Skocz do zawartości

Zasady budowy kominka otwartego


Recommended Posts

Napisano
Trochę pogooglałem i wyszło: Kominki otwarte muruje się z cegły ceramicznej, cegły cementowo-glinianej lub z kształtek z piaskowca. Palenisko należy wykonać z pełnej cegły ceramicznej, a od wewnątrz dodatkowo wyłożyć cegłą szamotową lub wylepić glinką ogniotrwałą. W kominkach otwartych prawidłowe dobranie wymiarów i kształtu paleniska jest szczególnie ważne. Elementy kominka stykające się z ogniem i dymem (palenisko, komora dymowa, kanał dymowy) muruje się na pełną spoinę. Eksploatację nowego kominka można zacząć nie wcześniej niż miesiąc od zakończenia wszystkich prac.

http://www.systemy-kominkowe.pl/systemy_ko...kominki_otwarte

Pozdrawiam
Marcin
Napisano
Przeklejone ze strony

http://www.systemy-kominkowe.pl/systemy_ko...kominki_otwarte

Kominki otwarte


To najstarszy typ kominków. Głównym źródłem ciepła jest w nich promieniowanie z komory spalania.

Kominki otwarte muruje się z cegły ceramicznej, cegły cementowo-glinianej lub z kształtek z piaskowca. Palenisko należy wykonać z pełnej cegły ceramicznej, a od wewnątrz dodatkowo wyłożyć cegłą szamotową lub wylepić glinką ogniotrwałą. W kominkach otwartych prawidłowe dobranie wymiarów i kształtu paleniska jest szczególnie ważne. Elementy kominka stykające się z ogniem i dymem (palenisko, komora dymowa, kanał dymowy) muruje się na pełną spoinę. Eksploatację nowego kominka można zacząć nie wcześniej niż miesiąc od zakończenia wszystkich prac.

Warto pamiętać o podstawowych zasadach budowy kominka otwartego:

* powinien być posadowiony na mocnym fundamencie;
* musi posiadać osobny, odpowiednio duży kanał dymowy, odprowadzający spaliny znad komory paleniskowej. Aby kominek dobrze funkcjonował, powierzchnia przekroju komina powinna być równa co najmniej 1/10 powierzchni otworu paleniska, a minimalna wysokość powinna wynosić 5-6 m (liczone od punktu wejścia komory dymowej do komina).
* kominek powinien być zbudowany jak najbliżej komina, aby przewód dymowy miał jak najmniej zagięć. Komin może znajdować się bezpośrednio nad kominkiem, za nim lub obok niego. Gdy jest nad kominkiem, straty ciepła i opór przepływu spalin są najmniejsze.
* należy pamiętać o zachowaniu odpowiednich proporcji wymiarów głównych elementów - komory paleniskowej, komory dymowej, i łączącej obie komory gardzieli z półką.
o Wymiary komory paleniskowej powinny być dostosowane do wielkości pomieszczenia - szerokość otworu komory nie powinna być mniejsza niż 70 cm, a powierzchnia równa około 1/50 powierzchni pomieszczenia. Głębokość powinna być równa mniej więcej połowie jej szerokości.
o Tylna ściana komory paleniskowej powinna być nachylona w kierunku otworu pod kątem około 80°, a ścianki boczne ustawione ukośnie do otworu komory i ściany tylnej, tak aby ciepło kierowane było do pomieszczenia.
o Wielkość gardzieli powinna być dobrana do wielkości otworu komory paleniskowej – nie mniejsza niż 1/10 jego powierzchni. W gardzieli powinien być zainstalowany szyber do regulacji odpływu spalin. Poprawnie wykonana gardziel zapobiega cofaniu się spalin do pomieszczenia. Półka służy do wychwytywania spadającej sadzy i osadzającego się bistru oraz zapobiega opadaniu zimnego powietrza z komina do komory spalania.

o Komora dymowa, będąca poszerzeniem dolnej części kanału dymowego i przejmująca dym znad paleniska, powinna mieć taką samą szerokość i głębokość jak komora paleniskowa. Wysokość należy przyjmować pomiędzy 45 a 55 cm.
o Tylna ścianka komory dymowej powinna być pionowa, przednia oraz boczne są pochylone i tworzą okap.
* płyta paleniska powinna być umieszczona jak najniżej, najlepiej przy samej podłodze – wtedy ochłodzone powietrze dostaje się bezpośrednio do komory spalania.

Kominki otwarte najczęściej obudowuje się marmurem, granitem, cegłą klinkierową, gipsem, drewnem, lub kaflami ceramicznymi.

Jakie są zalety i wady kominków otwartych?

ZALETY:

* zapewniają niepowtarzalna atmosferę;
* umożliwiają pełne obcowanie z ogniem – jego widokiem, zapachem, trzaskiem płonących polan;
* dają nieograniczone możliwości kształtowania formy paleniska;
* można ich używać jako grilla;

WADY:

* zużywają do spalania 200÷2000m3 powietrza w ciągu godziny (dla porównania kominki zamknięte zużywają 6÷8m3);
* mogą być opalane tylko drewnem;
* wymagają ciągłej uwagi podczas użytkowania – nie możemy pozostawić rozpalonych polan i wyjść z domu;
* trudno je utrzymać w czystości;
* tylko 10÷15% powstałego w nich ciepła ogrzewa pomieszczenie – reszta ucieka do komina (dla porównania – najbardziej wydajne kominki w wkładem osiągają sprawność rzędu 80%);
* zużywają więcej drewna niż kominki z wkładem;
* wymagają stosowania parawanu chroniącego przed wypadaniem iskier i popiołu z paleniska. Posadzka (min. 50 cm przed kominkiem), powinna być wykonana z materiałów niepalnych. Przedmioty wykonane z materiałów łatwopalnych powinny być oddalone od kominka co najmniej o 80cm.


  • 6 miesiące temu...
Napisano
Proponuję poważnie przemyśleć kominek otwarty.
To tylko bajer , wkład też można otworzyć aby mieć pełny płomień (szczególnie modele z podnoszoną szybą).

Ale znajomy ze względu na nikła wartość cieplną rozwiązania zamienił go wkład konkowy co wiązało się z remontem (+ dodatkowe koszta).
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Proponuję poważnie przemyśleć kominek otwarty.
To tylko bajer , wkład też można otworzyć aby mieć pełny płomień (szczególnie modele z podnoszoną szybą).

Ale znajomy ze względu na nikła wartość cieplną rozwiązania zamienił go wkład konkowy co wiązało się z remontem (+ dodatkowe koszta).


Z pewnością masz rację, ale niektórym chodzi właśnie o bajer icon_smile.gif
  • 4 miesiące temu...
  • 5 lata temu...
Napisano
Budując kominek otwarty, trzeba mieć na uwadze, że ewentualne błędy mogą się przyczynić do cofania dymu do pomieszczenia. Przede wszystkim kominek musi zostać wyposażony w osobny, duży kanał dymowy. Ta część służy do odprowadzania spalin znad komory paleniskowej. Powierzchnia przekroju komina o wysokości przynajmniej 5 metrów powinna wynosić około 10% powierzchni paleniska. Komora paleniskowa musi być dostosowana do wielkości pomieszczenia, a jej tylna ściana powinna być nachylona pod kątem 80° w stronę otworu. Ścianki boczne należy ustawić ukośnie. Dzięki takiemu rozmieszczeniu ciepło będzie kierowane do pomieszczenia. Sam kominek powinien zostać umieszczony jak najbliżej komina, ponieważ przewód dymowy powinien mieć jak najmniej zgięć. Jeśli chodzi o gardziel, to jej idealny rozmiar to przynajmniej 10% powierzchni otworu komory paleniskowej. To w niej powinien być zainstalowany szyber, służący do regulowania odpływu spalin. Oczywiście poza samą konstrukcją ważne są też materiały, jakich użyjemy do wykonania kominka. Powinny to być przede wszystkim materiały ogniotrwałe. Sam kominek możemy zbudować z cegieł szamotowych. Polecam te marki Vitcas. Do ich połączenie niezbędna będzie Zaprawa Murarska VITCAS HM.
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Vitkas!

1.Kąt nachylenia 80 stopni?!! Jakie jest źródło tych informacji?
2.Przekrój komina to 10% powierzchni otworu kominkowego, a nie powierzchni paleniska.
3.Szyber nie jest warunkiem funkcjonowania kominka. Może być w innym miejscu. W kominku otwartym nie reguluje się odpływu dymu (spaliny są raczej w samochodzie).

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam Kupilem panele Swiss Krono, napisane na nich jest ze to system angle-angle. Myslalem ze sa na zatrzask jednak chyba nie. Jak je ukladac, pytam dlatego ze bardzo ciezko sie je uklada juz od drugiego rzedu.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...