Skocz do zawartości

Akty prawne >>>wiata


Recommended Posts

Napisano
Czy na dobudowanie wiaty drewnianej (o wym.: dł. 4 m, sze. 2,5 m) do istniejącego już budynku wymagane są specjalne pozwolenia?
Dodam, że wiata ma być usytuowana 0,5 m od granicy działki, ponieważ dom jest oddalony o 3 m od granicy(bok garażu bez okien)
Co powinienem zrobić, aby dobudować taką wiatę?
Potrzebuje podstawy prawne dokładnie określające ze taka właśnie wiata o wielkości 10 m2 nie potrzebuje POZWOLENIA lecz tylko zgłoszenia
pytanie stad iż w UM powiedziano mi ze potrzebuje POZWOLENIE oraz ze nie mogę dobudować wiaty bo odległość od garażu do płotu jest 3 m i dobudowanie wiaty uniemożliwi zachowanie odległości właśnie tych 3 m od działki sąsiada.
Napisano
Cytat

Czy na dobudowanie wiaty drewnianej (o wym.: dł. 4 m, sze. 2,5 m) do istniejącego już budynku wymagane są specjalne pozwolenia?
Dodam, że wiata ma być usytuowana 0,5 m od granicy działki, ponieważ dom jest oddalony o 3 m od granicy(bok garażu bez okien)
Co powinienem zrobić, aby dobudować taką wiatę?
Potrzebuje podstawy prawne dokładnie określające ze taka właśnie wiata o wielkości 10 m2 nie potrzebuje POZWOLENIA lecz tylko zgłoszenia
pytanie stad iż w UM powiedziano mi ze potrzebuje POZWOLENIE oraz ze nie mogę dobudować wiaty bo odległość od garażu do płotu jest 3 m i dobudowanie wiaty uniemożliwi zachowanie odległości właśnie tych 3 m od działki sąsiada.



Budowa takiej małej wiaty nie wymaga pozwolenia ale w twoim przypadku nie zachowujesz granic i tutaj jest padaczka. Szukaj innego miejsca na wiatę icon_biggrin.gif
Napisano
My przymierzając się do budowy na etapie zaklepywania firmy pokazywaliśmy projekt i rozmawialiśmy o tym, że kiedyś będziemy chcieli wiatę garażową, wtedy facet z firmy od razu nam powiedział żeby przed rozpoczęciem budowy odsunąć dom od granicy biorąc pod uwagę ewentualną wiatę. Zgadzam się z Deggial'em trzeba szukać innego miejsca pod wiatę.
Napisano
Niezależnie od formy zezwolenia na budowę - pozwolenia czy też zgłoszenia - wiata musi spełniać określone warunki dotyczące m. in. lokalizacji. Z przepisów wynika, że odległość od granicy nie może być mniejsza niż 3m (gdy od tej strony nie ma okien) zatem stanowisko urzędu jest uzasadnione. Można oczywiście złożyć zgłoszenie zamiaru budowy wiaty, ale prawdopodobnie urząd wyrazi sprzeciw.
Napisano
a co powiecie na taka odpowiedz (poszukałem i znalazłem)

Odległości budynków od granicy działki
Dom i Garaż wolnostojący. Zasadniczo należy zachować odległość 3 m (ściana bez otworów) lub 4 m (ściana z otworami) od granicy działki sąsiedniej. Zbliżenie budynku do granicy jest możliwe wtedy, gdy sąsiad już wybudował budynek przy granicy albo usytuował go w odległości mniejszej niż 3 m. Wtedy można się dobudować do budynku sąsiada lub zbliżyć na taką samą odległość, ale nie mniej niż 1,5 m. Szczególne przypadki określa:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
DZIAŁ II
Zabudowa i zagospodarowanie działki budowlanej
Rozdział 1
Usytuowanie budynku

Altana lub wiata. Obiekty te zaliczamy do budowli. Jeśli mają ściany, to spełniają funkcje użytkowe budynków o przeznaczeniu gospodarczym. Minimalna odległość od granicy takiego obiektu to 4 m (albo 3 m, jeśli w ścianie zwróconej ku granicy nie ma okien ani drzwi). Można go postawić bezpośrednio przy granicy na podobnych warunkach jak garaż. Jeżeli wiata czy altana nie mają ścian, to nie ma podstaw do stosowania przepisów dotyczących odległości budynków od granicy działki.

Podstawa prawna:
• ustawa z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 156, poz. 1118),
• rozporządzenie ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. nr 75, poz. 690 z późn. zm.),
• Kodeks cywilny.
Napisano
Cytat

a co powiecie na taka odpowiedz (poszukałem i znalazłem)

Odległości budynków od granicy działki
Dom i Garaż wolnostojący. Zasadniczo należy zachować odległość 3 m (ściana bez otworów) lub 4 m (ściana z otworami) od granicy działki sąsiedniej. Zbliżenie budynku do granicy jest możliwe wtedy, gdy sąsiad już wybudował budynek przy granicy albo usytuował go w odległości mniejszej niż 3 m. Wtedy można się dobudować do budynku sąsiada lub zbliżyć na taką samą odległość, ale nie mniej niż 1,5 m. Szczególne przypadki określa:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
DZIAŁ II
Zabudowa i zagospodarowanie działki budowlanej
Rozdział 1
Usytuowanie budynku

Altana lub wiata. Obiekty te zaliczamy do budowli. Jeśli mają ściany, to spełniają funkcje użytkowe budynków o przeznaczeniu gospodarczym. Minimalna odległość od granicy takiego obiektu to 4 m (albo 3 m, jeśli w ścianie zwróconej ku granicy nie ma okien ani drzwi). Można go postawić bezpośrednio przy granicy na podobnych warunkach jak garaż. Jeżeli wiata czy altana nie mają ścian, to nie ma podstaw do stosowania przepisów dotyczących odległości budynków od granicy działki.

Podstawa prawna:
• ustawa z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 156, poz. 1118),
• rozporządzenie ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. nr 75, poz. 690 z późn. zm.),
• Kodeks cywilny.




Ale jest też w Rozporządzeniu o WT par.12.5. Okapy i gzymsy nie mogą pomniejszać odległości od granicy działki budowlanej, o których mowa w ust. 1, o więcej niż 0,8 m, natomiast części budynku, takie jak balkony, galerie, tarasy, schody zewnętrzne, pochylnie i rampy - o więcej niż 1,3 m.
Czyli jakby nie kombinować, to zostaje nieprzekraczalna granica (odległość) 2,7m.
Napisano
Cytat

Ale jest też w Rozporządzeniu o WT par.12.5. Okapy i gzymsy nie mogą pomniejszać odległości od granicy działki budowlanej, o których mowa w ust. 1, o więcej niż 0,8 m, natomiast części budynku, takie jak balkony, galerie, tarasy, schody zewnętrzne, pochylnie i rampy - o więcej niż 1,3 m.
Czyli jakby nie kombinować, to zostaje nieprzekraczalna granica (odległość) 2,7m.




Obojętnie jak by nie było i tak sobie wiatę walne....
  • 1 rok temu...
Napisano
Cytat

Obojętnie jak by nie było i tak sobie wiatę walne....



Proszę państwa przepraszam, że z swoim problemem wtrącę się w dyskusję. Mam taki problem że zgodnie z warunkami zabudowy i uzyskanym pozwoleniem na budowę budynku garażowo gosodarczego wybudowałem garaż ścianą zachodnią na granicy z sąsiadem a ścianę północną równiez na granicy , przyległą do garażu sąsiada z tym że mój garaż jest o jakieś 3 metry dłuższy. I teraz problem mam taki, że sąsiad stał się wrogo nastawiony do mnie i przy fragmencie ściany pólnocnej dobudował sobie bez zgłoszenia wiatę w taki sposób, że przylega ona do ściany mojego garażu, nadto przybił fragment blachy do ściany mojego garażu. Nie widziałbym w tym nic złego gdybym nie chciał tynkować tej ściany a w przyszłości może i nawet ocieplić. Czy sąsiad dobudowywując wiatę do ściany mojego garażu postąpił zgodnie z przepisami? Jeżeli tak to w jaki sposób mam otynkować tą ścianę? Mało tego przy ścianie zachodniej zładował 20cm od ściany jakieś betonowe stare płoty równiez uniemożliwiając mi dojście do ściany. Bardzo proszę o odpowiedź.
  • 2 tygodnie temu...
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Proszę państwa przepraszam, że z swoim problemem wtrącę się w dyskusję. Mam taki problem że zgodnie z warunkami zabudowy i uzyskanym pozwoleniem na budowę budynku garażowo gosodarczego wybudowałem garaż ścianą zachodnią na granicy z sąsiadem a ścianę północną równiez na granicy , przyległą do garażu sąsiada z tym że mój garaż jest o jakieś 3 metry dłuższy. I teraz problem mam taki, że sąsiad stał się wrogo nastawiony do mnie i przy fragmencie ściany pólnocnej dobudował sobie bez zgłoszenia wiatę w taki sposób, że przylega ona do ściany mojego garażu, nadto przybił fragment blachy do ściany mojego garażu. Nie widziałbym w tym nic złego gdybym nie chciał tynkować tej ściany a w przyszłości może i nawet ocieplić. Czy sąsiad dobudowywując wiatę do ściany mojego garażu postąpił zgodnie z przepisami? Jeżeli tak to w jaki sposób mam otynkować tą ścianę? Mało tego przy ścianie zachodniej zładował 20cm od ściany jakieś betonowe stare płoty równiez uniemożliwiając mi dojście do ściany. Bardzo proszę o odpowiedź.


to, że wybudowałeś zgodnie z pozwoleniem ten budynek, że dostałeś pozwolenie na taką jego lokalizację nie daje Ci prawa korzystania z działki sąsiada w celu dojścia do ściany w granicy, jak pójdziesz na udry z sąsiadem to prawdopodobnie ani nie otynkujesz tej ściany, a tym bardziej nie ocieplisz - sąsiad ma prawo nie wpuścić nikogo na swój teren. Co do legalności wybudowania wiaty przez sąsiada to mogę tylko tyle napisać, że teoretycznie może postawić budynek/wiatę w granicy, jeśli u sąsiada też jest podobny obiekt tak sytuowany (a u Ciebie jest), natomiast na pewno ma to być obiekt o własnej konstrukcji, a nie mocowany do Twojego budynku.
W naszym powiecie wiatę można stawiać w granicy, ale wiem że nie w każdym tak to interpretują.

ps. oczywiście jest opcja wystąpienia o wydanie decyzji administracyjnej o konieczności wejścia w teren sąsiedniej działki w celu wykonania niezbędnych robót budowlanych, ale wcale nie tak prosto ją uzyskać w sytuacji gdy właściciel gruntu jest przeciwny
Napisano
Cytat

Co do legalności wybudowania wiaty przez sąsiada to mogę tylko tyle napisać, że teoretycznie może postawić budynek/wiatę w granicy, jeśli u sąsiada też jest podobny obiekt tak sytuowany (a u Ciebie jest), natomiast na pewno ma to być obiekt o własnej konstrukcji, a nie mocowany do Twojego budynku.



Dokładnie. Teoretycznie sąsiad może tak budować, ale w żadnym wypadku nie może posiłkować się twoją konstrukcją. Zarówno ściany jak i dach. Każdy obiekt musi samodzielnie być kompletny.
A poza tym, możesz zapytać w PINB czy wyraził zgodę na postawienie tam obiektu.
Napisano
Cytat

Art. 47. 1. Jeżeli do wykonania prac przygotowawczych lub robót budowlanych jest niezbędne wejście do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości, inwestor jest obowiązany przed rozpoczęciem robót uzyskać zgodę właściciela sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu (najemcy) na wejście oraz uzgodnić z nim przewidywany sposób, zakres i terminy korzystania z tych obiektów, a także ewentualną rekompensatę z tego tytułu.

2. W razie nieuzgodnienia warunków, o których mowa w ust. 1, właściwy organ - na wniosek inwestora - w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, rozstrzyga, w drodze decyzji, o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości. W przypadku uznania zasadności wniosku inwestora, właściwy organ określa jednocześnie granice niezbędnej potrzeby oraz warunki korzystania z sąsiedniego budynku, lokalu lub nieruchomości.

3. Inwestor, po zakończeniu robót, o których mowa w ust. 1, jest obowiązany naprawić szkody powstałe w wyniku korzystania z sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu - na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.



czyli można wejść na teren sąsiada celem dokonania remontu w uzasadnionych przypadkach
a jak sąsiad kaprysi, to Starosta wydaje stosowną decyzję i tyle

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam Kupilem panele Swiss Krono, napisane na nich jest ze to system angle-angle. Myslalem ze sa na zatrzask jednak chyba nie. Jak je ukladac, pytam dlatego ze bardzo ciezko sie je uklada juz od drugiego rzedu.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...