Skocz do zawartości

Dach o niskim nachyleniu, jakie rozwiązania


Recommended Posts

Napisano

Mam stary dach, który jest taki trochę płaski. Mój fachowiec powiedział, że ma tylko około 12 stopni nachylenia. Chcę wymienić to, co na nim leży, na coś nowego.

Pytanie jest takie:

- Czy ja muszę ten cały dach podnosić i robić tam jakąś nową, wyższą konstrukcję? Bo to by było strasznie dużo pracy i pieniędzy, a ja bym tego wolała uniknąć!

- Bardzo mi się podoba blachodachówka. Czy na takie płaskie 12 stopni w ogóle można ją położyć, czy to się będzie lało do środka?

- Jeśli blachodachówka odpada, to jaki produkt z blachy mogę położyć na taki płaski dach, żeby było szczelnie i żebym nie musiała go podnosić? Coś, co się do tego nadaje?

- Czy oprócz samej blachy trzeba tam jeszcze coś specjalnego pod spodem zrobić, żeby mieć pewność, że woda nie będzie stała i że nic nie przecieknie? Bo to mnie najbardziej martwi!

Napisano
53 minuty temu, marysiamaria napisał:

Mam stary dach,

 

Jakie z grubsza są wymiary tego dachu - jaka jest długość spadku...

Chodzi mi o to, czy jest arkusz trapezówki o takiej długości, żeby nie potrzeba było łączyć blachy na długości i nie tworzyć miejsc ewentualnych przecieków,  których tak się obawiasz...

Napisano

Czyli wystarczy układać arkusze od wschodu tak, aby arkusz zachodni nakładał się zakładką na ten wschodni. U nas przeważający kierunek wiatrów to od południowego zachodu na północny wschód, czyli nie będzie podwiewało. I spoko wystarczy.

Napisano
5 godzin temu, marysiamaria napisał:

Mam stary dach, który jest taki trochę płaski. Mój fachowiec powiedział, że ma tylko około 12 stopni nachylenia. Chcę wymienić to, co na nim leży, na coś nowego.

Pytanie jest takie:

- Czy ja muszę ten cały dach podnosić i robić tam jakąś nową, wyższą konstrukcję? Bo to by było strasznie dużo pracy i pieniędzy, a ja bym tego wolała uniknąć!

 

Nie ma potrzeby, jedynie jak są jakieś zapadnięcia, to trzeba wyrównać, spróchniałe krokwie wymienić, deskowanie miejscami jeżeli przegniłe jest.

 

Cytat

- Bardzo mi się podoba blachodachówka. Czy na takie płaskie 12 stopni w ogóle można ją położyć, czy to się będzie lało do środka?

Niestety blachodachówka tu się nie nadaje, za mały spadek dachu.

 

Cytat

- Jeśli blachodachówka odpada, to jaki produkt z blachy mogę położyć na taki płaski dach, żeby było szczelnie i żebym nie musiała go podnosić? Coś, co się do tego nadaje?

Blacha trapezowa cięta na wymiar całej połaci dachu, w kolorze do wyboru. 

 

Cytat

- Czy oprócz samej blachy trzeba tam jeszcze coś specjalnego pod spodem zrobić,

Potrzebne szczelne pokrycie wstępne pod tą blachą.

Trzeba przymocować też kontrłaty i łaty.  

Cytat

żeby mieć pewność, że woda nie będzie stała

Trzeba wyrównać dach, poprzez wypoziomowanie łat dachowych, które stanowią podłoże dla pokrycia. 

Można to zrobić używając klinów drewnianych, lub stosując specjalne wkręty do poziomowania (WKSS), 

Trzeba też zapewnić wentylację tej przestrzeni pod blachą.

Cytat

 i że nic nie przecieknie? Bo to mnie najbardziej martwi!

Pod blachą trapezową dochodzi do kondensacji pary wodnej, nawet jak nie pada to z tej blach kapie woda pod spodem, dlatego potrzebne szczelne pokrycie wstępne pod tą blachę.

 

Arkusze blachy trapez docięte na całą połać dachu klei się dodatkowo na uszczelki, arkusz z arkuszem.   

 

Napisano
26 minut temu, animus napisał:

 Pod blachą trapezową dochodzi do kondensacji pary wodnej, nawet jak nie pada to z tej blach kapie woda pod spodem, dlatego potrzebne szczelne pokrycie wstępne pod tą blachę. 

 

Nie wiemy co jest pod dachem jeśli wiata to nic nie trzeba.

Napisano

Jak najbardziej można użyć także blachodachówki. Najlepiej w postaci ciętych na wymiar długich arkuszy na całą długość dachu. Ewentualnie zamiast tego układamy arkusze z długim zakładem. Analogicznie, należy też zrobić szeroki zakład boczny pomiędzy arkuszami. 

Koniecznie pod blachą musi być pełne deskowanie kryte papą, czyli bardzo szczelny podkład. To standard w przypadku dachów o małym spadku. Taki podkład zapobiega przedostawaniu się wody głębiej w dach. 

Producenci blachodachówki dopuszczają w układzie z podkładem w postaci papy na pełnym deskowaniu nawet jeszcze mniejszy kąt nachylenia, poniżej 10°. 

PS. Najlepiej wybierać blachodachówki z głębokim tłoczeniem, takie arkusze są sztywniejsze.

Napisano
1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

PS. Najlepiej wybierać blachodachówki z głębokim tłoczeniem, takie arkusze są sztywniejsze.

 

Są sztywniejsze, ale czy to jest potrzebne? Poza tym blachodachówka z głębokimi tłoczeniami jest bardziej narażona na uszkodzenia powierzchni warstwy powlekanej, więc ryzykowałby spadek jej trwałości.

 

A w ogóle, jeśli potrzebne byłoby pełne deskowanie, izolowanie cieplne i hydroizolacje, to sugerowałbym od razu położenie na dach płyty warstwowej. Będzie taniej i szybciej.

Napisano
2 godziny temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

PS. Najlepiej wybierać blachodachówki z głębokim tłoczeniem, takie arkusze są sztywniejsze.

Tylko że głęboko tłoczona  zaczyna się od 14 stopni.:scratching:

 

A jak ma robić bardzo szczelne pokrycie,

Cytat

czyli bardzo szczelny podkład....z podkładem w postaci papy.

 to po co jej ta blachodachówka,  dla ozdoby?

 

Z opisu wynika, że  @marysiamaria liczy się z każdym groszem,  ma już prawdopodobnie papę, z którą wiecznie są problemy, jak to z papą na pełnym deskowaniu.  

 

Na takie spadki nie daje się  blachodachówki,  przy większych opadach deszczu jest jak sito, woda nie zdąży odpłynąć do rynny, dlatego producent na pokrycie wstępne zaleca najlepiej papę termozgrzewalną.

Przy takich spadkach z dobrze zrobionym pokryciem wstępnym, nawet jak cały dach nie przecieka, to dochodzi do szybszej degradacji łat i kontrłat.

W dodatku w przetłoczeniach wytrąca się dużo osadu, często trzeba czyścić takie dachy, to generuje dodatkowe koszty.   

 

Teściowej gdyby była w takiej sytuacji, to bym zwłaszcza głęboko tłoczonej polecał.:icon_biggrin:

Obcym ludziom nie.:takaemotka:

   

Napisano
12 minut temu, animus napisał:

 Teściowej gdyby była w takiej sytuacji, to bym zwłaszcza głęboko tłoczonej polecał.:icon_biggrin:    

 

Głęboko tłoczonej teściowej? :icon_eek: Przez kogo?

Napisano

Na dachach o małym spadku blachodachówkę daje się głównie właśnie dla ozdoby. Przecież i tak w takiej sytuacji nie rzuca się zbytnio w oczy. 

Gnicie łat pod blachodachówką to skutek marnej wentylacji tej przestrzeni. Rzeczywiście często jest z tym problem, bo wymianę powietrza można zapewnić tylko dzięki zrobieniu otworów na przeciwnych krańcach dachu. W praktyce to wiatr zapewnia wówczas przewiew. Działa to inaczej, niż w dachach o wiekszym spadku, gdzie mamy odczuwalną różnicę wysokości pomiędzy okapem i kalenicą. 

Głębokości tłoczenia blachodachówki też nie ma co demonizować. Dzisiejsze standardy są takie, że żadna z nich nie ma naprawdę głębokiego tłoczenia. 

 

Napisano
33 minuty temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Głębokości tłoczenia blachodachówki też nie ma co demonizować. Dzisiejsze standardy są takie, że żadna z nich nie ma naprawdę głębokiego tłoczenia. 

 

Wszystko prawda, ale po co utrudniać sobie życie zamiast ułatwiać? Nawet tak prozaiczna kwestia jak kurz i opadłe liście z blachy trapezowej będą łatwiej spływały niż z blachodachówki A te opory z czasem będą się tylko powiększały.

A jeszcze mniej tłoczona jest blacha na płytach warstwowych. Natomiast o kwestii ozdobnej Autorka nie wspominała. 

Napisano

Zgadza się, to wszystko prawda. Ale pytanie padło o możliwość zastosowania blachodachówki. Osobiście uważam, że pod względem technicznym blacha trapezowa jest zdecydowanie lepsza od blachodachówki. Szczególnie w wersji o wysokim profilu zapewniają dobrą wentylację pod pokryciem, są sztywne i wytrzymałe. Do tego blacha trapezowa może być pokryta takimi samymi powłokami jak blachodachówka.

 

  • 2 tygodnie temu...
Napisano

Nie jest konieczne podnoszenie dachu — przy spadku ok. 12° możliwe jest wykonanie nowego pokrycia, pod warunkiem zastosowania szczelnego wstępnego krycia zgodnego ze sztuką dekarską. Blachodachówka modułowa wymaga zwykle nachylenia ≥15°, natomiast blachodachówki cięte na wymiar dopuszczalne są już od ok. 9°. Przy spadkach <15° należy zastosować wstępne krycie zapewniające 1. lub 2. klasę szczelności, aby ograniczyć ryzyko podciekania. Alternatywnie można zastosować blachę trapezową lub panele dachowe na rąbek. W praktyce zaleca się wzmocnienie więźby, wykonanie pełnego deskowania, położenie szczelnego krycia wstępnego oraz montaż kontrłat i łat dla szczeliny wentylacyjnej min. 40 mm.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Introduction Dans un environnement professionnel où la réactivité et la qualité de communication sont devenues essentielles, la Lettre de motivation IA s’impose comme une solution innovante et performante. Grâce aux avancées de l’ Intelligence artificielle, les entreprises, salariés et entrepreneurs en France disposent désormais d’un outil puissant pour optimiser leurs échanges et renforcer leur image professionnelle. Cette technologie ne se limite pas à la simple rédaction : elle accompagne les acteurs économiques dans leurs stratégies de recrutement, de développement et de croissance. 1. Un gain de temps considérable pour les entreprises et les recruteurs Rédiger une lettre convaincante demande du temps, de la précision et une bonne maîtrise des codes professionnels français. Pour les recruteurs, analyser des centaines de candidatures devient également une tâche chronophage. La Lettre de motivation IA répond parfaitement à ces besoins en générant des textes personnalisés, structurés et pertinents en quelques secondes. Elle permet aux entreprises : de standardiser leur processus RH tout en maintenant une qualité rédactionnelle élevée ;   d’optimiser leur gestion du temps ;   de réduire les erreurs de communication grâce à un contenu cohérent et adapté au poste.   2. Un outil puissant pour les salariés et les professionnels en reconversion Dans un marché du travail compétitif, présenter une candidature professionnelle et bien formulée représente un véritable avantage. Les outils de génération de lettre assistés par l’IA offrent la possibilité de créer des contenus sur mesure, adaptés à chaque secteur d’activité, tout en respectant les attentes des recruteurs français. Que l’on cherche à évoluer dans sa carrière, à postuler en interne ou à changer de voie, la Lettre de motivation IA aide à mettre en avant compétences, expériences et motivations avec clarté et efficacité. 3. Un atout précieux pour les entrepreneurs et les start-ups Les porteurs de projets et start-ups doivent constamment convaincre : investisseurs, partenaires, incubateurs et futurs talents. Une communication bien structurée peut faire toute la différence. La Lettre de motivation IA devient alors un support stratégique pour : présenter un projet de manière professionnelle ;   accompagner les démarches de financement ;   recruter plus rapidement les profils clés ;   répondre efficacement aux appels à projets ou concours.   Grâce aux technologies d’Intelligence artificielle, les entrepreneurs bénéficient d’un outil flexible et fiable pour développer leur crédibilité dès les premières étapes de leur activité. 4. Accessibilité et personnalisation au service de tous La force de la Lettre de motivation IA réside également dans sa simplicité d’utilisation. Il suffit de fournir quelques informations essentielles — poste visé, compétences principales, contexte professionnel — et l’outil génère automatiquement un texte cohérent et personnalisable. Le ton, le style et la longueur peuvent ensuite être ajustés afin de correspondre exactement aux besoins de chaque utilisateur. Conclusion La Lettre de motivation IA représente bien plus qu’un outil de rédaction automatisé : c’est une véritable ressource stratégique pour les professionnels, entreprises et entrepreneurs en France. En améliorant la qualité de communication et en optimisant le temps de travail, elle contribue à renforcer la compétitivité dans un marché toujours plus exigeant. N’hésitez pas à explorer ces solutions innovantes et à tester leurs fonctionnalités pour découvrir comment elles peuvent transformer votre manière de communiquer et de développer vos activités.
    • Taras z drewna to inwestycja na długie lata, ale tylko pod warunkiem regularnej i prawidłowej konserwacji. Najważniejszym momentem w całym roku jest zabezpieczenie drewna przed zimą. To właśnie w tym okresie taras jest narażony na największe obciążenia: wilgoć, stojącą wodę, mróz, częste zmiany temperatury oraz ograniczone nasłonecznienie sprzyjające rozwojowi glonów i grzybów. Jako osoba pracująca na co dzień z produktami Osmo, przedstawiam sprawdzony i skuteczny sposób zabezpieczenia tarasu przed sezonem zimowym. Dlaczego warto zabezpieczać taras przed zimą Niezabezpieczone drewno bardzo szybko traci swoje właściwości. Wnika w nie woda, która zimą zamarza, powodując mikropęknięcia. Drewno szarzeje, staje się szorstkie i podatne na ścieranie oraz biodegradację. Wiosną często okazuje się, że konieczne jest szlifowanie lub nawet wymiana części desek. Oleje tarasowe Osmo działają inaczej niż lakiery. Wnikają głęboko w strukturę drewna, nie tworzą łuszczącej się powłoki i pozwalają drewnu oddychać. Dzięki temu wilgoć nie zostaje zamknięta wewnątrz desek. Krok pierwszy – dokładne czyszczenie tarasu Przed nałożeniem oleju taras musi być idealnie czysty. Stare osady, szarość i naloty biologiczne osłabiają skuteczność impregnacji. Najlepsze efekty daje zastosowanie Osmo Gel 6611 do usuwania starych powłok z  drewna lub specjalistycznego środka czyszczącego do tarasów. Preparat usuwa poszarzałe warstwy drewna, pozostałości starego oleju oraz zabrudzenia biologiczne. Po umyciu taras należy spłukać wodą i pozostawić do całkowitego wyschnięcia na minimum 24–48 godzin. Drewno musi być suche w dotyku i w strukturze. Krok drugi – wybór odpowiedniego oleju Osmo Dobór oleju zależy od rodzaju drewna oraz oczekiwanego efektu wizualnego. Osmo Olej Tarasowy Naturalny nr 007 polecany jest osobom, które chcą zachować naturalny kolor drewna. Chroni przed wodą i ścieraniem. Oleje tarasowe Osmo w wersjach kolorystycznych (takich jak Bangkirai 006, Modrzew 009 Szary 019 ) pozwalają jednocześnie zabezpieczyć i odświeżyć kolor tarasu. Dla tarasów bardzo nasłonecznionych szczególnie polecana jest jako pierwsza warstwa, wersja z filtrem UV 420, która znacznie ogranicza proces szarzenia drewna. Krok trzeci – prawidłowa aplikacja oleju przed zimą Olejowanie powinno odbywać się w odpowiednich warunkach atmosferycznych. Temperatura powietrza i podłoża nie powinna być niższa niż 10 stopni Celsjusza. Nie należy olejować przy zapowiedzi opadów w ciągu kolejnych 24 godzin. Olej nakłada się cienką warstwą przy pomocy wałka, pędzla lub pada do tarasów, zawsze wzdłuż słojów drewna. Nadmiar oleju należy równomiernie rozprowadzić, nie pozostawiając kałuż. Czas schnięcia to około 8–10 godzin do lekkiego użytkowania oraz 24 godziny do pełnej odporności. W przypadku tarasów regularnie konserwowanych zwykle wystarcza jedna warstwa oleju przed zimą. Krok czwarty – zabezpieczenie tarasu na czas zimy Na okres zimowy warto usunąć z tarasu donice i meble stojące bezpośrednio na deskach. Nie należy przykrywać tarasu szczelną folią, ponieważ prowadzi to do gromadzenia się wilgoci pod spodem. Bardzo ważny jest swobodny odpływ wody. Zimą nie wolno skuwać lodu ostrymi narzędziami, ponieważ prowadzi to do mechanicznych uszkodzeń powierzchni. Drewno zabezpieczone olejem Osmo nie chłonie wody, nie pęka, nie łuszczy się i bardzo łatwo odnawia się wiosną jedną warstwą oleju. Jak często olejować taras Tarasy zadaszone wystarczy olejować raz w roku. Tarasy odkryte i silnie nasłonecznione warto zabezpieczać dwa razy w roku – wiosną i przed zimą. Olejowanie jesienne pełni funkcję ochronnej impregnacji na trudny sezon. Najczęstsze błędy popełniane przy konserwacji tarasu Do najczęstszych błędów należą: olejowanie wilgotnego drewna, nakładanie zbyt grubej warstwy oleju, brak wcześniejszego czyszczenia powierzchni, stosowanie lakierów zamiast olejów oraz olejowanie przy zbyt niskiej temperaturze późną jesienią.
    • Na niektóre "damskie" oko wygląda jak "amelinium"  - po co wyprowadzać z błędu?
    • Zapach będzie jak się będą paliły. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Może to korytko jest grubsze. Na pewno jest drogie 10 zł mb.  https://www.ekombig.pl/suche-systemy/394-al-panel-prosty.html
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...