Skocz do zawartości

Czy warto instalować?


Recommended Posts

Napisano
Mam w projekcie domu 3 kominy,ogrzewanie w domu będzie gazowe plus kominek. Komin w salonie musi zostać ze względu na kominek. Komin w kuchni teoretycznie powinien zostać,bo kuchenka gazowa i wymóg wentylacji grawitacyjnej. Komin w pomieszczeniu gospodarczym również- bo piec gazowy
Pytanie czy jest sens w takim wypadku instalowanie rekuperacji, skoro i tak muszę zostawić wentylację grawitacyjną w kuchni i pomieszczeniu gospodarczym? Czy ma to jeszcze sens?
-
Napisano
Jeśli założenie rekuperatora miało służyć uniknięciu budowy kominów to z pewnością nie ma to sensu. Natomiast oszczędności na wentylacji łatwo policzyć. Przeciętnie zmniejsza się zużycie energii do ogrzewania o 10 - 15 kWh/m2 rocznie. Jeżeli dom opalany jest gazem to oszczędności na ogrzewaniu będą się wahać na poziomie 2 -3 zł/m2 minus 150 - 200 zł rocznie za prąd do napędu wentylatorów.
Napisano
Cytat

Mam w projekcie domu 3 kominy,ogrzewanie w domu będzie gazowe plus kominek. Komin w salonie musi zostać ze względu na kominek. Komin w kuchni teoretycznie powinien zostać,bo kuchenka gazowa i wymóg wentylacji grawitacyjnej. Komin w pomieszczeniu gospodarczym również- bo piec gazowy
Pytanie czy jest sens w takim wypadku instalowanie rekuperacji, skoro i tak muszę zostawić wentylację grawitacyjną w kuchni i pomieszczeniu gospodarczym? Czy ma to jeszcze sens?
-


Rekuperacja ma sens w domach pasywnych.Bob icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Rekuperacja ma sens w domach pasywnych.Bob icon_biggrin.gif



Niby skad to przekonanie? Instalujac went mech z reku stwarzasz sobie dom o niskim zapotrzebownaiu na en.cieplna
Jak wspomniano wczesniej, koszty ogrzewania spadna, u mnie roznica wynosi (na razie z obliczen OZC):
1 -nawiew zimnego -20*C powietrza, straty na wentylacje (ogolnie) wynosza az 72%,(sezonowego zapotrzeb. na ciepło EA, wynosi 99.9 [kWh/m2*rok] )
2 -nawiew swiezego pow. +16*C z GWC i reku,straty na wentylacje (ogolnie) wyniosa 22,5% (sezonowego zapotrzeb. na ciepło EA, wynosi 20.5 [kWh/m2*rok] )
Sa to straty ciepla calego domu o kubaturze 450m3, jak widac roznica jest spora, bo wynosi 79,4 [kWh/m2*rok]
Powierzchnie ogrzewana mam 195m2
W przypadku 1 roczne zapotrzeb. na ciepło do ogrzewania Qh wyniesie 19526 [kWh/rok], w przypadku 2 wyniesie 3996 [kWh/rok]. Dotyczy to skrajnego przypadku gdzie temperatura zewnetrzna wynosi -20*C, dla wyzszych temperatur bedzie ta roznica topniec. Wynikowo wychodzi 15530 [kWh/m2*rok] po 0,4 zl/kWh to daje nam 6212 zl w roku. To jest mocno naciagniete jak wspomnialem dla temp. -20*C. Niech wyjdzie polowa tego, czyli 3000 zl/rok,koszt "pradu" na wentylatorki za caly rok to ok. 500 zl/rok (wentylacja pracuje 365 dni w roku) co daje nam 2500 zl/rok oszczednosci i chlodek latem w cenie icon_smile.gif. Oczywiscie sa to tylko spekulacje,zycie pokaze ile koszt wyniesie,ale warto cos zalozyc
Rozpatruje swoj przypadek,bede mial PC i podlogowe ogrzewanie wszedzie,dom dobrze ocieplony i jak mozna doczytac GWC i reku.Pewnie kazdy przypadek nalezy rozpatrywac oddzielnie,ale dla porownania oszczednosci warto "podejzec" innych icon_surprised.gif

Pzdr.
Napisano
No dobrze,ale czy rekuperacja ma sens jęsli jest połaczona z wentylacją grawitacyjną w kuchni i pomieszczeniu gospodarczym? Straty ciepła i tak będą :/
Napisano
Cytat

No dobrze,ale czy rekuperacja ma sens jęsli jest połaczona z wentylacją grawitacyjną w kuchni i pomieszczeniu gospodarczym? Straty ciepła i tak będą :/


Kratki wylotowe z zaluzjami i zamknac zaluzje-ja tak musze zrobic w salonie, ze wzgl na kominek

Pzdr.
Napisano
Cytat

Niby skad to przekonanie? Instalujac went mech z reku stwarzasz sobie dom o niskim zapotrzebownaiu na en.cieplna
Jak wspomniano wczesniej, koszty ogrzewania spadna, u mnie roznica wynosi (na razie z obliczen OZC):
1 -nawiew zimnego -20*C powietrza, straty na wentylacje (ogolnie) wynosza az 72%,(sezonowego zapotrzeb. na ciepło EA, wynosi 99.9 [kWh/m2*rok] )
2 -nawiew swiezego pow. +16*C z GWC i reku,straty na wentylacje (ogolnie) wyniosa 22,5% (sezonowego zapotrzeb. na ciepło EA, wynosi 20.5 [kWh/m2*rok] )
Sa to straty ciepla calego domu o kubaturze 450m3, jak widac roznica jest spora, bo wynosi 79,4 [kWh/m2*rok]
Powierzchnie ogrzewana mam 195m2
W przypadku 1 roczne zapotrzeb. na ciepło do ogrzewania Qh wyniesie 19526 [kWh/rok], w przypadku 2 wyniesie 3996 [kWh/rok]. Dotyczy to skrajnego przypadku gdzie temperatura zewnetrzna wynosi -20*C, dla wyzszych temperatur bedzie ta roznica topniec. Wynikowo wychodzi 15530 [kWh/m2*rok] po 0,4 zl/kWh to daje nam 6212 zl w roku. To jest mocno naciagniete jak wspomnialem dla temp. -20*C. Niech wyjdzie polowa tego, czyli 3000 zl/rok,koszt "pradu" na wentylatorki za caly rok to ok. 500 zl/rok (wentylacja pracuje 365 dni w roku) co daje nam 2500 zl/rok oszczednosci i chlodek latem w cenie icon_smile.gif. Oczywiscie sa t icon_biggrin.gifo tylko spekulacje,zycie pokaze ile koszt wyniesie,ale warto cos zalozyc
Rozpatruje swoj przypadek,bede mial PC i podlogowe ogrzewanie wszedzie,dom dobrze ocieplony i jak mozna doczytac GWC i reku.Pewnie kazdy przypadek nalezy rozpatrywac oddzielnie,ale dla porownania oszczednosci warto "podejzec" innych icon_surprised.gif

Pzdr.

Pozostanę przy swoim zdaniu.Policz sobie to samo dla dodatnich temp i dodaj koszty.A tak patrząc dookoła coś kryzys energetyczny wisi w powietrzu jak zaczną się wyłączenia prądu to wiatraczek na korbkę wstawisz w system rekuperacji? icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Kratki wylotowe z zaluzjami i zamknac zaluzje-ja tak musze zrobic w salonie, ze wzgl na kominek

Pzdr.


No to wypada zrobić jakąś automatykę żeby zonie się nie myliło co ma zamknąć a co otworzyć.PS sory za wjazd na tekst.Bob icon_redface.gif
Napisano
Nie bardzo rozumiem co chcesz osiagnac takimi textami?
Tak wiatraczek sobie wlacze albo korba zakrece -jesli wydaje Ci sie to takie zabawne
Nie chcesz,nie mozesz lub brak kasy na reku,GWC czy PC? Pozwol ze inni jednak moga chceic itd. te urzadzenia zainstalowac sobie w domu -min. ja
Jesli wylacza prad to nic mi w domu nie bedzie dzialalo, zrobie wtedy to co zapewne Ty masz,rozszczelnie okna na parterze i w dachu i stworze sobie "przewiew" grawitacyjny. Bede mial PC (brak przylacza gazowego),kuchenke elektryzna,pompe glebinowa -wszystko potrzebuje pradu, ale zapewne Twoim zdaniem powinienem wykopac sobie studnie "kregowa", piec kaflowy i kuchnie weglowa wsadzic bo kryzys przyjdzie? Te urzadzenia ktore wybiaram do domu sa max na dzien dzisiejszy energooszczedne,nic innego nie moge dzisiaj sobie zainstalowac zeby "normalnie" zyc
PS>: Myslalem o panelach fotowoltaicznych -na razie brak kasy

Pzdr.
Napisano
Cytat

No to wypada zrobić jakąś automatykę żeby zonie się nie myliło co ma zamknąć a co otworzyć.PS sory za wjazd na tekst.Bob icon_redface.gif


Uwazasz,ze moja zona jest tak prosta osoba,ze nie poradzi sobie?
Chciales komus zaimponowac czy obrazic mnie i moja zone, bo mam inne zdanie na temat techniki niz Twoje?
Pzdr.
Napisano
Cytat

Uwazasz,ze moja zona jest tak prosta osoba,ze nie poradzi sobie?
Chciales komus zaimponowac czy obrazic mnie i moja zone, bo mam inne zdanie na temat techniki niz Twoje?
Pzdr.


Uchowaj Boże ja tylko w trosce o wygodę .Bob icon_biggrin.gif
  • 7 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Jeśli założenie rekuperatora miało służyć uniknięciu budowy kominów to z pewnością nie ma to sensu. Natomiast oszczędności na wentylacji łatwo policzyć. Przeciętnie zmniejsza się zużycie energii do ogrzewania o 10 - 15 kWh/m2 rocznie. Jeżeli dom opalany jest gazem to oszczędności na ogrzewaniu będą się wahać na poziomie 2 -3 zł/m2 minus 150 - 200 zł rocznie za prąd do napędu wentylatorów.


Proszę o informację skąd te dane o przeciętnym zmniejszeniu zużycia energii do ogrzewania na poziomie 10-15 kWh/m2 rocznie? Jeżeli są to dane praktyczne to faktycznie ekonomiczność rekuperatora jest b. mała.
Policzmy:
15 kWh/m2(rocznie) * 150m2 = 2250 kWh/m2 (rocznie). Czyli jest to gdzieś 225 m3 gazu GZ50 a to wychodzi (225*1.9zl) 430 zł (rocznie). Odejmijmy jeszcze koszty wentylatora i wychodzi rocznie zysk max. 300zł.
300 zł !!!
Ktoś te założenia i wyliczenia obali?
Napisano
Uważam że rekuperatora nie można rozpatrywać pod względem oszczędności w ogrzewaniu chociaż one są. Tu po prost chodzi o wentylację domu gdzie przy dzisiejszym budownictwie grawitacja nie funkcjonuje. Ja mam reku i np. jak wyłączę na godzinę to obieg powietrza ustaje co od razu czuć szczególnie w pomieszczeniach np.kuchnia czy łazienka czy szczególnie sypialnia po nocy. POLECAM.
Napisano
Cytat

Uważam że rekuperatora nie można rozpatrywać pod względem oszczędności w ogrzewaniu chociaż one są. Tu po prost chodzi o wentylację domu gdzie przy dzisiejszym budownictwie grawitacja nie funkcjonuje. Ja mam reku i np. jak wyłączę na godzinę to obieg powietrza ustaje co od razu czuć szczególnie w pomieszczeniach np.kuchnia czy łazienka czy szczególnie sypialnia po nocy. POLECAM.


jakiej firmy masz reku
  • 2 tygodnie temu...
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Pozostanę przy swoim zdaniu.Policz sobie to samo dla dodatnich temp i dodaj koszty.A tak patrząc dookoła coś kryzys energetyczny wisi w powietrzu jak zaczną się wyłączenia prądu to wiatraczek na korbkę wstawisz w system rekuperacji? icon_biggrin.gif


Ja mam zamiar trochę wspomóc sie ogniwami fotowoltaicznymi
zawsze trochę można zaoszczędzić zwłaszcza przy dzisiejszych cenach prądu
robie w swoim domu całe oświetlenie na diodach powerled zasilanych ze słoneczka i chyba reku też z tego pociągnę,
będę miał panel o mocy 170W
Napisano
Cytat

Ja mam zamiar trochę wspomóc sie ogniwami fotowoltaicznymi
zawsze trochę można zaoszczędzić zwłaszcza przy dzisiejszych cenach prądu
robie w swoim domu całe oświetlenie na diodach powerled zasilanych ze słoneczka i chyba reku też z tego pociągnę,
będę miał panel o mocy 170W



O ile Ci uciągnie jeszcze rekuperator to rozwiązanie, w sumie jak weźmiesz jeden z tych, które na 1 biegu ciągną 17W to by było ok icon_wink.gif Masz jakąś automatykę, która w razie niskiego stanu naładowania akumulatorów przełączała by na zasilanie z sieci energetycznej ?
Napisano
Cytat

Dospel Ecomomic.



Witaj,
czy jesteś zadowolony z tej centrali Dospel typ Economic?
mam zamiar zainstalować też taką.
Są wady?

pozdrawiam i z góry dziękuję
kinga
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Uważam że rekuperatora nie można rozpatrywać pod względem oszczędności w ogrzewaniu chociaż one są. Tu po prost chodzi o wentylację domu gdzie przy dzisiejszym budownictwie grawitacja nie funkcjonuje. Ja mam reku i np. jak wyłączę na godzinę to obieg powietrza ustaje co od razu czuć szczególnie w pomieszczeniach np.kuchnia czy łazienka czy szczególnie sypialnia po nocy. POLECAM.



Zgadza się, że wentylacja grawitacyjna w domach jednorodzinnych często jest zbyt mało wydajna, ale by załatwić ten problem wystarczy wentylacja mechaniczna (nawet tylko wywiewna) bez rekuperatora. Rekuperator jest po to by oszczędzać na kosztach ogrzewania, tyle, że od razu trzeba w związku z nim robić nie tylko prostą wentylację wywiewną ale również nawiewną. A tu zaczynają się koszty, okresowe czyszczenie kanałów itp.
A dylot jak wyłączysz went. mech.
Wracając do początkowego pytania wątku, które gdzieś zaginęło po drodze. Ile pomieszczeń nie ma połączenia z tymi z went. grawitacyjną? Jeśli jest bezpośrednie połączenie to nie może być mechanicznego wyciągu.
Jeśli w pomieszczeniu jest kanał wywiewny went grawitacyjnej to musi być też nawiew (swobodny a nie wymuszany wentylatorem). Może się okazać, że na dole nie bardzo jest gdzie robić wyciąg, nawiew do pomieszczeń poza kuchnią i łazienką zrobić można. Zostanie więc tylko poddasze.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
witam jestem na poczatku budowy ale juz jes pewne ze chce wentylacje z rekupatorem i GWC ale jak zaczelam wybierac firmy to kazda proponuje cos innego inna ilosc wymienianego powietrza inne systemy a ceny!!!!moze ktos pomoze juz sprawdzil,mozewybral dobrze prosze o pomoc pozdrawiam
Napisano
Cytat

witam jestem na poczatku budowy ale juz jes pewne ze chce wentylacje z rekupatorem i GWC ale jak zaczelam wybierac firmy to kazda proponuje cos innego inna ilosc wymienianego powietrza inne systemy a ceny!!!!moze ktos pomoze juz sprawdzil,mozewybral dobrze prosze o pomoc pozdrawiam



A możesz podać przynajmniej podstawowe dane domu w budowie? Przede wszystkim kubaturę i czy gdzieś wymagana jest went. grawitacyjna (gaz, kominek)?
Będzie można przynajmniej określić podstawowe parametry.
Napisano
Faktycznie bez podstawowych danych nie sposób doradzić. Dane o kubaturze masz w projekcie. A jak to z instalacjami możliwości wykonania jest wiele a w efekcie koszty są różne. Jeśli będziesz znać jednak podstawowe parametry, to przynajmniej odrzuisz oferty bezczelnych naciągaczy. Zwróć uwagę w ilu pomieszczeniach i gdzie przewidziano nawiew oraz wyciąg powietrza.
Napisano
Może przydałoby się obliczenie ile energii zaoszczędzi się dzięki rekuperacji w sezonie grzewczym? Co powiecie na parametry 200 m3/h i średnią temp. zewnętrzna -3 st. dla okresu listopad-marzec oraz sprawność rekuperatora w tych warunkach ok. 60%?
Czy ktoś proponuje inne parametry?
Napisano
No to licz i wpisuj! Ja od siebie proponuję tylko nieco obniżyć sprawność (np. do 50%) nawet taką wcale nie łatwo będzie w praktyce uzyskać dla całej instalacji - nie tylko samego wymiennika. No i dolicz dla porządku koszt energii do zasilania wentylacji z rekuperacją.
Napisano
Dobra policzę dla sprawności 50%. Ilości energii zużytej przez centralkę wentylacyjną nie podaję, może być dość różna, jednak tak czy inaczej nie wpłynie zbytnio na ostateczny rachunek.
Podaję opis do wzoru, każdy może sobie policzyć sam dając inne wartości icon_smile.gif

V = 200 m3/h - strumień powietrza
q = 1,2 kg/m3 - gęstość powietrza
c = 1kJ/kg*K - ciepło właściwe powietrza
dt = 23 K - średnia dobowa różnica temperatury dla okresu listopad - marzec (+20 st C w pomieszczeniu -3 st. na zewnątrz)
X = 0,5 - sprawność rekuperatora
To nam daje w ciągu doby (24h)

Q = V*q*c*dt*X*24h = 66240kJ = 18,1 kWh

Jeśli przyjmiemy zużycie energii 50 W * 24h = 1,2kWh zostaje nam Q=16,9 kWh.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Uprzedzam od razu, ż e to obliczenia tylko przybliżone, np. dla średniej wilgotności powietrza. No i strrumień powietrza jest stosunkowo niewielki. Założyłem minimalne 0,5 wymiany kubatury na godzinę, dla pełnego komfortu konieczna może być niekiedy nawet całkowita wymiana, no i nie uwzględniamy tego, że wymianę można ograniczyć, gdy nie ma nas w domu.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Drewno w ogrodzie, na elewacji czy w architekturze ogrodowej wygląda pięknie – ale tylko wtedy, gdy jest odpowiednio zabezpieczone. Jako ekspert marki Osmo, przedstawiam jeden z najbardziej cenionych produktów do ochrony drewna na zewnątrz: Lazura Olejna Osmo  (oryg. Holzschutz-Öl-Lasur). To sprawdzone rozwiązanie, które chroni drewno przed deszczem, słońcem, promieniowaniem UV, grzybami i pleśnią – a przy tym wydobywa jego naturalne piękno. Czym jest Lazura Olejna Osmo? To dekoracyjny, półtransparentny olejowy impregnat do drewna zewnętrznego, opracowany na bazie naturalnych olejów roślinnych: słonecznikowego, lnianego, sojowego i z ostu. Lazura nie tworzy powłoki filmowej – wnika głęboko w drewno i pozwala mu "oddychać", co zapobiega pękaniu, łuszczeniu i odpryskiwaniu. Zastosowanie elewacje i deski fasadowe pergole, płoty, ogrodzenia domki letniskowe, altany carporty, tarasy (elementy pionowe) drzwi, okna, okiennice (również wymiarowo stabilne elementy) Dlaczego warto? Wydajność: nawet do 26 m² z 1 litra przy jednym malowaniu Odporność na UV i warunki atmosferyczne Zabezpieczenie przed grzybami, algami i pleśnią Nie łuszczy się, nie pęka, nie schodzi płatami Bez konieczności szlifowania przy renowacji Łatwa aplikacja, bez smug i zacieków Dostępne kolory (transparentne) Kolory są półprzezroczyste – zachowują naturalny rysunek drewna, nadając mu odcień zgodny z kolorem lazury. Wszystkie kolory można ze sobą mieszać.   NrKolor Osmo (DE) Nazwa polska 700 KieferSosna 702 LärcheModrzew 703 MahagoniMahoń 706 EicheDąb 707 NussbaumOrzech 708 TeakTeak 710 PiniePinia 712 EbenholzHeban 727 PalisanderPalisander 728 ZederCedr 731 Oregon PineSosna Oregon 732 Eiche hellJasny dąb 739 SilbergrauSrebrnoszary 900 WeißBiały 903 BasaltgrauBazaltowy szary 905 PatinaPatyna 906 PerlgrauPerłowoszary 907 QuarzgrauKwarcowy szary   Sposób użycia Drewno musi być suche i czyste (maks. 20% wilgotności). Lazurę dokładnie wymieszać, nie rozcieńczać. Nakładać cienko wzdłuż słojów, pędzlem do olejów lub wałkiem mikrofibrowym. 2 warstwy na surowe drewno, 1 warstwa przy renowacji. Czas schnięcia: ok. 12 godzin przy dobrej wentylacji.   Skład i bezpieczeństwo Naturalne oleje + pigmenty + minimum rozpuszczalników (benzol-free) Zawiera biocyd IPBC – stosować wyłącznie na zewnątrz Produkt spełnia normę B2 (normalnie zapalny po wyschnięciu) Czyścić narzędzia preparatem Osmo Pinselreiniger   Dodatkowe wskazówki praktyczne Nie nakładać na lakierowane lub lakierobejcowane powierzchnie – należy je wcześniej całkowicie usunąć. Jeśli drewno ma być szczególnie chronione przed sinizną i owadami, warto wcześniej zastosować Osmo Impregnację WR (biobójczą). Drewno zawierające taniny (np. dąb) może powodować lekkie zmiany odcienia – zalecany próbny malunek. Podsumowanie Lazura Olejna Osmo to doskonały wybór dla każdego, kto szuka trwałej i estetycznej ochrony drewna na zewnątrz. Sprawdza się zarówno przy nowych realizacjach, jak i przy renowacjach. Działa długofalowo, wygląda naturalnie i jest niezwykle łatwa w utrzymaniu. Masz pytania? Jako ekspert Osmo, chętnie doradzę – napisz komentarz, dołącz zdjęcie drewna, a pomogę dobrać odpowiedni kolor i technologię zabezpieczenia.
    • Nie bardzo, jedynie tynk. Po prostu jak zamkniesz tą wilgoć tam, to te ściany za parę lat się po prostu rozsypią. Przerabiałem to ze ścianą nośną. To co zastaliśmy po przeprowadzce, to ścianę można było rozebrać rękami. Tyle dobrze, że dziadek ten dom sam budował i robił to zgodnie ze sztuką, bo nawet bez tej ściany żaden strop nie pęknął. A jakby nie to, że fundamenty są z piaskowca, który był cały mokry, to klękajcie narody. Oczywiście są szanse, że ta wilgoć wyjdzie na zewnątrz, ale ciężko je oszacować. Tu chodzi o różnicę temperatury. Pustka nawet 3cm będzie zawierać sporo powietrza, w którym przy różnicy temperatur powyżej 50% zacznie się wykraplać woda. Załóżmy, że wewnątrz masz 20°C, ściana z zewnątrz ma 0°, pod płytą nie będzie więcej niż 10°C i w tym momencie występuje skraplanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Do takiego mieszkania nie montował bym więcej niż 2,5kW. Ważniejsza od mocy jest umiejętność obchodzenia się z tym urządzeniem. Jedna jednostka zainstalowana z w salonie z kuchnią wystarczy.  WiFi to już standard i to polecam (zdarza się, że w najtańszych chińczykach aplikacje nie działają), reszta jest zbędna. Zwróć uwagę na poziom hałasu. Ja mam Mitsubishi Heavy oraz Fuji. Klimatyzatorem Fuji 2,5kW ogrzewam zimą dom 70m2.
    • Jakieś podpowiedzi propo ewentualnego wypełnienia? Ściany mają około 3cm odchyłu od pionu
    • Cześć wszystkim Zastanawiam się nad klimatyzacją do mieszkania i trochę się gubię w tych wszystkich modelach, mocach, funkcjach itd. Mieszkanie ma około 50 m², ale wiadomo — są ściany, różne pokoje, kuchnia otwarta na salon itd.   Macie może jakieś doświadczenia z doborem klimatyzacji? Czy np. lepiej dać jedną mocniejszą jednostkę w salonie, czy osobno do każdego pomieszczenia? No i czy warto dopłacać do jakichś „bajerów” typu WiFi, jonizacja, itp., czy to tylko marketing?   Znalazłem też stronę z paroma fajnie opisanymi rzeczami (jak dobrać moc do metrażu itd.), może komuś się przyda: https://airflowklima.pl   Chętnie poznam Wasze opinie, bo temat niby prosty, ale im więcej czytam, tym bardziej się zastanawiam
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...