Bastek Napisano 20 lipca 2009 #1 Napisano 20 lipca 2009 Jaki kolektor słoneczny wybrać na dach o spadku 15 stopni skierowanym na południe - rurowy czy płaski?
janekluki Napisano 20 lipca 2009 #2 Napisano 20 lipca 2009 naczy jesli chcesz zostawic taki kąt nachylenia to płaski ale musisz woedziec ze tylko latem bedzie naprawde skutecznie działał jesienią mozesz zapomniec zeby co kolwiek podgrzał
gos24 Napisano 20 lipca 2009 #3 Napisano 20 lipca 2009 Witam !Uważam, że na naszym rynku jest wiele firm, które w swojej ofercie mają kolektory, które nie są kolektorami próżniowymi a mają tak samo wysokie sprawności jak próżniówki. Np. są takie, które osiągają tak wysokie sprawności ( absorpcja do 97%) dzięki pełnopowierzchniowym abosrberom oraz przewodom w postaci podwójnej wężownic.
solarid Napisano 8 sierpnia 2009 #4 Napisano 8 sierpnia 2009 Witam,Na dach o tak małym nachyleniu najlepiej zastosować specjalną konstrukcję dla kolektorów słonecznych umożliwiającą zamontowanie ich pod dużo większym kątem. Czasem w takim przypadku jak Twój stosuje sie indywidualne rozwiązania. Realizacja takiego pomysłu jest bardziej opłacalna ponieważ znacząco zwiększy uzyski z kolektorów słonecznych.To czy wybrać kolektor płaskie czy rurowe to zależy do czego chcesz wykorzystywać podgrzaną wodę. Jeśli ma to być sezonowe źródło ciepła to jak najbardziej wybierz płaskie kolektory - dają ogromną ilość ciepła w letnie dni. Jeśli chcesz kolektory słoneczne wykorzystywać całorocznie to polecam konstrukcje rurowe z próżniową izolacją (ona zapewnia dużo większe uzyski ciepła w zimne dni). Ja promuję kolektory słoneczne firmy heliosin (wysoka jakość i sprawność przy zachowaniu racjonalnych cen). Ogólnie rzecz ujmując warto zamontować te kolektory słoneczne (jakie nie kupisz) na nieco większym nachyleniu niż te 15 stopni. W przciwnym wypadku im niżej będzie słońce (jesień, zima, wiosna) tym powierzchnia czynna dużo mniejsza. Odpowiednia konstrukcja podnosząca kąt zamontowania kolektorów słonecznych może w okresie jesienno wiosennym zwiększyć wydajność o 50% w stosunku do kolektorów zamontowanych na pochyłości 15 stopni. Inaczej ujmując żeby w okresie od jesieni do wiosny uzyskać porównywalną ilość energii na dachu o nachyleniu 15 stopni bez konstrukcji podnoszącej musisz zakupić dwa razy więcej kolektorów niż w sytuacji z zamontowaną konstrukcją podnoszącą kolektor słoneczny.
davvid Napisano 11 sierpnia 2009 #5 Napisano 11 sierpnia 2009 Bastek: kolektory słoneczne powinny być skierowane możliwie prostopadle do kierunku padania promieni słonecznych - wtedy szkło solarne przykrywające absorber przepuszcza ich jak najwięcej. Ktoś napisał o konstrukcji, która zwiększy kąt pochylenia kolektora - dobre rozwiązanie. Ale zastanówmy się wpierw co chcemy osiągnąć - duże uzyski energii w lecie (wspomaganie ogrzewania cwu) czy zimie (wspomaganie co)? W lecie optymalny kąt pochylenia wynosi około 25stopni, z kolei w zimie nawet i 70stopni. Zawsze pozostaje też możliwość montażu kolektora próżniowego poziomo - można obracać rury próżniowe w taki sposób aby absorber był skierowany prostopadle do padania promieni słonecznych.Pozdrawiam
Wezel kompaktowy MiniMet Napisano 14 sierpnia 2009 #6 Napisano 14 sierpnia 2009 Cytat Witam !Uważam, że na naszym rynku jest wiele firm, które w swojej ofercie mają kolektory, które nie są kolektorami próżniowymi a mają tak samo wysokie sprawności jak próżniówki. Np. są takie, które osiągają tak wysokie sprawności ( absorpcja do 97%) dzięki pełnopowierzchniowym abosrberom oraz przewodom w postaci podwójnej wężownic. No Raczej bym sie z Tym nie zgodził
neverland Napisano 22 lutego 2010 #7 Napisano 22 lutego 2010 Cytat Witam,Na dach o tak małym nachyleniu najlepiej zastosować specjalną konstrukcję dla kolektorów słonecznych umożliwiającą zamontowanie ich pod dużo większym kątem. Czasem w takim przypadku jak Twój stosuje sie indywidualne rozwiązania. Realizacja takiego pomysłu jest bardziej opłacalna ponieważ znacząco zwiększy uzyski z kolektorów słonecznych.To czy wybrać kolektor płaskie czy rurowe to zależy do czego chcesz wykorzystywać podgrzaną wodę. Jeśli ma to być sezonowe źródło ciepła to jak najbardziej wybierz płaskie kolektory - dają ogromną ilość ciepła w letnie dni. Jeśli chcesz kolektory słoneczne wykorzystywać całorocznie to polecam konstrukcje rurowe z próżniową izolacją (ona zapewnia dużo większe uzyski ciepła w zimne dni). No ja znowu słyszałam, że prózniowe nie są najlepsze na zimę, bo trzeba je regularnie obczyszczać ze śniegu. Do tego jeśli sa podwójnym przeszkleniu to mniej światła dochodzi do środka. Trzeba więc wybrac lepszy model a to oznacza wyższe koszty. Ja kupiłam kolektory płaskie i sprawują się całkiem w porządku.
Bopet Napisano 23 lutego 2010 #8 Napisano 23 lutego 2010 A jaki dużo masz tych kolektorów i jaki zbiornik buforowy?
krystian27.11 Napisano 24 lutego 2010 #9 Napisano 24 lutego 2010 Cytat Jaki kolektor słoneczny wybrać na dach o spadku 15 stopni skierowanym na południe - rurowy czy płaski? Z tego co wiem to rórowy. jest wydajniejszy i ma dłuzsza gwarancje. jedna z firm daje 20l. do tego instalacja jest z kwasówy. glikol ma temperature wzenia do 190 st. kolektory rurowe sa odporniejsze na uszkodzenia np przy gradobiciu. Maja wieksza powierzchnie pozyskiwania ciepla niz kolektory płaskie i podobno niezle sprawdzaja sie w zimię. Znajomy uzyskał temperature wody w zbiorniku ok 36 st przy minus 20st na zewnatrz przysłonecznej pogodzie. na moj daszek też takie załoze. a spadek dachu nie ma tu żadnego znaczenia. Montazysci zrobia swoje a czas dalej płynie.
Bopet Napisano 25 lutego 2010 #10 Napisano 25 lutego 2010 Cytat A jaki dużo masz tych kolektorów i jaki zbiornik buforowy? Autocytat z pytaniem
ERGOM Napisano 22 marca 2010 #11 Napisano 22 marca 2010 Cytat Z tego co wiem to rórowy. jest wydajniejszy i ma dłuzsza gwarancje. jedna z firm daje 20l. do tego instalacja jest z kwasówy. glikol ma temperature wzenia do 190 st. kolektory rurowe sa odporniejsze na uszkodzenia np przy gradobiciu. Maja wieksza powierzchnie pozyskiwania ciepla niz kolektory płaskie i podobno niezle sprawdzaja sie w zimię. Znajomy uzyskał temperature wody w zbiorniku ok 36 st przy minus 20st na zewnatrz przysłonecznej pogodzie. na moj daszek też takie załoze. a spadek dachu nie ma tu żadnego znaczenia. Montazysci zrobia swoje a czas dalej płynie. Kolor glikolu uzależniony jest od producenta, a właściwie barwniku jaki producent do niego dodaje, gdyż sam glikol jest bezbarwny.Jeżeli chodzi o nachylenie dachu to ma pan rację - nie gra one głównej roli gdyż istniej,a systemy montarzowe pozwalające ustawić kolektory pod odpowiednim kątem.Jeżeli chodzi o dobór instalacji solarnej zaprojektowanej bezpośrednio dla Pana wymogów, polecam o kontakt z przedstawicielem handlowych:tel. (+48 42) 689-33-78tel. (+48 42) 689-33-53 fax (+48 42) 689-33-99e-mail sprzedaz@ergom.com
turek Napisano 8 czerwca 2010 #12 Napisano 8 czerwca 2010 Kąt nachylenia najlepiej dobierać pod względem okresu kiedy kolektor ma największe sprawności, a więc latem. Słońce wtedy jest wysoko i najkorzystniejszym kątem jest około 30 stopni. (Nie tak jak by się to miało wydawać 45)
Instalator Kolektorów Napisano 8 czerwca 2010 #13 Napisano 8 czerwca 2010 Cytat No ja znowu słyszałam, że prózniowe nie są najlepsze na zimę, bo trzeba je regularnie obczyszczać ze śniegu. Do tego jeśli sa podwójnym przeszkleniu to mniej światła dochodzi do środka. Trzeba więc wybrac lepszy model a to oznacza wyższe koszty. Ja kupiłam kolektory płaskie i sprawują się całkiem w porządku. Jeżeli kolektory słoneczne rurowe "prozniowe" nie maja podwójnego przeszklenia, to znaczy ze nie są kolektorami prózniowymi tylko rurowymi. I takie kolektory są napewno gorsze od najsłabszych płaskich. Cytat Z tego co wiem to rórowy. jest wydajniejszy i ma dłuzsza gwarancje. jedna z firm daje 20l. do tego instalacja jest z kwasówy. glikol ma temperature wzenia do 190 st. kolektory rurowe sa odporniejsze na uszkodzenia np przy gradobiciu. Maja wieksza powierzchnie pozyskiwania ciepla niz kolektory płaskie i podobno niezle sprawdzaja sie w zimię. Znajomy uzyskał temperature wody w zbiorniku ok 36 st przy minus 20st na zewnatrz przysłonecznej pogodzie. na moj daszek też takie załoze. a spadek dachu nie ma tu żadnego znaczenia. Montazysci zrobia swoje a czas dalej płynie. A skąd te informacje??Od instalatorów czy przedstawicieli handlowych.Jeśli tak jest, niech się pochwalą jakimś (europejskim) badaniem sprawności.Co do powierzchni pozyskiwania to także bym się nie zgodził.Przykład kolektora "prozniowego" rurowego:- Ilość rur próżniowych: 15szt. - Średnica zewnętrzna rur próżniowych: 58mm - Wymiary kolektora: 1990x1195 mm - Powierzchnia brutto: 2,370 m2- Powierzchnia apertury: 1,415 m2 - Powierzchnia absorbera z lustrami: 1,920 m2 - Powierzchnia całkowita absorbera: 3,75 m2Jeżeli nie ma luster, to tylko część (ta nasłoneczniona) powierzchni pracuje prawda?Przykład płaskiego kolektora:- wymiary kolektora : 1250x2130mm- powierzchnia brutto: 2,66m2- powierzchnia absorbera: 1190x2100mm = 2,5m2 Aby rurowy bez luster, miał taką powierzchnię czynną absorbera to:- Ilość rur próżniowych: 20szt.- Średnica zewnętrzna rur próżniowych: 58mm- Wymiary kolektora: 1990x1560 mm- Powierzchnia brutto: 3,103 m2- Powierzchnia apertury: 1,876 m2- Powierzchnia absorbera z lustrami: 2,566 m2- Powierzchnia całkowita absorbera: 5 m2A to już wiecej miejsca na dachu zajmuje oraz jest dużo droższe niż płaskie.Poza tym sprawności podawane i niepotwierdzone przez niezależne jednostki badawcze (najlepiej wydające certyfikat SolarKeyMark) można o kant d...y roztrzaskać.Ja na swoich płaskich kolektorach o powierzchni 12,5m2 czynnej absorbera, rozgrzałem zbiornik kombinowany 1000/220 do 40*C przy temperaturze -20*C w piękny słoneczny dzien.A instalacja tańsza o połowe i mam pewność ze kolektory nie są chińskie, bo sam byłem w fabryce (Kirchdorff) po te kolektory.Dobre próżniówki to Paradigma, ale za te trzeba zapłacić i to słono. Cytat Kąt nachylenia najlepiej dobierać pod względem okresu kiedy kolektor ma największe sprawności, a więc latem. Słońce wtedy jest wysoko i najkorzystniejszym kątem jest około 30 stopni. (Nie tak jak by się to miało wydawać 45) Tu bym się nie zgodził. Należy dobierać kąt kolektorów taki, aby uzyskiwały maksimum ze swoich możliwości przy najmniejszych nasłonecznieniach (zima).Latem i tak jest do oporu.Co zrobić latem gdy ciepła nie wykorzystamy a słońca nie można wyłączyć, oraz gdy nie ma możliwości zmagazynowania ciepła na okres późniejszy (np. zimę)??Przegrzanie instalacji i degradacja płynu, oraz wrzątek w kranach.PozdrawiamMaciej Płokarz
Konfi Napisano 13 czerwca 2010 #14 Napisano 13 czerwca 2010 Fajnie poczytać człowieka obeznanego z tematem!
milkus Napisano 28 lipca 2010 #15 Napisano 28 lipca 2010 Cytat mam pewność ze kolektory nie są chińskie, bo sam byłem w fabryce (Kirchdorff) po te kolektory. a ja sie z Panem nie zgodzę chińskie a chińskie to duża różnica, można kupić typowy chiński badziew a można na prawdę sprawne urządzenie, to tylko kwestia odpowiedniego wyboru. Poza tym z własnego doświadczenia wiem, ze na prawdę kolektor płaski nie może się równać a kolektorem próżniowym pod względem efektywności a koszt takiej instalacji wcale nie jest oszałamiający.p.s. teraz na rynku jest tak dużo chińskich produktów, że tylko ktoś na prawdę niepoważny pisze, ze nadal chińskie=złewszystko jest kwestią odpowiedniego wyborua jeżeli ktoś jest zainteresowany szerszymi informacjami na temat DOBRYCH próżniowych kolektorów to zapraszam na PW
coolibeer Napisano 29 lipca 2010 #16 Napisano 29 lipca 2010 Ja kupiłem Płaskie Hewalex i jestem zadowolony.
Eksperci Velux - okna dachowe Napisano 30 lipca 2010 #17 Napisano 30 lipca 2010 Biorąc pod uwagę nasłonecznienie i sprawność działania kolektorów słonecznych zaleca się, aby były zainstalowane pod kątem 30-60 stopni (wtedy ich sprawność jest najwyższa). Przy obliczaniu wymaganej powierzchni kolektorów, w przypadku mniejszych lub większych kątów nachylenia należy zastosować współczynniki korygujące, które zrekompensują utratę sprawności zwiększoną powierzchnią paneli solarnych (np. zgodnie z tebelą poniżej). Podobna zasada dotyczy przypadku odchylenia osi zainstalowanych kolektorów od kierunku południowego. Dyrektor TechnicznySławomir Łyskawka
lgum Napisano 30 lipca 2010 #18 Napisano 30 lipca 2010 Kąt nachylenia kolektorów od poziomu ma znaczenie na ich pracę w zależności od pory roku. Mniejszy kąt 10-30 st wpływa korzystnie na odbiór energii w okresach o największym nasłonecznieniu (wiosna, lato, wczesna jesień), natomiast wpływa niekorzystnie na wykorzystanie energii w okresach zimowych (okres zdecydowanie niekorzystny dla pracy kolektorów słonecznych: dzień krótki, niska temp. zewnętrzna, słońce nisko nad horyzontem a dodatkowo możliwość zalegania śniegu na powierzchni kolektorów, przy czym z kolektora płaskiego możliwość stopienia śniegu poprzez straty konwekcyjne). Kąt 45 st jest to kompromis miedzy okresem letnim i zimowym.Zasada działania kolektora płaskiego oraz próżniowego jest identyczna. Różnica jest tylko w izolacji kolektorów słonecznych powodująca straty konwekcyjne przy niskich temperaturach. Kolektor próżniowy ma mniejsze straty ciepła w okresach zimowych. Pojęcie kolektor próżniowy rurowy to taki, który posiada jeszcze próżnię. Jeżeli rura się rozszczelni to wtedy możemy mówić o kolektorze rurowym – natomiast w rzeczywistości rura jest do wymiany ponieważ nie posiada izolacji i straci ciepło odebrane przez rury szczelne.Warunkiem poprawnego działania instalacji jest odpowiednie dopasowanie powierzchni grzewczej (czynnej) kolektorów słonecznych do pojemności zasobnika. Zazwyczaj kolektory próżniowe mają mniejszą powierzchnię czynna niż kolektory płaskie – efekt tego jest taki, że trzeba zwiększyć ilość kolektorów (rur) podnosząc tym samym koszt inwestycji i zwiększając okres zwrotu poniesionych kosztów.Wniosek jest taki, że ZDECYDOWANIE KOLEKTOR PŁASKI.
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się