Skocz do zawartości

Pompy ciepła + fotowoltaika, stary budynek


Recommended Posts

Napisano

Panowie kompletnie się na tym nie znam więc zakładam wątek. Czy ktoś ma doświadczenie w tym temacie? Chodzi i tutaj głównie o strony negatywne przy instalacji pompy ciepła z fotowoltaiką przy starym budynku. W moim przypadku stary budynek jest ocieplony dach/ściany i ma tradycyjne grzejniki płytowe (nie te żeliwne a te które są ciągle w sprzedaży np. w marketach) + tylko ogrzewanie podłogowe w łazience. Ogólnie działa to bardzo dobrze przy tradycyjnych piecach CO (ekogroszek, pellet) ale człowiek się starzeje i ciągłe "dbanie" o dostawy opału będzie męczące w przyszłości.

 

Wiem że pompa super działa w nowych budynkach (podłogówka) ale w starych słyszałem że musi być "wysokotemperaturowa" a i ta nie do końca działa OK - dlatego ten wątek.

 

PS. Jako że mamy na to obecnie mocny trend proszę bez wypowiedzi z linkami do firm specjalizujących się tym! Nie chcę reklamy tylko rzetelnej informacji.

Napisano

@krzysiek_web - przede wszystkim musisz odpowiedzieć na pytanie jaką temperaturę musisz puszczać na grzejniki gdy temperatura jest w okolicy 0, a jaką temperatura jest konieczna w większe mrozy.

Druga sprawa - za pomocą np. tego kalkulatora https://cieplo.app/start

policz jakie jest orientacyjne zapotrzebowanie na ciepło twojego budynku i mniej więcej jakiego rzędu mocy potrzebujesz.

Kolejna sprawa - zdajesz sobie pewnie sprawę, że to nie będzie mały wydatek, prawda?

Tak - takie połączenie może dobrze ogrzewać budynek (choć koszty inwestycyjne będą spore) - ale wszystko zależy jakie konkretne liczby wyjdą ci w tym kalkulatorze.

Napisano
  Dnia 17.02.2023 o 14:30, krzysiek_web napisał:

Panowie kompletnie się na tym nie znam więc zakładam wątek. Czy ktoś ma doświadczenie w tym temacie? Chodzi i tutaj głównie o strony negatywne przy instalacji pompy ciepła z fotowoltaiką przy starym budynku. W moim przypadku stary budynek jest ocieplony dach/ściany i ma tradycyjne grzejniki płytowe (nie te żeliwne a te które są ciągle w sprzedaży np. w marketach) + tylko ogrzewanie podłogowe w łazience. Ogólnie działa to bardzo dobrze przy tradycyjnych piecach CO (ekogroszek, pellet) ale człowiek się starzeje i ciągłe "dbanie" o dostawy opału będzie męczące w przyszłości.

 

Wiem że pompa super działa w nowych budynkach (podłogówka) ale w starych słyszałem że musi być "wysokotemperaturowa" a i ta nie do końca działa OK - dlatego ten wątek.

 

PS. Jako że mamy na to obecnie mocny trend proszę bez wypowiedzi z linkami do firm specjalizujących się tym! Nie chcę reklamy tylko rzetelnej informacji.

Rozwiń  

Dobra droga czyli TAK, w sieci i na portalach branżowych pełno jest artykułów i filmów z takich właśnie realizacji. Producenci pomp ciepła mają również na swoich stronach takie portfolio. Powtarzam, droga jest słuszna, ale trzeba to dokładnie zaplanować a nie brac "na zapas".

Napisano

OK, wracam z tematem.

Zastanowiłem się i właśnie ze względu na dość wysokie koszty podzielę tą inwestycję na 2lata, w tym roku panele a w następnym pompa bo w między czasie wychodzą kolejne remonty.

Budynek pobiera rocznie ok. 3500kWh energii jeżeli planuję pompę to drugie tyle (lub więcej) należy dodać?

Myślę nad instalacją 7-8kW dla paneli.

 

Jak to jest z zakładem energetycznym? Słyszałem że najpierw powinienem wymienić licznik na 2kierunkowy (w sensie aby energetyka wymieniła, jakie to koszty?) a dopiero później zakładać panele i zgłosić to do energetyki.

Napisano
  Dnia 24.02.2023 o 15:38, krzysiek_web napisał:

.

Budynek pobiera rocznie ok. 3500kWh energii jeżeli planuję pompę to drugie tyle (lub więcej) należy dodać?

Myślę nad instalacją 7-8kW dla paneli.

 

Rozwiń  

Skorzystaj z kalkulatora który wkleiłem wyżej - to ci oszacuje z całkiem dobrym przybliżeniem ilośc energii ile będzie potrzebować twój dom na potrzeby CO+CWU. Bez tego to wróżenie z fusów. Weź też pod uwagę - że rozkładając inwestycję na 2 lata, to posiadając same PV przewymiarowane będziesz mieć nadwyżki , które prawdopodbnie stracisz, bo nie zdążysz ich wykorzystać.

Bardzo duzo aspektów trzeba tutaj wziąść pod uwagę...może dodatkowo jakiś magazyn energii? - wiem że są koszmarnie drogie, ale też są nie atrakcyjne dofinansowania....

 

Jak masz instalację zrobioną, to zgłąszasz to do energetyki, oni w ciągu 30 dni mają obowiązek wymienić ci licznik na 2 kierunkowy. Nic dodatkowo cię to nie kosztuje. Aha, ja bym jeszcze sprawdził jakie masz napięcie na poszczególnych fazach w południe w jakiś słoneczny dzień....znam przypadki, że ludzie pobudowali duże instalacje PV - a falownik przez większą część dnia wyłączony, bo napięcia  za wysokie...

Napisano
  Dnia 17.02.2023 o 14:30, krzysiek_web napisał:

 W moim przypadku stary budynek jest ocieplony dach/ściany i ma tradycyjne grzejniki płytowe

Rozwiń  

A coś więcej o grubościach izolacji.

 

Fotowoltaika na nowych zasadach to nie to samo co kiedyś,  pompa ciepła teraz też zaorana, to są  mało opłacalne inwestycje.  

 

Więcej  teraz uzyskuje się  oszczędności w trakcie termomodernizacji domu.

  • 1 rok temu...
Napisano

Pompy ciepła rzeczywiście są świetnym rozwiązaniem dla efektywnego zarządzania energią cieplną w domu, ale inwestycja w magazyn energii może dodatkowo zwiększyć autonomię energetyczną i zoptymalizować koszty.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Murowania już coraz mniej. Zbliżamy się do wysokości nadproży a więc docinamy wstępnie ostatnie pustaki na których zostaną wylane poduszki betonowe oraz obsadzone nadproża. Przenosimy również poziom zero do budynku tak aby łatwiej nam się pracowało. Porównujemy lasery krzyżowe trzech firm Nivel System, DeWalt oraz Hilti.    
    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...