tgr Napisano 25 lutego 2009 Udostępnij #1 Napisano 25 lutego 2009 Witam mam zamiar sam zrobić reku z wymiennikiem firmy heatex może ktoś ma pojęcie jakie wentylatory zastosować i jaki wymiennik dom ma 200 m2 bedzie mieszkać w nim 5 osób no i jakie kanały zastosować ja myślałem o tych giętkich soundflex czy jakoś tak.No i jeszcze jakie średnice podobno im dalej do anemostatu nawiewnego tym mniejsza średnica przewodu czy to prawda?a z wywiewnym sytuacja odwrotnaProszę o pomocPozdrawiam Link do komentarza
LUCas Napisano 7 marca 2009 Udostępnij #2 Napisano 7 marca 2009 zastosuj wentylator na prąd stały, są dużo oszczędniejsze, a wydatek chyba 400-460 m^3/h. Podobno te giętkie kanały są do bani, podczas czyszczenia z biegiem czasu można je uszkodzić, chyba najlepsze były by plastikowe Link do komentarza
Jarek02 Napisano 27 kwietnia 2009 Udostępnij #3 Napisano 27 kwietnia 2009 Jeśli chodzi o kanały elastyczne z karbowanej rury to nigdy nie powinno się zostawiać dłuższych odcinków ściśniętych w "harmonijkę". Najlepsze są rury o gładkich ściankach, bo powodują niewielkie opory przepływu, da się je także wyczyścić. Niech chociaż projekt zrobi Ci ktoś doświadczony i kompetentny, dobre zaprojektowanie mechanicznej wentylacji nawiewno-wywiewnej jest bardzo trudne, bo trzeba zrównoważyć ilości powietrza nawiewanego i wywiewanego, uwzględniając np długości i średnice kanałów, przeznaczenie pomieszczeń itp. Jeśli rury rozprowadza się po nieużytkowym poddaszu to jeszcze można poprawić błędy, ale co jeśli je zabudujesz? Link do komentarza
el-instalator Napisano 4 maja 2009 Udostępnij #4 Napisano 4 maja 2009 Plastiku na kanały nie polecam. Cholera wie z jakiego tworzywa je dostaniesz, a potem będziesz wdychał to co się z nich uwolni. Link do komentarza
agata_i_sebastian Napisano 4 maja 2009 Udostępnij #5 Napisano 4 maja 2009 Ja zastosowałem rury spiro. Link do komentarza
el-instalator Napisano 5 maja 2009 Udostępnij #6 Napisano 5 maja 2009 Cytat Ja zastosowałem rury spiro. To dobre rozwiązanie. Oczywiście trzeba dobrze dobrać średnice, ale to robota dla projektanta. Link do komentarza
kingaj Napisano 6 maja 2009 Udostępnij #7 Napisano 6 maja 2009 Cytat To dobre rozwiązanie. Oczywiście trzeba dobrze dobrać średnice, ale to robota dla projektanta. Witajwiem że rury spiro są najlepsze, są sztywne a wewnątrz gładkie, ale z jakiego są one materiału, nigdzie nie mogę tego znaleźć a jak zapytałam o to w firmie wentylacyjnej to zrobili na mnie takie oczy jakby dziad mówił o chlebie a baba o fiołkach? czy rury spiro powinny być metalowe?Podobno jest na rynku nowy rodzaj rur z powłoką antybakteryjną wyłożone teflonem norweskiej firmy noir air (chyba tak sie ta firma nazywa). Czy znacie taki wynalazek? Link do komentarza
el-instalator Napisano 6 maja 2009 Udostępnij #8 Napisano 6 maja 2009 Cytat Witajwiem że rury spiro są najlepsze, są sztywne a wewnątrz gładkie, ale z jakiego są one materiału, nigdzie nie mogę tego znaleźć a jak zapytałam o to w firmie wentylacyjnej to zrobili na mnie takie oczy jakby dziad mówił o chlebie a baba o fiołkach? czy rury spiro powinny być metalowe?Podobno jest na rynku nowy rodzaj rur z powłoką antybakteryjną wyłożone teflonem norweskiej firmy noir air (chyba tak sie ta firma nazywa). Czy znacie taki wynalazek? Najtańsze to ocynkowana stal. Są też z aluminium lub kwasoodporne stalowe ale dużo droższe. Moim zdaniem stal ocynkowana w zupełności wystarczy. Link do komentarza
kingaj Napisano 6 maja 2009 Udostępnij #9 Napisano 6 maja 2009 Cytat Najtańsze to ocynkowana stal. Są też z aluminium lub kwasoodporne stalowe ale dużo droższe. Moim zdaniem stal ocynkowana w zupełności wystarczy. Powiedz, czy jest sens robić większe przepusty w stropie aby pomieścić, oprócz rury wentylacyjnej, również inne instalacje typu odkurzacz centralny? czy miałoby to jakikolwiek wpływ na prace takiego przewodu od wentylacji i czy ewentualnie jakieś normy mówią że przewód wentylacyjny musi być odsunięty od innych o tyle a tyle?U mnie wiercenie dziur później nie będzie takie proste bo strop mam nie wylewany ale z pustaków ceramicznych typu Terriva Link do komentarza
el-instalator Napisano 7 maja 2009 Udostępnij #10 Napisano 7 maja 2009 Z tego co pamiętam to i przy instalacjach w rodzaju odkurzacza nie ma wymogów, co innego kanał dymowy lub spalinowy. Odkurzacz bezie działał tylko chwilowo, więc i przenoszeniem drgań nie trzeba się bardzo przejmować. Pamiętaj tylko żeby przepust był wystarczająco duży, by dało się zostawić kilka centymetrów luzu, by potem uszczelnić go i wygłuszyć (np. wełną mineralną). Najlepiej niech przez strop idzie "rura w rurze", zewnętrzna większej średnicy tylko na jego grubości. Łatwo zabezpieczysz (i ew. wymienisz) tę właściwą. Jak masz jakieś plany co do innych instalacji to rozrysuj sobie czy pasują Ci ich przejścia w tych samych punktach, czy inne przewody się nie nagrzewają itp. "Drobiazgi" np. przewód antenowy możesz puścić przez te kilkucentymetrowe przestrzenie wokół rur wentylacyjnych.Acha, na rury spiro inne niż stalowe często trzeba czekać, bo nie mają ich na składzie. Link do komentarza
kingaj Napisano 8 maja 2009 Udostępnij #11 Napisano 8 maja 2009 Cytat Z tego co pamiętam to i przy instalacjach w rodzaju odkurzacza nie ma wymogów, co innego kanał dymowy lub spalinowy. Odkurzacz bezie działał tylko chwilowo, więc i przenoszeniem drgań nie trzeba się bardzo przejmować. Pamiętaj tylko żeby przepust był wystarczająco duży, by dało się zostawić kilka centymetrów luzu, by potem uszczelnić go i wygłuszyć (np. wełną mineralną). Najlepiej niech przez strop idzie "rura w rurze", zewnętrzna większej średnicy tylko na jego grubości. Łatwo zabezpieczysz (i ew. wymienisz) tę właściwą. Jak masz jakieś plany co do innych instalacji to rozrysuj sobie czy pasują Ci ich przejścia w tych samych punktach, czy inne przewody się nie nagrzewają itp. "Drobiazgi" np. przewód antenowy możesz puścić przez te kilkucentymetrowe przestrzenie wokół rur wentylacyjnych.Acha, na rury spiro inne niż stalowe często trzeba czekać, bo nie mają ich na składzie. A jaką masz opinię o miejscu zamontowania rekuperatorów? jedni mówią że dobrze jest go umieścić na stropodachu bo łatwo wtedy rozprowadzić kanały, a drudzy mówią że na parterze w pomieszczeniu gospodarczym bo jest łatwy do niego dostęp i serwisant który przyjdzie do takiego urządzenia nie musi przechodzić przez cały dom. Poza tym te ustawiane na górze bardziej słychać bo stropodach jest drewniany i gorzej tłumi hałas i przenosi drgania. Jak to właściwie jest? Link do komentarza
el-instalator Napisano 8 maja 2009 Udostępnij #12 Napisano 8 maja 2009 O ile dobrze rozumiem to pisząc o "stropodachu" masz na myśli strop pomiędzy kondygnacją użytkową, a nieużytkowym poddaszem? Wnioskuję, że masz w takim razie parter + strop terriva + piętro + strop drewniany + poddasze nieużytkowe? Jeśli coś jest inaczej, to popraw, bo będziemy mówić o dwóch różnych rzeczach Strop drewniany i tak ma grubą izolację z wełny, nawet 30-35 cm to wbrew pozorom nie przesada, bo strop powinien mieć lepszą izolację niż ściany, a technicznie nie ma problemów z ułożeniem grubej warstwy. Taka izolacja b. dobrze tłumi dźwięki przenoszone przez powietrze. Jeśli więc nie będzie przenoszenia drgań przez konstrukcję, czyli brak połączenia rekuperatora z jej elementami to nie będzie problemu. Rekuperator może być na na oddzielnej płycie, tylko ułożonej na stropie i odizolowanej np. gumowymi podkładkami (albo woreczkami z piaskiem, wcale nie gorsze, tak zrobiłem przy dmuchawie do DGP). Jak zrobisz rekuperator na poddaszu, to będzie można umieścić go centralnie nad obsługiwanymi pomieszczeniami, tak by kanały miały podobną długość. Jak będą sie bardzo różnić to bardzo trudno będzie wyregulować strumienie powietrza. Jeśli możesz to najlepiej dla pewności umieścić go nad jakimś korytarzem, holem, kuchnią itp. a nie nad sypialnią lub salonem, wtedy nawet jeśli coś będzie słychać, to nie zwrócisz na to uwagi.Serwisantem bym się nie przejmował, bo jak często będzie cię odwiedzał?PS. W ogóle każda instalacja z wentylatorami wymaga dobrego wykonania i dbałości o szczegóły, bo inaczej będzie Ci szumieć powietrze nawet jak wygłuszysz wentylator. Link do komentarza
kingaj Napisano 11 maja 2009 Udostępnij #13 Napisano 11 maja 2009 Cytat O ile dobrze rozumiem to pisząc o "stropodachu" masz na myśli strop pomiędzy kondygnacją użytkową, a nieużytkowym poddaszem? Wnioskuję, że masz w takim razie parter + strop terriva + piętro + strop drewniany + poddasze nieużytkowe? Jeśli coś jest inaczej, to popraw, bo będziemy mówić o dwóch różnych rzeczach Strop drewniany i tak ma grubą izolację z wełny, nawet 30-35 cm to wbrew pozorom nie przesada, bo strop powinien mieć lepszą izolację niż ściany, a technicznie nie ma problemów z ułożeniem grubej warstwy. Taka izolacja b. dobrze tłumi dźwięki przenoszone przez powietrze. Jeśli więc nie będzie przenoszenia drgań przez konstrukcję, czyli brak połączenia rekuperatora z jej elementami to nie będzie problemu. Rekuperator może być na na oddzielnej płycie, tylko ułożonej na stropie i odizolowanej np. gumowymi podkładkami (albo woreczkami z piaskiem, wcale nie gorsze, tak zrobiłem przy dmuchawie do DGP). Jak zrobisz rekuperator na poddaszu, to będzie można umieścić go centralnie nad obsługiwanymi pomieszczeniami, tak by kanały miały podobną długość. Jak będą sie bardzo różnić to bardzo trudno będzie wyregulować strumienie powietrza. Jeśli możesz to najlepiej dla pewności umieścić go nad jakimś korytarzem, holem, kuchnią itp. a nie nad sypialnią lub salonem, wtedy nawet jeśli coś będzie słychać, to nie zwrócisz na to uwagi.Serwisantem bym się nie przejmował, bo jak często będzie cię odwiedzał?PS. W ogóle każda instalacja z wentylatorami wymaga dobrego wykonania i dbałości o szczegóły, bo inaczej będzie Ci szumieć powietrze nawet jak wygłuszysz wentylator. Witaj ponownierzeczywiście wychodzi na to że lepiej umieścić reku na na stropodachu. U mnie jego wysokośc to 100 - 110 cm, nie jest to zbyt mało dla późniejszej jego obsługi?podrawiam Link do komentarza
el-instalator Napisano 11 maja 2009 Udostępnij #14 Napisano 11 maja 2009 Jak ci się zepsuje (odpukać), to go wyniosą z poddasza do naprawy. W innych sytuacjach nie musisz wcale go oglądać. Co najwyżej wymienisz filtry, raz na kilka miesięcy. Jak jest dość miejsca na rozprowadzenie kanałów, to i z montażem centrali ekipa sobie poradzi. Jaki mas spadek dachu, że jest tam tak ciasno? Link do komentarza
kingaj Napisano 12 maja 2009 Udostępnij #15 Napisano 12 maja 2009 Cytat Jak ci się zepsuje (odpukać), to go wyniosą z poddasza do naprawy. W innych sytuacjach nie musisz wcale go oglądać. Co najwyżej wymienisz filtry, raz na kilka miesięcy. Jak jest dość miejsca na rozprowadzenie kanałów, to i z montażem centrali ekipa sobie poradzi. Jaki mas spadek dachu, że jest tam tak ciasno? Mój dach ma nachylenie 40 stopni i z projektu wynika że wysokość stropodachu to 104 cm, więc niewiele.Mimo że jest tak mało miejsca prawdopodobnie zdecyduję sie jednak na umieszczenie reku właśnie tam bo łatwiej rozprowadzić od góry przewody, chodz nie wiem czy będzie możliwy swobodny odpływ kondensatu, jak myślisz?dziękuję Ci za wszelkie radypozdrawiam Link do komentarza
el-instalator Napisano 12 maja 2009 Udostępnij #16 Napisano 12 maja 2009 Najpierw wyjaśnijmy to zamieszanie ze "stropem" i "stropodachem". Tak jak pisałem wcześniej (zajrzyj do tego postu):"O ile dobrze rozumiem to pisząc o "stropodachu" masz na myśli strop pomiędzy kondygnacją użytkową, a nieużytkowym poddaszem? Wnioskuję, że masz w takim razie parter + strop terriva + piętro + strop drewniany + poddasze nieużytkowe? Jeśli coś jest inaczej, to popraw, bo będziemy mówić o dwóch różnych rzeczach."Jak to w końcu jest u Ciebie?Jeśli to faktycznie stropodach to nie ma w ogóle poddasza! (strop i dach to jedna konstrukcja) Myślę, że to jednak dach nad nieużytkowym poddaszem. Tylko, że kąt nachylenia 40 st. to wówczas absurdalnie dużo i nie sposób, żeby pomieszczenie na poddaszu miało ok 1 m wysokości. Dach masz jedno- czy dwuspadowy, płaski albo jeszcze inny? Może masz użytkowe poddasze i tylko wydzieloną przestrzeń ponad jętkami, w najwyższej części? Link do komentarza
kingaj Napisano 12 maja 2009 Udostępnij #17 Napisano 12 maja 2009 Cytat Najpierw wyjaśnijmy to zamieszanie ze "stropem" i "stropodachem". Tak jak pisałem wcześniej (zajrzyj do tego postu):"O ile dobrze rozumiem to pisząc o "stropodachu" masz na myśli strop pomiędzy kondygnacją użytkową, a nieużytkowym poddaszem? Wnioskuję, że masz w takim razie parter + strop terriva + piętro + strop drewniany + poddasze nieużytkowe? Jeśli coś jest inaczej, to popraw, bo będziemy mówić o dwóch różnych rzeczach."Jak to w końcu jest u Ciebie?Jeśli to faktycznie stropodach to nie ma w ogóle poddasza! (strop i dach to jedna konstrukcja) Myślę, że to jednak dach nad nieużytkowym poddaszem. Tylko, że kąt nachylenia 40 st. to wówczas absurdalnie dużo i nie sposób, żeby pomieszczenie na poddaszu miało ok 1 m wysokości. Dach masz jedno- czy dwuspadowy, płaski albo jeszcze inny? Może masz użytkowe poddasze i tylko wydzieloną przestrzeń ponad jętkami, w najwyższej części? Trochę nazewnictwo mnie zgubiło: mama parter, strop z pustaków, poddasze użytkowe, strop drewniany a nad nim stropodach czyli tak jak piszesz wydzieloną przestrzeń ponad jętkami Link do komentarza
m00nia Napisano 13 maja 2009 Udostępnij #18 Napisano 13 maja 2009 witamel-instalator widzię, że jesteś obeznany w temacie rekuperacji. bardzo sie ciesze bo może mółbyś podrzucic mi kilka wskazówek.kupiliśmy projekt domu AMBER - ma to być dom energooszcędny. zastanawiamy się z mężem nad zastosowaniem ogrzewania z pompy ciepła a także nad rekuperacją. co sądzisz o takim rozwiązaniu? czy mółbyś polecić mi jakiś dobrych wykonawców? kiedyś czytałam, że najlepsze rekuperatory i pc produkuja firmy skandynawskie. czy masz jakąś wiedzę na ten temat?z góry dziękuję za podpowiedź. Link do komentarza
Jarek02 Napisano 13 maja 2009 Udostępnij #19 Napisano 13 maja 2009 O wykonawców z doświadczeniem u nas trudno. Weźcie to pod uwagę. Link do komentarza
m00nia Napisano 13 maja 2009 Udostępnij #20 Napisano 13 maja 2009 to link do AMBERKAhttp://www.twojprojekt.pl/projekty/7713-amber-ce Link do komentarza
norbiwolow Napisano 13 maja 2009 Udostępnij #21 Napisano 13 maja 2009 a ja bede robił went. z reku w projekcie KORALGOL 2 z pracowni Dominanta - czy ktoś obeznany w temacie może mi coś zasugerować ????http://www.koralgol2norbiwolow.mojabudowa.pl/ Link do komentarza
el-instalator Napisano 13 maja 2009 Udostępnij #22 Napisano 13 maja 2009 Możesz spisać z projektu inf. o kubaturze i powierzchni oraz grubości ścian (szczególnie izolacji) oraz izolacji podłóg i stropu oraz poddasza? Na stronie tego nie ma, jeśli dom ma być energooszczędny, to b. ważne. Z firmami, bardzo bym się nie sugerował tą wyższością Skandynawów, nasi też potrafią to robić dobrze. Najtrudniej jest faktycznie o dobrą ekipę wykonawców. Tu trudno mi pomóc (polecić konkretną ekipę), bo znam instalacje went. głównie z dużych obiektów. Sam zawodowo jestem od elektryki, więc na różnych budowach się na to napatrzyłem, a w rodzinie mam projektanta went. i klimatyzacji. Zasady są te same tyle, że duże instalacje są trudniejsze.Jak dostanę jakieś inf. to postaram się trochę nad tym przysiąść pod koniec tygodnia i wtedybędę miał jakieś uwagi. Oczywiście na ile czas pozwoli. Link do komentarza
m00nia Napisano 13 maja 2009 Udostępnij #23 Napisano 13 maja 2009 Cytat Możesz spisać z projektu inf. o kubaturze i powierzchni oraz grubości ścian (szczególnie izolacji) oraz izolacji podłóg i stropu oraz poddasza? Na stronie tego nie ma, jeśli dom ma być energooszczędny, to b. ważne. Z firmami, bardzo bym się nie sugerował tą wyższością Skandynawów, nasi też potrafią to robić dobrze. Najtrudniej jest faktycznie o dobrą ekipę wykonawców. Tu trudno mi pomóc (polecić konkretną ekipę), bo znam instalacje went. głównie z dużych obiektów. Sam zawodowo jestem od elektryki, więc na różnych budowach się na to napatrzyłem, a w rodzinie mam projektanta went. i klimatyzacji. Zasady są te same tyle, że duże instalacje są trudniejsze.Jak dostanę jakieś inf. to postaram się trochę nad tym przysiąść pod koniec tygodnia i wtedybędę miał jakieś uwagi. Oczywiście na ile czas pozwoli. Oto dokładne parametry domu energooszczędnego AMBERKubatura: 725 m3Powierzchnia użytkowa: 180 m2Powierzchnia mieszkalna: 160 m2Grubość ścian: cegła ceramiczna 25 cm + 20 cm styropianuIzolacja stropu: 40 cm wełna Izolacja posadzki parteru: 20 cm styropianuWskaźnik zapotrzebowania na energię końcową do ogrzewania domu w standardowym sezonie grzewczym:EA 43,3 kWh/m2/rokEV 16,5 kWh/m3/rokBędziemy wdzięczni za wskazówki. Link do komentarza
norbiwolow Napisano 14 maja 2009 Udostępnij #24 Napisano 14 maja 2009 w moim przypadku:kubatura 555m3p.u. 131m2p.u. netto 154m2sciana - beton komórkowy 24cm plus 15-20cm styropianu ( cały czas zastanawiam się czy te 5 cm jest opłacalne )dach dwuspadowy - dachówka - wełna mineralna 30cmpodłoga - 20 cm styropianuściany fundamentowe - bloczek fundamentowy keramzytowy - firma termat - środa sląska - ciekawe rozwiazanie - zbieram opinie o tym produkcie Link do komentarza
el-instalator Napisano 14 maja 2009 Udostępnij #25 Napisano 14 maja 2009 Dzięki za dane (mOOnia i norbiwolow). Jakiejś większej porcji uwag ode mnie spodziewajcie się raczej po weekendzie, bo w tym tygodniu mam kupę roboty. Jak wasze domy mają być zorientowane (gdzie wypada wam północ)? Czym planujecie ogrzewać? Chodzi mi o to czy kocioł c.o. ma sensowną możliwość sterowania i pracy ciągłej (np. gazowy) czy od załadunku do załadunku (prosty węglowy z górnym spalaniem)? Norbiwolow, fajna strona z projektami, od razu ściągnąłem sobie rysunki elewacji i rzuty kondygnacji. Uprzedzam, że będziesz miał kłópoty z mostkami cieplnymi przy balkonach. Zwróć uwagę na detale połączenia ich z domem wg.projektu. Balkon to chyba najtrudniejszy do dobrego wykonania element domu.Postaram się też przeczytać twój blog z budowy. Link do komentarza
norbiwolow Napisano 14 maja 2009 Udostępnij #26 Napisano 14 maja 2009 Cytat Dzięki za dane (mOOnia i norbiwolow). Jakiejś większej porcji uwag ode mnie spodziewajcie się raczej po weekendzie, bo w tym tygodniu mam kupę roboty. Jak wasze domy mają być zorientowane (gdzie wypada wam północ)? Czym planujecie ogrzewać? Chodzi mi o to czy kocioł c.o. ma sensowną możliwość sterowania i pracy ciągłej (np. gazowy) czy od załadunku do załadunku (prosty węglowy z górnym spalaniem)? Norbiwolow, fajna strona z projektami, od razu ściągnąłem sobie rysunki elewacji i rzuty kondygnacji. Uprzedzam, że będziesz miał kłópoty z mostkami cieplnymi przy balkonach. Zwróć uwagę na detale połączenia ich z domem wg.projektu. Balkon to chyba najtrudniejszy do dobrego wykonania element domu.Postaram się też przeczytać twój blog z budowy. HEJdzięki za odpowiedź !!!Domek bedzie stał frontem na północ - kuchnia od północy salon od południa - tam tez wstawiam duże okna i drzwi balkonowe , ogrzewanie planuje gazem - kocioł gazowy kondensacyjny - parter podłogówka , góra zwykłe grzejniki - dodatkowo w co wpięte przez wymiennik ciepła kominek z płaszczem wodnym. Na parterze gabinet przerabiam na mini spa - kabina sauny plus natrysk poddasze - łazienka w pokoju z balkonem a w starej łazience gabinecikstrop terivaCo do balkonu to wiem że to najwiekszy mostek termiczny w moim projekcie - szukam info jak go własciwie wykonac - z reguły gotowe rozwiązania są dośc drogie - jakies takie styropianowe przejścia ze zbrojeniem - chyba po prostu trzeba bedzie dokładnie ocieplić całą płytę balkonu styropianem i juz zastanawiam sie także nad materiałem na ściany fundamentowe - zamiast klasycznych bloczków betonowych - keramzytowe fundamentowe - 2 razy wieksze ale cenowo wychodzi tak samo jak za 2 bloczki - producent - termat - środa śląska :http://www.termat.pl/Bloczki fundamentowe Termat (24x24x38) • Wytrzymałość: => 10 MPa• Średnia waga: 25 kg• Współczynnik przewodzenia ciepła:λ=0,42 W/mK• Izolacyjność akustyczna: RW=51 dB• Odporność ogniowa: REI 240• Zużycie na m2: 11 sztuk (mur gr. 24 cm)/ 16 sztuk (mur gr. 38 cm)• Liczba na palecie: 60 sztuk co o tym sądzicie ???? Link do komentarza
m00nia Napisano 14 maja 2009 Udostępnij #27 Napisano 14 maja 2009 Cytat Dzięki za dane (mOOnia i norbiwolow). Jakiejś większej porcji uwag ode mnie spodziewajcie się raczej po weekendzie, bo w tym tygodniu mam kupę roboty. Jak wasze domy mają być zorientowane (gdzie wypada wam północ)? Czym planujecie ogrzewać? Chodzi mi o to czy kocioł c.o. ma sensowną możliwość sterowania i pracy ciągłej (np. gazowy) czy od załadunku do załadunku (prosty węglowy z górnym spalaniem)? Norbiwolow, fajna strona z projektami, od razu ściągnąłem sobie rysunki elewacji i rzuty kondygnacji. Uprzedzam, że będziesz miał kłópoty z mostkami cieplnymi przy balkonach. Zwróć uwagę na detale połączenia ich z domem wg.projektu. Balkon to chyba najtrudniejszy do dobrego wykonania element domu.Postaram się też przeczytać twój blog z budowy. w moim przypadku (AMBER) północ będzie od strony garażu. a jesli chodzi o ogrzewanie, to jak juz wcześniej wspominałam zastanawiamy się poważnie nad pompą ciepła (trochę duży wydatek, ale bezobsługowe i ekologiczne).dzięki za pomocpozdrawiam Link do komentarza
el-instalator Napisano 15 maja 2009 Udostępnij #28 Napisano 15 maja 2009 Tak na szybko, więcej inf. jak się lepiej przyjrzę domkom. Na razie "pierwszy rzut oka".Norbiwolow zastanów się nad tymi fundamentami. Dlaczegio nie fundament monolityczny żelbetowy docieplony styropianem? Jak dobrze połączysz zbrojenia to od razu będziesz miał doskonały uziom fundamentowy. Druga sprawa to pełna ciągłość izolacji przy takim sposobie.Z balkonem będzie kłopot, i tak masz go na kolumnach lepiej zrób konstrukcję wswporczą dostawioną do ściany budynku - balkon będzie samonośny (nie połączony z domem). Inaczej musiałbyś otulić go styropianem z każdej strony, od góry też. MOOnia sprawdz w projekcie jak jest z tym kominem przy ścianie zewnętrznej w salonie. Czy nie łączy się na wyższej kondygnacji z tym kominem dostawionym od zewnątrz? Jeśli tak, to masz potężny mostek termiczny.Jak masz gaz na działce/w pobliżu to też się nad nim zastanów. Link do komentarza
norbiwolow Napisano 15 maja 2009 Udostępnij #29 Napisano 15 maja 2009 Cytat Tak na szybko, więcej inf. jak się lepiej przyjrzę domkom. Na razie "pierwszy rzut oka".Norbiwolow zastanów się nad tymi fundamentami. Dlaczegio nie fundament monolityczny żelbetowy docieplony styropianem? Jak dobrze połączysz zbrojenia to od razu będziesz miał doskonały uziom fundamentowy. Druga sprawa to pełna ciągłość izolacji przy takim sposobie.Z balkonem będzie kłopot, i tak masz go na kolumnach lepiej zrób konstrukcję wswporczą dostawioną do ściany budynku - balkon będzie samonośny (nie połączony z domem). Inaczej musiałbyś otulić go styropianem z każdej strony, od góry też. MOOnia sprawdz w projekcie jak jest z tym kominem przy ścianie zewnętrznej w salonie. Czy nie łączy się na wyższej kondygnacji z tym kominem dostawionym od zewnątrz? Jeśli tak, to masz potężny mostek termiczny.Jak masz gaz na działce/w pobliżu to też się nad nim zastanów. hejfundament nie monolityczny bo jest zabawy ze zbrojeniem - z bloczków tez ocieplę - bez ocieplenia będzie ława - przynajmniej chyba tak robiąco do balkonu to jak go zamontować do sciany tak aby nie tworzył mostka ??? - na jakieś śróby ??? Link do komentarza
el-instalator Napisano 18 maja 2009 Udostępnij #30 Napisano 18 maja 2009 Cytat Trochę nazewnictwo mnie zgubiło: mama parter, strop z pustaków, poddasze użytkowe, strop drewniany a nad nim stropodach czyli tak jak piszesz wydzieloną przestrzeń ponad jętkami Przepraszam, że odpisuję dopiero teraz, ale jakoś przeoczyłem twoją odpowiedź. Na przyszłość co do nazewnictwa (przyda się jak będziesz rozmawiał z wykonawcami). Stropodach masz gdy dach budynku i strop ostatniej kondygnacji, to jedna konstrukcja. Tradycyjnie w domach był strop nad kondygnacją, strych i dach (bez izolacji cieplnej). Tyle, że najczzęściej o stropodachu mówi się przy płaskim (lub prawie płaskim) dachu, ja też jestem do tego przyzwyczajony.Dlatego od początku chciałem ustalić, czy masz użytkowe czy nieużytkowe poddasze. W takiej sytuacji jak masz, jest kłopot. Sprawdź na przekroju w projekcie (np. przekrój A-A), czy z tego Twojego stropu ponad jętkami da się wogóle rozprowadzić rury do wszystkich pomieszczeń. U Ciebie ten strop ponad jętkami to tylko pas, jakieś 2,5 m szerokości, przez długość budynku. Gdybyś miał do dyspozycji nawet niskie nieużytkowe poddasze nad całą kondygnacją (tak jak myślałem), to byłaby zupełnie inna sprawa. Przy poddaszu użytkowym, sposób który opisałem może być niewykonalny.Sprawdź na przekroju czy ścianka kolankowa domu to u Ciebie równiocześnie ściana pomieszczeń na poddaszu. Jeśli masz dodatkową ślepą ściankę, to rury możnaby ukryć w tej przestrzeni. Link do komentarza
el-instalator Napisano 18 maja 2009 Udostępnij #31 Napisano 18 maja 2009 Cytat hejfundament nie monolityczny bo jest zabawy ze zbrojeniem - z bloczków tez ocieplę - bez ocieplenia będzie ława - przynajmniej chyba tak robiąco do balkonu to jak go zamontować do sciany tak aby nie tworzył mostka ??? - na jakieś śróby ??? Jeśli ścianę fundamentową i tak ocieplasz to nie ma sensu zabawa z bloczkami o większej izolacyjności, lepiej daj zwykłe bloczki betonowe lub pustaki zasypowe. Z fundamentem monolitycznym robota wcale nie jest taka straszna, a jest on najsolidniejszy. Tak jak pisałem zbrojenie to doskonały uziom. Inaczej będziesz musiał wbijać kilkadziesiąt metrów specjalnych drogich prętów w grunt, albo zrobić wykop (1-1,5 m głębokości) wokół domu i układać w nim bednarkę (uziom otokowy). To mniej zabawy i taniej niż ze zbrojeniem fundamentu? Raczej nie. A i tak te rodzaje uziomów będą gorsze i mniej trwałe od fundamentowego. Ławę i tak będziesz zbroił, to wyprowadź przynajmniej połączenie prętów uziomu do szyny uziemiającej koło tablicy rozdzielczej i dla instalacji odgromowej.Balkon zrób jako konstrukcję samonośną na słupach dostawioną do domu, zajrzyj do mojego piątkowego postu, tam o tym pisałem.Co do reszty to zastanów się nad sensem instalowania kominka z płaszczem, szczególnie przy kotle kondensacyjnym. Koszt Ci się pewnie nigdy nie zwróci. Do tego kominek da zupełnie inną temp. wody grzewczej niż potrzeba do podłogówki. Pomyśl raczej o rozprowadzeeniu gorącego powietrza (DGP). Te same kanały będziesz mógł wykorzystać jako przewody do wentylacji mechanicznej (nawiew). Jak będzie doprowadzone powietrze do kominka? Raczej nie sądzę, żeby miał zamkniętą komorę spalania, więc salon musi mieć went. grawitacyjną, a jest połączony z kuchnią, więc w niej nie może być mech. wentylacji wyciągowej. No i tu klops Na parterze zrobienie wentylacji mech. naw.-wywiewnej z rekuperacją będzie cholernie trudne. Zostaje ci wyciągowa w łazience i saunie, może iść przez rekuperator, odzyskane ciepło wykorzystasz do nawiewu dla pomieszczeń na poddaszu.Czy myślałeś o powiększeniu pomieszczenia za garażem poprzez zrównanie jego ściany ze ścianą domu< Jeśli podniesiesz też dach do takiego poziomu jak reszta domu, to szczególnie ta garderoba na poddaszu nabierze rozmiarów, podejrzewam, że teraz to głównie skos. Link do komentarza
el-instalator Napisano 18 maja 2009 Udostępnij #32 Napisano 18 maja 2009 Cytat w moim przypadku (AMBER) północ będzie od strony garażu. a jesli chodzi o ogrzewanie, to jak juz wcześniej wspominałam zastanawiamy się poważnie nad pompą ciepła (trochę duży wydatek, ale bezobsługowe i ekologiczne).dzięki za pomocpozdrawiam Trochę za bardzo się rozpisałem przy norbiwolow i jego "kolargolu", ale to co napisałem odnośnie kominka i wentylacji parteru dotyczy i Ciebie. Jeśli pompa ciepła, to pewnie podłogówka na parterze? Pamiętaj, że możesz mieć spore różnice w kosztach wykonania pompy, zależnie od warunków na działce. Przyjrzałem się przekrojom Amberu i wygląda mi na to, że kanały went. możecie poprowdzić na poddaszu górą (nad sufitem powyżej jętek) tylko dobrze je zaizolujcie. Patrzyłaś na przekrojach jakie są wysokości pomieszczeń pod skosami w różnych odległościach od ściany? Wydaje mi się, że skosy zabierają tu bardzo dużo miejsca, a najwyższe miejsca wypadają np. w korytarzu. Zrób rysunek w skali i zobacz na ile da się to zagospodarować. Acha, masz w sypialni nad garażem duże dwuskrzydłowe drzwi od północy. Jak w końcu jest u Ciebie z tymi kominami? Link do komentarza
m00nia Napisano 18 maja 2009 Udostępnij #33 Napisano 18 maja 2009 Cytat Trochę za bardzo się rozpisałem przy norbiwolow i jego "kolargolu", ale to co napisałem odnośnie kominka i wentylacji parteru dotyczy i Ciebie. Jeśli pompa ciepła, to pewnie podłogówka na parterze? Pamiętaj, że możesz mieć spore różnice w kosztach wykonania pompy, zależnie od warunków na działce. Przyjrzałem się przekrojom Amberu i wygląda mi na to, że kanały went. możecie poprowdzić na poddaszu górą (nad sufitem powyżej jętek) tylko dobrze je zaizolujcie. Patrzyłaś na przekrojach jakie są wysokości pomieszczeń pod skosami w różnych odległościach od ściany? Wydaje mi się, że skosy zabierają tu bardzo dużo miejsca, a najwyższe miejsca wypadają np. w korytarzu. Zrób rysunek w skali i zobacz na ile da się to zagospodarować. Acha, masz w sypialni nad garażem duże dwuskrzydłowe drzwi od północy. Jak w końcu jest u Ciebie z tymi kominami? Witaj,właśnie otrzymaliśmy wstępny kosztorys na instalację pompy ciepła IVT z pionowymi wywiertami na ok 160 m - cena kosmiczna (50 tyś netto). Co do komina to z projektu wychodzi na to, że to są dwa oddzielne kominy (otwory chyba 14x27) i w żadnym miejscu nie łączą się ze sobą (po między nimi jest warstwa izolacji). Na piętrze ściany pod skosami to 95 cm. To okno w sypialni jest tak usytuowane względem stron świata, że rano słońce będzie nam zaglądać do pokoju (północy-wschód). Rozmawialiśmy z biurem projektowym naszego domu i są w trakcie przygotowywania "projektu wentylacji mechanicznej nawiewno-wywiewnej z rekuperacją ciepła i instalacji dgp" dla tego projektu. Opierać się będą o systemy firmy DOSPEL. Mamy otrzymać taki projekt. Do instalacji DGP zalecają zastosować kominek z zamkniętą komorą spalania, przystosowanych do współpracy z systemem mechanicznego rozprowadzania powietrza. Dodatkowym wspomaganiem centrali ma być gruntowy wymiennik ciepła. Czy to ciekawe rozwiązanie? Czy zalecana przez biuro projektowe firma DOSPEL to dobry wybór? Mówiąc o takim systemie, o jakich kosztach w ogóle rozmawiamy? Tak się zastanawiam, wentylacja z funkcją nawiewania ciepłego powietrza, dom energooszczędny, czy pozostałe zapotrzebowanie na ciepło będzie tak małe, że może pompy ciepła nie opłaca się instalować. Może warto pomyśleć o jakimś tańszym systemie ogrzewania. Link do komentarza
norbiwolow Napisano 19 maja 2009 Udostępnij #34 Napisano 19 maja 2009 Cytat Jeśli ścianę fundamentową i tak ocieplasz to nie ma sensu zabawa z bloczkami o większej izolacyjności, lepiej daj zwykłe bloczki betonowe lub pustaki zasypowe. Z fundamentem monolitycznym robota wcale nie jest taka straszna, a jest on najsolidniejszy. Tak jak pisałem zbrojenie to doskonały uziom. Inaczej będziesz musiał wbijać kilkadziesiąt metrów specjalnych drogich prętów w grunt, albo zrobić wykop (1-1,5 m głębokości) wokół domu i układać w nim bednarkę (uziom otokowy). To mniej zabawy i taniej niż ze zbrojeniem fundamentu? Raczej nie. A i tak te rodzaje uziomów będą gorsze i mniej trwałe od fundamentowego. Ławę i tak będziesz zbroił, to wyprowadź przynajmniej połączenie prętów uziomu do szyny uziemiającej koło tablicy rozdzielczej i dla instalacji odgromowej.Balkon zrób jako konstrukcję samonośną na słupach dostawioną do domu, zajrzyj do mojego piątkowego postu, tam o tym pisałem.Co do reszty to zastanów się nad sensem instalowania kominka z płaszczem, szczególnie przy kotle kondensacyjnym. Koszt Ci się pewnie nigdy nie zwróci. Do tego kominek da zupełnie inną temp. wody grzewczej niż potrzeba do podłogówki. Pomyśl raczej o rozprowadzeeniu gorącego powietrza (DGP). Te same kanały będziesz mógł wykorzystać jako przewody do wentylacji mechanicznej (nawiew). Jak będzie doprowadzone powietrze do kominka? Raczej nie sądzę, żeby miał zamkniętą komorę spalania, więc salon musi mieć went. grawitacyjną, a jest połączony z kuchnią, więc w niej nie może być mech. wentylacji wyciągowej. No i tu klops Na parterze zrobienie wentylacji mech. naw.-wywiewnej z rekuperacją będzie cholernie trudne. Zostaje ci wyciągowa w łazience i saunie, może iść przez rekuperator, odzyskane ciepło wykorzystasz do nawiewu dla pomieszczeń na poddaszu.Czy myślałeś o powiększeniu pomieszczenia za garażem poprzez zrównanie jego ściany ze ścianą domu< Jeśli podniesiesz też dach do takiego poziomu jak reszta domu, to szczególnie ta garderoba na poddaszu nabierze rozmiarów, podejrzewam, że teraz to głównie skos. hej dzięki za konkretną odpowiedź!!!!co do fundamentów i uziomu - czy faktycznie musi być aż tyle zabawy z bednarką - myslałem że wystarczy ze zbrojenia ławy fundamentowej wyprowadzić bednarkę w jednym miejscu i po kłopocie - w sumie to na nowych domach nie widuję instalacji odgromowej - domek stanie między innymi domkami - nawet wyższymi - może nie ma sensu większe nakłady na odgrom niz bednarka z ławą ???fundamenty monolityczne - jak się zbroi takie fundamenty ??? no i szalunek najlepiej pożyczyć te takie metalowe i tym szalować ) jezeli zdecyduję się na bloczki to dareować sobie te keramzytowe i zwykłe ocieplić od poziomu ławy w górę 10-15 cm styropianu - czy dawać izolację styro od wewnątrz czy tylko z zewnątrz ????balkon - mostek termiczny - podaj linka do Twojego posta o konstrukcji samonośnej kominek - zamknieta komora spalania - powietrze rurą w podłodze z zewnątrz z regulacją dopływu powietrza - płaszcz wodny można podpiąc przez wymiennik ciepła z podłogówką - czy DGP nie koliduje z wentylacją mechaniczna - mozna tymi kanałami przesyłać powietrze z kominka i rozprowadzać po pokojach ??? podłogówka tylko na dole - góra w grzejnikach - czemu bedzie trudno zrobic wentyl. naw-wyw na dole ???? rekuperator w pom.gosp. wyciąg w wc , saunie i kuchni , nawiew w salonie - czy podłączać do wentylacji wiatrołap i garderobe na dole ??? garaż musi miec chyba grawitacyjna - takie przepisy - czy instalować ogrzewanie w pom. gosp. czy jest to zbędne ??zmiana w cześci garażowej - cała częśc garażowa bedzie poszerzona o około 70 cm - wydłużać do tyłu jej nie planuję - adaptacja prawie skończona - zmian było parę i nie mam chyba ochoty na zabawę z równaniem dachy - zreszta ten uskok dodaje uroku wg mojego gustu - może jakby podnieśc sciankę kolankowa w części garażowej i wtedy zrównać połacie dachowe ???:/ sam nie wiem - wyjdzie w praniu w sumie w sypialni nad garażem bedą tylko okna połaciowe - z bocznej sciany znikają okna w sypialni i garażu - 3 metry od granicy działki dzięki z góry za sensowne i fachowe odpowiedzi !!!!! m00nia - czekam na info z wyceną instalacji wentylacyjnej - czy możecie polecić jakieś firmy z okolic Wrocławia z którymi warto podyskutowac na temat takiej instalacji ( podobno rekuperatory.pl z okolic Wrocławia strasznie zaczeli się cenic ) - ile moze kosztowac projekt takiej instalacji - tak aby na etapie budowy przygotowac wszystko pod rekuperację - którędy beda szły kanały itp. - tak jak z centralnym odkurzaczem - na etapie budowy wyłoże 1000 zł na orurowanie a po skończeniu budowy dokupie jednostke centralną pozdrawiamNorbert Link do komentarza
el-instalator Napisano 19 maja 2009 Udostępnij #35 Napisano 19 maja 2009 Cytat Witaj,właśnie otrzymaliśmy wstępny kosztorys na instalację pompy ciepła IVT z pionowymi wywiertami na ok 160 m - cena kosmiczna (50 tyś netto). Co do komina to z projektu wychodzi na to, że to są dwa oddzielne kominy (otwory chyba 14x27) i w żadnym miejscu nie łączą się ze sobą (po między nimi jest warstwa izolacji). Na piętrze ściany pod skosami to 95 cm. To okno w sypialni jest tak usytuowane względem stron świata, że rano słońce będzie nam zaglądać do pokoju (północy-wschód). Rozmawialiśmy z biurem projektowym naszego domu i są w trakcie przygotowywania "projektu wentylacji mechanicznej nawiewno-wywiewnej z rekuperacją ciepła i instalacji dgp" dla tego projektu. Opierać się będą o systemy firmy DOSPEL. Mamy otrzymać taki projekt. Do instalacji DGP zalecają zastosować kominek z zamkniętą komorą spalania, przystosowanych do współpracy z systemem mechanicznego rozprowadzania powietrza. Dodatkowym wspomaganiem centrali ma być gruntowy wymiennik ciepła. Czy to ciekawe rozwiązanie? Czy zalecana przez biuro projektowe firma DOSPEL to dobry wybór? Mówiąc o takim systemie, o jakich kosztach w ogóle rozmawiamy? Tak się zastanawiam, wentylacja z funkcją nawiewania ciepłego powietrza, dom energooszczędny, czy pozostałe zapotrzebowanie na ciepło będzie tak małe, że może pompy ciepła nie opłaca się instalować. Może warto pomyśleć o jakimś tańszym systemie ogrzewania. Z kominami w takim razie ok., bo na rysunkach które miałem nie było tego widać. Jeśli ma być wentylacja mech. w całym domu, to kominek musi mieć zamkniętą komorę spalania. Przy otwartej prawo zabrania instalowania w pomieszczeniu mech. wentylacji wyciągowej. W praktyce da się to zrobić ale to trudne (no i bezprawne). Tylko b. trudno o kominek z zamkniętą komorą, nie wystarczy sam kanał doprowadzony w pobliże kominka, także przy popielniku nie może być nieszczelności. Co do rekuperatora to zainteresuj się także rekuperatorami spiralnymi, od dobrych kilku lat takie systemy robi polska firma (Bartosz). Takie wymienniki mają b. wysoką sprawność. Dospel robi b. dużo różnego sprzętu wentylacyjnego i do DGP. Jakie mają rekuperatory i czy faktycznie sami je produkują, to nie wiem.Jeśli GWC to polecam raczej żwirowy niż rurowy, nie ma tam kłopotów z oczyszczaniem powietrza i rur.Tak jak i ty podejrzewam, że przy takim domu pompa może być zbyt kosztownym rozwiązaniem. Link do komentarza
el-instalator Napisano 19 maja 2009 Udostępnij #36 Napisano 19 maja 2009 Cytat hej dzięki za konkretną odpowiedź!!!!co do fundamentów i uziomu - czy faktycznie musi być aż tyle zabawy z bednarką - myslałem że wystarczy ze zbrojenia ławy fundamentowej wyprowadzić bednarkę w jednym miejscu i po kłopocie - w sumie to na nowych domach nie widuję instalacji odgromowej - domek stanie między innymi domkami - nawet wyższymi - może nie ma sensu większe nakłady na odgrom niz bednarka z ławą ???fundamenty monolityczne - jak się zbroi takie fundamenty ??? no i szalunek najlepiej pożyczyć te takie metalowe i tym szalować ) jezeli zdecyduję się na bloczki to dareować sobie te keramzytowe i zwykłe ocieplić od poziomu ławy w górę 10-15 cm styropianu - czy dawać izolację styro od wewnątrz czy tylko z zewnątrz ????balkon - mostek termiczny - podaj linka do Twojego posta o konstrukcji samonośnej kominek - zamknieta komora spalania - powietrze rurą w podłodze z zewnątrz z regulacją dopływu powietrza - płaszcz wodny można podpiąc przez wymiennik ciepła z podłogówką - czy DGP nie koliduje z wentylacją mechaniczna - mozna tymi kanałami przesyłać powietrze z kominka i rozprowadzać po pokojach ??? podłogówka tylko na dole - góra w grzejnikach - czemu bedzie trudno zrobic wentyl. naw-wyw na dole ???? rekuperator w pom.gosp. wyciąg w wc , saunie i kuchni , nawiew w salonie - czy podłączać do wentylacji wiatrołap i garderobe na dole ??? garaż musi miec chyba grawitacyjna - takie przepisy - czy instalować ogrzewanie w pom. gosp. czy jest to zbędne ??zmiana w cześci garażowej - cała częśc garażowa bedzie poszerzona o około 70 cm - wydłużać do tyłu jej nie planuję - adaptacja prawie skończona - zmian było parę i nie mam chyba ochoty na zabawę z równaniem dachy - zreszta ten uskok dodaje uroku wg mojego gustu - może jakby podnieśc sciankę kolankowa w części garażowej i wtedy zrównać połacie dachowe ???:/ sam nie wiem - wyjdzie w praniu w sumie w sypialni nad garażem bedą tylko okna połaciowe - z bocznej sciany znikają okna w sypialni i garażu - 3 metry od granicy działki dzięki z góry za sensowne i fachowe odpowiedzi !!!!! m00nia - czekam na info z wyceną instalacji wentylacyjnej - czy możecie polecić jakieś firmy z okolic Wrocławia z którymi warto podyskutowac na temat takiej instalacji ( podobno rekuperatory.pl z okolic Wrocławia strasznie zaczeli się cenic ) - ile moze kosztowac projekt takiej instalacji - tak aby na etapie budowy przygotowac wszystko pod rekuperację - którędy beda szły kanały itp. - tak jak z centralnym odkurzaczem - na etapie budowy wyłoże 1000 zł na orurowanie a po skończeniu budowy dokupie jednostke centralną pozdrawiamNorbert Norbert, spójrz na post do moni - tam jest o kominku.Kominek z płaszczem pewnie że można wykorzystać do podłogówki, tylko ile to będziee kosztowało? I czy kiedykolwiek się zwróci?Jak wykorzystasz zbrojenie ławy fundamentowej, to pewnie wystarczy, tylko pamiętaj o porządnym połączeniu go na śruby (chyba, że masz spawarkę) a nie tylko drutem. Uziom ma być skuteczny nie tylko w razie uderzenia pioruna ale i przy przepięciach w instalacji, dlatego to porządne łączenie. Odgromówkę warto zrobić, koszt nie jest taki duży, a potencjalne straty przy jej braku ogromne. Izolacja styropianem tylko od zewnątrz, jak masz jej ciągłość z tą na ścianie to inne rozwiązanie nie ma sensu.Balkon samonośny niech ci zaprojektuje konstruktor dla tego konkretnego projektu. Nie musi być nawet murowany. Nie opisywałem tu szczegółów konstrukcji. Tu masz link do starego artykułu w BD, nie czytałem całości ale na końcu jest ideowy schemat takiego balkonu.https://budujemydom.pl/budowlane-abc/domy-energooszczedne-i-pasywne/a/6269-analiza-kosztow-budowy-domow-energooszczednychW garderobie zrób koniecznie wentylację, jej brak to typowy błąd. W wiatrołapie myślę, że możesz sobie darować.Ogrzew. w pom. gospodarczym. A co w nim ma być i jaka jest izolacja pomiędzy nim a pomieszczeniem w domu?Co do garażu, to kwestia gustu, ale ta garderoba na gurze będzie niziutka. Link do komentarza
el-instalator Napisano 20 maja 2009 Udostępnij #37 Napisano 20 maja 2009 mOOnia zapomniałem napisać Ci więcej o ściance kolankowej. Faktycznie ma ca. 95 cm, to wypatrzyłem już na przekrojach z pracowni. Chodzi mi o to, że przy tej wysokości pokoje na poddaszu b. bardzo nieustawne, bo poza 1 mają taki układ, że skos wypada na ich dłuższej ścianie i tam będzie bardzo nisko. Dlatego pisałem o rysunku przekroju w skali. Najlepszy byłby model takiego pokoiku na poddaszu wycięty z kartonu, oczywiście w skali, np. 1:20. Wiem, że to trochę głupio brzmi i jest z tym troszkę zabawy, ale od razu zobaczysz o czym mówię, gdy wstawisz tam choćby "klocki" o wymiarach podobnych do mebli. Link do komentarza
kingaj Napisano 20 maja 2009 Udostępnij #38 Napisano 20 maja 2009 Cytat Przepraszam, że odpisuję dopiero teraz, ale jakoś przeoczyłem twoją odpowiedź. Na przyszłość co do nazewnictwa (przyda się jak będziesz rozmawiał z wykonawcami). Stropodach masz gdy dach budynku i strop ostatniej kondygnacji, to jedna konstrukcja. Tradycyjnie w domach był strop nad kondygnacją, strych i dach (bez izolacji cieplnej). Tyle, że najczzęściej o stropodachu mówi się przy płaskim (lub prawie płaskim) dachu, ja też jestem do tego przyzwyczajony.Dlatego od początku chciałem ustalić, czy masz użytkowe czy nieużytkowe poddasze. W takiej sytuacji jak masz, jest kłopot. Sprawdź na przekroju w projekcie (np. przekrój A-A), czy z tego Twojego stropu ponad jętkami da się wogóle rozprowadzić rury do wszystkich pomieszczeń. U Ciebie ten strop ponad jętkami to tylko pas, jakieś 2,5 m szerokości, przez długość budynku. Gdybyś miał do dyspozycji nawet niskie nieużytkowe poddasze nad całą kondygnacją (tak jak myślałem), to byłaby zupełnie inna sprawa. Przy poddaszu użytkowym, sposób który opisałem może być niewykonalny.Sprawdź na przekroju czy ścianka kolankowa domu to u Ciebie równiocześnie ściana pomieszczeń na poddaszu. Jeśli masz dodatkową ślepą ściankę, to rury możnaby ukryć w tej przestrzeni. Bardzo dziękuję za radyrzeczywiście u mnie powstanie taki pas ciągnący się przez całą długość budynku o szerokości gdzieś 2 m oraz wysokość 1,10. Ścianka kolankowa ma wys 70 cm i będzie zrobiona ślepa ściana z kart gips: dzięki temu będę mogła poprowadzić za nią kanały. Umieszczenie reku na górze ma jedną podstawową zaletę: czerpnię i wyrzutnię można umieścić wysoko pod dachem. Już słyszałam że w budynkach z went. mech złodzieje bardzo często wpuszczają przez czerpnię umieszczoną nisko gaz usypiający:((poza tym od góry łatwiej rozprowadzić kanały, robi się mniej przepustów. Link do komentarza
norbiwolow Napisano 20 maja 2009 Udostępnij #39 Napisano 20 maja 2009 Cytat Norbert, spójrz na post do moni - tam jest o kominku.Kominek z płaszczem pewnie że można wykorzystać do podłogówki, tylko ile to będziee kosztowało? I czy kiedykolwiek się zwróci?Jak wykorzystasz zbrojenie ławy fundamentowej, to pewnie wystarczy, tylko pamiętaj o porządnym połączeniu go na śruby (chyba, że masz spawarkę) a nie tylko drutem. Uziom ma być skuteczny nie tylko w razie uderzenia pioruna ale i przy przepięciach w instalacji, dlatego to porządne łączenie. Odgromówkę warto zrobić, koszt nie jest taki duży, a potencjalne straty przy jej braku ogromne. Izolacja styropianem tylko od zewnątrz, jak masz jej ciągłość z tą na ścianie to inne rozwiązanie nie ma sensu.Balkon samonośny niech ci zaprojektuje konstruktor dla tego konkretnego projektu. Nie musi być nawet murowany. Nie opisywałem tu szczegółów konstrukcji. Tu masz link do starego artykułu w BD, nie czytałem całości ale na końcu jest ideowy schemat takiego balkonu.https://budujemydom.pl/budowlane-abc/domy-energooszczedne-i-pasywne/a/6269-analiza-kosztow-budowy-domow-energooszczednychW garderobie zrób koniecznie wentylację, jej brak to typowy błąd. W wiatrołapie myślę, że możesz sobie darować.Ogrzew. w pom. gospodarczym. A co w nim ma być i jaka jest izolacja pomiędzy nim a pomieszczeniem w domu?Co do garażu, to kwestia gustu, ale ta garderoba na gurze będzie niziutka. hejwymiennik ciepła do kominka turbo to chyba wydatek około 500-1000zł tak wiec nie ma wielkiej tragedii z izolacją to planuje - fundamenty styro 12-15cm - reszta ścian 15-20cm w dalszym ciagu głowę mi zajmuje kwestia balkonu - bedą dwie kolumny żelbetowe trzymające przód balkonu ale jak podtrzymywac tył stykający się z balkonem - jak powiedziałem o czyms takim jak mostek termiczny i balkon samonośny to znajomi i rodzina mówią mi że wymyslam i sie za dużo gazet naczytałem - żeby zrobić normalny balkon wylewany razem ze stropem i obłożyć go styropianem - i chyba to mi pozostanie bo nie wiem jak mozna zakotwiczyć tył balkonu - przeciez nie postawię dodatkowych dwóch kolumn - głupio by to wygladało wentylacja garderoba na dole - wyciąg czy nawiew ??? w pomieszczeniu gospodarczym bedzie kocioł gazowy , rekuperator , miejsce do prac majsterkowych , rower, kosiarka itp. jak się zmieści czy ocieplać scianę między garażem a domem - w sumie garderoba na dole pełnic bedzie funkcje bufora ( śluży ) ciepła - potem wiatrołap - też niższa temp. jak i czy wogóle ogrzewać garaż ???? czy przy niogrzewanym nie bedzie problemu w sypialni na górze ??co do garderoby na górze to planuję zrobić po prostu zabudowana szafę wnękową na całej długości - wówczas zlikwiduję prawdopodobnie to okno połaciowe od strony garderoby - choc z drugiej strony to strona południowa i może warto zyskać troche ciepła od słońca Link do komentarza
el-instalator Napisano 21 maja 2009 Udostępnij #40 Napisano 21 maja 2009 Przy kominku policz całkowite koszty instalacji. Kominek z płaszczem musi, tak jak kocioł na paliwo stałe, być zabezpieczony otwartym naczyniem wzbiorczym. Bez tego grozi Ci rozerwanie instalacji z gorącą wodą (w salonie!). musisz w związku z tym dołożyć wymiennik ciepła i zbiornik, by połączyć to z zamkniętym obiegiem grzejników. Do tego dochodzą zabezpieczenia itd. Całość instalacji będzie cię kosztować bliżej 10 tyś. a nie 1 tyś. Był o tym nawet tekst w Budujemy Dom z kwietnia tego roku, przeczytaj sobie. Jak obłożysz cały balkon, także od góry, styropianem min. 10-15 cm? Inaczej płyta balkonu to doskonale przekazujący ciepło do otoczenia element, a ciepło"wyciąbnie" Ci z płyty stropowej. balkon może mieć podparcie na cienkich, prostokątnych, słupachprzystawionych do ściany domu, można je otynkować tak jak elewację by nie rzucały się w oczy. Można też nie robić ich z betonu ale zamkniętego profilu stalowego, pewnie wystarczą wtedy wymiar w granicach 5x10 cm. Jednak Najłatwiej taki balkon zrobić jako drewniany, wtedy jest lekki i podpory mogą być cienkie. Możesz też, jeśli nie chcesz nawet cienkich podpór przy ścianie, zakotwić płytę balkonu do ściany stalowymi kotwami np. tylko w 3 miejscach (oczywiście to już trzeba zaprojektować konstrukcyjnie znając dokładnie projekt). Będziesz miał wtedy punktowe mostkki termiczne ale to i tak o wiele mniej niż cała płyta strop+balkon. Jeśli płyta balkonu ma być koniecznie betonowa, a nie drewniana, to pewnie najlżejsza będzie wylewana z gęstym zbrojeniem z prętów, ew. z lekkim kruszywem do betonu. Pamiętaj, że 1 m3 zwykłego betonu to 2 tony masy. Jak masz to w ogóle zrobione w projekcie, bo jak jest to płyta strop+balkon, to projekt jest energooszczędny, ale z nazwy.W garderobie na dole zrobiłbym wyciąg, bo pewnie drzwi między holem i wiatrołapem będą dość szczelne i wyciąg w innych pomieszczeniach będzie raczej nieodczuwalny. Do nawiewu wystarczy minimalne podcięcie drzwi z wiatrołapu do garderoby.Jak zmieścisz sensowną szafę pod skosami w garderobie na górze? Podejrzewam, że jest tam b. nisko. Sprawdż na przekroju.PS. Właśnie przyszło mi do głowy jeszcze jedno rozwiązanie połączenia strop+balkon ale muszę to przemyśleć i zrobić sobie szkic. To mój oryginalny pomysł, więc trzeba go dopracować, zanim pójdzie w świat. Link do komentarza
el-instalator Napisano 21 maja 2009 Udostępnij #41 Napisano 21 maja 2009 Cytat Bardzo dziękuję za radyrzeczywiście u mnie powstanie taki pas ciągnący się przez całą długość budynku o szerokości gdzieś 2 m oraz wysokość 1,10. Ścianka kolankowa ma wys 70 cm i będzie zrobiona ślepa ściana z kart gips: dzięki temu będę mogła poprowadzić za nią kanały. Umieszczenie reku na górze ma jedną podstawową zaletę: czerpnię i wyrzutnię można umieścić wysoko pod dachem. Już słyszałam że w budynkach z went. mech złodzieje bardzo często wpuszczają przez czerpnię umieszczoną nisko gaz usypiający:((poza tym od góry łatwiej rozprowadzić kanały, robi się mniej przepustów. Czujnik gazu usypiającego możesz mieć w instalacji alarmowej. Wysoko umieszczona czerpnia powietrza to przede wszystkim mniej sassanego kurzu. Link do komentarza
norbiwolow Napisano 22 maja 2009 Udostępnij #42 Napisano 22 maja 2009 Cytat Przy kominku policz całkowite koszty instalacji. Kominek z płaszczem musi, tak jak kocioł na paliwo stałe, być zabezpieczony otwartym naczyniem wzbiorczym. Bez tego grozi Ci rozerwanie instalacji z gorącą wodą (w salonie!). musisz w związku z tym dołożyć wymiennik ciepła i zbiornik, by połączyć to z zamkniętym obiegiem grzejników. Do tego dochodzą zabezpieczenia itd. Całość instalacji będzie cię kosztować bliżej 10 tyś. a nie 1 tyś. Był o tym nawet tekst w Budujemy Dom z kwietnia tego roku, przeczytaj sobie. Jak obłożysz cały balkon, także od góry, styropianem min. 10-15 cm? Inaczej płyta balkonu to doskonale przekazujący ciepło do otoczenia element, a ciepło"wyciąbnie" Ci z płyty stropowej. balkon może mieć podparcie na cienkich, prostokątnych, słupachprzystawionych do ściany domu, można je otynkować tak jak elewację by nie rzucały się w oczy. Można też nie robić ich z betonu ale zamkniętego profilu stalowego, pewnie wystarczą wtedy wymiar w granicach 5x10 cm. Jednak Najłatwiej taki balkon zrobić jako drewniany, wtedy jest lekki i podpory mogą być cienkie. Możesz też, jeśli nie chcesz nawet cienkich podpór przy ścianie, zakotwić płytę balkonu do ściany stalowymi kotwami np. tylko w 3 miejscach (oczywiście to już trzeba zaprojektować konstrukcyjnie znając dokładnie projekt). Będziesz miał wtedy punktowe mostkki termiczne ale to i tak o wiele mniej niż cała płyta strop+balkon. Jeśli płyta balkonu ma być koniecznie betonowa, a nie drewniana, to pewnie najlżejsza będzie wylewana z gęstym zbrojeniem z prętów, ew. z lekkim kruszywem do betonu. Pamiętaj, że 1 m3 zwykłego betonu to 2 tony masy. Jak masz to w ogóle zrobione w projekcie, bo jak jest to płyta strop+balkon, to projekt jest energooszczędny, ale z nazwy.W garderobie na dole zrobiłbym wyciąg, bo pewnie drzwi między holem i wiatrołapem będą dość szczelne i wyciąg w innych pomieszczeniach będzie raczej nieodczuwalny. Do nawiewu wystarczy minimalne podcięcie drzwi z wiatrołapu do garderoby.Jak zmieścisz sensowną szafę pod skosami w garderobie na górze? Podejrzewam, że jest tam b. nisko. Sprawdż na przekroju.PS. Właśnie przyszło mi do głowy jeszcze jedno rozwiązanie połączenia strop+balkon ale muszę to przemyśleć i zrobić sobie szkic. To mój oryginalny pomysł, więc trzeba go dopracować, zanim pójdzie w świat. hejno teraz troszke mnie podłamałeś z ta instalacja - 10 tys ????!!!! czy to troszkę nie za duzo ???co do balkonu to co powiesz o takich produktach: Koszyki izolacyjne ISOPRO Typ PI-IPTDKoszyk izolacyjny do połączenia i uciąglenia stropów żelbetowych. Ochrona korozyjna przez nierdzewną stal żebrowaną WStNr. 1.4571. Istnieje możliwość dostarczenia także w wykonaniu F90.firma : http://www.j-p.pl/produkty/index/246/eleme...olacyjne-isoprotylko jak to cenowo wygląda ??? co do garderoby to co doradzasz ??? podnieść ścianę kolankową o jeden pustak ???? - szafa bedzie robiona na wymiar - czy faktycznie tak mało miejsca tam bedzie ?? Link do komentarza
el-instalator Napisano 25 maja 2009 Udostępnij #43 Napisano 25 maja 2009 Ile miejsca jest w garderobie zobaczysz dopiero na przekroju, zrób sobie rysunek w skali, tak jak radziłem. Zwróciłem po prostu uwagę na różnice powierzchni i pow. podłogi, sądzę, że to same skosy. Od początku sugerowałem Ci ujednolicenie bryły garażu z bryłą domu. Pewnie, że to inny efekt wizualny, ale konstrukcyjnie i energetycznie tak jest lepiej, a miejsca więcej. Tego rozwiązania z połączeniem balkonu nie znam. Na stronie też nie podają jakie są parametry izolacyjne. Najpewniejszym rozwiązaniem jest jednak konstrukcja samonośna, cała reszta to tylko półśrodek. Jeśli takiej nie chcesz, tak jak pisałem, idź z projektem do konstruktora, niech zaprojektuje połączenie stropu z balkonem, z jak najmniejszą liczbą kotew. Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się