Ch1ndler Napisano 24 grudnia 2024 Udostępnij #1 Napisano 24 grudnia 2024 Cześć, Moja ściana w pokoju wygląda tak: https://ibb.co/QprzWsY Jak widać jest ona dość chropowata. Wygląda tak jakby na tynki została położona farba. Samo malowanie też pozostawia wiele do życzenia, bo jest sporo takich śladów zaschniętych, pękniętych bąbli. W teorii jest to farba akrylowa marki Dekoral (https://cartelcolor.com/produkt/dekoral-professional-akrylit-3000-pw-bialy-10l/). Chociaż cholera wie czego deweloper użył do wykończenia. Każde przejechanie czymkolwiek zostawia ślad trudny do usunięcia. Dlatego myślałem o pomalowaniu ścian lepszą farbą, ale przy okazji chciałbym jednocześnie poprawić jej wygląd. Żeby była gładsza? W głowie mam dwie koncepcje: 1. Szlifowanie farby akrylowej, grunt, nowa farba lub 2. Położenie gladzi bezpośrednio na ścianę, szlifowanie, grunt, nowa farba Ściana ma też oczywiście parę ubytków więc te miejsca potraktowałbym w zależności od wielkości gotową masą szpachlową i zagruntował. Chciałbym generalnie pominąć etap szlifowania aktualnej farby i zastanawiam się czy to ma sens i czy to jest możliwe? Jak najlepiej do tego podejść, żebym za rok nie musiał przy tych ścianach znów grzebać. Link do komentarza
demo Napisano 24 grudnia 2024 Udostępnij #2 Napisano 24 grudnia 2024 Nic nie musisz szlifować. Gładź bezpośrednio na to co jest i będzie OK. Link do komentarza
podczytywacz Napisano 24 grudnia 2024 Udostępnij #3 Napisano 24 grudnia 2024 Ja jednak przetarłbym płótnem ściernym o gradacji 100 na pacy, coby zetrzeć te wystające grudki i zgrubienia... Pójdzie ciut mniej gładzi i będzie miała czego się trzymać... Link do komentarza
demo Napisano 26 grudnia 2024 Udostępnij #4 Napisano 26 grudnia 2024 Dnia 24.12.2024 o 16:07, podczytywacz napisał: Pójdzie ciut mniej gładzi i będzie miała czego się trzymać... Gładzi mniej - prawda ale nie żadne szlifowanie tego co jest tylko strącenie luźnych ziarenek tynku Czego trzymać - nieprawda lepiej będzie się trzymać tej przyklejonej do tynku farby niż naruszonej szlifowaniem struktury powierzchni. Link do komentarza
Ch1ndler Napisano 26 grudnia 2024 Autor Udostępnij #5 Napisano 26 grudnia 2024 @demo @podczytywacz No nie będę ukrywał. Że bardzo mnie pocieszyliście te wiadomością. Mam nawet szlifierkę mimośrodową gdzieś więc może przejadę na szybko bez jakiegoś dociskania i będzie ok. Żeby też za mocno nie zetrzeć warstwy farby. Chociaż jak będę zamawiał/kupował gładź to i mogę zamówić papier 100 i przejechać ręcznie. Zastanawia mnie czy w ogóle robić też test czy farba się trzyma odpowiednio. Gdzieś czytałem o nacinaniu nożykiem do tapet i sprawdzić czy farba odchodzi. Warto to robić? Do tej pory mi jeszcze farba w tym konkretnym pokoju nie odchodziła. No i rozumiem? Grunt tylko polożyć przed nałożeniem nowej warstwy farby na gładź? Link do komentarza
retrofood Napisano 26 grudnia 2024 Udostępnij #6 Napisano 26 grudnia 2024 39 minut temu, Ch1ndler napisał: No i rozumiem? Grunt tylko polożyć przed nałożeniem nowej warstwy farby na gładź? Napisałeś "Każde przejechanie czymkolwiek zostawia ślad trudny do usunięcia.". Co to oznacza? Gdzie ten ślad zostaje, na ścianie czy na np. ręce? Bo mam wrażenie, że lepiej będzie zagruntować to co jest, aby zapewnić ścianie spoistość i tak samo po przygotowaniu powierzchni, czyli grunt po raz drugi. Jest też inna opcja, malowanie farbą strukturalną. Tam chropowatą powierzchnię tworzy się celowo, więc masz wybór. Link do komentarza
demo Napisano 26 grudnia 2024 Udostępnij #7 Napisano 26 grudnia 2024 (edytowany) 1 godzinę temu, retrofood napisał: Co to oznacza? Gdzie ten ślad zostaje, na ścianie czy na np. ręce? Trudny do usunięcia z ręki; Retro czyś ty się z głupim przez ścianę macał???. Edytowano 26 grudnia 2024 przez demo (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Ch1ndler Napisano 26 grudnia 2024 Autor Udostępnij #8 Napisano 26 grudnia 2024 Oczywiście mam na myśli ścianę. Ta farba łapie wszystko. Np mam biurko podnoszone. I wcale nie jest jakoś dosunięte na ścisk. Ledwo co kable dosięgają. A i tak ściana/farba złapała ślady. Przejadę paznokciem... ślad. Itd itd. Wiadomo. Ona jest 100% mat i to też ma po części wpływ (dlatego będę raczej wybierał teraz satynową), ale no bez przesady I zmyć też ciężko potem. CZasami gąbką czyściłem to aż w zasadzie farba zaczęła schodzić. Ponawiam moje pytania. Czy warto: 1. Robic w ogóle test w postaci nacinana tapeciakiem, żeby sprawdzić jakoś nałożonej farbry? Czy nie odpada? Czy darować sobie skoro do tej pory nie zauważyłem, żeby odpadała. 2. Czy dać grunt przed położeniem gładzi? Link do komentarza
retrofood Napisano 26 grudnia 2024 Udostępnij #9 Napisano 26 grudnia 2024 1. Chyba nie ma potrzeby Sam piszesz "CZasami gąbką czyściłem to aż w zasadzie farba zaczęła schodzić". Czyli trzymać, to ona się trzyma. 2. Oczywiście gruntować. Link do komentarza
demo Napisano 26 grudnia 2024 Udostępnij #10 Napisano 26 grudnia 2024 Test możesz zrobić co Ci szkodzi. Przed gładzią nie musisz gruntować, ale możesz, co Ci szkodzi. Gruntowanie konieczne gdyby to były słabe farby kredowe. wtedy nawet dwukrotnie nie zaszkodzi. Link do komentarza
Ch1ndler Napisano 26 grudnia 2024 Autor Udostępnij #11 Napisano 26 grudnia 2024 14 minut temu, demo napisał: Test możesz zrobić co Ci szkodzi. Przed gładzią nie musisz gruntować, ale możesz, co Ci szkodzi. Gruntowanie konieczne gdyby to były słabe farby kredowe. wtedy nawet dwukrotnie nie zaszkodzi. W sumie nic mi nie szkodzi. I tak będę musiał zagruntować ubytki, bo ostatnio montowałem hak na rower i nie mogłem odkręcić śruby z kołka. I skończyło się ciut większą dziurą No dobra. To chyba póki co wszystko wiem. Mam nadzieję, że niebawem się za to zabiorę. Link do komentarza
podczytywacz Napisano 26 grudnia 2024 Udostępnij #12 Napisano 26 grudnia 2024 Po przeszlifowaniu, nawet ręcznym - zagruntuj, coby po zmieceniu kurzu, związać luźne cząstki, które jeszcze się plączą... przed kładzeniem gładzi... 1 godzinę temu, Ch1ndler napisał: będę raczej wybierał teraz satynową Pamiętaj, że pod satynową farbę musisz uzyskać niemal IDEALNIE gładką powierzchnię ściany, bo każda niedoróbka będzie "świecić" przy oświetleniu bocznym źródłem światła... dlatego odradzam taką farbę, bo podejrzewam, że przy braku praktyki przy kładzeniu gładzi, będziesz miał problem z uzyskaniem takiej powierzchni Link do komentarza
Ch1ndler Napisano 26 grudnia 2024 Autor Udostępnij #13 Napisano 26 grudnia 2024 @podczytywacz Trafne spostrzeżenie. Dzięki. Fakt. Praktyki brak. Może najpierw spróbuję ogarnąć jedną ścianę i zobaczę jak to będzie się zachowywało. Bo nie śpieszy mi się z tym, żebym musiał zrobić wszystko za jednym podejściem. Ewentualnie wezmę jakąś farbę bliżej matu, ale żeby to nie był 100% mat. To co miałem w głowie to chyba "eggshell" a nie satyna. Tak czy siak. Dzięki za czujność i oczywiście za dobre spostrzeżenie. Link do komentarza
Ch1ndler Napisano 23 lutego Autor Udostępnij #14 Napisano 23 lutego Odswieżam temat. Dopiero będę się zabierał za ten temat. I najpierw chcę naprawić dziurę, którą zrobiłem przy wyjmowaniu kołka w ścianie. Załączam zdjęcie 1. I zastanawiam się czym to zasklepić. Mam taką gotową masę naprawczą do szpachlowania. Kupiłem ją z zamysłem do naprawienia pęknieć na ścianach. Ale pytanie czy może mogę też wykorzystać to do takiej większej dziury? 2. I wracając do kładzenia gładzi. Trochę się gubię w produktach. Już nie wiem kiedy tynkują a kiedy szpachluję. Kiedy gładź a kiedy tynk a kiedy szpachla Link do komentarza
vlad1431 Napisano 23 lutego Udostępnij #15 Napisano 23 lutego Gładzi na raz nie położysz więcej niż 2 mm, a już wtedy w zimie będzie to schło 2 dni. Więc tam gdzie dasz rady, czyli głębiej niż 2mm dajesz tą masę naprawczą. Reszta gładź.Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Link do komentarza
retrofood Napisano 23 lutego Udostępnij #16 Napisano 23 lutego 1 godzinę temu, Ch1ndler napisał: 2. I wracając do kładzenia gładzi. Trochę się gubię w produktach. Już nie wiem kiedy tynkują a kiedy szpachluję. Kiedy gładź a kiedy tynk a kiedy szpachla To jak u kobit. Najpierw się tynkują, potem szpachlują, a na końcu wygładzają. Link do komentarza
Ch1ndler Napisano 23 lutego Autor Udostępnij #17 Napisano 23 lutego (edytowany) @vlad1431 @retrofood Sorki. Trochę przekłamałem. Mam ten produkt na chacie - Acryl Putz GŁADŹ szpachlowa MS65 a nie ten FX23 Flexi. I właśnie ta nazwa mnie myli. Jeśli to jest GŁADŹ szpachlowa. To Np według tego co napisałeś @retrofoodto pasuje do szpachlowania i wygładzania jednocześnie? XD Strasznie dużo tych materiałów. I w ogóle czy jest jakaś różnica między tym acryl putz ms65 vs FX23 flexi Edytowano 23 lutego przez Ch1ndler (zobacz historię edycji) Link do komentarza
retrofood Napisano 23 lutego Udostępnij #18 Napisano 23 lutego 8 minut temu, Ch1ndler napisał: I właśnie ta nazwa mnie myli. Jeśli to jest GŁADŹ szpachlowa. To Np według tego co napisałeś @retrofoodto pasuje do szpachlowania i wygładzania jednocześnie? XD Czemu nie, można oczywiście. Powierzchnia szpachlowana wcale nie jest zła. Tylko podam Ci taki przykład, który akuratnie znam z czasów wizyty w firmie, która produkuje wyroby pod marką STABILL. Ich gładź dolomitowa ma wielkość ziarna na poziomie 2 mikronów, kiedy ziarno cementu na przykład ma wielkość około 60 mikronów. A przecież szlichty cementowe można wygładzić tak, ze się błyszczą. Nie znam karty technicznej tego wyrobu, który prezentujesz i nie mówię, że się nadaje czy nie nadaje. Po prostu jednym taka gładkość wystarcza inni chcą inaczej. Każdemu wolno. Link do komentarza
Ch1ndler Napisano 23 lutego Autor Udostępnij #19 Napisano 23 lutego @retrofood Tylko mi bardziej chodzi o załatanie w tym momencie tej dziury co na zdjęciu. A dopiero potem będę kładł gładź, która powinna być wygładzoną powierzchnią, idealnie pod malowanie. 3 godziny temu, vlad1431 napisał: Gładzi na raz nie położysz więcej niż 2 mm, a już wtedy w zimie będzie to schło 2 dni. Więc tam gdzie dasz rady, czyli głębiej niż 2mm dajesz tą masę naprawczą. Reszta gładź. No właśnie. I teraz co jeśli jednak nie mam tej masy naprawczej tylko gładź szpachlową naprawczą MS65.🤷🏻♂️ Nadal tym wypełnić mam tę dziure? Link do komentarza
vlad1431 Napisano 23 lutego Udostępnij #20 Napisano 23 lutego Możesz nałożyć 2 warstwy. Acryl Putz jest dość gęsty, przynajmniej zwykła gładź. Po prostu będzie dłużej schło, ale to przede wszystkim zależy od wilgotności jaką masz obecnie. Na tej nie robiłem, ale zwykle jak zaklajstrujesz gładzią dziurę, to po prostu przy wysychaniu wciąga ją do środka i trzeba dać drugą warstwę. A tak to nie ma znaczenia czym to zakleisz. To jest na to wychodzi gładź naprawczo - wygładzająca, takie 2 w 1. Do takich dziur najlepszy gips budowlany, bo zaklejasz dziurę i za godzinę możesz kłaść już gładź.Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka 1 Link do komentarza
Ch1ndler Napisano 23 lutego Autor Udostępnij #21 Napisano 23 lutego 2 godziny temu, vlad1431 napisał: Do takich dziur najlepszy gips budowlany, bo zaklejasz dziurę i za godzinę możesz kłaść już gładź. O! I to jest to na co czekałem. Czyli taki zwykły gips budowlany szybko schnie, ubytek mam wypełniony, a potem już na spokojnie gładź tak? A czy są gipsy budowlane gotowe czy raczej to zawsze wystepuje w formie sypkiej i wtedy mieszanie z wodą itd? Link do komentarza
vlad1431 Napisano 23 lutego Udostępnij #22 Napisano 23 lutego O! I to jest to na co czekałem. Czyli taki zwykły gips budowlany szybko schnie, ubytek mam wypełniony, a potem już na spokojnie gładź tak? A czy są gipsy budowlane gotowe czy raczej to zawsze wystepuje w formie sypkiej i wtedy mieszanie z wodą itd?Nie spotkałem się z gotowym, bo zwykle suche mają przyspieszony czas schnięcia. A budowlany dosłownie kilka minut i twardnieje. Tak, ale poczekaj aż wyschnie, bo potem gładź na nim spęka jak nie wyschnie.Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka 1 Link do komentarza
Ch1ndler Napisano 25 lutego Autor Udostępnij #23 Napisano 25 lutego Ok. Powiem tak. Strasznie gówniana ta gotowa masa naprawcza. Po pierwsze dziwnie się "ciągnęła" jak uzupełniałem ubytek. I ciężko było ładnie wypełnić dziurę. Po drugie mineło chyba z 24h a to nadal nie jest twarde Chyba pójde w klasykę. I wezmę coś sypkiego. A taką gotową masę to można użyć już po nałożeniu masy cementowej. Link do komentarza
podczytywacz Napisano 25 lutego Udostępnij #24 Napisano 25 lutego 2 godziny temu, Ch1ndler napisał: Strasznie gówniana ta gotowa masa naprawcza. Nie jest goowniana, tylko nie jest do zaklejania takich dziur 2 godziny temu, Ch1ndler napisał: Po drugie mineło chyba z 24h a to nadal nie jest twarde I dłuuugo jeszcze nie stwardnieje... Poczytaj co i jak grubo się NAPRAWIA tą masą naprawczą... Każda chemia budowlana jest przeznaczona do konkretnego zastosowania... Link do komentarza
Ch1ndler Napisano 25 lutego Autor Udostępnij #25 Napisano 25 lutego @podczytywacz No muszę doczytać. Liczyłem, że na forum budowlanym uda się uzyskać informację w stylu: - kup 2kg gipsu budowlanego (5zł). Załataj, a potem daj tę gotową masę naprawczą Chyba na przyszłość kupię sobie to: https://www.leroymerlin.pl/produkty/gips-budowlany-2-kg-dolina-nidy-44024820.html Wydaje się, że to będzie bardzo szybko schło. I do dziur będzie idealne, bo nie potrzeba na to czasu jak np przy osadzaniu puszek itd. Link do komentarza
vlad1431 Napisano 25 lutego Udostępnij #26 Napisano 25 lutego Najprawdopodobniej ten wynalazek to jest pewnie zwykła gładź z jakimś marketingowym dodatkiem, a ja pisałem, że użycie zwykłej gładzi przy takiej pogodzie trzeba liczyć, że każde 2mm schnie dobę. Nikt tu tego wynalazku nie zna, bo większość budowlańców nie łapie się na te marketingowe chwyty. Trzeba było najpierw zapytać zanim kupiłeś, bo wtedy doradzilibyśmy Ci gips budowlany. Ja też kiedyś używałem tylko Acryl Putza, dopóki nie kupiłem profesjonalnej gładzi Rigipsa, która do tego wychodzi taniej niż Acryl Putz. Kilkanaście zł frycowego zapłaciłeś, a to i tak tanio za pierwszy stopień prawdziwego budowlańca.Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Link do komentarza
Ch1ndler Napisano 25 lutego Autor Udostępnij #27 Napisano 25 lutego (edytowany) 38 minut temu, vlad1431 napisał: a to i tak tanio za pierwszy stopień prawdziwego budowlańca. Haha 38 minut temu, vlad1431 napisał: Trzeba było najpierw zapytać zanim kupiłeś, bo wtedy doradzilibyśmy Ci gips budowlany. No ja wiadomo. Złapałem się jak młody pelikan, bo nie jestem budowlańcem, ale trochę dlatego liczyłem, że ktoś kto ogarnia temat powie, że to gówno to użyć potem już po gipsie budowlanym. No nic. Tak czy siak. Pierwszy stopień zdobyty. Zamawiam sobie gips budowlany i kolejne ubytki zrobię tym. Cytat Ja też kiedyś używałem tylko Acryl Putza, dopóki nie kupiłem profesjonalnej gładzi Rigipsa @vlad1431 Mówisz o gładzi czyli już o ostatecznej fazie wygładzenia ścian stricte pod malowanie? Ta gładź Rigipsa to może warta rozważenia również do zakupu. Bo po załataniu dziur to ja chcę tę ścianę właśnie wygładzić na tyle ile się da, ale bez większych męczarni. I raczej bez wałka tylko normalnie jakąs prostą listwą. ta będzie ok? https://www.rigips.pl/masy-szpachlowe/masy-szpachlowe-finiszowe/masa-szpachlowa-promix-finish-plus Edytowano 25 lutego przez Ch1ndler (zobacz historię edycji) Link do komentarza
vlad1431 Napisano 26 lutego Udostępnij #28 Napisano 26 lutego Tak, końcowej. O tej konkretnie https://www.bricoman.pl/masa-szpachlowa-rigips-q2-q3-konczy-19-kg-20735603.html Tylko do niej trzeba mieć już trochę wprawy i bardziej jest pod wałek i większe powierzchnie. Jest raczej rzadka, także jak chce się kłaść pacą, to po kilku sekundach już spływa z pacy. Natomiast potem ewentualne szlifowanie to już jest bajka, bo Akryl Putz jest mega twardy od razu. Ma to swoje plusy, bo potem przy ewentualnych uszkodzeniach Rigips już raczej tak twardy nie jest. Tej co zalinkowałeś nie znam. Trzeba byłoby może na YT coś poszukać na jej temat. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Link do komentarza
Ch1ndler Napisano 26 lutego Autor Udostępnij #29 Napisano 26 lutego To też jest ciekawe. Bo według internetów to nie jest ta finalna gładź którą się kładzie. Bo są masy szpachlowe i gładzie szpachlowe i gładź chyba to jest standard Q4? A tu piszę, że Q2 Q3 i jeszcze dodają "kończy" 🤔 Link do komentarza
vlad1431 Napisano 26 lutego Udostępnij #30 Napisano 26 lutego Też się nad tym zastanawiałem. Jedyny minus, to że jest miękka i nie wiem jak teraz, ale wątpię żeby się w ogóle bardziej utwardziła. Także będzie pewnie bardziej podatna na uszkodzenia. Ale drugiej strony, może być bardziej elastyczna. Ja ufam jednemu fachowcowi, on robi tylko na Rigipsie, chyba że jakaś firma go poprosi o recenzje, to czasem coś opowie, ale wszystkiego używa z Rigipsa. Natomiast ta być może jest bardziej dedykowana, bo jest już w standardzie Q4.https://www.rigips.pl/product/1455A ten pan tu kiedyś się udzielał, ale z tego co wiem, było to bardzo dawno. https://youtube.com/@gipskartonitd?si=Bm9g6qOCjZEp2ur1Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Link do komentarza
Ch1ndler Napisano 27 lutego Autor Udostępnij #31 Napisano 27 lutego (edytowany) @vlad1431 No wracamy do tego, że niestety tych produktów jest od zarąbania. I za mało ustandaryzowanej wiedzy. Łącza i miksują te nazwy produktów i bądź tu potem mądry. Poruszyłeś ciekawą rzecz. Miękkość gładzi. Rozumiem, że im twardsza to gorzej sie szlifuje? Natomiast jednocześnie jest mniej podatna na uszkodzenia typu uderzenie czymś? U mnie jest problem, że miałem wrażenie, że te ściany w mieszkaniu są z plasteliny. Lekko czymś uderze i już jest wgniecenie, które nadaje się do akrylowania Więc może "na robocie" lepiej mieć bardziej miekką bo się szlifuje lepiej, ale jak robisz sam dla siebie i u siebie - to lepiej mieć twardszą żeby potem uniknąć tych uszkodzeń, o które wcale nie tak trudno. @vlad1431 Nawet tu chyba używa tej gładzi gotowej Edytowano 27 lutego przez Ch1ndler (zobacz historię edycji) Link do komentarza
vlad1431 Napisano 27 lutego Udostępnij #32 Napisano 27 lutego Tylko tą pomarańczową kupowałem po 40zł za 19kg, a tą co zalinkowałeś kosztuje 140zł. Nie wiem jak inne gładzie, bo ostatnio miałem końcówkę wiaderka z Acryp Putza i być może przez to i że na pewno była po terminie, to do szlifowania trzeba się było przyłożyć. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się