Skocz do zawartości

wentylacja


Recommended Posts

Mam ogromny problem z łazienką, w której nie ma ani okna ani komina wentylacyjnego. Bezpośrednio nad kabiną prysznicową zamontowaliśmy wentylator,który uruchamia się przy zaświeceniu światła. Od wentylatora poprowadzona jest rura PCV prowadząca na strych.Niestety taka wentylacja słabo działa i w łazience panuje zaduch oraz co gorsze na suficie i ścianach wychodzi "wilgoć". Pomóżcie jeśli możecie coś podpowiedzieć jak rozwiązać taką beznadziejną sytuację, czy można coś zrobić np.zamontować jakiś mocniejszy,lepszy wentylator czy też jesteśmy skazani na coroczne odnawianie? Co myślicie o oferowanych pochłaniaczach wilgoci?
Bardzo proszę o wskazówki:-)

Bogusia
Link do komentarza
Cytat

Mam ogromny problem z łazienką, w której nie ma ani okna ani komina wentylacyjnego. Bezpośrednio nad kabiną prysznicową zamontowaliśmy wentylator,który uruchamia się przy zaświeceniu światła. Od wentylatora poprowadzona jest rura PCV prowadząca na strych.Niestety taka wentylacja słabo działa i w łazience panuje zaduch oraz co gorsze na suficie i ścianach wychodzi "wilgoć". Pomóżcie jeśli możecie coś podpowiedzieć jak rozwiązać taką beznadziejną sytuację, czy można coś zrobić np.zamontować jakiś mocniejszy,lepszy wentylator czy też jesteśmy skazani na coroczne odnawianie? Co myślicie o oferowanych pochłaniaczach wilgoci?
Bardzo proszę o wskazówki:-)

Bogusia

Wywiew już masz, teraz jeszcze musisz zapewnić odpowiedni nawiew (np. nawiewniki w oknach pokojów).
Warto też zadbać o ocieplenie tej rury PCV, bo chłodna może utrudniać wentylację.
Jaka jest izolacja ścian i stropu w tej łazience ? Może warto dołożyć izolacji na stropie ?
Link do komentarza
Łazienka bez wentylacji grawitacyjnej lub innego systemu wentylacyjnego prowadzącego na zewnątrz budynku nie powinna być dopuszczona do użytkowania.

Pochłaniacz wilgoci niestety nie spełni pokładanych w nim nadziei, gdyż w łazience takiej brak jest jakiejkolwiek wymiany powietrza, co gorsza wilgoć wyrzucana jest nie na zewnątrz budynku lecz na strych. Efekt - wilgoć będzie zbierała się w budynku i oprócz łazienki za rok-dwa remontować będzie trzeba inne pomieszczenia. Pierwszy warunek poprawy wentylacji - to bezwzględne przedłużenie kominka wentylacyjnego ponad dach budynku, co więcej, część przechodząca przez strych (jeśli jest on nieocieplony) - powinna zostać zaizolowana. W innym wypadku wilgoć będzie wykraplać się na ściankach przewodu wentylacyjnego i spływać w dół do prysznica.

Nie ma informacji co do średnicy przewodu "wentylacyjnego", ale powinna być ona równa lub większa niż 100mm, gdyż przewód o mniejszej średnicy roli swojej raczej nie spełni.

Kolejna kwestia - to nawiew: skąd łazienka pobierać ma powietrze, które usuwane jest przez wentylator? Jeśli drzwi łazienkowe pozbawione są odpowiednich otworów lub kratki - wentylacja przy najsilniejszym wentylatorze istnieć nie będzie. Ponadto pomieszczenie przylegające do łazienki powinno zostać wyposażone w nawiewnik świeżego powietrza z zewnątrz, jaki odpowiednią ilość powietrza dostarczy.

Co do samego wentylatora: jaki spręż i jaką wydajność ma zamontowane urządzenie? Jeśli jest to wentylator o odpowiedniej wydajności i mocy (czyli wydajność minimum 75m3/h dla ok. 50-100 Pa) jego praca powinna być zauważalna. Warunek - po wyjściu z łazienki musi on chodzić przynajmniej kilkanaście minut, jeśli nie godzinę, dla usunięcia wilgoci z łazienki. Jeśli wentylator wyłącza się zaraz po zgaszeniu światła w łazience - to równie dobrze można go zdemontować, gdyż w trakcie pracy prysznica wywieje on zaledwie ułamek z wyprodukowanej w łazience wilgoci.

O poprawie sytuacji będzie można mówić, kiedy wszystkie powyższe uwagi zostaną uwzględnione dla wspomnianej łazienki?

Pozdrawiam
Maciej Kosowski
Link do komentarza
Cóż, aby wentylacja działała sprawnie konieczne jest zapewnienie skutecznego dopływu powietrza oraz późniejsze usunięcia na zewnątrz.

Dopływ powietrza do łazienki powinien być realizowany przez nawiewniki powietrza umieszczone w pokojach. Powietrze takie przepłynie przez całe mieszkanie min. do łazienki w której powinien się znaleźć sprawny kanał wentylacyjny.

Wspomaganie mechaniczne wywiewu można stosować ale z pewnymi warunkami. Przewód wywiewny należy wyprowadzić bezpośrednio na zewnątrz a nie na sam strych. W ten sposób, jak to opisano w pytaniu, nie będzie to działało nie mówiąc już o tym, że zużyte powietrze odprowadzane na strych nie zrobi mu najlepiej.

Sam wentylator uruchamiany wyłącznie przy zapalonym świetle to też ograniczenie w ciągłym działaniu wentylacji. Po zgaszeniu światła pomieszczenie jest bowiem pozbawione wentylacji.

Najlepiej byłoby zastosować mechaniczne wspomaganie wyciągu w całym budynku. Oczywiście należy pamiętać, że mechaniczną wentylację wywiewną można zastosować jeśli w budynku nie znajdują się urządzenia grzewcze podłączone do własnego przewodu spalinowego i czerpiące powietrze do spalania wprost z pomieszczenia.
Link do komentarza
Cytat

Łazienka bez wentylacji grawitacyjnej lub innego systemu wentylacyjnego prowadzącego na zewnątrz budynku nie powinna być dopuszczona do użytkowania.

Pochłaniacz wilgoci niestety nie spełni pokładanych w nim nadziei, gdyż w łazience takiej brak jest jakiejkolwiek wymiany powietrza, co gorsza wilgoć wyrzucana jest nie na zewnątrz budynku lecz na strych. Efekt - wilgoć będzie zbierała się w budynku i oprócz łazienki za rok-dwa remontować będzie trzeba inne pomieszczenia. Pierwszy warunek poprawy wentylacji - to bezwzględne przedłużenie kominka wentylacyjnego ponad dach budynku, co więcej, część przechodząca przez strych (jeśli jest on nieocieplony) - powinna zostać zaizolowana. W innym wypadku wilgoć będzie wykraplać się na ściankach przewodu wentylacyjnego i spływać w dół do prysznica.

Nie ma informacji co do średnicy przewodu "wentylacyjnego", ale powinna być ona równa lub większa niż 100mm, gdyż przewód o mniejszej średnicy roli swojej raczej nie spełni.

Kolejna kwestia - to nawiew: skąd łazienka pobierać ma powietrze, które usuwane jest przez wentylator? Jeśli drzwi łazienkowe pozbawione są odpowiednich otworów lub kratki - wentylacja przy najsilniejszym wentylatorze istnieć nie będzie. Ponadto pomieszczenie przylegające do łazienki powinno zostać wyposażone w nawiewnik świeżego powietrza z zewnątrz, jaki odpowiednią ilość powietrza dostarczy.

Co do samego wentylatora: jaki spręż i jaką wydajność ma zamontowane urządzenie? Jeśli jest to wentylator o odpowiedniej wydajności i mocy (czyli wydajność minimum 75m3/h dla ok. 50-100 Pa) jego praca powinna być zauważalna. Warunek - po wyjściu z łazienki musi on chodzić przynajmniej kilkanaście minut, jeśli nie godzinę, dla usunięcia wilgoci z łazienki. Jeśli wentylator wyłącza się zaraz po zgaszeniu światła w łazience - to równie dobrze można go zdemontować, gdyż w trakcie pracy prysznica wywieje on zaledwie ułamek z wyprodukowanej w łazience wilgoci.

O poprawie sytuacji będzie można mówić, kiedy wszystkie powyższe uwagi zostaną uwzględnione dla wspomnianej łazienki?

Pozdrawiam
Maciej Kosowski


Nic dodać, nic ująć icon_biggrin.gif .
To wyprowadzenie wentylacji na strych jakoś mi umknęło icon_sad.gif .
Link do komentarza
Witam wszystkich i pieknie dziękuję za podpowiedzi:-)
Odpowiadając zaś na Państwa pytania: drzwi łazienki maja zrobione otwory i zdaje się jako taki dopływ powietrza jest. Proszę mi jednak wyjaśnić o co chodzi z tymi nawiewnikami powietrza, o których mówicie? Co to jest?
Przewód wentylacyjny ( czyli ta nasza rura pcv) ma średnicę większą niż 100mm i jest ocieplona, zatem pozostaje nam docieplić strop i wyprowadzić ją jakoś nad dach...

jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

Witam wszystkich i pieknie dziękuję za podpowiedzi:-)
Odpowiadając zaś na Państwa pytania: drzwi łazienki maja zrobione otwory i zdaje się jako taki dopływ powietrza jest. Proszę mi jednak wyjaśnić o co chodzi z tymi nawiewnikami powietrza, o których mówicie? Co to jest?
Przewód wentylacyjny ( czyli ta nasza rura pcv) ma średnicę większą niż 100mm i jest ocieplona, zatem pozostaje nam docieplić strop i wyprowadzić ją jakoś nad dach...

jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam


Zakładam, że chodzi o takie urządzenie zamontowane w oknie pokoju sasiadującego z łazienką:
Brak obrazka
Brak obrazka
Link do komentarza
Co to znaczy: "bezpośrednio nad kabiną, zamontowaliśmy wentylator"?
Czy Ci życie nie miłe? Możesz go równie dobrze zamontować na wysokości kolan, lub nawet niżej.
Wentylator na 230V można zamontować dopiero w 2 strefie - IP
Moja rada: wywal ten wentylator, na kominie zamontuj obrotową nasadę kominową, a w drzwiach łazienki kratkę nawiewną (otwory jak widzisz u Ciebie się nie sprawdzają), a np, w kuchni omawiane wcześniej nawietrzaki podokienne, lub wstawiane w ramy okna
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
miałem ten sam problem w budynku już zamieszkałym, para na oknach, wilgoć i cichutko wychodzący grzyb (ciemny nalot w rogach przy suficie). Problem trwał dwa lata i po opiniach miliona fachowców zamówiłem tzw. wentylację wymuszoną...rekuperację, po dwóch dniach zniknął zapach plesni, jak dla mnie lepiej się śpi. Twoim problemem jest brak wymiany powietrza w domu...żadne nawiewy i rura pcv na strych nic nie da (też miałem rurę na strych), doradzali mi wentylację grawitacyjna, wyciągniemy rury i grzybki na dachu, ale żaden spec nie mówił o stratach ciepła w zimę i przeciagach, w lato nie działa wogóle bo grawitacyjna działa na zasadzie różnicy temperatur...

wyprowadzenie rury na dach skończy się źle, duży mróz i z rury będzie kapać woda spowrotem do łazienki, masz w domu jakakolwiek wentylację?
Link do komentarza
Cytat

miałem ten sam problem w budynku już zamieszkałym, para na oknach, wilgoć i cichutko wychodzący grzyb (ciemny nalot w rogach przy suficie). Problem trwał dwa lata i po opiniach miliona fachowców zamówiłem tzw. wentylację wymuszoną...rekuperację, po dwóch dniach zniknął zapach plesni, jak dla mnie lepiej się śpi. Twoim problemem jest brak wymiany powietrza w domu...żadne nawiewy i rura pcv na strych nic nie da (też miałem rurę na strych), doradzali mi wentylację grawitacyjna, wyciągniemy rury i grzybki na dachu, ale żaden spec nie mówił o stratach ciepła w zimę i przeciagach, w lato nie działa wogóle bo grawitacyjna działa na zasadzie różnicy temperatur...

wyprowadzenie rury na dach skończy się źle, duży mróz i z rury będzie kapać woda spowrotem do łazienki, masz w domu jakakolwiek wentylację?


Link do komentarza
Witaj hp3;
czyta wentylacja wymuszona, o której mówisz a która u Ciebie pomogła to właśnie te nawiewniki powietrza o których była mowa? Skoro u Ciebie pomogło,to może i ja spróbujęicon_smile.gif Powiedz jak tego szukać,na co zwracać uwagę przyz zakupie i jaka jest cena:-)
Jeśli chodzi o wentylację u nas to nie potrafię ci dokładnie odpowiedzieć, zdaje się,że nawet w tej nieszczęsnej łazience jest "ciąg powietrza" a mimo to jest problem.

W każdym razie będę wdzięczna jeśli zechcesz coś jeszcze napisać:-)dziekuję
Link do komentarza
Świeczka tak. Odchyli płomień, lub nie. Natomiast WYNIK musi być jednoznacznie opisany. I po to właśnie kominiarz, a jeszcze lepiej ekspert w branży. Ważne są przepływy przy zamkniętych drzwiach i oknach i przy otwartych również. Dopiero analiza wyników coś powie o prawidłowości wentylacji. A świeczka? Można sobie zapalić
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To moja instalacja wydaje mi się ze to typ zamknięty choć kompletnie na tym się nie znam. Kocioł na węgiel znika chcę przejść na zasilenie lpg z Gaspolu i pytam o kotły bo dostałem 2 opcje -kocioł gazowy firmy Termet: Gold Plus II 20 + Termet SG Plus 120 + regulator Termet ST-292 v3 + czujnik temp. zewn -VIESSMANN Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów zasobnik na ciepłą wodę oczywiście mogę wybrać co innego stąd mój post by poznać opinie większej ilości osób. zasobnik wody ACV SMART 210 litrów wymiennik stal nierdzewna to moj pomysł wydaje mi się ze jest całkiem oki ale co do kotłów to brak pomysłu.  
    • A jaka ta "podłoga' jest teraz? Z czego zrobiona?
    • Jak nie planujesz izolacji od ziemi, czyli jak masz ściany piwnicy nieocieplone, to w miarę wyrównywnujesz powierzchnię, kładziesz folie budowlaną, wywijasz ją na wysokość docelowej wylewki, kładziesz rurki takie najlepiej pół cala dzieląc całą powierzchnię np na 3 części lub na 4. Pozimujujesz je za pomocą kupek z betonu. Po zastygnięciu wylewasz beton B20 lub B25, rozprowadzasz łatą i gotowe. Pracę możesz podzielić na te części, które są odgrodzone rurkami, będzie Ci łatwiej zaciągać. Potem w zależności od temperatury i wilgotności, a to trzeba organoleptycznie ocenić, zacierasz pacą sttropianową. Przy niskiej wilgotność w granicach 40-50% można to już zacierać po 4-5 godzinach, przy wyższej odpowiednio dłużej, czyli po 6-7 godzinach. Kałdziesz najlepiej płytę styropianową tak, żeby można było na niej stanąć i dostać się do całej powierzchni. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Po rozejrzeniu sie w temacie, bylo oczywiste, ze tylko frezowy .     Ulatwianie sobie pracy jest bardzo bliskie memu sercu. Nie lubie sie przemeczac . Oczywiscie, nie potrzebuje RR w postaci Makity z filmiku, znalazlam cos takiego: marka Tokachi ale to tylko tak z japonska wyglada.         @animus   Dzieki za troske o moje bezpieczenstwo w czasie pracy z rozdrabniaczem . Jesli chodzi o pilarke, to chyba to nie bedzie akumulatorowa. Zreszta, w tej chwili pilniejszym zakupem jest rozdrabniarka, bo zapasy drewna do kozy powinny wystarczyc do lata.    
    • Oczywiście wiem, że "wylewka zrób to sam" to temat wałkowany 100 razy, a tutoriali jest dwa razy tyle, natomiast moje pytanie jest nieco inne. Chciałbym wyrównać sobie podłogę w piwnicy własnymi siłami. zależy mi na tym aby materiał, którego użyję, był możliwie idiotoodporny. Nie wiem czy zwykły cement taki jest, czy też 21 wiek uraczył nas czymś jeszcze łatwiejszym w użyciu. Nie zależy mi szczególnie na tym aby podłoga nie miała pęknięć (tych estetycznych) ani żeby był to idealny poziom. Ważniejsze jest żeby było równe aniżeli idealnie poziome.    Dobrym przykładem jak ja widzę te różnice jest moje pytanie jakiś czas temu a propos tego jak poradzić sobie z montażem haka w suficie, który był z pełnej cegły, która lubiła się kruszyć. Można było albo - wkładać drewniane listewki rozporowe, papier toaletowy, ślinę i zaklęcia jak to robili nasi dziadowie przez stulecia i być oldskulowym lub - wlać kotwę chemiczną i powiesić na tym słonia   pomyślałem, że może z wylewką cementową vs (tu wstaw coś innego) jest podobnie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...