Skocz do zawartości

Zasady budowy kominka otwartego


Recommended Posts

Trochę pogooglałem i wyszło: Kominki otwarte muruje się z cegły ceramicznej, cegły cementowo-glinianej lub z kształtek z piaskowca. Palenisko należy wykonać z pełnej cegły ceramicznej, a od wewnątrz dodatkowo wyłożyć cegłą szamotową lub wylepić glinką ogniotrwałą. W kominkach otwartych prawidłowe dobranie wymiarów i kształtu paleniska jest szczególnie ważne. Elementy kominka stykające się z ogniem i dymem (palenisko, komora dymowa, kanał dymowy) muruje się na pełną spoinę. Eksploatację nowego kominka można zacząć nie wcześniej niż miesiąc od zakończenia wszystkich prac.

http://www.systemy-kominkowe.pl/systemy_ko...kominki_otwarte

Pozdrawiam
Marcin
Link do komentarza
Przeklejone ze strony

http://www.systemy-kominkowe.pl/systemy_ko...kominki_otwarte

Kominki otwarte


To najstarszy typ kominków. Głównym źródłem ciepła jest w nich promieniowanie z komory spalania.

Kominki otwarte muruje się z cegły ceramicznej, cegły cementowo-glinianej lub z kształtek z piaskowca. Palenisko należy wykonać z pełnej cegły ceramicznej, a od wewnątrz dodatkowo wyłożyć cegłą szamotową lub wylepić glinką ogniotrwałą. W kominkach otwartych prawidłowe dobranie wymiarów i kształtu paleniska jest szczególnie ważne. Elementy kominka stykające się z ogniem i dymem (palenisko, komora dymowa, kanał dymowy) muruje się na pełną spoinę. Eksploatację nowego kominka można zacząć nie wcześniej niż miesiąc od zakończenia wszystkich prac.

Warto pamiętać o podstawowych zasadach budowy kominka otwartego:

* powinien być posadowiony na mocnym fundamencie;
* musi posiadać osobny, odpowiednio duży kanał dymowy, odprowadzający spaliny znad komory paleniskowej. Aby kominek dobrze funkcjonował, powierzchnia przekroju komina powinna być równa co najmniej 1/10 powierzchni otworu paleniska, a minimalna wysokość powinna wynosić 5-6 m (liczone od punktu wejścia komory dymowej do komina).
* kominek powinien być zbudowany jak najbliżej komina, aby przewód dymowy miał jak najmniej zagięć. Komin może znajdować się bezpośrednio nad kominkiem, za nim lub obok niego. Gdy jest nad kominkiem, straty ciepła i opór przepływu spalin są najmniejsze.
* należy pamiętać o zachowaniu odpowiednich proporcji wymiarów głównych elementów - komory paleniskowej, komory dymowej, i łączącej obie komory gardzieli z półką.
o Wymiary komory paleniskowej powinny być dostosowane do wielkości pomieszczenia - szerokość otworu komory nie powinna być mniejsza niż 70 cm, a powierzchnia równa około 1/50 powierzchni pomieszczenia. Głębokość powinna być równa mniej więcej połowie jej szerokości.
o Tylna ściana komory paleniskowej powinna być nachylona w kierunku otworu pod kątem około 80°, a ścianki boczne ustawione ukośnie do otworu komory i ściany tylnej, tak aby ciepło kierowane było do pomieszczenia.
o Wielkość gardzieli powinna być dobrana do wielkości otworu komory paleniskowej – nie mniejsza niż 1/10 jego powierzchni. W gardzieli powinien być zainstalowany szyber do regulacji odpływu spalin. Poprawnie wykonana gardziel zapobiega cofaniu się spalin do pomieszczenia. Półka służy do wychwytywania spadającej sadzy i osadzającego się bistru oraz zapobiega opadaniu zimnego powietrza z komina do komory spalania.

o Komora dymowa, będąca poszerzeniem dolnej części kanału dymowego i przejmująca dym znad paleniska, powinna mieć taką samą szerokość i głębokość jak komora paleniskowa. Wysokość należy przyjmować pomiędzy 45 a 55 cm.
o Tylna ścianka komory dymowej powinna być pionowa, przednia oraz boczne są pochylone i tworzą okap.
* płyta paleniska powinna być umieszczona jak najniżej, najlepiej przy samej podłodze – wtedy ochłodzone powietrze dostaje się bezpośrednio do komory spalania.

Kominki otwarte najczęściej obudowuje się marmurem, granitem, cegłą klinkierową, gipsem, drewnem, lub kaflami ceramicznymi.

Jakie są zalety i wady kominków otwartych?

ZALETY:

* zapewniają niepowtarzalna atmosferę;
* umożliwiają pełne obcowanie z ogniem – jego widokiem, zapachem, trzaskiem płonących polan;
* dają nieograniczone możliwości kształtowania formy paleniska;
* można ich używać jako grilla;

WADY:

* zużywają do spalania 200÷2000m3 powietrza w ciągu godziny (dla porównania kominki zamknięte zużywają 6÷8m3);
* mogą być opalane tylko drewnem;
* wymagają ciągłej uwagi podczas użytkowania – nie możemy pozostawić rozpalonych polan i wyjść z domu;
* trudno je utrzymać w czystości;
* tylko 10÷15% powstałego w nich ciepła ogrzewa pomieszczenie – reszta ucieka do komina (dla porównania – najbardziej wydajne kominki w wkładem osiągają sprawność rzędu 80%);
* zużywają więcej drewna niż kominki z wkładem;
* wymagają stosowania parawanu chroniącego przed wypadaniem iskier i popiołu z paleniska. Posadzka (min. 50 cm przed kominkiem), powinna być wykonana z materiałów niepalnych. Przedmioty wykonane z materiałów łatwopalnych powinny być oddalone od kominka co najmniej o 80cm.


Link do komentarza
  • 6 miesiące temu...
Proponuję poważnie przemyśleć kominek otwarty.
To tylko bajer , wkład też można otworzyć aby mieć pełny płomień (szczególnie modele z podnoszoną szybą).

Ale znajomy ze względu na nikła wartość cieplną rozwiązania zamienił go wkład konkowy co wiązało się z remontem (+ dodatkowe koszta).
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Cytat

Proponuję poważnie przemyśleć kominek otwarty.
To tylko bajer , wkład też można otworzyć aby mieć pełny płomień (szczególnie modele z podnoszoną szybą).

Ale znajomy ze względu na nikła wartość cieplną rozwiązania zamienił go wkład konkowy co wiązało się z remontem (+ dodatkowe koszta).


Z pewnością masz rację, ale niektórym chodzi właśnie o bajer icon_smile.gif
Link do komentarza
  • 4 miesiące temu...
  • 5 lata temu...
Budując kominek otwarty, trzeba mieć na uwadze, że ewentualne błędy mogą się przyczynić do cofania dymu do pomieszczenia. Przede wszystkim kominek musi zostać wyposażony w osobny, duży kanał dymowy. Ta część służy do odprowadzania spalin znad komory paleniskowej. Powierzchnia przekroju komina o wysokości przynajmniej 5 metrów powinna wynosić około 10% powierzchni paleniska. Komora paleniskowa musi być dostosowana do wielkości pomieszczenia, a jej tylna ściana powinna być nachylona pod kątem 80° w stronę otworu. Ścianki boczne należy ustawić ukośnie. Dzięki takiemu rozmieszczeniu ciepło będzie kierowane do pomieszczenia. Sam kominek powinien zostać umieszczony jak najbliżej komina, ponieważ przewód dymowy powinien mieć jak najmniej zgięć. Jeśli chodzi o gardziel, to jej idealny rozmiar to przynajmniej 10% powierzchni otworu komory paleniskowej. To w niej powinien być zainstalowany szyber, służący do regulowania odpływu spalin. Oczywiście poza samą konstrukcją ważne są też materiały, jakich użyjemy do wykonania kominka. Powinny to być przede wszystkim materiały ogniotrwałe. Sam kominek możemy zbudować z cegieł szamotowych. Polecam te marki Vitcas. Do ich połączenie niezbędna będzie Zaprawa Murarska VITCAS HM.
Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
Vitkas!

1.Kąt nachylenia 80 stopni?!! Jakie jest źródło tych informacji?
2.Przekrój komina to 10% powierzchni otworu kominkowego, a nie powierzchni paleniska.
3.Szyber nie jest warunkiem funkcjonowania kominka. Może być w innym miejscu. W kominku otwartym nie reguluje się odpływu dymu (spaliny są raczej w samochodzie).
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Da się nawet w warstwie docieplenia. Nie mam teraz czasu szukać, ale kiedyś to widziałem. Poza tym istnieją okna "wysuwane" poza linię ściany, umożliwiające obserwację obszaru 180 stopni. Wiele obiektów ma takie okna, hotele szczególnie.  
    • Witam serdecznie pierwszy raz na forum i proszę o poradę.   Chciałbym przeprowadzić kompleksową termo-modernizację sporego domu z lat 80-tych, tj. w pierwszym etapie wymienić okna i docieplić ściany. Dom wybudowany jest w powszechnej wówczas technice ściany 3-warstwowej, patrząc od wewnątrz: warstwa nośna pustak "Max" - pustka powietrzna ~5cm - warstwa osłonowa cegła kratówka Dom wybudowany jest bardzo solidnie bo budował go architekt dla siebie.    I tu pojawia się podstawowy problem na który nigdzie nie znalazłem żadnego fachowego opisu, stąd niniejsze pytanie na tym forum. Chciałbym wymienić okna skrzynkowe na nowoczesne drewniane oraz ocieplić ściany styropianem lub płytami PIR ale nie wiem w którym miejscu ściany zamontować okna. Teoretycznie okna powinny zostać zamontowane w warstwie nośnej, tylko że wtedy bo dodaniu docieplenia płaszczyzna okna będzie oddalona od lica ściany o ponad 30 cm, co będzie wyglądać komicznie. Czy da się zamontować okna w warstwie osłonowej z cegieł żeby uniknąć tego problemu?   Z w/w wiąże się drugie pytanie: czy do warstwy osłonowej z cegły można przymocować ocieplenie?   Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.  
    • Takie spalanie ma plusy i minusy, na plus to bezpieczniejsze spalanie drewna, na minus niestety z dużą stratą kominową, powietrze niebiorące udziału w procesie spalania wychładza kominek.     Szyber na kominie trzeba usunąć dla własnego bezpieczeństwa.   Procesy spalania paliwa reguluje się doprowadzaniem powietrza do komory spalania, a nie zmniejszaniem przekroju kanału odprowadzającym spaliny.    Powietrze pierwotne w palenisku powinno być podawane  u dołu z „pleców”  kominka.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku).    Powietrze wtórne powinno być podawane od wnętrza paleniska  na szybę wkładu.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku, czasami z pomieszczenia, w którym znajduje się kominek, zależne od budowy kominka).   Powietrze do paleniska nie powinno być podawane z wnętrza pomieszczenia to spora strata na ogrzewaniu.   Dno kominka powinno być pełne wyłożone szamotem, ściany boczne również, u góry  nad paleniskiem powinien wisieć  deflektor. Proszę sobie kupić i postawić.   Czujnik tlenku węgla (czadu) Kidde K10LLDCO LCD (10 lat bateria)    https://allegro.pl/oferta/czujnik-czadu-kidde-k10lldco-z-wyswietlaczem-lcd-12171431511?bi_s=ads&bi_m=productlisting:desktop:query&bi_c=YzQxNjE1ZmItNGYxNS00Njk4LWE0MzUtYjYwNzA0YzNkMTExAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=bf605530-0a24-4b81-946b-75cf2d5cd1b8    
    • Napotkałem artykuł https://freelancehunt.com/pl/blog/jak-wystawic-fakture-vat-bez-wlasnej-firmy/. To pierwszy raz, kiedy dowiedziałem się, że nie jest obowiązkowe posiadanie JDG, aby wystawiać fakturę. Czy ktoś już korzysta z takiego rozwiązania? Mój budowlaniec zaproponował i nie wiem jak na to reagować
    • To dokładanie powinno wyglądać inaczej, żar przesuwasz na bok i układasz drewno, następnie masz dwa wyjścia, albo szufelką wsypujesz żar na górę wsadu bardziej od tylnej ścianki, drugi sposób to przysuwasz żar z boku drewna i spalasz go sposobem kroczącym.  Jak położysz polano na żar, to gaz drzewny się nie spali, tylko ucieknie kominem, a to spora strata w opale.  Ruszt jest zbędny, powoduje stratę w trakcie spalania drewna.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...