Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano

Dzień dobry

Ostatnio wdałem się w dyskusję na temat sensowności sznurowania wełny przy braku deskowania.

 

Czy trzeba sznurować jak na dachu mam tylko folie paroizolacyjną i blachodachówke?

 

Czy jeśli trzeba to lepiej to robić na papiakach czy tackerem?

 

Napisano (edytowany)

Mówimy o sznurowaniu poniżej wełny, tym ją podtrzymującym, czy o sznurowaniu od góry, zapewniającym dystans od desek lub folii?

 

Jeżeli chodzi o to od góry, to założenie jest takie, że gdy nie ma deskowania to wełnę układamy na całą wysokość krokwi, Wtedy styka się z folią parorzepuszczalną. Zysk jest taki, że zyskujemy na grubości warstwy ocieplenia i oszczędzamy sobie pracy z rozciąganiem sznurków. Wówczas nie ma nawet miejsca na sznurowanie i szczelinę wentylacyjną. 

Czemu zresztą ta szczelina miałaby służy w takim układzie?

Natomiast użycie papiaków lub zszywek to pozorny dylemat. Jeżeli robimy to porządnie, to oba warianty są równie dobre. Zszywki nadają się przede wszystkim do cienkiego sznurka (ja lubię używać murarskiego). 

 

Natomiast co do sznurowania poniżej wełny, to moje doświadczenie jest takie, że to zależy przede wszystkim od rozstawu krokwi i spoistości samej wełny. Natomiast można się bez niego obejść gdy rozstaw krokwi jest niewielki (do 60 cm), zaś wełna jest dość sztywna i spoista. Jeżeli po wpasowaniu lekko na wcisk pomiędzy krokwie bez problemu ładnie się utrzymuje, nie wygina jak banan i nie obsuwa to najwyraźniej sznurowanie nie jest konieczne. 

Ale przede wszystkim sznurowanie nigdy nie zaszkodzi, bo to dodatkowy element podtrzymujący wełnę. Jeżeli stabilność jej ułożenia budzi jakiekolwiek wątpliwości, to lepiej je zrobić. 

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
  • 1 miesiąc temu...
Napisano (edytowany)

Witam, jaka wełnę wybrać do ocieplenia poddasza i jego zabudowy ?

Jaka taka wełna powinna mieć lambdę i jaka grubość?

Czy sznurować paroizolację przed wełna?

 

Parametry domu:

 

-Dom parterowy

-Powierzchnia 185m2 z dachem czterospadowym wykonanym z blachodachówki

-Brak deskowania jest tylko paroizolacja.

Edytowano przez lukas198820 (zobacz historię edycji)
Napisano

Niedawno był wątek o dokładnie tej samej sprawie...

15 minut temu, lukas198820 napisał:

Trzeba to robić?

 

Wniosek był taki, że dla bezpieczeństwa (coby zachować dylatację wentylacyjną przy układaniu warstwy wełny) - trzeba...

Napisano

Kumpel, który kładzie wełnę zawodowo mówi, że tylko skalna Rockwool, że tylko ta po latach zachowuje kształt oryginalny. Że kilka razy już kiedy odkrywał starą zwykłą mineralną to niewiele z niej zostawało. Ale to jego opinia, a ja nie mam powodu mu nie wierzyć. A jaka lambda? Oczywiście najwyższa możliwa na jaką Cię stać.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Napisano

Sam ocieplam swoje poddasze wełną mineralną właśnie w tym czasie, oczywiście amatorsko i nie widzę powodów, żeby tego nie robić. Wełna nie zmienia swoich właściwości z powodu mrozu, oczywiście jeśli jest sucha.

 

4 godziny temu, lukas198820 napisał:

Ale sznurujrny czy nie?

Z mojej praktyki powiem, że jestem za sznurkowaniem. Przy docinaniu wełny mineralnej i przy układaniu w docelowych miejscach, zawsze można ją gdzieś przytrzeć czy zahaczyć przez nieuwagę. Nawet nie zauważysz, jak taki kawał wełny ze skudloną powierzchnią od zewnętrznej strony, wpasujesz między krokwie i zablokujesz przepływ powietrza w miejscu swobodnej wentylacji.

I nie żałuj sznurka. Zbyt rzadkie sznurkowanie stwarza tylko problemy.

 

4 godziny temu, lukas198820 napisał:

Jaka powinna być lambda tej wełny 0.035 czy 0.033?

Dla nowo budowanych domów są normy, których musisz się trzymać. Jest pewien wzór, z którym wyliczysz jaka lambda wełny, przy jakiej jej grubości dla twojego poddasza będzie prawidłowa.

Jeśli ocieplasz poddasze w domu już użytkowanym, to wtedy te normy o których piszę chyba nie mają zastosowania i wtedy jak to ktoś powyżej napisał masz wolną wolę.

Niższa lambda - cieplej na poddaszu ale droższy koszt materiałów.

 

Osobiście bardziej bym się skupił na dokładnym wykonaniu całego ocieplania, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich narożników, miejsc łączenia wełny i miejsca przy okapie a osiągniesz lepsze oszczędności cieplne niż byle jakie położenie droższej wełny.

Napisano

Albo piana Pur. Nie wiem co będzie za 20 lat, ale na obecną chwilę nie zdecydował bym się na wełnę. Jestem mega zadowolony z Pur.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Napisano

Mnie chodizło o szczelność przede wszystkim i młodzi budowlańcy mnie bardziej namawiali na Pur, bo też od początku myślałem o wełnie. 73zł/m2 brutto płaciłem za 20cm. Poza tym stara więźba ma tyle zakamarków, że i tak musiałbym kilkadziesiąt puszek wypsikać żeby dojść tam, gdzie bym wełny nie upchnął.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Super Wam idzie Panowie! Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Kolejne dni spędzamy na stawianiu konstrukcji, stempli oraz deskowaniu kolejnych pomieszczeń. Jest tego naprawdę sporo!  
    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...