Skocz do zawartości

Studnia chłonna


Recommended Posts

Napisano
Cytat

Jak działa studnia chłonna? I czy to prawda, że może zastąpić drenaż?


Studnia chłonna służy do odprowadzania oczyszczonych ścieków, a drenaż do doczyszczania ścieków wstępnie podczyszczonych, więc raczej nie może ona zastąpić drenażu. Studnie stosuje się do odprowadzania wody deszczowej i tak jak pisałam całkiem oczyszczonych ścieków wtedy gdy nie ma możliwości odprowadzenia ich do rowu melioracyjnego, cieku wodnego lub kanalizacji deszczowej (oczywiście deszczówki).
Pozdrawiam
Napisano
Z netu:

Opis produktu
Studnie chłonne są najprostrzymi urządzeniami służącymi do odprowadzania wstępnie oczyszczonych ścieków do gruntu z oczyszczalni przydomowych. Są w kształcie dzwonu bez dna i z przepuszczalnymi otworami w dolnej części.
Ścieki infiltrują do gruntu przez dno i ściany boczne studni oraz warstwy żwiru odpowiedniej granulacji. Kryteria lokalizacyjne dla studni chłonnych są analogiczne jak dla konwencjonalnych systemów drenażowych. Najważniejsze jest utrzymanie właściwej odległości pomiędzy dnem studni a poziomem wód gruntowych, która powinna wynosić min. 1,5m.

Według zaleceń polskich studnie chłonne mogą być stosowane we wszystkich gruntach kategorii A, B, C analogicznie jak pozostałe urządzenia drenażowe. Przy określaniu wymiarów studni o podstawie koła uwzględnia się jako powierzchnię filtracji powierzchnię dna i ścian wykopu do wysokości ok. 1 metra nad dnem.

Budowa studni chłonnej, parametry techniczne:
Zbiornik monolityczny formowany z polietylenu metodą rotomouldingu w piecach przy wysokiej temperaturze.
Wymiary: góra 0,78m, dół 1,3m, wysokość 1,2m (rysunek w zdjęciach dodatkowych)
Pojemność: 500 litrów,
Waga: 30kg

Gwarancja producenta na studnię chłonną: 10 lat

Do studni chłonnej można zastosować nadstawki 50/30 oraz 50/50 w celu obniżenia w gruncie.


DSC01446.jpg

  • 6 miesiące temu...
Napisano
A ja mam zagadkę.
Woda wiosną jakieś 50-80 cm pod poziomem terenu. Jak sie pozbyć wody z dachu?
Czy jeśli wkopię "studnię chłonną" to zadziała to jak naczynia połączone i poziom wody w studni będzie zawsze taki jak poziom wód podziemnych?
  • 2 tygodnie temu...
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Cytat

A ja mam zagadkę.
Woda wiosną jakieś 50-80 cm pod poziomem terenu. Jak sie pozbyć wody z dachu?
Czy jeśli wkopię "studnię chłonną" to zadziała to jak naczynia połączone i poziom wody w studni będzie zawsze taki jak poziom wód podziemnych?




Odprowadź nad lusto wody gruntowej. Jesli to dach to daj rury, skrzynki od piwa itp. o poj. ok 1 m3, owiń geowłókniną, obrzuć żwirem i będzie OK.

pzdr
  • 3 tygodnie temu...
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cuda się czyta o tych studniach chłonnych.... skrzynki od piwa? zamiast drenażu tunelowego? chyba można tylko żeby ktoś był taki fajny i robiąc u siebie taką studnie pofotografował ją trochę i pochwalił się jak ją zrobił ... Na głównej stronie znalazłam fajny instruktarz z fotami jak zrobić studnie chłonną z kręgow betonowych ale napisane tam jest że musi być odstęp chyba 1,5 metra od dna studni do wód gruntowych... a jak u mnie woda gruntowa jest na głębokości 1,5 m to co zrobić? Czy coś idzie wkopać?
pozdrawiam
Napisano
Cytat

Cuda się czyta o tych studniach chłonnych.... skrzynki od piwa? zamiast drenażu tunelowego? chyba można tylko żeby ktoś był taki fajny i robiąc u siebie taką studnie pofotografował ją trochę i pochwalił się jak ją zrobił ... Na głównej stronie znalazłam fajny instruktarz z fotami jak zrobić studnie chłonną z kręgow betonowych ale napisane tam jest że musi być odstęp chyba 1,5 metra od dna studni do wód gruntowych... a jak u mnie woda gruntowa jest na głębokości 1,5 m to co zrobić? Czy coś idzie wkopać?
pozdrawiam




Cuda to wypowiadają laicy ktorzy niewiele rozumieją z pewnych zjawisk i nie wiedzą też oczywsiście skad się bierze 1,5 m i dlaczego tak.
Napisano
Witam.

Od jakiegos czasu zastanawiam się nad pozbyciem się deszczówki i oto mój pomysł. Chciałbym aby osoby znające temat wypowiedziały się nad tym rozwiązaniem.

Dach: czterospadowy, kopertowy, cztery rynny spustowe, powierznia około 150m2
Gleba: pyły, gliny pylaste
Poziom wód gruntowych: głęboko, na 3 metrach nie stwierdzono wody

Po obu stronach budynku planuję połączyć po dwie rury spustowe pomarańczową rurą PCV wkopaną na 50 cm w ziemię i z każdej strony i w odległości około 3 metrów od budynku wykopać doły chłonne pojemności około 3m3 każdy i do tych dołów podłączyć po jednej rurze PCV. W ten sposób do każdego doła będzie trafiac woda z dwóch rynien. Doły planuję wypełnić dużymy kamieniami (10-20 cm średnicy), ostatnie 30 cm chcę przykryć geowłókniną i nasypać drobnego (2-4 cm) żwiru do poziomu trawnika. Żwirek będzie stanowił przelew w przypadku zapełnienia się dołu. Cała działka ma lekki spad więc górna warstwa żwiru jest sporo niżej niż widoczne części rynien spustowych (nie ma więc obawy, że woda będzie się przelewać przez łączenia rynien przy elewacji). Nie chcę stosowac kręgów betonowych bo po pierwsze nie interesuje mnie magazynowanie tej wody, po drugie przez kręgi betonowe woda wsiąka nieporównywalnie gorzej niż przez gołą ziemię. Mam też pytanie: czy lepiej wykopać dół głębszy ale o mniejszej szerokości, czy raczej szerszy ale płytszy.

Będę wdzięczny za komentarze co myślicie o takim rozwiązaniu, jakieś słabe strony, sugestie co do usprawnienia pomysłu ?

pozdrawiam
Marcin
Napisano
Witam serdecznie,

Aby zagospodarować opad z dachu lub każdy inny rodzaj ścieku generalnie mamy dwie możliwości - starać się odprowadzić go do kanalizacji np. deszczowej lub spróbować zagospodarować go w terenie działki. W zależności od rodzaju ścieku ? czy to jest opad z dachu czy np. ścieki odprowadzane z powierzchni parkingu naziemnego ważne aby ściek nie zawierał substancji np. ropopochodnych, olejowych itp. które nie mogą być wprowadzane bezpośrednio do gruntu bez ich wcześniejszego podczyszczenia.

Rozwiązaniem na zagospodarowanie wód opadowych jest możliwość wprowadzenia ich do gruntu poprzez jeden z dwóch systemów rozsączania:

- system rozsączania DRAIFIX BLOC

- system rozsączania DRAINFIX TWIN.


Obydwa systemy składają się z polietylenowych PE-PE produktów - system BLOC w postaci prostokątnych skrzynek, zaś system TWIN są potocznie nazywane rurami drenarskimi. Bez względu na to jaki system wybierzemy sposób działania jest identyczny- wprowadzony do niego oczyszczony ściek wypełnia zbiornik i tam następuje zjawisko rozsączania w gruncie.


Zasadniczą różnicą między w/w systemami jest sposób ich zabudowy- system BLOC możliwych jest do zabudowy w ciągach jednych, np. pod drogą dojazdową do posesji a także w terenie zielonym.Tutaj warto wspomnieć, że system bloków dzięki swoim parametrom wytrzymałościowym pozwala na piętrowe układanie systemu. W systemie TWIN zabudowa charakteryzuje się dużo mniejszymi parametrami wytrzymałościowymi- tj. generalnie jest on dedykowany do zabudowy w terenie zielonym lub w terenach jezdnych, ale jedynie pod ruch pojazdów osobowych. Drugą istotną różnicą jest również fakt, że systemu TWIN nie jesteśmy w stanie układać w sposób piętrowy.


Warunki jakie muszą być spełnione aby móc zastosować którykolwiek z systemów rozsączania:


- wysokość wód gruntowych umożliwiająca zabudowę- wszyscy producenci zalecają aby odległość dna zbiornika od rzędnej występowania wód gruntowych wynosiła min. 1m

- w zależności od miejsca zabudowy (teren zielony, parking) oraz od wybranego systemu musi być na zbiorniku odpowiedni naziom wynoszący min. 0,5m

- grunty w jakich będzie instalowany taki zbiornik musi być sprzyjający dla zjawiska rozsączania wód w gruncie ( tj. nie może to być grunt typu gliny ponieważ nie jest on chłonny. Wyjątkiem są grunty w których glina jest pomieszana z innymi chłonnymi typami gruntów).

- inne względy podyktowane przez umiejscowienie sytemu, a więc pakiet rozsączający nie może granicznych bezpośrednio z budynkiem, drzewostanem, granicą działki itp.


Dla osób które chciałby uzyskać więcej informacji serdecznie zapraszam do kontaktu z naszą firmą oraz do spróbowania przeprowadzenia doboru wielkości zbiornika. Parametry jakie powinny być przedstawione aby móc dokonać obliczeń wielkości zbiornika:

- powierzchnie i typy zlewni

- rodzaj gruntu na podstawie badań geologicznych oraz wysokość występowania wód gruntowych

- inne dane pomocne przy projektowaniu- wielkość przewidziana pod system rozsączania, miejsce zabudowy itp.


Symulacja na taki zbiornik jest bezpłatna i jest wykonywana na indywidualne zapytanie klienta.

Poniżej znajdują się linki do strony na której widnieją ciekawe informacje o w/w produktach:
http://www.hauraton.com/pl/AQUAbau/DRAINFI...php?x=2&y=5[/url]
http://www.hauraton.com/pl/AQUAbau/DRAINFI..._TWIN/index.php[/url]

wskazówki montażowe do w/w produktów:
http://www.hauraton.com/pl/Service/Einbaub...AINFIX_BLOC.php[/url]
http://www.hauraton.com/pl/Service/Einbaub...AINFIX_TWIN.php[/url]


W przypadku pytań służę pomocą.
Z poważaniem
Napisano
Decydujące znaczenie dla sposobu odprowadzenia wód opadowych z dachu i terenu działki ma przepuszczalność gruntu zarówno w warstwach przypowierzchniowych jak i znajdujących się głębiej. Jednocześnie trzeba pamiętać, że ilość wody w trakcie opadu odprowadzana z dachu jest taka sama jak spadająca na równoważną powierzchnię gruntu - jedynie następuje skanalizowanie odpływów poprzez system rynnowy.
Przy dużej powierzchni działki w stosunku do dachu z reguły wystarczy rozprowadzenie wody z rynien na powierzchni. Należy jedynie zadbać o wachlarzowy rozpływ, dzięki czemu uniknie się wypłukiwania gruntu przy intensywnych opadach. Natomiast zaproponowane rozwiązanie z dołem chłonnym może być zastosowane przy dostatecznej chłonności wyższych warstw gruntu, ale jednocześnie eliminuje tą część działki z możliwości sadzenia roślin - brak podsiąkania kapilarnego.
  • 2 lata temu...
Napisano
Witam. Odświeżę trochę temat. Mam zamiar zrobić studnie chłonną do odprowadzania oczyszczonych ścieków połączoną ze zbiornikiem do zbierania wody deszczowej.
Studnia musi mieć głębokośc około 3 metrów, a zbiornik na wodę około 2 m.
Jaka najlepsza będzie szerokość i długość dla takiej studni. Czy łącząc te dwa zbiorniki o różnych głębiokościach nie będzie problemu z ich wykonaniem.
Mam zamiar zrobić to w prostokącie tylko zastanawiam się nad wymiarami. Myślałem o takich:
szerokość - 1 m;
długość - 1 m studnia chłonna i 1,5 do 2 m zbiornik na wodę;
głębokość - 3 m studnia , 2 m zbiornik na wodę.
Będzie dobrze
A, czy studnia może być oddalona od oczyszczalni o około 15 m.
Pozdrawiam
Napisano
Witam. Wymiary i głębiokość sobie wymyśliłem, jedynie co do studni to musi mieć około 3 m głębokości gdyż scieki z oczyszczalni wychodzą na głębokości niecałych 2 metrów, a studnia powinna mieć około 1 m więcej głębokości.
Co do zbiornika na wodę to może mieć mniejszą głebokość, szukam jekiejś alternatywy aby wmiarę zrobić to dobrze i chyba najlepiej obok siebie, to jest połączone ze sobą.
Przekrój prostokątny dlatego, że będę ją robił z bloczków betonowych i może być albo prostokąt albo kwadrat.
Deszczówka ma służyć w przyszłości do podlewania, mycia auta.
Jak byś to rozwiązał.
A grunt piaszczysty, jak kopałem pod piwnicę występował piasek, czasami małe placyki gliny o grubości kilku centymetrów, ale było ich mało.
Pozdrawiam
Napisano
czyli tak:
musisz rozwiązać kilka problemów
pierwsze primo - poziomy, mniej wiecej wiesz
drugie primo - poziomy wlotów rur deszczówki i z oczyszczalni ścieków do studni chłonnej
trzecie primo - zawory przeciwcofkowe i odcinające
czwarte primo - przekrój - kręgi nie mają problemu z parciem gruntu, nic się nie zawali
piąte primo - czy wogóle to łączyć, a nie oddzielnie na jedno i drugie, wtedy upraszczasz w/w

szóste też primo - wogóle, czy w ogóle icon_rolleyes.gif
Napisano
Witam. Poziomy wlotów mam rozplanowane;
O zaworach przeciwcofkowych i odcinających nie pomyślałem, ale teraz już wiem i je zrobię;
Myślisz, że z bloczków może się zawalić;
No właśnie czy łączyć czy oddzielnie, nad tym myślałem i praktycznie można by osobno /jedyny plus razem to jedna scianka oddzielająca, co daje mnie materiału, ale to akurat małe koszty/ do przemyślenia,
na to tyle, albo aż tyle.
Dzięki pozdrawiam
Napisano
Witam. Załączam poglądowe zdjęcie jak by miało to wyglądać.
Myślałem żeby oczyszczalnie dać zaraz przy samym wylocie kanalizy z domu, ale w tym miejscu mam zamiar zrobić wietę gdzie będzie stało auto, dlatego postanowiełem umieścić ją trochę dalej, a studnie tak jak widać. Może być w tym miejscu?
Mogę ewentualnie zrobić dwie osobne jeśli ma to jakieś znaczenie.
Coś byście na moim miejscu zmienili icon_question.gif / boczne linie to granice działki/

DSC01446.jpg



Pozdrawiam
  • 2 miesiące temu...
Napisano (edytowany)
A ja mam takie pytanie ..... czy jeśli posiadam na działce studnię z którą kiedyś wykorzystywano do poboru wody pitnej (kilkanaście metrów głębokości) mogę do niej wprowadzić wodę z rynien i dodatkowo z systemu który będzie zamontowany w około domu w celu odciągnięcia wody od fundamentów piwnicy?? Czy taka głęboka studnia nie zadziała jak studnia chłonna?? Dodam, że z tej studni jest dociągnięta rura podłączona kiedyś do hydroforu -obecnie niewykorzystywana która kończy się u mnie w piwnicy i mógłbym ewentualnie postawić jakąś pompę i wykorzystywać wodę ze studni do podlewania ogródka lub wypompowania nadmiaru wody o ile takowy będzie. Edytowano przez krzysimirn (zobacz historię edycji)
  • 5 miesiące temu...
Napisano
Ja sobie wykopałem rów długi 15 metrów, głęboki i szeroki na ponad metr, na dno z 40cm otoczaków na to położyłem rury drenarskie z dziurami, które owinąłem geowłóknina. Rury zasypałem otoczakami i dopiero ziemią. Z rynien idą rury bez dziur. Testowałem na razie wodą ze studni, którą czyściłem. Na razie działa, nie ma nawet śladu wody na kamieniach, a trochę wody wypompowałem już. Zużyłem 18 ton kamienia.






  • 3 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Słyszał ktoś o studni z bio-bloków? Zakładał ktoś??



Zakładałem instalacja w zasadzie nie różni się za bardzo od jakiejkolwiek innej studni chłonnej, też stosujesz geowłókninę, pilnujesz,żeby się piasek nie dostał do konstrukcji. musisz zainstalować z odpowiedniej odległości od granic (2m i 5m od piwnicy) i co? I działa. Jak zamówiałem od sotex to dostałem dosyać szczegółowe instrukcje, więc nie było trudno wszystko ogarnąć icon_biggrin.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • No właśnie nie mam jeszcze możliwości wejścia na strych żeby zobaczyć jak to jest zrobione natomiast izolację chyba się od strony ciepłej  się kładzie prawidłowo, tak mi się przynajmniej wydaje. Natomiast pomysł nie jest wcale zły jakbym miał możliwość podniesienia wełny i uszczelnienia  miejsc gdzie przewody by przechodziły. A może tak zrobić jak już będę miał dojście zdjąć wełnę zrobić otwory przełożyć w peszlach przewody,  uszczelnić i położyć znowu wełnę. W planach było ocieplanie stropu na piętrze i nie wiem skąd mi się to wzięło że ubzdurałem sobie że to będzie dach dopiero po fakcie obudziłem się z ręką w nocniku że to chodzi o strop a nie dach 😅 cóż będę musiał kombinować.
    • I nie tylko z tego. On w dodatku gwiżdże na wszystko. Na wszystkich też. Sam słyszałem!
    • Nie zgadzam się. Troszkę uwagi, nie robić nic na hura i da się.     Pewnie tak, od przewodu centralnego, bo taka możliwość jest najłatwiejsza. Natomiast odnośnie otworów. Przy ich wierceniu otworówkami trzeba po prostu uważać przy kończeniu otworu. Może nawet ostatni milimetr dociąć nożem? Może na płycie jest wełna a dopiero na niej folia? To trzeba wyczuć, skoro nie wiemy co jest nad płytą. Kolejne będą pewnie łatwiejsze do wykonania. A odnośnie "żelastwa" to bez przesady, Stalka ma zawsze na końcu albo kulkę, albo na okrągło zarobiony koniec, aby nie zaczepiał o nic przy przeciskaniu. A żyły przymocowanego do niej przewodu zabezpiecza się na końcach taśmą izolacyjną, aby właśnie niczego nie kaleczyły. :Poza tym tu nie będą jakieś wielkie odległości, najwyżej kilka metrów, takie rzeczy robiłem bez wielkich przygotowań i da się zrobić, zapewniam. Przy "oczkach" to czasami odległości są takie, ze z drabiny da się schwycić rękami obydwa końce przewodu.    PS. Wiertło centralne do otwornicy trzeba skrócić aby nie sterczało więcej niż kilka milimetry nad poziom ząbków. 
    • Marne szanse na nieuszkodzenie paroizolacji. Myślę że w tym przypadku więcej strat niż korzyści. Teoretycznie możnaby dołożyć kolejną warstwę płyt, czyli drugi sufit, kupa roboty, bo napewno ta przestrzeń musi być czymś wypełniona, czyli np 5cm wełny o niskim współczynniku lambda. A na to też paroizolacja. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Sufit jest podwieszony na jętkach jaką metodą nie wiem, czy dobrze rozumiem wyznaczyć i wywiercić otwory i rozprowadzić od centralnego przewodu środka sufitu? A co z paroizolacją nie uszkodzę majtając tam jakimś żelastwem czy czymś w środku? A po drugie same otwory Jak zrobię to chyba przedziurawie paraizolację i będę musiał w jakiś sposób to sklejać chyba. Wybacz moje zacofanie nigdy wcześniej tego nie robiłem a chciałbym zrobić. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...