Skocz do zawartości

Czy konieczne jest wstawienie słupków żelbetowych w ścianę kolankową?


Recommended Posts

Napisano

W projekcie domu ściany poddasza, na których opiera się konstrukcja dachowa, są zwieńczone betonowym wieńcem – na nim mocowane będą murłaty. Wykonawca sugeruje, aby w te ściany wstawić słupki żelbetowe łączące się z wieńcem, ponieważ dach oddziałuje na ściany rozpierająco. Czy rzeczywiście ich postawienie jest konieczne?


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/stan-surowy/sciany-i-stropy/porady/9151-czy-konieczne-jest-wstawienie-slupkow-zelbetowych-w-sciane-kolankowa

Napisano
A jak jest w domach parterowych ? czy wieniec jest potrzebny ?
  • 2 lata temu...
Napisano
To zależy czy dach dwuspadowy jest dachem rozporowym. Dach jętkowy jest dachem rozporowym i konieczne jest zastosowanie słupków żelbetowych w ściance kolankowej (odpowiednio zaprojektowanych). Dach płatwiowy nie jest dachem rozporowym więc stosowanie słupków żelbetowych w ściance kolankowej nie jest konieczne, ale zalecane..
  • 4 lata temu...
Gość budowlaniec
Napisano
Dzień dobry,
konieczność wstawienia takich słupków wynika z obciążeń jakie przekazywane są z dachu, a w szczególności wspomnianych sił rozporowe. Proszę pamiętać, że wszystkie elementy budynku powinny wynikać z obliczeń jakie wykonał projektant. Posiada on odpowiednią wiedzę i znajomość tematu, on powinien podjąć decyzję odnośnie wzmocnień.
Pamiętajcie Państwo, że obliczenia są ważne i płacicie za ich wykonanie (nawet jeśli jest to mały domek jednorodzinny).
Pozdrawiam
  • 5 miesiące temu...
Gość budujący
Napisano

Proszę o wytłumaczenie: dach czterospadowy też rozpiera ściany, tylko że 4 a nie dwie, więc skąd to podejście że przy takim nie trzeba słupów. Po drugie skoro jest WIENIEC spinajacy sciany dookoła budynku to gdzie tu rozpieranie scian- przeciez wieniec ma to zablokować WIEC PO CO SA TE SLUPY

Czy słupy nie maja zapobiegac oderwaniu dachy z wieńcem przez silny wiatr - bo patrząc na projekty i otoczki okien w gazobetonie to raczej jest niskie zaufanie projektantów do wiązania gazobetonu

Napisano

Słupy żelbetowe są potrzebne do jednego i do drugiego, czyli aby więźba się nie rozlazła i w słupach wtapia się szpilki do mocowania murłaty po to aby dach nie został poderwany przez wiatr.

Nie zawsze słupy musza występować, to zależy od wysokości ścianki kolankowej, tak samo jak wieniec, do pewnej wysokości nie ma potrzeby stosowania wieńca kolankowego, powyżej danej wysokości ścianki kolankowej wieniec jest obowiązkowy.

Napisano

cyt.z artykułu: 

"Ściany niższych kondygnacji "spinane" są na poziomie stropów wieńcem żelbetowym, usztywniającym niżej położone ściany."

Ściany są spinane i wieńcem i stropami (i sa to zwykle ściany nośne, czyli grubsze). Wieniec te ma wyrównać napór murów następnej kondygnacji (niekoniecznie równo rozłożony) na mur niższej kondygnacji.

Dnia 18.08.2016 o 17:36, Gość budowlaniec napisał:

konieczność wstawienia takich słupków wynika z obciążeń jakie przekazywane są z dachu, a w szczególności wspomnianych sił rozporowe.

Czasem wynika, czasem nie - zależy od konstrukcji dachu! Może być też taka konstrukcja, gdzie będą to siły do środka.

Słupki też zależą od dlugości ściany kolankowej.

5 godzin temu, Gość budujący napisał:

dach czterospadowy też rozpiera ściany, tylko że 4 a nie dwie, więc skąd to podejście że przy takim nie trzeba słupów. Po drugie skoro jest WIENIEC spinajacy sciany dookoła budynku to gdzie tu rozpieranie scian- przeciez wieniec ma to zablokować WIEC PO CO SA TE SLUPY

  Jw. - zależy od konstrukcji dachu! Jeżeli scianka kolankowa jest b. długa , to celowe jest wzmocnienie jej przez słupki zakotwione niżej w wieńcu i stropie - i taki słupek nie jest zbrojony, jak zwykły słupek , a raczej jak wspornik (np.stopień wspornikowy) - bo działa na niego siła odchylająca go.

 w artykule pisze: ' Słupy wzmacniające muszą być zakotwione w wieńcu stropowym niższej kondygnacji, dlatego podczas jego wykonywania nie można zapomnieć o wyprowadzeniu z niego pionowego zbrojenia. "

I tu bym polemizował -  powinno być raczej zbrojenie dla słupa wspornika - taka kombinacja. Powód wyłuszczyłem wyżej.

Na koniec dlaczego przy dachu czterospadowym mniej sa potrzebne słupki. Bo można zalożyć, że wieniec będzie tak sztywny na wyboczenia, że się nie ugnie, a ponieważ jest zamkniętym prostokątem więc będzie stabilny.

Przy dachu dwuspadowym są dwie ściany szczytowe, więc wieniec idzie w górę po skosie szczytów  - może być może mniej stabilny - ale to by musiał policzyć konstuktor. Wydaje się też, że jeśli wieniec ściany bocznej będzie przedłużony w ścianie szczytowej (w poziomie) , a ta będzie odpowiednio gruba  - to też słupków nie trzeba, bo konstrukcja bedzie stabilna.

Na koniec - wieniec pod dachem (murłatą) ma spiąć mur i rozłożyć równo ciężar dachu - oraz - super ważne - zakotwić dach i spiąć go z budynkiem - by w czasie wichury sobie nie poleciał.:yahoo:co widzimyw TV , gdy lecą dachy położone na murkach bez wieńca i kotew

Gość Razmes
Napisano

Kto nie liczył wyboczeń i mimośrodów ręcznie, ten nie czuje tego...

Napisano (edytowany)
15 godzin temu, Razmes napisał:

Kto nie liczył wyboczeń i mimośrodów ręcznie, ten nie czuje tego...

szczerze mowiac - nie liczyłem - :icon_biggrin: - ale wydaje sie , ze dobrze czuję konstrukcję! Oczywiście nic nie zastapi dokładnych obliczeń! I od tego jest konstruktor!

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Co do oświadczenia projektanta o możliwości przyłączenia do sieci ciepłowniczej, lub braku takiej możliwości, to logika nie ma tu nic do rzeczy. Niestety, bo nikt chyba się nie przejmował czy to ma sens. Po prostu nowelizując ustawę prawo budowlane (po raz nie wiadomo już który) dodano takie oświadczenie do listy wymaganych dokumentów.  Natomiast co do źródła ciepła i kotła na paliwo stałe to trzeba sprawdzić miejscowy plan zagospodarowania (ewentualnie decyzję o warunkach zabudowy( oraz uchwały antysmogowe obowiązujące na danym terenie. 
    • To trochę tak nie działa, no ale dobra https://fachowiec-budowlany.pl/budownictwo/jak-samodzielnie-wykonac-wylewke-anhydrytowa/   Mogło być gorzej
    • Chciałbym się zapytać o skuteczność stosowania kotew spiralnych przy zszywaniu rys w ścianach piwnicy z bloczka betonowego. Dom nowobudowany, stoi ok 3 lat, podłoże gliniaste z podsypką piaskową. Mam taką sytuację że rysy pojawiły się pod dwoma oknami w piwnicy (mniej więcej na środku) idące od ławy po samą wnękę okna. Oraz występują też rysy w miejscach gdzie na parterze są okna narożne, jakby od nacisków punktowych, może też od osiadania albo jedno i drugie. Pomijam fakt że mam też rysy na łączeniach ścian nośnych zewnętrzych z wewnętrznymi ale tu nie będę miał dostępu żeby wkleić kotwy spiralne. Czy te kotwy sprawdzą się w przypadku gdy rysy powstały na wskutek dużych nacisków punktowych? Czy podcinanie fug na ok 4-6cm będzie bezpieczne w takim wypadku? Poniżej rysunek poglądowy jak to u mnie wygląda. Na początku miałem plan żeby pod oknami wyciąć jedną warstwę bloczka i wkleić pręty zbrojone po każdej ze stron okna i zalać betonem (takie "podproże" jakby). Ale z tymi kotwami spiralnymi będzie chyba prościej. Tylko nie wiem czy te kotwy trzeba wklejać od wewnątrz czy od zewnątrz czy z obu stron?  
    • Może jakąś oryginalną pergolą? Taką pergolę możesz obsadzić na przykład pnącymi roślinami. 
    • Aby skutecznie przygotować olejowaną podłogę do odświeżenia, konieczne jest jej dokładne oczyszczenie z brudu, tłuszczu i resztek wcześniejszych środków pielęgnacyjnych. Do tego idealnie sprawdzi się OSMO (3019) – koncentrat do intensywnego mycia podłóg olejowanych. Krok po kroku: 1. Przygotowanie roztworu: Standardowe czyszczenie: rozcieńcz koncentrat OSMO 3019 w proporcji 1:10 z wodą. Silne zabrudzenia: użyj mocniejszego roztworu 1:8 z wodą. 2. Mycie podłogi: Nanieś roztwór na podłogę przy użyciu mopa z mikrofibry. Nie dopuszczaj do wyschnięcia – powierzchnia powinna pozostać wilgotna przez kilka minut, nawet do 10 minut, aby preparat skutecznie rozpuścił zanieczyszczenia. 3. Płukanie i osuszanie: Zmyj dokładnie czystą wodą, regularnie płucząc mopa. Ściągnij nadmiar wilgoci i pozostaw podłogę do całkowitego wyschnięcia. Uwaga: Nie używaj zbyt dużej ilości wody – podłogi olejowane są odporne, ale nadmierna wilgoć może wpłynąć na drewno. Gotowa podłoga po takim czyszczeniu jest przygotowana do dalszej pielęgnacji lub regeneracji przy użyciu np. OSMO Wosków Twardych Olejnych lub Wosków Regeneracyjnych .
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...