Skocz do zawartości

wentylacja


Recommended Posts

Napisano
Mam ogromny problem z łazienką, w której nie ma ani okna ani komina wentylacyjnego. Bezpośrednio nad kabiną prysznicową zamontowaliśmy wentylator,który uruchamia się przy zaświeceniu światła. Od wentylatora poprowadzona jest rura PCV prowadząca na strych.Niestety taka wentylacja słabo działa i w łazience panuje zaduch oraz co gorsze na suficie i ścianach wychodzi "wilgoć". Pomóżcie jeśli możecie coś podpowiedzieć jak rozwiązać taką beznadziejną sytuację, czy można coś zrobić np.zamontować jakiś mocniejszy,lepszy wentylator czy też jesteśmy skazani na coroczne odnawianie? Co myślicie o oferowanych pochłaniaczach wilgoci?
Bardzo proszę o wskazówki:-)

Bogusia
Napisano
Cytat

Mam ogromny problem z łazienką, w której nie ma ani okna ani komina wentylacyjnego. Bezpośrednio nad kabiną prysznicową zamontowaliśmy wentylator,który uruchamia się przy zaświeceniu światła. Od wentylatora poprowadzona jest rura PCV prowadząca na strych.Niestety taka wentylacja słabo działa i w łazience panuje zaduch oraz co gorsze na suficie i ścianach wychodzi "wilgoć". Pomóżcie jeśli możecie coś podpowiedzieć jak rozwiązać taką beznadziejną sytuację, czy można coś zrobić np.zamontować jakiś mocniejszy,lepszy wentylator czy też jesteśmy skazani na coroczne odnawianie? Co myślicie o oferowanych pochłaniaczach wilgoci?
Bardzo proszę o wskazówki:-)

Bogusia

Wywiew już masz, teraz jeszcze musisz zapewnić odpowiedni nawiew (np. nawiewniki w oknach pokojów).
Warto też zadbać o ocieplenie tej rury PCV, bo chłodna może utrudniać wentylację.
Jaka jest izolacja ścian i stropu w tej łazience ? Może warto dołożyć izolacji na stropie ?
Napisano
Łazienka bez wentylacji grawitacyjnej lub innego systemu wentylacyjnego prowadzącego na zewnątrz budynku nie powinna być dopuszczona do użytkowania.

Pochłaniacz wilgoci niestety nie spełni pokładanych w nim nadziei, gdyż w łazience takiej brak jest jakiejkolwiek wymiany powietrza, co gorsza wilgoć wyrzucana jest nie na zewnątrz budynku lecz na strych. Efekt - wilgoć będzie zbierała się w budynku i oprócz łazienki za rok-dwa remontować będzie trzeba inne pomieszczenia. Pierwszy warunek poprawy wentylacji - to bezwzględne przedłużenie kominka wentylacyjnego ponad dach budynku, co więcej, część przechodząca przez strych (jeśli jest on nieocieplony) - powinna zostać zaizolowana. W innym wypadku wilgoć będzie wykraplać się na ściankach przewodu wentylacyjnego i spływać w dół do prysznica.

Nie ma informacji co do średnicy przewodu "wentylacyjnego", ale powinna być ona równa lub większa niż 100mm, gdyż przewód o mniejszej średnicy roli swojej raczej nie spełni.

Kolejna kwestia - to nawiew: skąd łazienka pobierać ma powietrze, które usuwane jest przez wentylator? Jeśli drzwi łazienkowe pozbawione są odpowiednich otworów lub kratki - wentylacja przy najsilniejszym wentylatorze istnieć nie będzie. Ponadto pomieszczenie przylegające do łazienki powinno zostać wyposażone w nawiewnik świeżego powietrza z zewnątrz, jaki odpowiednią ilość powietrza dostarczy.

Co do samego wentylatora: jaki spręż i jaką wydajność ma zamontowane urządzenie? Jeśli jest to wentylator o odpowiedniej wydajności i mocy (czyli wydajność minimum 75m3/h dla ok. 50-100 Pa) jego praca powinna być zauważalna. Warunek - po wyjściu z łazienki musi on chodzić przynajmniej kilkanaście minut, jeśli nie godzinę, dla usunięcia wilgoci z łazienki. Jeśli wentylator wyłącza się zaraz po zgaszeniu światła w łazience - to równie dobrze można go zdemontować, gdyż w trakcie pracy prysznica wywieje on zaledwie ułamek z wyprodukowanej w łazience wilgoci.

O poprawie sytuacji będzie można mówić, kiedy wszystkie powyższe uwagi zostaną uwzględnione dla wspomnianej łazienki?

Pozdrawiam
Maciej Kosowski
Napisano
Cóż, aby wentylacja działała sprawnie konieczne jest zapewnienie skutecznego dopływu powietrza oraz późniejsze usunięcia na zewnątrz.

Dopływ powietrza do łazienki powinien być realizowany przez nawiewniki powietrza umieszczone w pokojach. Powietrze takie przepłynie przez całe mieszkanie min. do łazienki w której powinien się znaleźć sprawny kanał wentylacyjny.

Wspomaganie mechaniczne wywiewu można stosować ale z pewnymi warunkami. Przewód wywiewny należy wyprowadzić bezpośrednio na zewnątrz a nie na sam strych. W ten sposób, jak to opisano w pytaniu, nie będzie to działało nie mówiąc już o tym, że zużyte powietrze odprowadzane na strych nie zrobi mu najlepiej.

Sam wentylator uruchamiany wyłącznie przy zapalonym świetle to też ograniczenie w ciągłym działaniu wentylacji. Po zgaszeniu światła pomieszczenie jest bowiem pozbawione wentylacji.

Najlepiej byłoby zastosować mechaniczne wspomaganie wyciągu w całym budynku. Oczywiście należy pamiętać, że mechaniczną wentylację wywiewną można zastosować jeśli w budynku nie znajdują się urządzenia grzewcze podłączone do własnego przewodu spalinowego i czerpiące powietrze do spalania wprost z pomieszczenia.
Napisano
Cytat

Łazienka bez wentylacji grawitacyjnej lub innego systemu wentylacyjnego prowadzącego na zewnątrz budynku nie powinna być dopuszczona do użytkowania.

Pochłaniacz wilgoci niestety nie spełni pokładanych w nim nadziei, gdyż w łazience takiej brak jest jakiejkolwiek wymiany powietrza, co gorsza wilgoć wyrzucana jest nie na zewnątrz budynku lecz na strych. Efekt - wilgoć będzie zbierała się w budynku i oprócz łazienki za rok-dwa remontować będzie trzeba inne pomieszczenia. Pierwszy warunek poprawy wentylacji - to bezwzględne przedłużenie kominka wentylacyjnego ponad dach budynku, co więcej, część przechodząca przez strych (jeśli jest on nieocieplony) - powinna zostać zaizolowana. W innym wypadku wilgoć będzie wykraplać się na ściankach przewodu wentylacyjnego i spływać w dół do prysznica.

Nie ma informacji co do średnicy przewodu "wentylacyjnego", ale powinna być ona równa lub większa niż 100mm, gdyż przewód o mniejszej średnicy roli swojej raczej nie spełni.

Kolejna kwestia - to nawiew: skąd łazienka pobierać ma powietrze, które usuwane jest przez wentylator? Jeśli drzwi łazienkowe pozbawione są odpowiednich otworów lub kratki - wentylacja przy najsilniejszym wentylatorze istnieć nie będzie. Ponadto pomieszczenie przylegające do łazienki powinno zostać wyposażone w nawiewnik świeżego powietrza z zewnątrz, jaki odpowiednią ilość powietrza dostarczy.

Co do samego wentylatora: jaki spręż i jaką wydajność ma zamontowane urządzenie? Jeśli jest to wentylator o odpowiedniej wydajności i mocy (czyli wydajność minimum 75m3/h dla ok. 50-100 Pa) jego praca powinna być zauważalna. Warunek - po wyjściu z łazienki musi on chodzić przynajmniej kilkanaście minut, jeśli nie godzinę, dla usunięcia wilgoci z łazienki. Jeśli wentylator wyłącza się zaraz po zgaszeniu światła w łazience - to równie dobrze można go zdemontować, gdyż w trakcie pracy prysznica wywieje on zaledwie ułamek z wyprodukowanej w łazience wilgoci.

O poprawie sytuacji będzie można mówić, kiedy wszystkie powyższe uwagi zostaną uwzględnione dla wspomnianej łazienki?

Pozdrawiam
Maciej Kosowski


Nic dodać, nic ująć icon_biggrin.gif .
To wyprowadzenie wentylacji na strych jakoś mi umknęło icon_sad.gif .
Napisano
Witam wszystkich i pieknie dziękuję za podpowiedzi:-)
Odpowiadając zaś na Państwa pytania: drzwi łazienki maja zrobione otwory i zdaje się jako taki dopływ powietrza jest. Proszę mi jednak wyjaśnić o co chodzi z tymi nawiewnikami powietrza, o których mówicie? Co to jest?
Przewód wentylacyjny ( czyli ta nasza rura pcv) ma średnicę większą niż 100mm i jest ocieplona, zatem pozostaje nam docieplić strop i wyprowadzić ją jakoś nad dach...

jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam
Napisano
Cytat

Witam wszystkich i pieknie dziękuję za podpowiedzi:-)
Odpowiadając zaś na Państwa pytania: drzwi łazienki maja zrobione otwory i zdaje się jako taki dopływ powietrza jest. Proszę mi jednak wyjaśnić o co chodzi z tymi nawiewnikami powietrza, o których mówicie? Co to jest?
Przewód wentylacyjny ( czyli ta nasza rura pcv) ma średnicę większą niż 100mm i jest ocieplona, zatem pozostaje nam docieplić strop i wyprowadzić ją jakoś nad dach...

jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam


Zakładam, że chodzi o takie urządzenie zamontowane w oknie pokoju sasiadującego z łazienką:
Brak obrazka
Brak obrazka
Napisano
Co to znaczy: "bezpośrednio nad kabiną, zamontowaliśmy wentylator"?
Czy Ci życie nie miłe? Możesz go równie dobrze zamontować na wysokości kolan, lub nawet niżej.
Wentylator na 230V można zamontować dopiero w 2 strefie - IP
Moja rada: wywal ten wentylator, na kominie zamontuj obrotową nasadę kominową, a w drzwiach łazienki kratkę nawiewną (otwory jak widzisz u Ciebie się nie sprawdzają), a np, w kuchni omawiane wcześniej nawietrzaki podokienne, lub wstawiane w ramy okna
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
miałem ten sam problem w budynku już zamieszkałym, para na oknach, wilgoć i cichutko wychodzący grzyb (ciemny nalot w rogach przy suficie). Problem trwał dwa lata i po opiniach miliona fachowców zamówiłem tzw. wentylację wymuszoną...rekuperację, po dwóch dniach zniknął zapach plesni, jak dla mnie lepiej się śpi. Twoim problemem jest brak wymiany powietrza w domu...żadne nawiewy i rura pcv na strych nic nie da (też miałem rurę na strych), doradzali mi wentylację grawitacyjna, wyciągniemy rury i grzybki na dachu, ale żaden spec nie mówił o stratach ciepła w zimę i przeciagach, w lato nie działa wogóle bo grawitacyjna działa na zasadzie różnicy temperatur...

wyprowadzenie rury na dach skończy się źle, duży mróz i z rury będzie kapać woda spowrotem do łazienki, masz w domu jakakolwiek wentylację?
Napisano
Cytat

miałem ten sam problem w budynku już zamieszkałym, para na oknach, wilgoć i cichutko wychodzący grzyb (ciemny nalot w rogach przy suficie). Problem trwał dwa lata i po opiniach miliona fachowców zamówiłem tzw. wentylację wymuszoną...rekuperację, po dwóch dniach zniknął zapach plesni, jak dla mnie lepiej się śpi. Twoim problemem jest brak wymiany powietrza w domu...żadne nawiewy i rura pcv na strych nic nie da (też miałem rurę na strych), doradzali mi wentylację grawitacyjna, wyciągniemy rury i grzybki na dachu, ale żaden spec nie mówił o stratach ciepła w zimę i przeciagach, w lato nie działa wogóle bo grawitacyjna działa na zasadzie różnicy temperatur...

wyprowadzenie rury na dach skończy się źle, duży mróz i z rury będzie kapać woda spowrotem do łazienki, masz w domu jakakolwiek wentylację?


Napisano
Witaj hp3;
czyta wentylacja wymuszona, o której mówisz a która u Ciebie pomogła to właśnie te nawiewniki powietrza o których była mowa? Skoro u Ciebie pomogło,to może i ja spróbujęicon_smile.gif Powiedz jak tego szukać,na co zwracać uwagę przyz zakupie i jaka jest cena:-)
Jeśli chodzi o wentylację u nas to nie potrafię ci dokładnie odpowiedzieć, zdaje się,że nawet w tej nieszczęsnej łazience jest "ciąg powietrza" a mimo to jest problem.

W każdym razie będę wdzięczna jeśli zechcesz coś jeszcze napisać:-)dziekuję
Napisano
Poproś kominiarza o sprawdzenie ciągu w kanałach wentylacyjnych
Z danymi można sobie więcej pogadać, bo tu na forum nie ma Kaszpirowskiego, który podaje cudowne rozwiązania.
Napisano
Świeczka tak. Odchyli płomień, lub nie. Natomiast WYNIK musi być jednoznacznie opisany. I po to właśnie kominiarz, a jeszcze lepiej ekspert w branży. Ważne są przepływy przy zamkniętych drzwiach i oknach i przy otwartych również. Dopiero analiza wyników coś powie o prawidłowości wentylacji. A świeczka? Można sobie zapalić

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Super Wam idzie Panowie! Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Kolejne dni spędzamy na stawianiu konstrukcji, stempli oraz deskowaniu kolejnych pomieszczeń. Jest tego naprawdę sporo!  
    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...