Skocz do zawartości

Jak zmienić prąd budowlany C11 na G11 w domku letniskowym ?


Recommended Posts

Napisano

Mam pytanie . Wystąpiłam do ENEI o zmianę taryfy z C11 ( prąd budowlany ) na G11 ( prąd zwykły ) , dostałam odpowiedź odmowną . Mam domek na zgłoszenie 35m. Chcą ode mnie zaświadczenie o zakończeniu budowy ale w przypadku domku na zgłoszenie nikt mi takiego zaświadczenia nie wyda . Co robić ?

Napisano
5 godzin temu, Ursyn napisał:

Mam pytanie . Wystąpiłam do ENEI o zmianę taryfy z C11 ( prąd budowlany ) na G11 ( prąd zwykły ) , dostałam odpowiedź odmowną . Mam domek na zgłoszenie 35m. Chcą ode mnie zaświadczenie o zakończeniu budowy ale w przypadku domku na zgłoszenie nikt mi takiego zaświadczenia nie wyda . Co robić ?

 

Do użytkowania domu jednorodzinnego (niezależnie od tego, czy budowa była realizowana w oparciu o pozwolenie czy na zgłoszenie) można przystąpić co do zasady po zawiadomieniu organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji.

 

Do zawiadomienia o zakończeniu budowy domu do 70 m2 należy m.in. dołączyć, (jeżeli nie wyznaczono kierownika budowy), dwa oświadczenie inwestora:

o dokonaniu pomiarów powierzchni użytkowej budynku i poszczególnych lokali mieszkalnych, w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia o szczegółowym zakresie i formie projektu budowlanego,

zgodności wykonania budynku z projektem budowlanym oraz przepisami techniczno-budowlanymi.

 

 

Dotyczy domu do 70 m2 zabudowy. Do zawiadomienia  o zakończeniu budowy obiektu budowlanego budując  lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie inwestor jest obowiązany dołączyć m.in. protokoły badań i sprawdzeń przyłączy i instalacji, zapewniających użytkowanie obiektu budowlanego zgodnie z przeznaczeniem, sporządzone przez osoby posiadające uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalności lub osoby.

Napisano

1. Najpierw w tym domku musi być wykonana instalacja elektryczna. Przede wszystkim z wymaganymi zabezpieczeniami, ale generalnie musi spełniać takie same wymogi jak i w większym obiekcie. 

2. Elektryk sporządza oświadczenie o stanie instalacji. 

3. Występujemy do zakładu energetycznego (operatora systemu) z wnioskiem o zmianę taryfy, co wymaga sporządzenia nowej umowy. Ewentualnie może być konieczne wykonanie nowego przyłącza - zakładam, że tu nie jest. 

4. Najlepiej pojechać osobiście i wyjaśnić, że w tym przypadku, czyli budynku rekreacji indywidualnej o powierzchni zabudowy do 35 m2 wybudowanego na podstawie zgłoszenia zamiaru budowy, prawo nie przewiduje obowiązku zgłoszenia zakończenia takiej budowy. W związku z tym nikt nie wydaje też jakichkolwiek zaświadczeń o zakończeniu budowy. 

5. Warto od razu zgłosić w urzędzie gminy, że taki budynek już jest, gdyż musi zostać uwzględniony przy obliczaniu wysokości podatku od nieruchomości. Ewentualnie można nawet poprosić nie tylko o decyzję ws. wymiaru podatku, ale też o jakieś zaświadczenie, że na działce jest taki budynek istniejący. To dla wyjątkowo uciążliwego zakładu energetycznego. 

6. Jeżeli racjonalne argumenty wreszcie trafią do zakładu energetycznego to przyjadą ich elektrycy i sporządzą protokół z opisem tego jaka instalacja elektryczna jest na miejscu, jakie są ewentualne urządzenia o większej mocy, jaki jest przewidywany pobór energii, czy przyłącze jest wystarczające itd. 

7. Na tej podstawie zakład energetyczny przygotuje nową umowę. 

 

Od razu uprzedzam, że w praktyce często panuje totalna samowola ze strony energetyki. Wszystko zależy więc od tego czy trafimy na rozsądnych ludzi. Jeżeli pojawią się jakieś żądania to proszę od razu pytać na jakiej podstawie są one wysuwane. Często takiej podstawy nie ma w ogóle lub jest mocno naciągana. Klient indywidualny jest przy tym traktowany niczym kłopot sam w sobie. 

W ostateczności pozostaje zwrócić się do Urzędu Regulacji Energetyki. Ale to dopiero, gdy nie uda się porozumieć i będziemy mieć oficjalnie, na piśmie, dlaczego zakład energetyczny dalej odmawia.

Napisano (edytowany)
41 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

 Od razu uprzedzam, że w praktyce często panuje totalna samowola ze strony energetyki.  

I to jest właściwe wyjaśnienie wszystkiego. Państwowi monopoliści odzyskują pozycję, jaką za Gomułki i później miała kolej. Samowola i sobiepaństwo rządzą w kraju już chyba wszędzie. A miały te organizacje służyć społeczeństwu... 

Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
  • 9 miesiące temu...
Napisano
Dnia 25.07.2023 o 13:21, animus napisał:

U nas też utarło się pojęcie, jak na zgłoszenie to reszta już na dzika, żadnych  badań, inwentaryzacji w ziemi itd.

 

Się mi przypomniało jak kiedyś miałem robić pomiary instalacji na jednym z obiektów byłej HSW, a ponieważ sondy pomiarowe miałem bardzo długie to poszedłem do miejscowych energetyków aby dali mi plany kabli zakopanych w otoczeniu, żebym czasem w jakiś nie trafił. Powiedzieli mi wtedy, ze jestem pierwszym, obcym elektrykiem w historii, który o tym pomyślał. Albo reszta stosowała sondy o długości 30 cm. Co w naszym obecnym klimacie dokładnie zafałszowuje wyniki.

  • 4 miesiące temu...
Napisano

Cześć, mam podobny problem.

 

Jestem właścicielem stadniny koni. Na miejscu znajduje się wybieg + mały "domek techniczny" - jest to typowa holenderka.

 

Mam tam prąd budowlany, a chciałbym uzyskać taryfę G. Poczytałem trochę artykułów i jest to możliwe. 

https://wspolczesnydom.pl/zmiana-mocy-przylaczeniowej-koszt-wniosek-i-procedura/

 

Powiedzcie czy ktoś przerabiał z Was podobny temat?

Napisano
5 godzin temu, Peper1970 napisał:

dostałem odp od Enea, że budynek nie jest budynkiem mieszkalnym i nie ma możliwości zmiany

 

W tym temacie jest przecież napisane co robić przy takich odpowiedziach.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...