Skocz do zawartości

Okap kuchenny


Recommended Posts

Gość Agnieszka
Napisano
Witam,
zupełnie nie znam się na okapach, a muszę dokonac zakupu takiego urządzenia. Powyższy artykuł jest dla mnie przydatny, jednak pozostaje nie wyjaśniona kwestia: czy okapy podszafkowe oraz szufladowe działają w systemie otwartym?
pozdrawiam
Napisano
Jak zwykle bywa w takich przypadkach, autor artykułu, "zapomniał" dodać w jakich pomieszczeniach wolno stosować okapy wyciągowe - a moim zdaniem jest to istotne.
A jest sporo ograniczeń. Nie wolno stosować okapów wyciągowych w pomieszczeniach w których jest wentylacja grawitacyjna - a okap wyciagowy jest wentylacją mechaniczna wyciągową.
Rozporządzenie w sprawie WT
  Cytat

§ 148. 2. W pomieszczeniu, w którym jest zastosowana wentylacja mechaniczna lub klimatyzacja, nie można stosować wentylacji grawitacyjnej. Wymaganie to nie dotyczy pomieszczeń z urządzeniami klimatyzacyjnymi niepobierającymi powietrza zewnętrznego.

Rozwiń  
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Chodzi zapewne o to, że jeśli uruchomimy wentylację wyciągową poprzez okap, to okap wyciąga powietrze na zewnątrz, w związku z tym powietrze w kuchni musi być uzupełnione i powietrze wentylacji grawitacyjnej zasysa powietrze z zewnątrz do środka.Stad też przypadek, gdy "wieje nam z kratki wentylacyjnej. Wyjściem z sytuacji jest rozwarcie okna podczas używania wentylacji wyciągowej w okapie. Wówczas wyciągane powietrze jest bilansowane powietrzem wchodzącym przez okno a nie przez kratkę wentylacyjną. Taki układ jest właściwy oczywiście tylko w przypadku, gdy mamy osobny kanał na wentylację grawitacyjną a osobny na wentylację mechaniczną okapu.
Stosowanie okapów z wyciągiem mechanicznym w wiezowcach jest na przykład zabronione, z tego względu, że jeden przewód wentylacyjny "obsługuje" np. 4 mieszkania w pionie i gdyby była taka wentylacja w którymś z mieszkań, to reszta mieszkań nie ma wentylacji. Ja mam rozwiązanie tak jak kropeczka_ns icon_biggrin.gif
  • 7 miesiące temu...
Napisano
Moze i droge, ale płaci się za jakość i design. Albo ktoś ma Opla albo Mercedesa i to i to jezdzi...
Gość GLOBALO
Napisano
witajcie, moim zdaniem najważniejszym kryterium przy wyborze okapu jest jego głośność lub inaczej jest jego cichość :-) Co z tego, że kupimy bardzo ładny okap, z super wydajnością jak będzie głośny... poprostu nie będziemy go używać i nic z takiego urządzenia Może jeszcze inaczej, co z tego, że kupimy ładne fajne buty jak będą nas obierać, czy cisnąć... nie będziemy w nich chodzić. I tutaj tkwi cały problem, przy wyborze okapu należy w pierwszej kolejności kierować się tym aby była cicha możliwość używania okapu, nawet przy mniejszej wydajności, Nie kierujmy się max. wydajnością bo i tak tylko kilka razy do roku uruchomimy go na najmocniejszy bieg, ważne jest aby na pierwszych biegach okap pracował i był na tyle cichy aby nam nie przeszkadzał w gotowaniu :-) pozdrawiam Krzysztof
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Zgadzam się z moimi przedmówcami. Najważniejsze w okapie są dobre parametry, bo od nich przecież uzależniony jest nasz komfort psychiczny podczas gotowania icon_biggrin.gif Ciężko się gotuje kiedy coś huczy nam koło głowy… niestety mój wcześniejszy taki był. Długo szukałam czegoś interesującego i trafiłam na Magneri 90.4 MAX, miał ciekawe parametry, jak również dobre opinie – to mnie przekonało. Okap rzeczywiście cicho pracuje i bez problemu radzi sobie z pochłanianiem oparów no i też ładnie się prezentuje.

DSC01446.jpg

Napisano
icon_razz.gif icon_biggrin.gif
Marcin sam wiesz....
wracając do okapu- to bardzo ważny i bardzo widoczny element więc musi byc ładny i pasowac do kuchni
Bardzo głośny okap przerobilam w bloku i byl faktycznie uciązliwy. Ten który mam teraz http://www.ceneo.pl/1989291 na "1" jest bardzo cichy, na "2" troche go slychac (ale nie tak żeby to przeszkadzalo) a "3" nigdy jeszcze nie użylam, "2" spokojnie wystarcza.
Napisano
  Cytat

icon_razz.gif icon_biggrin.gif
Marcin sam wiesz....
wracając do okapu- to bardzo ważny i bardzo widoczny element więc musi byc ładny i pasowac do kuchni
Bardzo głośny okap przerobilam w bloku i byl faktycznie uciązliwy. Ten który mam teraz http://www.ceneo.pl/1989291 na "1" jest bardzo cichy, na "2" troche go slychac (ale nie tak żeby to przeszkadzalo) a "3" nigdy jeszcze nie użylam, "2" spokojnie wystarcza.

Rozwiń  


Witam
Właśnie stolarz wykonuje mi meble. Zdecydowałam się na okap do zabudowy w szafce, mam na myśli konkretnie LB 80.3 producent GLOBALO. Nie wiem jednak czy to dobry wybór. Czy jest coś, co może powstrzymać od jego zakupu?
Słyszałam też, że decydując się zna okap do zabudowy muszę sobie odpowiednio wygłuszyć szafkę. Problem w tym, że nie wiem za bardzo jak mam to zrobić i czy to jest w ogóle konieczne?
Czy jest ktoś kto już użytkował ten model. Jak to wszystko wygląda w praktyce?
Z góry dziękuję za sugestie.

DSC01446.jpg

  • 2 tygodnie temu...
Napisano
  Cytat

Jasne, że pokaże a co....już się nawet pochwalić nie można icon_razz.gif

Rozwiń  



A co jest na ścianie pod okapem
płyta ze stali inox??

Pytam ponieważ sam szukam czegoś takiego

Pozdrawiam
Napisano
  Cytat

A co jest na ścianie pod okapem
płyta ze stali inox??

Pytam ponieważ sam szukam czegoś takiego

Pozdrawiam

Rozwiń  


hej!
tak na ścianie pod pod okapem mam płytę z inox-u bardzo praktyczne rozwiązanie dla tych, którzy nie chcą mieć na ścianie w kuchni płytek. łatwo się ją czyści - po skończony gotowaniu wystarczy przetrzeć icon_biggrin.gif jakimś dobrym preparatem - ja używam Bernera. Można też zamontować sobie szybę - też ciekawie się to prezentuje - moja koleżanka coś takiego ma.
Napisano
  Cytat

hej!
tak na ścianie pod pod okapem mam płytę z inox-u bardzo praktyczne rozwiązanie dla tych, którzy nie chcą mieć na ścianie w kuchni płytek. łatwo się ją czyści - po skończony gotowaniu wystarczy przetrzeć icon_biggrin.gif jakimś dobrym preparatem - ja używam Bernera. Można też zamontować sobie szybę - też ciekawie się to prezentuje - moja koleżanka coś takiego ma.

Rozwiń  


Zdecydowałam się jednak na szybę z dwóch powodów:

jest znacznie tańsza i łatwiejsza w utrzymaniu w czystości niż inox

Montuje się ją dużo prościej i szybciej niż kładzie płytki, widać przez nią ładnie kolor ściany która nigdy się nie zabrudzi icon_smile.gif

  • 3 tygodnie temu...
Gość Dorota
Napisano
a może ktoś z czytających przerabiał problem okapu do zabudowy a raczej wkładu okapowego? Ciągle się mówi o szerokości okapów, że okap ma być przynajmniej tak szeroki jak kuchenka a najlepiej szerszy? a co z głębokością? Kuchenka ma zazwyczaj 50-60cm głębokości a taki wkład około 30cm? Czy to wystarcza?.
  • 10 miesiące temu...
Napisano
Najważniejszą rzeczą jest dobrać moc silnika okapu do powierzchni kuchni. Możesz to sobie łatwo obliczyć:
http://www.okapykuchenne.pl/shop,prod
Szerokość i głębokość jest rzeczą ważną ale nie najważniejszą. Wiadomo im szersza powierzchnia ssania tym większe prawdopodobieństw, ze większość oparów zostanie pochłonięta. Ale wiem, że okapu skośne (mają tylko 30-40 cm głębokości też świetnie sobie radzą z pochłanianiem zapachów.
  • 9 miesiące temu...
Gość aga z wrocławia
Napisano
Drodzy Forumowicze! Czy ktoś z Was ma może okap \"wyprowadzony\" na zewnątrz nie przez podpięcie do komina wentylacyjnego (oczywiście osobnego), tylko ma \"wywaloną\" dziurę przez ścianę, na której jest zawieszony okap. Mam tak w projekcie i nawet się już przyzwyczaiłam do tej myśli, tylko zaczęłam się zastanawiać czy będzie przez to ciągnęło zimne powietrze, tak, że nie zdołamy ogrzac domu (kuchnia otwarta na salon w domku jednorodzinnym), a w skrajnym przypadku rano zobaczymy zwisające sople nad kuchenką...
Napisano
  Cytat

Drodzy Forumowicze! Czy ktoś z Was ma może okap "wyprowadzony" na zewnątrz nie przez podpięcie do komina wentylacyjnego (oczywiście osobnego), tylko ma "wywaloną" dziurę przez ścianę, na której jest zawieszony okap.
Mam tak w projekcie i nawet się już przyzwyczaiłam do tej myśli, tylko zaczęłam się zastanawiać czy będzie przez to ciągnęło zimne powietrze, tak, że nie zdołamy ogrzac domu (kuchnia otwarta na salon w domku jednorodzinnym), a w skrajnym przypadku rano zobaczymy zwisające sople nad kuchenką...

Rozwiń  

Rozwiązanie projektowe dość dziwne i mało eleganckie. Przy silnych mrozach może dochodzić do zaszronienia wylotu na zewnątrz gdyż odprowadzana para wodna natychmiast zamarznie.

Nie ma to większego wpływu na ogrzewanie wnętrza - wyciągi nadkuchenne z reguły posiadają samoczynną przysłonę zamykającą przelot, gdy wentylator nie pracuje. Warto więc
poszukać innego rozwiązania umożliwiającego wyprowadzenie wylotu ponad dach np. kanał wentylacyjny w ścianie zewnętrznej.
  • 1 rok temu...
Napisano
Cichość pracy to chyba wyłącznie czysto estetyczny powód wyboru takiego, a nie innego okapu? Czy też przekłada się to jakoś na wydajność? Też powinienem kupić teraz jakiś okap, bo widzę u niektórych, jak to wygląda, kiedy nie mają okapu, ale nie wiem, co wybrać. Czasami patrzę na ceny i kwoty, jakimi niektórzy operują i robi mi się dziwnie, bo szukam jednak czegoś tańszego. Kuchnia nie jest duża, okap też raczej nie powinien być większy gabarytowo.
  • 4 lata temu...
Napisano
Cichość pracy to nie tylko estetyka, ale zależy od tego czy wymieniamy filtry w terminie, i czy jest stabilnie zamontowany, bo drgania powodują wzrost głośności pracy okapu. A wydajność to inny temat, zależy czy jest odpowiedni by oczyścić powietrze z wielkości metraża twojej kuchni.A wydajność okapow podaje się w m3/h.
  • 1 miesiąc temu...
Gość Tadzik
Napisano
Technologia nie ominęła również okapów, te nanowocześniejsze mają elektroniczne sterowanie, programatory, wskażniki zuzycia filtrów, blokady, no i można sterować je pilotem.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...