Skocz do zawartości

Zasady budowy kominka otwartego


Recommended Posts

Napisano
Trochę pogooglałem i wyszło: Kominki otwarte muruje się z cegły ceramicznej, cegły cementowo-glinianej lub z kształtek z piaskowca. Palenisko należy wykonać z pełnej cegły ceramicznej, a od wewnątrz dodatkowo wyłożyć cegłą szamotową lub wylepić glinką ogniotrwałą. W kominkach otwartych prawidłowe dobranie wymiarów i kształtu paleniska jest szczególnie ważne. Elementy kominka stykające się z ogniem i dymem (palenisko, komora dymowa, kanał dymowy) muruje się na pełną spoinę. Eksploatację nowego kominka można zacząć nie wcześniej niż miesiąc od zakończenia wszystkich prac.

http://www.systemy-kominkowe.pl/systemy_ko...kominki_otwarte

Pozdrawiam
Marcin
Napisano
Przeklejone ze strony

http://www.systemy-kominkowe.pl/systemy_ko...kominki_otwarte

Kominki otwarte


To najstarszy typ kominków. Głównym źródłem ciepła jest w nich promieniowanie z komory spalania.

Kominki otwarte muruje się z cegły ceramicznej, cegły cementowo-glinianej lub z kształtek z piaskowca. Palenisko należy wykonać z pełnej cegły ceramicznej, a od wewnątrz dodatkowo wyłożyć cegłą szamotową lub wylepić glinką ogniotrwałą. W kominkach otwartych prawidłowe dobranie wymiarów i kształtu paleniska jest szczególnie ważne. Elementy kominka stykające się z ogniem i dymem (palenisko, komora dymowa, kanał dymowy) muruje się na pełną spoinę. Eksploatację nowego kominka można zacząć nie wcześniej niż miesiąc od zakończenia wszystkich prac.

Warto pamiętać o podstawowych zasadach budowy kominka otwartego:

* powinien być posadowiony na mocnym fundamencie;
* musi posiadać osobny, odpowiednio duży kanał dymowy, odprowadzający spaliny znad komory paleniskowej. Aby kominek dobrze funkcjonował, powierzchnia przekroju komina powinna być równa co najmniej 1/10 powierzchni otworu paleniska, a minimalna wysokość powinna wynosić 5-6 m (liczone od punktu wejścia komory dymowej do komina).
* kominek powinien być zbudowany jak najbliżej komina, aby przewód dymowy miał jak najmniej zagięć. Komin może znajdować się bezpośrednio nad kominkiem, za nim lub obok niego. Gdy jest nad kominkiem, straty ciepła i opór przepływu spalin są najmniejsze.
* należy pamiętać o zachowaniu odpowiednich proporcji wymiarów głównych elementów - komory paleniskowej, komory dymowej, i łączącej obie komory gardzieli z półką.
o Wymiary komory paleniskowej powinny być dostosowane do wielkości pomieszczenia - szerokość otworu komory nie powinna być mniejsza niż 70 cm, a powierzchnia równa około 1/50 powierzchni pomieszczenia. Głębokość powinna być równa mniej więcej połowie jej szerokości.
o Tylna ściana komory paleniskowej powinna być nachylona w kierunku otworu pod kątem około 80°, a ścianki boczne ustawione ukośnie do otworu komory i ściany tylnej, tak aby ciepło kierowane było do pomieszczenia.
o Wielkość gardzieli powinna być dobrana do wielkości otworu komory paleniskowej – nie mniejsza niż 1/10 jego powierzchni. W gardzieli powinien być zainstalowany szyber do regulacji odpływu spalin. Poprawnie wykonana gardziel zapobiega cofaniu się spalin do pomieszczenia. Półka służy do wychwytywania spadającej sadzy i osadzającego się bistru oraz zapobiega opadaniu zimnego powietrza z komina do komory spalania.

o Komora dymowa, będąca poszerzeniem dolnej części kanału dymowego i przejmująca dym znad paleniska, powinna mieć taką samą szerokość i głębokość jak komora paleniskowa. Wysokość należy przyjmować pomiędzy 45 a 55 cm.
o Tylna ścianka komory dymowej powinna być pionowa, przednia oraz boczne są pochylone i tworzą okap.
* płyta paleniska powinna być umieszczona jak najniżej, najlepiej przy samej podłodze – wtedy ochłodzone powietrze dostaje się bezpośrednio do komory spalania.

Kominki otwarte najczęściej obudowuje się marmurem, granitem, cegłą klinkierową, gipsem, drewnem, lub kaflami ceramicznymi.

Jakie są zalety i wady kominków otwartych?

ZALETY:

* zapewniają niepowtarzalna atmosferę;
* umożliwiają pełne obcowanie z ogniem – jego widokiem, zapachem, trzaskiem płonących polan;
* dają nieograniczone możliwości kształtowania formy paleniska;
* można ich używać jako grilla;

WADY:

* zużywają do spalania 200÷2000m3 powietrza w ciągu godziny (dla porównania kominki zamknięte zużywają 6÷8m3);
* mogą być opalane tylko drewnem;
* wymagają ciągłej uwagi podczas użytkowania – nie możemy pozostawić rozpalonych polan i wyjść z domu;
* trudno je utrzymać w czystości;
* tylko 10÷15% powstałego w nich ciepła ogrzewa pomieszczenie – reszta ucieka do komina (dla porównania – najbardziej wydajne kominki w wkładem osiągają sprawność rzędu 80%);
* zużywają więcej drewna niż kominki z wkładem;
* wymagają stosowania parawanu chroniącego przed wypadaniem iskier i popiołu z paleniska. Posadzka (min. 50 cm przed kominkiem), powinna być wykonana z materiałów niepalnych. Przedmioty wykonane z materiałów łatwopalnych powinny być oddalone od kominka co najmniej o 80cm.


  • 6 miesiące temu...
Napisano
Proponuję poważnie przemyśleć kominek otwarty.
To tylko bajer , wkład też można otworzyć aby mieć pełny płomień (szczególnie modele z podnoszoną szybą).

Ale znajomy ze względu na nikła wartość cieplną rozwiązania zamienił go wkład konkowy co wiązało się z remontem (+ dodatkowe koszta).
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Proponuję poważnie przemyśleć kominek otwarty.
To tylko bajer , wkład też można otworzyć aby mieć pełny płomień (szczególnie modele z podnoszoną szybą).

Ale znajomy ze względu na nikła wartość cieplną rozwiązania zamienił go wkład konkowy co wiązało się z remontem (+ dodatkowe koszta).


Z pewnością masz rację, ale niektórym chodzi właśnie o bajer icon_smile.gif
  • 4 miesiące temu...
  • 5 lata temu...
Napisano
Budując kominek otwarty, trzeba mieć na uwadze, że ewentualne błędy mogą się przyczynić do cofania dymu do pomieszczenia. Przede wszystkim kominek musi zostać wyposażony w osobny, duży kanał dymowy. Ta część służy do odprowadzania spalin znad komory paleniskowej. Powierzchnia przekroju komina o wysokości przynajmniej 5 metrów powinna wynosić około 10% powierzchni paleniska. Komora paleniskowa musi być dostosowana do wielkości pomieszczenia, a jej tylna ściana powinna być nachylona pod kątem 80° w stronę otworu. Ścianki boczne należy ustawić ukośnie. Dzięki takiemu rozmieszczeniu ciepło będzie kierowane do pomieszczenia. Sam kominek powinien zostać umieszczony jak najbliżej komina, ponieważ przewód dymowy powinien mieć jak najmniej zgięć. Jeśli chodzi o gardziel, to jej idealny rozmiar to przynajmniej 10% powierzchni otworu komory paleniskowej. To w niej powinien być zainstalowany szyber, służący do regulowania odpływu spalin. Oczywiście poza samą konstrukcją ważne są też materiały, jakich użyjemy do wykonania kominka. Powinny to być przede wszystkim materiały ogniotrwałe. Sam kominek możemy zbudować z cegieł szamotowych. Polecam te marki Vitcas. Do ich połączenie niezbędna będzie Zaprawa Murarska VITCAS HM.
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Vitkas!

1.Kąt nachylenia 80 stopni?!! Jakie jest źródło tych informacji?
2.Przekrój komina to 10% powierzchni otworu kominkowego, a nie powierzchni paleniska.
3.Szyber nie jest warunkiem funkcjonowania kominka. Może być w innym miejscu. W kominku otwartym nie reguluje się odpływu dymu (spaliny są raczej w samochodzie).

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
    • Zupełnie nie mam pojęcia gdzie to pęknięcie Od strony grzejnika? od strony zasilania? na korpusie zaworu?
    • Cześć, jak samodzielnie zabezpieczyć lekkie pęknięcie na rurce z termostatem? Jest to mikroskopijne pęknięcie bo moze z kropla dziennie sie wydostaje:)   Zalaczam zdjęcie, do lepszego nie mam dostępu. Ps. Pęknięcie jest na ten najszersze części 
    • Komentarz dodany przez Tomek: zdecydowanie odradzam.
    • Hurtownia budowlana: OLI - Tomasz Kraska Województwo: lubelskie Miasto: Puchaczów Pełny opis hurtowni pod adresem: https://budujemydom.pl/hurtownie-budowlane/lubelskie/oli-tomasz-kraska
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...