Skocz do zawartości

ciepłe okna z "węgarkiem"


Recommended Posts

Producenci prześcigają się w liczbie komór profili, współczynnikach U a chyba nie wszyscy są świadomi, że straty może bardzo zmniejszyć dobre osadzenie okna i osłonięcie ramy węgarkiem ze styropianu. Jakie macie jeszcze sposoby na zminimalizowanie strat ciepła? Szczególnie takie, praktycznie "bezkosztowe"?
Link do komentarza
Racja, ale o jakości montażu nie zapominaj. Ostatnio znajoma pytała mnie o ekipę od okien, bo ona swoje wymieniła w zeszłym roku ale pomiędzy ramą i parapetem ma szparę (taka ekipa)! Marny wykonawca potrafi zepsuć nawet najlepszy materiał i sp... nawet najlepszą technologię. Ergo: nawet najlepsze okno ale źle obsadzone to masa kłopotów. Widziałem nawet efekt działania takich "speców", którzy obsadzili okno tylko na samą piankę (bez kotew). Jak myślisz ile wichur przetrzymało?
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
Cytat

Może i tak, ale chodzi mi o stosunek wzrostu kosztów do osiągniętego efektu. Bo co z tego, że współczynnik U dla okna poprawię o 15%, gdy będę musiał za nie zapłacić 2x więcej? Po ilu latach zwróci mi się ta inwestycja?



2x - to już nie prawda. Ja też sprawdziłem okna aktywne firmy Adams (U<0,9) i okazało sie, że od "standardu" (U>1,3) są droższe o 20-30 proc. Ktoś wyliczył, że to może się zwrócic po 4-5 latach (zależy czym ogrzewasz..). Więc chyba jednak sie opłaca.. icon_rolleyes.gif
Ale, że ogarniety jestem ostatnio ideą pozyskiwania zimą energii słonecznej w pomieszczeniach, to sądzę, że bardzo korzystne powinno być zastosowanie rolet zewnętrznych. Bo z jednej strony uniesione zimą w dzień dopuszczają słońce, a z drugiej opuszczone na noc tworzą dodatkową barierę dla zimna. Poza tym latem częściowo opuszczone stanowią barierę dla nadmiernego nasłonecznienia. Kombinuje własnie jak na moich starych oknach (U>1,5) estetycznie zamontować rolety. Ze wstępnych wyliczeń wynika, że będzie to tańsze niż inwestycja w nowe, ciepła okna, ale przede wszystkim będzie bardziej funkcjonalne... icon_smile.gif Nie spotkałem jeszcze wyliczeń korzyści energetycznych z rolet.. Czy u kogos to się sprawdziło?
Link do komentarza
Takie obliczenie trzebaby odnieść do bardzo konkretnej sytuacji - nasłonecznienie w sezonie grzewczym (i poza nim jeśli konieczne byłoby chłodzenie),
straty ciepła,
czy w pomieszczeniu są elementy, które będą nagrzewać się od słońca i akumulować ciepło? (np. ciemna ściana z pełnej cegły).
Pomyśł jeszcze o markizach ew. daszku tego rodzaju - będą wpuszczać dużo słońca tylko zimą, gdy słońce jest "nisko".
Link do komentarza
Cytat

Takie obliczenie trzebaby odnieść do bardzo konkretnej sytuacji - nasłonecznienie w sezonie grzewczym (i poza nim jeśli konieczne byłoby chłodzenie),
straty ciepła,
czy w pomieszczeniu są elementy, które będą nagrzewać się od słońca i akumulować ciepło? (np. ciemna ściana z pełnej cegły).
Pomyśł jeszcze o markizach ew. daszku tego rodzaju - będą wpuszczać dużo słońca tylko zimą, gdy słońce jest "nisko".



.. z tymi markizami, to tez ciekawy pomysł, ale akurat w moim przypadku bezpośrednio pod oknami mam dojazd do garażu (wąska działka), więc chyba odpada.
Ale Jarku, kto mógłby mi wyliczyć te "zyski" ciepła, gdybym podał te wszystkie elementy, o których piszesz? (nasłonecznienie, straty ciepła, elementy "akumulacyjne"..). Musiałby to byc jakis ekstra-audytor czy po prostu wyspecjalizowany inżynier od ogrzewania? icon_idea.gif pzdr
Link do komentarza
Cytat

Ale Jarku, kto mógłby mi wyliczyć te "zyski" ciepła, gdybym podał te wszystkie elementy, o których piszesz? (nasłonecznienie, straty ciepła, elementy "akumulacyjne"..). Musiałby to byc jakis ekstra-audytor czy po prostu wyspecjalizowany inżynier od ogrzewania? icon_idea.gif pzdr

Teoretycznie taką wiedzę powinien mieć każdy "certyfikator energtyczny" - osoba wykonujaca świadectwa charakterystyki energetycznej budynku. W praktyce może być z tym różnie.
Link do komentarza
Cytat

Teoretycznie taką wiedzę powinien mieć każdy "certyfikator energtyczny" - osoba wykonujaca świadectwa charakterystyki energetycznej budynku. W praktyce może być z tym różnie.


W praktyce to jest tak, że wrzucają podstawowe dane do komputera na specjalny program i tyle, nikt nie będzie się zastanawiał nad nasłonecznieniem i tego typu sprawami. Owszem miło by było gdyby te świadectwa energetyczne były takie szczegółowe, ale obawiam się, że kosztowałyby o wiele więcej niż teraz kosztują. Aha moim zdaniem to takie szczegółowe podejście do sprawy powinno być załatwione razem z zakupem projektu tzn, że jak ktoś kupuje projekt domu energooszczędnego to w pakiecie powinien dostać usługę dokładnej charakterystyki energetycznej biorącej pod uwagę również usytuowanie na danej działce, a co za tym idzie nasłonecznienie, wpływ wiatru itp.
Pozdrawiam
Link do komentarza
Acia ma całkowitą rację! Bez tego to jakby kupić "najbardziej oszczędny samochód", nie uwzględniając jak i gdzie będzie eksploatowany.
W praktyce z obliczeniam tego rodzaju najlepiej radzą sobie projektanci klimatyzacji, a nie ciepłownicy. Choć i tu czasem program komputerowy zdaje się czasem zastępować myślenie..
Czemu markizy miałyby przeszkadzać we dojeździe do garażu? Będą nad oknami więc raczej wyżej niż dach samochodu.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Ogromny wóz! Są takie markizy składane nawet z własnym siłownikiem, który można by uruchamiać pilotem. Tyle, że takie rozwiązanie nie będzie tanie, a miało być niewielkim kosztem...



Nabijasz się z mojego kampera?? icon_evil.gif Nie szkodzi, czasami i ja sam się z niego nabijam... icon_biggrin.gif
Z roletami składanymi nie byłoby problemu, bo te kilka razy w roku to i ręcznie mógłbym je złozyć i rozłozyć. Ale zgubilem przez to główną swoją myśl, która dotyczyła tego, żeby kupic mniej "ciepłe" okna, ale za to wraz z nimi szczelne rolety, które bedą chroniły dodatkowo przed mrozem w zimie. Czy użytkownicy rolet widzą rzeczywiście korzyści w ociepleniu z takiego rozwiązania? icon_rolleyes.gif
Link do komentarza
Miałem kilka lat temu pomieszkać zimą 1,5 tygodnia w domu z roletami zewnętrznymi. Moje wrażenie było takie, żee przy oknie rzeczywiście jest cieplej gdy opuściło się rolety na noc. Podejrzewam, że dawała o sobie znać nie tylko izolacyjnośc rolety, ale też to, że chroniła przed wiatrem. Rolety mają tylko tę wadę, że trzeba pamiętać o ich zamykaniu na noc, a z tym bywa różnie (rolety z napędem to znów straszne koszty).
A co do kampera, to się nie nabijam tylko zazdroszczę...
Link do komentarza
Cytat

Miałem kilka lat temu pomieszkać zimą 1,5 tygodnia w domu z roletami zewnętrznymi. Moje wrażenie było takie, żee przy oknie rzeczywiście jest cieplej gdy opuściło się rolety na noc. Podejrzewam, że dawała o sobie znać nie tylko izolacyjnośc rolety, ale też to, że chroniła przed wiatrem. Rolety mają tylko tę wadę, że trzeba pamiętać o ich zamykaniu na noc, a z tym bywa różnie (rolety z napędem to znów straszne koszty).



No własnie taką mam intuicję, że roleta chroni zimą i przed mrozem i przed zimnym wiatrem przez co szyba się tak szybko nie wychładza. Byłem kiedyś w pewnym biurowcu, rozmawiałem z handowcem, gdy w pewnym momencie, zupełnie dla mnie nieoczekiwanie rolety zewnetrzne w pokoju zaczęły sie "same" opuszczać. Wrażenie niesamowite, ale jak się dowiedziałem były połączone z programatorem, który o określonej godzinie (wieczorem) opuszczał je, a o innej (rano) podnosił.. I dlatego własnie zacząłem się zastanawiać czy zamiast wydawac na SUPER-ciepłe okna, nie lepiej wydac na nie nieco mniej, a w to miejsce kupić rolety (automatykę można ponoć dołożyć później).. To zimą, bo przecież latem SUPER-ciepłe okna nie są mi wcale potrzebne, a cień od rolety wtedy własnie by się przydał.. Sama roleta bez napędu i automatyki nie jest już taka droga - czytałem gdzieś, że kosztuje ok. 100 zł/mkw. ... Dobrze kombinuję? icon_rolleyes.gif
Link do komentarza
Cytat

Ja mam u siebie rolety koszt troszkę większy bo są w kolorze. Płaszcz i kaseta ocieplone więc efekt powinien być. Moja sypialnia wychodzi na wschód więc rolety latem pozwolą też troszeczkę dłużej pospać, przynajmniej w weekend.



No i własnie o ten "efekt" co powinien być mi chodzi... Czy ma ktoś z szanownych forumowiczów jakiś prosty sposób (wzór?) na wyliczenie takiego efektu? Czy da się wyliczyć ile ciepła z c.o. można zaoszczędzić zimą dzięki roletom ? icon_cool.gif
Link do komentarza
Cytat

No i własnie o ten "efekt" co powinien być mi chodzi... Czy ma ktoś z szanownych forumowiczów jakiś prosty sposób (wzór?) na wyliczenie takiego efektu? Czy da się wyliczyć ile ciepła z c.o. można zaoszczędzić zimą dzięki roletom ? icon_cool.gif

Jeżeli znasz U dla okien i dla rolet to nie ma problemu z policzeniem "efektu" icon_wink.gif .
A tak na serio, to ktoś się kiedyś chwalił pomiarami. Przy temperaturze zewnętrznej 0 st. C, miedzy roletami i oknem było 5 st. C. To by wskazywało na spory efekt. Dla samych okien o U=1,4W/(m2*K), U dla okien z roletami można by oszacować na 0,9-1,0W/(m2*K).
No i ten drugi efekt - możliwość pospania dłużej w weekend - "bezcenne" icon_smile.gif .
U mnie rolety przydają się także latem od strony zachodniej - ograniczają nagrzewanie się pomieszczeń.
Link do komentarza
Cytat

Jeżeli znasz U dla okien i dla rolet to nie ma problemu z policzeniem "efektu" icon_wink.gif .
A tak na serio, to ktoś się kiedyś chwalił pomiarami. Przy temperaturze zewnętrznej 0 st. C, miedzy roletami i oknem było 5 st. C. To by wskazywało na spory efekt. Dla samych okien o U=1,4W/(m2*K), U dla okien z roletami można by oszacować na 0,9-1,0W/(m2*K).
No i ten drugi efekt - możliwość pospania dłużej w weekend - "bezcenne" icon_smile.gif .
U mnie rolety przydają się także latem od strony zachodniej - ograniczają nagrzewanie się pomieszczeń.



Kłopot polega na tym, że producenci rolet nie podaja wartości U, bo takich badań nie muszą wykonywać. Poza tym dużo zależałoby tu chyba od jakości uszczelnienia w prowadnicach... W każdym razie 5 st. C różnicy między roletą a oknem (rozumiem między zewnetrznymi ich powierzchniami?) to byłoby całkiem dużo. A jak przeliczyłeś wartość U dla 5 stopni? icon_rolleyes.gif
Link do komentarza
Cytat

A jak przeliczyłeś wartość U dla 5 stopni? icon_rolleyes.gif

Właściwie to nie chciało mi się liczyć icon_redface.gif . Ale poprawiam się icon_wink.gif . Jeżeli temperatura zewnętrzna wynosiła 0 st. C, a wewnętrzna 20 st. C i U dla okna wynosiło 1,4W/(m2*K), to strumień ciepła wynosił (20-5)*1,4=21W/m2. Stąd U dla całego zestawu wyniosło 21/20=1,05W/(m2*K). Dużo się nie pomyliłem icon_smile.gif. Dla samych rolet U=21/5=4,2W/(m2*K).
Wydaje się to wartością realną nawet z uwagi na opory przejmowania ciepła wewnętrzne i zewnętrzne przy zerowym oporze przegrody otrzymalibyśmy wartość 1/0,17=5,8W/(m2*K).
Link do komentarza
Cytat

Właściwie to nie chciało mi się liczyć icon_redface.gif . Ale poprawiam się icon_wink.gif . Jeżeli temperatura zewnętrzna wynosiła 0 st. C, a wewnętrzna 20 st. C i U dla okna wynosiło 1,4W/(m2*K), to strumień ciepła wynosił (20-5)*1,4=21W/m2. Stąd U dla całego zestawu wyniosło 21/20=1,05W/(m2*K). Dużo się nie pomyliłem icon_smile.gif. Dla samych rolet U=21/5=4,2W/(m2*K).
Wydaje się to wartością realną nawet z uwagi na opory przejmowania ciepła wewnętrzne i zewnętrzne przy zerowym oporze przegrody otrzymalibyśmy wartość 1/0,17=5,8W/(m2*K).



Nie, no jestem pod wrażeniem.... icon_eek.gif wielkie dzięki!
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Siema wszystkim, Planuję ogarnąć pompę ciepła do nowego domu (150 m², pod Warszawą) i trochę w tym temacie raczkuję. Niby teraz wszyscy to montują, ale jak przychodzi co do czego, to człowiek głupieje od tych wszystkich opcji i cen.   Macie może jakieś doświadczenia? Ile Was wyniosła pompa razem z montażem? Bo jak patrzę na oferty, to czasem różnice są po 20-30 tys. zł między firmami i nie wiem o co chodzi.   Dom będzie dobrze zaizolowany, nowa technologia, więc myślę że pompa powietrze-woda da radę, ale jak macie jakieś tipy typu co warto sprawdzić przed podpisaniem umowy albo czego unikać, to będę wdzięczny za każdą radę.   Z góry dzięki!
    • To moja instalacja wydaje mi się ze to typ zamknięty choć kompletnie na tym się nie znam. Kocioł na węgiel znika chcę przejść na zasilenie lpg z Gaspolu i pytam o kotły bo dostałem 2 opcje -kocioł gazowy firmy Termet: Gold Plus II 20 + Termet SG Plus 120 + regulator Termet ST-292 v3 + czujnik temp. zewn -VIESSMANN Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów zasobnik na ciepłą wodę oczywiście mogę wybrać co innego stąd mój post by poznać opinie większej ilości osób. zasobnik wody ACV SMART 210 litrów wymiennik stal nierdzewna to moj pomysł wydaje mi się ze jest całkiem oki ale co do kotłów to brak pomysłu.  
    • A jaka ta "podłoga' jest teraz? Z czego zrobiona?
    • Jak nie planujesz izolacji od ziemi, czyli jak masz ściany piwnicy nieocieplone, to w miarę wyrównywnujesz powierzchnię, kładziesz folie budowlaną, wywijasz ją na wysokość docelowej wylewki, kładziesz rurki takie najlepiej pół cala dzieląc całą powierzchnię np na 3 części lub na 4. Pozimujujesz je za pomocą kupek z betonu. Po zastygnięciu wylewasz beton B20 lub B25, rozprowadzasz łatą i gotowe. Pracę możesz podzielić na te części, które są odgrodzone rurkami, będzie Ci łatwiej zaciągać. Potem w zależności od temperatury i wilgotności, a to trzeba organoleptycznie ocenić, zacierasz pacą sttropianową. Przy niskiej wilgotność w granicach 40-50% można to już zacierać po 4-5 godzinach, przy wyższej odpowiednio dłużej, czyli po 6-7 godzinach. Kałdziesz najlepiej płytę styropianową tak, żeby można było na niej stanąć i dostać się do całej powierzchni. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Po rozejrzeniu sie w temacie, bylo oczywiste, ze tylko frezowy .     Ulatwianie sobie pracy jest bardzo bliskie memu sercu. Nie lubie sie przemeczac . Oczywiscie, nie potrzebuje RR w postaci Makity z filmiku, znalazlam cos takiego: marka Tokachi ale to tylko tak z japonska wyglada.         @animus   Dzieki za troske o moje bezpieczenstwo w czasie pracy z rozdrabniaczem . Jesli chodzi o pilarke, to chyba to nie bedzie akumulatorowa. Zreszta, w tej chwili pilniejszym zakupem jest rozdrabniarka, bo zapasy drewna do kozy powinny wystarczyc do lata.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...