Skocz do zawartości

Wady i zalety tynków cem-wap. i gipsowych


Recommended Posts

Napisano
W tradycyjnym budownictwie zastosowanie tynków gipsowych na rzecz cementowo wapiennych ma coraz większy wymiar. Dokonując wyboru warto jednak wiedzieć kilka istotnych faktów Biorąc pod uwagę właściwości i przeznaczenie tych tynków można wskazać ich "zalety i wady".

Niewątpliwą zaletą tynków gipsowych w stosunku do tynków cementowo wapiennych jest mikroklimat jaki to utrzymują- wchłaniają nadmiar wilgoci i oddają ja jeżeli w pomieszczeniu jest zbyt sucho.-jednym słowem są zdrowe

Dalej- charakteryzują się dobrą izolacyjnością termiczną i bardzo dobrą paroprzepuszczalnoscią. Dodatkowo w stosunku do tynków cementowo wapiennych są gładkie dzięki czemu w większości przypadków nie wymagają szpachlowania co z kolei obniża koszty budowy. Warto wspomnieć również o krótszym okresie sezonowania.

Istotną zaletą tynków cementowo wapiennych jest przede wszystkim możliwość zastosowania wewnątrz i na zewnątrz pomieszczeń, większa odporność mechaniczna (na uderzenia) a także trwałość w pomieszczeniach o wysokiej stałej wilgotności, powyżej 80% takich jak łazienki.

Dariusz Wróbel
Główny Specjalista ds. Produktu
Napisano
Ściany wykonane z tradycyjnego tynku cementowo-wapiennego można malować lub szpachlować dopiero po upływie 3-4 tygodni od nałożenia tynku - w tym czasie zachodzi reakcja karbonizacji, czyli sezonowanie tynku.

Takie wysezonowane tynki można malować bezpośrednio farbami emulsyjnym różnego rodzaju - do pierwszego malowania farbę wskazane jest rozcieńczyć dodając do niej nawet do 20% wody - wsiąknie ona głębiej w ścianę i dzięki temu powłoka malarska osiągnie lepszą przyczepność, a tym samym trwałość.

Jeżeli tynk przez dość długi czas pozostawał niemalowany, jest słaby, kruchy, mocno chłonny lub skredowany tzn. pozostawia ślady na dłoni, którą intensywnie potrzesz ścianę w różnych miejscach to oznacza to konieczność zagruntowania go Impregnatem wzmacniającym Śnieżka Super dom. Impregnat ten głęboko wsiąka w podłoże, a po wyschnięciu skleja i zespala luźno związane cząstki tynku, częściowo uszczelnia pory i zmniejsza chłonność.

Do malowania takich zwykłych tynków (surowych lub zagruntowanych) możesz użyć dowolnej farby do malowania wnętrz - zarówno tych najsłabszych (Rodzaju III - odpornych na ścieranie na sucho) jak i najdroższych (Rodzaju II lub nawet I - odpowiednio: zmywalnych lub szorowalnych - patrz podział farb emulsyjnych tutaj...). Ze względu jednak na rodzaj podłoża - przede wszystkim szorstkość tynku najodpowiedniejsze będą farby odporne na ścieranie na sucho Rodzaju III (EKO-Śnieżka) lub zmywalne Rodzaju II (Śnieżka MAX)lub Barwy Natury.

Dariusz Wróbel
Główny Specjalista ds. Produktu
Napisano
nic pan ze śnieżki nie pisze o wadach tynków gipsowych gdyż to właśnie tynk gipsowy musi schnąć bardzo długo nawet kilka miesięcy a w dodatku bardzo nie równo miał bym też wątpliwości czy taki zdrowy to przecież nie sam gips ale mnóstwo chemicznych dodatków/ulepszaczy a przy zwiększonej wilgotności jak np. jest teraz przy dłuższych opadach na ścianie mogą pojawić się zarysowania pustaków na ścianie właśnie przez tą swoją chłonność . A tradycyjny: piasek woda wapno i trochę cementu jest właśnie zdrowy i mocny tynk i sprawdzony przez kilkadziesiąt lat.
Napisano
Cytat

nic pan ze śnieżki nie pisze o wadach tynków gipsowych gdyż to właśnie tynk gipsowy musi schnąć bardzo długo nawet kilka miesięcy a w dodatku bardzo nie równo miał bym też wątpliwości czy taki zdrowy to przecież nie sam gips ale mnóstwo chemicznych dodatków/ulepszaczy a przy zwiększonej wilgotności jak np. jest teraz przy dłuższych opadach na ścianie mogą pojawić się zarysowania pustaków na ścianie właśnie przez tą swoją chłonność . A tradycyjny: piasek woda wapno i trochę cementu jest właśnie zdrowy i mocny tynk i sprawdzony przez kilkadziesiąt lat.


nie wiesz o czym piszesz tynk gipsowy schnie o wiele szybciej niż tradycyjny
Napisano
my mamy tynki cementowo wapienne, sa zdecydowanie trwalsze, mam doświadczenia z bloku z gipsowymi i dwójką dzieci i mam dziury w ścianach wybitę piłką, autkiem, korkiem od szampana... Nie polecam absolutnie. Po 6 latach tragedia.
Dlatego w domu zrobiliśmy tradycyjne, a gładzie zaczeliśmy kłaśc dopiero chyba po 2 miesiacach ale to był okres wczesnej wiosny, było chłodno i bardzo dużo deszczu więc wolniej schły- w każdym razie wilgotne były długo.
Napisano
Dylot ma rację. Tynki gipsowe wyschną w parę tygodni jedynie w bardzo upalne lato. Tynk położony jesienią nie wyschnie przez całą zimę, nawet jak c.o. będzie chodziło.
Widziałem w swojej pracy dziesiątki takich potwornie zawilgoconych ścian. Woda spływała po nich strużkami przez kilka miesięcy, które żłobiły w tynku rowki. Jeden gość na dom, którego ogrzanie wymagało 4 T groszku, spalił przez zimę ponad 7 T, bo musiał suszyć tynki. Po wyschnięciu znów trzeba było poprawiać większość ścian.
Wszystkim klientom budującym domy odradzam te tynki zdecydowanie. Jest z nimi dokładnie tak jak pisze kropeczka_ns, są słabe, po latach widać masę wgnieceń, wykruszonych rogów. Wymagają też bardzo dokładnego przygotowania przed malowaniem, bo inaczej farba potrafi się złuszczać.
Wg. mnie nie mają nie wiele zalet.
Napisano
Witam,

Ja za namową majstrów zdecydowałem się na eksperyment. Chciałem mieć tynki cementowo wapienne, ale jednocześnie twarde. Panowie majstrowie zaproponowali mi coś, co przekonsultowałem z kierownikiem budowy, a po jego akceptacji też zaaprobowałem. Otóż moje tynki są częściowo cementowo wapienne , tzn dwie pierwsze warstwy, natomiast ostatnia jest mineralnym klejem do zaciągania siatki zbrojeniowej ( takiej na styropian czy wełnę). Ma ziarno zbliżone do drobnego piasku, a poza tym tynk jest twardy jak żaden ( paznokciem nie da rady go zdrapać). Ponadto sprawdziłem czy ten specyfik nadaje się do stosowania wewnętrznego, a że odp była pozytwna więc się zdecydowałem. Na razie jestem zadowolony.

POzdrawiam:

Darek
  • 2 tygodnie temu...
  • 7 miesiące temu...
Napisano
Cytat

my mamy tynki cementowo wapienne, sa zdecydowanie trwalsze, mam doświadczenia z bloku z gipsowymi i dwójką dzieci i mam dziury w ścianach wybitę piłką, autkiem, korkiem od szampana... Nie polecam absolutnie. Po 6 latach tragedia.
Dlatego w domu zrobiliśmy tradycyjne, a gładzie zaczeliśmy kłaśc dopiero chyba po 2 miesiacach ale to był okres wczesnej wiosny, było chłodno i bardzo dużo deszczu więc wolniej schły- w każdym razie wilgotne były długo.


Popieram również mam tynki cementowo wapienne i w nowym domu bezwzględnie będę miał takie. Gipsowe widziałem u znajomych - porażka!
Napisano
Co Pan Śnieżka raczy pisać!!!
Cytat

W tradycyjnym budownictwie

Cytat

Niewątpliwą zaletą tynków gipsowych w stosunku do tynków cementowo wapiennych jest mikroklimat jaki to utrzymują- wchłaniają nadmiar wilgoci i oddają ja jeżeli w pomieszczeniu jest zbyt sucho.-jednym słowem są zdrowe



W tradycyjnym budownictwie nie było grubej izolacji termicznej!!!! W tradycyjnym budownictwie było zbyt sucho przez nieszczelne okna i kanały wentylacyjne w każdym pomieszczeniu!
Cytat

mikroklimat jaki to utrzymują- wchłaniają nadmiar wilgoci i oddają ja jeżeli w pomieszczeniu jest zbyt sucho

To nie jest prawdą! To kompletna nieznajomość zagadnienia!!
po pierwsze
- "produkcja wilgoci w domy odbywa sie non stop! w większym lub mniejszym stopniu, więc zimą ściana wyłącznie chłonęła by wilgoć a nie oddawała ją do środka -
po drugie
-przy ociepleniu ściany od zewnątrz ( w tradycyjnym budownictwie tego nie było) styropianem czy wełna wykraplanie wilgoci odbywa się w materiale temoizolacyjnym w murze tylko przy fundamencie. Materiały typu styropian chłoną wodę (1,5%/24h ) do nasycenia, ale nie bardzo chcą się jej pozbywać. Ciężkie od wody płyty styropianu z rozbiórki trzymałem na balkonie na słońcu całe wakacje... i się zazieleniły - nie wyschły!!!
po trzecie
- Jeżeli przegroda termiczna ( a ściana nawet w tradycyjnym budownictwie jest przegrodą termiczną) chłonie wilgoć - obniża swój opór cieplny
po czwarte
- od mikroklimatu i odprowadzania zimą wilgoci bytowej jest wentylacja!
Podsumowując :
Szanowna Śnieżynko niech przegroda termiczna dobrze izoluje a wentylacja dba o mikroklimat - mieszanie tych funkcji powoduje, że mamy nieskuteczna wentylację i izolację.
Napisano
Ekspert Śnieżki tak dobrze poleca jak dobre są te produkty. PORAŻKA!!!

Tynk wewnętrzny naciągany klejem na zewnątrz? no nie wiem, dlaczego nie robią tak producenci ?


Pozdr
Adam
Napisano
Cytat

Czyli ekspert Śnieżka błądzi?


Jak się nie rozumie fizyki to się błądzi.
Często się słyszy o zaletach "oddychania ścian" (a czemu nie np. dachu czy stropu???) "Oddychanie" jest naładowane cholernie dodatnio wywołuje same pozytywy... ale gdy się zastanowimy głębiej ( nie ulegając działaniom marketingowym) to "wdech" (chłonięcie wilgoci przez ścianę ) trwa pół roku, ewentualny (bo styropian czy wełna niezbyt chętnie przykryte tynkiem oddają wodę) wydech trwa drugie pół roku. A to już takie melioratywne nie jest!
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Jak się nie rozumie fizyki to się błądzi.
Często się słyszy o zaletach "oddychania ścian" (a czemu nie np. dachu czy stropu???) "Oddychanie" jest naładowane cholernie dodatnio wywołuje same pozytywy... ale gdy się zastanowimy głębiej ( nie ulegając działaniom marketingowym) to "wdech" (chłonięcie wilgoci przez ścianę ) trwa pół roku, ewentualny (bo styropian czy wełna niezbyt chętnie przykryte tynkiem oddają wodę) wydech trwa drugie pół roku. A to już takie melioratywne nie jest!


Ale żeby ekspert się nie znał?
  • 10 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras z naturalnego drewna to inwestycja w estetykę i komfort przestrzeni zewnętrznej. Aby jednak drewno zachowało swoje walory na długie lata, kluczowa jest odpowiednia impregnacja i konserwacja już na etapie przygotowania desek. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób impregnacji nowej deski tarasowej, oparty na produktach marki OSMO. 1. Wstępna impregnacja – WR Aqua Osmo Pierwszym krokiem jest wstępne zabezpieczenie desek. Impregnat WR Aqua Osmo to bezbarwny środek ochronny na bazie wody, który skutecznie zabezpiecza drewno przed sinizną, pleśnią oraz szkodnikami. Kiedy? Impregnację wykonujemy przed montażem, najlepiej 2 dni przed planowanym olejowaniem. Jak? Środek nanosimy pędzlem lub wałkiem na wszystkie powierzchnie deski – zarówno widoczne, jak i niewidoczne – w jednej warstwie. Po co? Zapewnia to równomierną ochronę drewna i zapobiega jego degradacji od środka. 2. Olejowanie przed montażem – Osmo Olej Tarasowy Po upływie co najmniej 48 godzin od impregnacji WR Aqua, przystępujemy do pierwszego olejowania. Produkt: Olej tarasowy OSMO – bezbarwny lub kolorystycznie dobrany do naturalnego odcienia deski. Jak? Nakładamy z dwóch stron deski cienką warstwę oleju, używając pędzla, szmatki lub wałka. Pozwalamy na dokładne wchłonięcie i wyschnięcie. Dlaczego? Takie przygotowanie pozwala zabezpieczyć również powierzchnie deski, które po montażu będą niewidoczne, co znacząco zwiększa trwałość całej konstrukcji. 3. Montaż desek i finalne wykończenie Po wyschnięciu oleju przystępujemy do montażu tarasu. Gdy deski są już solidnie zamocowane, możemy wykonać drugą warstwę oleju tarasowego – tym razem tylko na widocznej stronie. Cel: Ta warstwa nadaje ostateczny wygląd i zapewnia pełną ochronę przed działaniem czynników atmosferycznych – deszczu, UV i zmian temperatury. Wskazówka: Prace najlepiej prowadzić w suchy, ciepły dzień, unikając pełnego słońca, które może zbyt szybko wysuszyć produkt. Dlaczego warto trzymać się tej kolejności? Poprawna impregnacja i olejowanie przed montażem to inwestycja w trwałość i wygląd tarasu. Chroniąc drewno z każdej strony, zapobiegamy jego wypaczaniu, pękaniu i przedwczesnemu starzeniu. Produkty OSMO tworzą elastyczną, mikroporowatą powłokę, która nie łuszczy się i pozwala drewnu oddychać, co jest szczególnie ważne przy konstrukcjach zewnętrznych.   Podsumowanie – schemat impregnacji nowej deski tarasowej: Impregnacja WR Aqua OSMO – minimum 2 dni przed olejowaniem Pierwsza warstwa oleju tarasowego – z dwóch stron przed montażem Montaż desek tarasowych Druga warstwa oleju – na wierzchnią, widoczną stronę po montażu
    • Planuje dzialke na wsi, lub na obszarze znacznie oddalonym od miasta (tak, wiem ma malo czasu - do polowy nast. roku, dlatego badam temat).
    • Mógłbyś to przetłumaczyć na język polski?
    • Nie we wszystkich lokalizacjach takie rozwiązanie jest dozwolone, Zależy gdzie masz działkę. 
    • Mieszkanie w budynku to akurat nie problem bo budowa i tak przeciągnie się przez dłuższy czas - tu akurat mam pomysł jak to rozwiązać.   Siec ciepłownicza – planuje ogrzewać dom piecem na paliwo stale i będę posiadał zbiornik na ciepłą wodę, którą podgrzeje piecem albo elektrycznie, więc logicznie rzecz biorąc nie powinienem potrzebować oświadczenia o podłączeniu do sieci ciepłowniczej.   Dziękuje za odp. - mam przynajmniej kolejny temat do poruszenia z radcą.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...