przedłużenie kominka wentylacyjnego ponad dach budynku, co więcej, część przechodząca przez strych (jeśli jest on nieocieplony) - powinna zostać zaizolowana. W innym wypadku wilgoć będzie wykraplać się na ściankach przewodu wentylacyjnego i spływać w dół do prysznica.

Nie ma informacji co do średnicy przewodu "wentylacyjnego", ale powinna być ona równa lub większa niż 100mm, gdyż przewód o mniejszej średnicy roli swojej raczej nie spełni.

Kolejna kwestia - to nawiew: skąd łazienka pobierać ma powietrze, które usuwane jest przez wentylator? Jeśli drzwi łazienkowe pozbawione są odpowiednich otworów lub kratki - wentylacja przy najsilniejszym wentylatorze istnieć nie będzie. Ponadto pomieszczenie przylegające do łazienki powinno zostać wyposażone w nawiewnik świeżego powietrza z zewnątrz, jaki odpowiednią ilość powietrza dostarczy.

Co do samego wentylatora: jaki spręż i jaką wydajność ma zamontowane urządzenie? Jeśli jest to wentylator o odpowiedniej wydajności i mocy (czyli wydajność minimum 75m3/h dla ok. 50-100 Pa) jego praca powinna być zauważalna. Warunek - po wyjściu z łazienki musi on chodzić przynajmniej kilkanaście minut, jeśli nie godzinę, dla usunięcia wilgoci z łazienki. Jeśli wentylator wyłącza się zaraz po zgaszeniu światła w łazience - to równie dobrze można go zdemontować, gdyż w trakcie pracy prysznica wywieje on zaledwie ułamek z wyprodukowanej w łazience wilgoci.

O poprawie sytuacji będzie można mówić, kiedy wszystkie powyższe uwagi zostaną uwzględnione dla wspomnianej łazienki?

Pozdrawiam
Maciej Kosowski


Nic dodać, nic ująć icon_biggrin.gif .
To wyprowadzenie wentylacji na strych jakoś mi umknęło icon_sad.gif .
Napisano
Witam wszystkich i pieknie dziękuję za podpowiedzi:-)
Odpowiadając zaś na Państwa pytania: drzwi łazienki maja zrobione otwory i zdaje się jako taki dopływ powietrza jest. Proszę mi jednak wyjaśnić o co chodzi z tymi nawiewnikami powietrza, o których mówicie? Co to jest?
Przewód wentylacyjny ( czyli ta nasza rura pcv) ma średnicę większą niż 100mm i jest ocieplona, zatem pozostaje nam docieplić strop i wyprowadzić ją jakoś nad dach...

jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam
Napisano
Cytat

Witam wszystkich i pieknie dziękuję za podpowiedzi:-)
Odpowiadając zaś na Państwa pytania: drzwi łazienki maja zrobione otwory i zdaje się jako taki dopływ powietrza jest. Proszę mi jednak wyjaśnić o co chodzi z tymi nawiewnikami powietrza, o których mówicie? Co to jest?
Przewód wentylacyjny ( czyli ta nasza rura pcv) ma średnicę większą niż 100mm i jest ocieplona, zatem pozostaje nam docieplić strop i wyprowadzić ją jakoś nad dach...

jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam


Zakładam, że chodzi o takie urządzenie zamontowane w oknie pokoju sasiadującego z łazienką:
Brak obrazka
Brak obrazka
Napisano
Co to znaczy: "bezpośrednio nad kabiną, zamontowaliśmy wentylator"?
Czy Ci życie nie miłe? Możesz go równie dobrze zamontować na wysokości kolan, lub nawet niżej.
Wentylator na 230V można zamontować dopiero w 2 strefie - IP
Moja rada: wywal ten wentylator, na kominie zamontuj obrotową nasadę kominową, a w drzwiach łazienki kratkę nawiewną (otwory jak widzisz u Ciebie się nie sprawdzają), a np, w kuchni omawiane wcześniej nawietrzaki podokienne, lub wstawiane w ramy okna
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
miałem ten sam problem w budynku już zamieszkałym, para na oknach, wilgoć i cichutko wychodzący grzyb (ciemny nalot w rogach przy suficie). Problem trwał dwa lata i po opiniach miliona fachowców zamówiłem tzw. wentylację wymuszoną...rekuperację, po dwóch dniach zniknął zapach plesni, jak dla mnie lepiej się śpi. Twoim problemem jest brak wymiany powietrza w domu...żadne nawiewy i rura pcv na strych nic nie da (też miałem rurę na strych), doradzali mi wentylację grawitacyjna, wyciągniemy rury i grzybki na dachu, ale żaden spec nie mówił o stratach ciepła w zimę i przeciagach, w lato nie działa wogóle bo grawitacyjna działa na zasadzie różnicy temperatur...

wyprowadzenie rury na dach skończy się źle, duży mróz i z rury będzie kapać woda spowrotem do łazienki, masz w domu jakakolwiek wentylację?
Napisano
Cytat

miałem ten sam problem w budynku już zamieszkałym, para na oknach, wilgoć i cichutko wychodzący grzyb (ciemny nalot w rogach przy suficie). Problem trwał dwa lata i po opiniach miliona fachowców zamówiłem tzw. wentylację wymuszoną...rekuperację, po dwóch dniach zniknął zapach plesni, jak dla mnie lepiej się śpi. Twoim problemem jest brak wymiany powietrza w domu...żadne nawiewy i rura pcv na strych nic nie da (też miałem rurę na strych), doradzali mi wentylację grawitacyjna, wyciągniemy rury i grzybki na dachu, ale żaden spec nie mówił o stratach ciepła w zimę i przeciagach, w lato nie działa wogóle bo grawitacyjna działa na zasadzie różnicy temperatur...

wyprowadzenie rury na dach skończy się źle, duży mróz i z rury będzie kapać woda spowrotem do łazienki, masz w domu jakakolwiek wentylację?


Napisano
Witaj hp3;
czyta wentylacja wymuszona, o której mówisz a która u Ciebie pomogła to właśnie te nawiewniki powietrza o których była mowa? Skoro u Ciebie pomogło,to może i ja spróbujęicon_smile.gif Powiedz jak tego szukać,na co zwracać uwagę przyz zakupie i jaka jest cena:-)
Jeśli chodzi o wentylację u nas to nie potrafię ci dokładnie odpowiedzieć, zdaje się,że nawet w tej nieszczęsnej łazience jest "ciąg powietrza" a mimo to jest problem.

W każdym razie będę wdzięczna jeśli zechcesz coś jeszcze napisać:-)dziekuję
Napisano
Poproś kominiarza o sprawdzenie ciągu w kanałach wentylacyjnych
Z danymi można sobie więcej pogadać, bo tu na forum nie ma Kaszpirowskiego, który podaje cudowne rozwiązania.
Napisano
Świeczka tak. Odchyli płomień, lub nie. Natomiast WYNIK musi być jednoznacznie opisany. I po to właśnie kominiarz, a jeszcze lepiej ekspert w branży. Ważne są przepływy przy zamkniętych drzwiach i oknach i przy otwartych również. Dopiero analiza wyników coś powie o prawidłowości wentylacji. A świeczka? Można sobie zapalić

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Uwielbiam, kiedy wszystko działa bez zbędnego zamieszania — i w booi właśnie tak jest. Interfejs jest wygodny, doładowania i wypłaty przebiegają bez problemów. Otrzymałam bonusy i darmowe spiny — miło, że nie trzeba o nie prosić. Wygrałam już dwa razy i za każdym razem pieniądze pojawiły się w ciągu doby. Świetne kasyno!
    • Witam, ostatnio oglądałem drzwi od WIATRAK-a i na 99 procent wiem że je chce, ale jest ten jeden procent niepewności ,bo wiadomo niemało pieniędzy trzeba wyłożyć (11tys. skrzydło plus dostawka) i rozmyślam czy nie będę żałował. Pana wypowiedzi wydają mi się logiczne i pomocne więc gdyby mógł Pan powiedzieć za te pieniądze ok albo za te pieniądze nie pchaj się w nie i ogólnie czy często bywa że są z drzwiami z tej firmy problemy
    • Taras z naturalnego drewna to inwestycja w estetykę i komfort przestrzeni zewnętrznej. Aby jednak drewno zachowało swoje walory na długie lata, kluczowa jest odpowiednia impregnacja i konserwacja już na etapie przygotowania desek. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób impregnacji nowej deski tarasowej, oparty na produktach marki OSMO. 1. Wstępna impregnacja – WR Aqua Osmo Pierwszym krokiem jest wstępne zabezpieczenie desek. Impregnat WR Aqua Osmo to bezbarwny środek ochronny na bazie wody, który skutecznie zabezpiecza drewno przed sinizną, pleśnią oraz szkodnikami. Kiedy? Impregnację wykonujemy przed montażem, najlepiej 2 dni przed planowanym olejowaniem. Jak? Środek nanosimy pędzlem lub wałkiem na wszystkie powierzchnie deski – zarówno widoczne, jak i niewidoczne – w jednej warstwie. Po co? Zapewnia to równomierną ochronę drewna i zapobiega jego degradacji od środka. 2. Olejowanie przed montażem – Osmo Olej Tarasowy Po upływie co najmniej 48 godzin od impregnacji WR Aqua, przystępujemy do pierwszego olejowania. Produkt: Olej tarasowy OSMO – bezbarwny lub kolorystycznie dobrany do naturalnego odcienia deski. Jak? Nakładamy z dwóch stron deski cienką warstwę oleju, używając pędzla, szmatki lub wałka. Pozwalamy na dokładne wchłonięcie i wyschnięcie. Dlaczego? Takie przygotowanie pozwala zabezpieczyć również powierzchnie deski, które po montażu będą niewidoczne, co znacząco zwiększa trwałość całej konstrukcji. 3. Montaż desek i finalne wykończenie Po wyschnięciu oleju przystępujemy do montażu tarasu. Gdy deski są już solidnie zamocowane, możemy wykonać drugą warstwę oleju tarasowego – tym razem tylko na widocznej stronie. Cel: Ta warstwa nadaje ostateczny wygląd i zapewnia pełną ochronę przed działaniem czynników atmosferycznych – deszczu, UV i zmian temperatury. Wskazówka: Prace najlepiej prowadzić w suchy, ciepły dzień, unikając pełnego słońca, które może zbyt szybko wysuszyć produkt. Dlaczego warto trzymać się tej kolejności? Poprawna impregnacja i olejowanie przed montażem to inwestycja w trwałość i wygląd tarasu. Chroniąc drewno z każdej strony, zapobiegamy jego wypaczaniu, pękaniu i przedwczesnemu starzeniu. Produkty OSMO tworzą elastyczną, mikroporowatą powłokę, która nie łuszczy się i pozwala drewnu oddychać, co jest szczególnie ważne przy konstrukcjach zewnętrznych.   Podsumowanie – schemat impregnacji nowej deski tarasowej: Impregnacja WR Aqua OSMO – minimum 2 dni przed olejowaniem Pierwsza warstwa oleju tarasowego – z dwóch stron przed montażem Montaż desek tarasowych Druga warstwa oleju – na wierzchnią, widoczną stronę po montażu
    • Planuje dzialke na wsi, lub na obszarze znacznie oddalonym od miasta (tak, wiem ma malo czasu - do polowy nast. roku, dlatego badam temat).
    • Mógłbyś to przetłumaczyć na język polski?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...