Skocz do zawartości

Żagiel "całosezonowy"


Swierol

Recommended Posts

Cześć. Zastanawiam się nad zadaszeniem tarasu, głównie chodzi o ochronę przed słońcem latem. Na dużą, ciężką drewnianą pergolę, pokrytą np gontem nie mam za bardzo miejsca a i po pierwszych wycenach stwierdzam, że nie chcę tyle wydać. Inną opcją jest markiza. Taka jaka mi się podoba o wymiarze +/- 4x3mb to koszt koło 4tyś. Można ją złożyć i do widzenia:)

Wpadłem na jeszcze jeden szatański pomysł. Żagiel.  Można go wykonać z wielu materiałów, mniej lub bardziej wytrzymałych lub odpornych na UV czy deszcz. 

Bardziej chodzi mi o inną rzecz. Przyjmijmy, że wybieram materiał bardzo wytrzymały. Chciałbym go zamocować w czterech miejscach. Na krokwiach (tuż za deską czołową) oraz tuż przed tarasem postawić dwa drewniane słupy. W ten sposób wyszedłby  kwadrat o wymiarach 4x4, 16m2 "szmaty". Czy taki żagiel ma szanse wytrzymać cały sezon letni? Jak masywne musiałyby być te słupy oraz jakie konkretnie mocowanie na krokwiach musiałbym zastosować? Myślałem nad hakami np fi12mm przykręcone na przestrzał do krokwi.

 

 

domek.jpg

Link do komentarza
43 minuty temu, Swierol napisał:

 Czy taki żagiel ma szanse wytrzymać cały sezon letni?  

 

Bez możliwości szybkiego zwinięcia jesteś bez szans. Ze względu na możliwy, silny wiatr. Wszystko inne by wytrzymał. 

Możesz zrobić próby, dość tanio. Kup plandekę tkaną, taka 4 x 4 kosztuje bodaj 30 PLN, poeksperymentuj i sam się przekonasz jakie siły działają przy średnim wietrze. O silnym nie wspominam. 

Link do komentarza
18 minut temu, retrofood napisał:

 

Bez możliwości szybkiego zwinięcia jesteś bez szans. Ze względu na możliwy, silny wiatr. Wszystko inne by wytrzymał. 

Możesz zrobić próby, dość tanio. Kup plandekę tkaną, taka 4 x 4 kosztuje bodaj 30 PLN, poeksperymentuj i sam się przekonasz jakie siły działają przy średnim wietrze. O silnym nie wspominam. 

Ok, tylko co pierwsze "popuści"? Sam żagiel czy mocowania nie wytrzymają?

Link do komentarza
Przed chwilą, retrofood napisał:

 

To zależy ile będzie wiatru i jakiego. Nawet słabe wiatry z czasem go poszarpią.

Jeszcze przy małej powierzchni tego żagla nie byłoby takiego strachu.  Powierzchnia ok 16m2 już stawia opór a im lepszy materiał tym cięższy i możne nawet uchwyty czy te słupy naruszyć.

Link do komentarza
Przed chwilą, animus napisał:

Wytrzyma sezon, jak wiatr go nie zabierze, grad też trzeba brać pod uwagę.

 

Pozwolisz, ze zwątpię. Grad - być może, ale rzadziej występuje, więc może się uda.

 

W 2023 roku rozbiłem namiot ogrodowy i zamocowałem go swoimi linkami i palikami stalowymi. Uchował się trzy tygodnie. i zakończył żywot śmiercią honorową. Powyrywało mu wszelkie zszywane mocowania

A to jest powierzchnia znacznie mniejsza niż 4x4, chyba 2 x 2, albo 2,5 x 2,5.

Link do komentarza
1 minutę temu, retrofood napisał:

 

Pozwolisz, ze zwątpię. Grad - być może, ale rzadziej występuje, więc może się uda.

 

W 2023 roku rozbiłem namiot ogrodowy i zamocowałem go swoimi linkami i palikami stalowymi. Uchował się trzy tygodnie. i zakończył żywot śmiercią honorową. Powyrywało mu wszelkie zszywane mocowania

Tych żagli jest naprawdę mnóstwo rodzajów. Od najtańszych, cienkich, po tzw przemysłowe, które służą jako zadaszenia parkingów lub placów zabaw. Wiadomo, że te lepsze odpowiednio kosztuję. Mają np stalowe okucia narożników.

Link do komentarza
5 minut temu, Swierol napisał:

Jeszcze przy małej powierzchni tego żagla nie byłoby takiego strachu.  Powierzchnia ok 16m2 już stawia opór a im lepszy materiał tym cięższy i możne nawet uchwyty czy te słupy naruszyć.

 

Na Twoim miejscy zrobiłbym konstrukcję na słupkach taką jak pod dach, bo przecież tak czy inaczej, jakiś dach tam będziesz musiał kiedyś zrobić. I zacznij mocować na nim plandekę. Zobaczysz co taki wiatr jak dzisiejszy potrafi zrobić. 

Przed chwilą, Swierol napisał:

 Wiadomo, że te lepsze odpowiednio kosztuję. Mają np stalowe okucia narożników.

 

To wtedy kwestia mocowania. Musi być pewne, jak pod dach stały. Bo nawet zabetonowane słupki z rurki stalowej potrafi powyginać.

Tylko nie wiem, czy nie korzystniej byłoby jednak coś prostszego i zwijanego przy prognozie wietrznej. Ale to Twój wybór. 

Link do komentarza
1 godzinę temu, Swierol napisał:

Jak masywne musiałyby być te słupy oraz jakie konkretnie mocowanie na krokwiach musiałbym zastosować? Myślałem nad hakami np fi12mm przykręcone na przestrzał do krokwi.

Fi 12 mm powinno wytrzymać, trzeba tylko kupić zaspawane oczka, oraz uprząż żeglarską, szekle itd.

Krokwie też dadzą radę, słupki to problem, metalowe lepsze, zabetonowane, można też dać  odciągi słupków, tylko linki mogą przeszkadzać  w trakcie komunikacji.

12 minut temu, retrofood napisał:

 

Pozwolisz, ze zwątpię. Grad - być może, ale rzadziej występuje, więc może się uda.

 

W 2023 roku rozbiłem namiot ogrodowy i zamocowałem go swoimi linkami i palikami stalowymi. Uchował się trzy tygodnie. i zakończył żywot śmiercią honorową. Powyrywało mu wszelkie zszywane mocowania

A to jest powierzchnia znacznie mniejsza niż 4x4, chyba 2 x 2, albo 2,5 x 2,5.

A ja widzę od 10 lat (Pod Żaglami-Stacja paliw) pod takim namiotowym pokryciem i nic się na razie nie stało i nie porwał tego wiatr, a jest blisko morza, z czego to dziadostwo jest, nie wiem. 

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
7 minut temu, animus napisał:

Fi 12 mm powinno wytrzymać, trzeba tylko kupić zaspawane oczka, oraz uprząż żeglarską, szekle itd.

Krokwie też dadzą radę, słupki to problem, metalowe lepsze, zabetonowane, można też dać  odciągi słupków, tylko linki mogą przeszkadzać  w trakcie komunikacji.

Bardziej myślałem o drewnianych. Mogę dać nawet murłaty np 14x14 i je zabetonować w ziemi. Nie powinny się za bardzo uginać, ponad trawnik nie będą wystawały więcej niż 250cm.

 

Oczka zaspawane albo te nakręcane na szpilkę. Możliwości mocować samych żagli jest naprawdę wiele, np śruba rzymska.

1 minutę temu, vlad1431 napisał:

Jedynym słowem w uj roboty, a efekt taki sobie.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
 

No to słuchamy ...

 

Link do komentarza
1 minutę temu, Swierol napisał:

np śruba rzymska.

Tak, do naciągania.

Linka stalowa ocynk ogniowy 4-6 mm, zaciski do liny stalowej, kabłąkowe.

 

6 minut temu, Swierol napisał:

Bardziej myślałem o drewnianych. Mogę dać nawet murłaty np 14x14 i je zabetonować w ziemi. 

Tak się drewna nie osadza, szybko próchnieje.

 

8eb8ea7479cea48eef3169fae0e6d0c7.jpg

A zabetonowanie podstawy metalowej bez odciągów nie zda egzaminu.

Link do komentarza
2 minuty temu, animus napisał:

Tak, do naciągania.

Linka stalowa ocynk ogniowy 4-6 mm, zaciski do liny stalowej, kabłąkowe.

 

Tak się drewna nie osadza, szybko próchnieje.

 

8eb8ea7479cea48eef3169fae0e6d0c7.jpg

A zabetonowanie podstawy metalowej bez odciągów nie zda egzaminu.

A no właśnie. Myślałem  o tych uchwytach ale one nie będą sztywne przy takim przekroju belki. Prawda jest taka, ze to nie musi wytrzymać kolejnej dekady:)

Link do komentarza
9 minut temu, Swierol napisał:

Dzięki. No więc wszystko mamy:) We wtorek wszystko pomierzę i można zamawiać drewno. Zimą się zakonserwuje i na wiosnę bedziem składać.

 

Zacznę od tych delikatniejszych materiałów. Zobaczymy ile warte.

Szyją te plandeki jakie tam chcesz.

https://allegro.pl/listing?string=plandeka na wymiar

 

Ale najtaniej bedzie coś wyrwać na OLX i dopasować  samemu.

Link do komentarza
12 godzin temu, animus napisał:

A ja widzę od 10 lat (Pod Żaglami-Stacja paliw) pod takim namiotowym pokryciem i nic się na razie nie stało i nie porwał tego wiatr, a jest blisko morza, z czego to dziadostwo jest, nie wiem. 

 

To zapytaj. :D Ja nie mam doświadczeń z takimi powłokami, bo na to aby wytrzymała 10 lat to trzeba dużo trudu i nie mniej kasy.  Więc odpuszczałem, bo nie lubię się męczyć i jestem skąpy.

 

 

 

 

3 godziny temu, Swierol napisał:

Panowie ale to nie ma być przykrycie kiszonki z kukurydzy tylko materiał tworzący cień nad tarasem. Musi być estetyczny:) 

 

Jak poznasz ceny to porównaj do poliwęglanu. Co wyjdzie taniej.

Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
2 godziny temu, retrofood napisał:

 

Za dużo. Będzie miała toporny wygląd. 14 wysokości - tak, ale w poprzek nie więcej niż 7. Czyli 14 x 7, wytrzymałość będzie nie gorsza. Pamiętaj, że deska na sztorc wytrzymuje więcej obciążenia niż dziewczyna na płask.

Zgadza się ale cała konstrukcja nie będzie zbyt hmmm gęsta. Całość będą tworzyły dwie nazwijmy to bramki 3x3x3, oddalone od siebie na 4,9mb i górą połączone dwa belkami. Te górne można było zamówić "pionowe" ale pomyślałem, że całość będzie z jednego przekroju i będzie dobrze. 

Ja zamówiłem materiał a całą robotą zajmie się dekarz które znalazłem poprzez oferteo. Firmy robiące pod klucz takie konstrukcje życzą sobie niebotyczne pieniądze.

Edytowano przez Swierol (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
5 minut temu, Swierol napisał:

Czyli Ty już wiesz co chce zrobić i już zrobiłeś takie obliczenia mam rozumieć.

 

Nie. Ale wiem jak prezentują się konstrukcje 14 x14, bo takie wymiary były kiedyś powszechne w dobie dachówek cementowych, i wiem jak wyglądają konstrukcje z kantówek 14 x 7. 

 

tyle z mojej strony.

 

Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
9 godzin temu, retrofood napisał:

A czemu tylko schodki? gdzie podjazd dla wózków?

Nie zamierzam Cię zapraszać.

 

7 godzin temu, vlad1431 napisał:

Podjazdu nie będzie, ale za to żagiel będzie tęczowy.emoji6.png

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

 

MOJ żagiel nie ale wyściółkę trumny w takich kolorach pewnie sobie zażyczysz.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć! Jeśli chodzi o instalację paneli fotowoltaicznych na Twoim polu, to takie umowy są jak najbardziej możliwe, ale kwoty i warunki zależą od wielu czynników – lokalizacji, warunków gruntowych, dostępu do sieci energetycznej i negocjacji z inwestorem. Te „60 tysięcy rocznie” to orientacyjna kwota dzierżawy, ale dobrze jest dokładnie sprawdzić treść umowy i negocjować zapisy, np. o coroczną waloryzację kwoty. Podatek od takiego dochodu zależy od formy prawnej umowy – najczęściej będzie to podatek dochodowy (17% lub 32% w zależności od progu) lub ryczałt (8,5%). Jeśli potrzebujesz dokładniejszych informacji lub wsparcia w analizie, warto zajrzeć na maat4.pl, gdzie znajdziesz specjalistów od tego typu inwestycji.
    • Brzmi jak klasyczny przykład nieprzemyślanego projektu albo źle dobranych materiałów. Jeśli legary z kompozytu uginają się między betonowymi bloczkami, to ewidentnie problemem jest zbyt duży rozstaw podpór lub sama jakość legarów – kompozyt potrafi być elastyczny, ale nie na tyle, żeby wytrzymać takie obciążenie. Producent zaleca rozstaw co 40 cm, ale to czasem teoria, która w praktyce nie działa, szczególnie przy słabym podłożu.
    • Cześć! Jeśli masz decyzję WZ na całą działkę, to po jej podziale na trzy nowe działki każda z nich będzie wymagała oddzielnych WZ. Decyzja WZ nie „przechodzi automatycznie” na nowo wydzielone działki, bo każda z nich traktowana jest jako nowy byt prawny. Musisz więc wystąpić o nowe WZ dla każdej działki z osobna, uwzględniając parametry zabudowy określone w pierwszej decyzji. Dobrze byłoby skonsultować się z urzędem gminy, bo procedury mogą się trochę różnić w zależności od lokalnych przepisów.
    • Taka praktyka, choć niestety dość powszechna w niektórych przypadkach, odbiega od standardów solidnego budownictwa.
    • Twoje pytanie jest bardzo szczegółowe i wymaga przeanalizowania zarówno wymiarów konstrukcji, obciążeń, jak i zastosowanych materiałów. Odpowiem na każde pytanie krok po kroku, aby pomóc Ci podjąć odpowiednie decyzje.   1. Czy belka HEB 140 wystarczy na dach z wymienionymi materiałami i obciążeniem śniegiem w strefie klimatycznej III? Analiza obciążenia: Dachówki ceramiczne: 50 kg/m² × 51 m² = 2550 kg Obciążenie sufitu (OSB lub MFP): 1470–1680 kg Obciążenie śniegiem (strefa III): około 0,9–1,2 kN/m², czyli 90–120 kg/m². Przy powierzchni dachu 51 m² to dodatkowe 4590–6120 kg. Suma obciążeń: Minimalne: 2550 + 1470 + 4590 = 8610 kg Maksymalne: 2550 + 1680 + 6120 = 10 350 kg Wytrzymałość HEB 140: HEB 140 ma wytrzymałość momentu zginającego w zakresie 72–80 kNm, co jest wystarczające dla takich obciążeń. Nośność na ściskanie osiowe i zginanie w konstrukcjach tego typu jest odpowiednia, ale wymaga potwierdzenia przez inżyniera projektowego, zwłaszcza przy małym nachyleniu dachu (7°). Wniosek: HEB 140 powinna spełnić wymagania, jednak warto dokładnie obliczyć obciążenia lokalne (punkty podparcia i sposób mocowania).   2. Ile sztuk HEB 140 będzie potrzebnych? Przy rozpiętości 6,12 m sugeruję: Ułożyć belki w rozstawie co około 1,5 m, aby zapewnić odpowiednią nośność i stabilność dla sufitu i dachu. Dla wymiarów 6,5 × 6,5 m potrzebne będą 4 belki HEB 140 (rozstaw 1,5–1,6 m).   3. Czy można zastąpić HEB 140 tańszym materiałem, np. HEA 140? Porównanie: HEA 140 jest lżejsza (24,7 kg/m zamiast 33,7 kg/m) i ma niższą wytrzymałość zginania (ok. 65 kNm w porównaniu do HEB 140 – 72 kNm). HEA 140 może być wystarczająca, ale tylko przy mniejszych rozstawach (np. co 1,2 m zamiast 1,5 m). Wniosek: Możesz zastąpić HEB 140 na HEA 140, ale zwiększy się liczba potrzebnych belek: 5 sztuk HEA 140 zamiast 4 HEB 140.   4. Który materiał będzie bardziej odpowiedni: OSB czy MFP? Porównanie OSB i MFP: OSB (Oriented Strand Board): Lepsza odporność na wilgoć i mniej podatna na pęcznienie. Lżejsza – co może mieć znaczenie dla konstrukcji (42 kg na płytę). Częściej stosowana w budownictwie do dachów i stropów. MFP (Multi-Functional Panel): Wytrzymalsza na ściskanie i rozciąganie. Cięższa – co zwiększa obciążenie na konstrukcję (48 kg na płytę). Gładka powierzchnia – może być przydatna, jeśli nie planujesz wykończenia sufitu dodatkowymi warstwami. Wniosek: Dla dachu i stropu bardziej praktyczne będzie OSB ze względu na mniejszy ciężar i lepszą odporność na wilgoć.   5. Czy materiały zostały dobrze dobrane? Ogólnie: Twoje założenia są dobrze przemyślane, ale warto skonsultować projekt z inżynierem budowlanym, aby upewnić się, że belki (HEB lub HEA) zostaną odpowiednio rozmieszczone i wytrzymają lokalne obciążenia (np. śnieg, podparcie dachówki). Podsumowanie: HEB 140 jest bezpiecznym wyborem, HEA 140 może być alternatywą przy gęstszym rozstawie. OSB to lepszy wybór dla sufitu. Rozstaw belek 1,5 m dla HEB 140 lub 1,2 m dla HEA 140 zapewni stabilność. Jeśli masz dodatkowe pytania, śmiało pisz! 😊
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...