Skocz do zawartości

rekuperator a kominek


Gość

Recommended Posts

Gość Redakcja__
Rekuperator może współpracować z zamkniętym wkładem kominkowym pod warunkiem, że wentylacja z odzyskiem ciepła nie zakłóci procesu spalania w kominku. Dlatego wkład kominkowy musi być przystosowany do doprowadzenia powietrza niezbędnego do spalania bezpośrednio do paleniska przez oddzielny kanał wyprowadzony na zewnątrz domu. Musi też posiadać możliwość regulacji doprowadzanego powietrza. Natomiast jeśli kominek ma służyć również do rozprowadzenia ciepłego powietrza po całym domu, to konieczne będzie zastosowanie urządzenia które umożliwi domieszanie świeżego powietrza do obiegu ogrzewania. Można wtedy wykorzystać te same kanały do wentylacji jak i ogrzewania, ale regulacja całego systemu jest dość skomplikowana.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Wentylecja grawitacyjna jest wentylacją podciśnieniwą i jako taka bardziej przeszkadza spalaniu niż nadciśnieniowa wentylacja z rekuperatorem. W żadnym wypadku nie może byc mowy o łączeniu ogrzewania z wentylacją!!! Nie ma jak sterować, nie można obniżyć temperatury np. mamy gości pali się w kominku, chcemy więcej świżego powietrza mniej ciepła.. No i powitrze wentylacyjne nadmuchiwane jest górą natomiast z kominka dołem przy podłodze, chyba, że coś w fizyce się ostatnio zmieniło? W Norwegii nie wolno nawet robić zatki jak się ma rekuperator.
Link do komentarza
ciekawy temat - wiem od kolegi ze zamontował kominek i rekuperator z tym ze kominek nie słuzy do rozprowadzania ziepłą bo właśnie wachowcy powiedzieli mu ze to nie bedzie działać....... Skadinąd wiem zaś ze wrocławska firma łaczy kominek DGP w tych samuch rurach co rekuperator i to podobno ma działać..... .

Mam na koniec konkretne pytannie - czy kominek bedacy tylko w salonie (bez DGP)z rurą doprowadajacą swieże powietrze spod posadzki bez specjalnego wejścia do wkłądu kominkowego bedzie działać dobrze z rekuperatorem???
Link do komentarza
Takich firm jest niestety więcej(www.rekuperatory.pl) Wentylacja nadciśnieniow może tylko wspomagać spalanie, grawitacyjna jako pociśnieniowe, tylko utrudniać. W dobrych centralach są nawet "biegi kominkowe"
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
prosze o podanie koncepcji instalacji kominkowej

ZAŁOŻENIA:
mamy szczelne okna, dobrą izolacje ścian, fundamentów i dachu
mechaniczną wentylację z rekuperwtorem

CEL
zakup i podłączenie kominka

do wyboru
1. drogi kominek z płaszczem wodnym (myśle że z 5000 zł drożej)
lub
2. kominek z DGP

Istotne elementy
1. doprowadzenie powietrza do kominka - przez gruntowy wymiennik ciepła,
2. rozprowadzenie ciepła - DGP, z płąszczem wodnym
3. wydalanie spalin - przez komin

ROZWIĄZANIA:
1.http://www.rekuperatory.pl/rekuperatory/art7.shtml
ciepło z kominka podpięte do wentylacji nawiewowej zostaje rozprowadzone dzięki wentylacji

2. Rura doprowadzająca chłodne powietrze do wentylacji przechodzi przez kominek, powietrze w niej jest ogrzewane. Nie wiem tylko czy wystarczająco. A z kominka oprócz tego założyć rury spiro z rozprowadzeniem ciepła grawitacyjnym.

3. W salonie przy kratce wywiewowej z kominka robisz kratkę powrotna wentylacji. W ten sposób gorące powietrze jest natychmiast po opuszczeniu kratki zassane do układu wentylacji. Nie jest to tak wydajne jak rozprowadzenie bezpośrednio z kominka ale ponoć wystarczające. Ponoć nie możesz bezpośrednio puścić powietrza z kominka do wentylacji o jest zbyt gorące dla elektroniki rekuperatora

4. kominek z płąszczem wodnym całkowicie niepodpięty do wentylacji zasila CO w ciepłą wodę

5. dodatkowo gruntowy wymiennik ciepła który doprowadza powietrze do kominka - unikamy wtedy straty ciepła związane z nawiewem powietrza z mrozu. Następnie zanim kanał dotrze do rekuperatora zostaje ogrzany w pobliżu kominka

6. wspomaganie gruntowego wymiennika ciepłą nastąpi poprzez to że rura kanalizacyjna do której oddaję szarą wodę (np po kompieli z ciepłej wanny) będzie przebiegać obok rury z wymiennika

pozdrawiam
jestem całkowitym laikiem i wszystkie informacje będą cenne prosze o pomoc w skontrolowaniu błędów w rozumowaniu
Link do komentarza
  • 9 miesiące temu...
Chciałbym krótko poruszyć problem wyboru pomiędzy systemem ogrzewania opartym na kominku wraz ze zbiornikiem na wodę + kolektorem słonecznym a piecem 24 h.
W pierwszym przypadku chodziłoby o połączenie pracy układu podgrzewania wody (w wyniku pracy kominka) i układu dogrzewania pochodzącego z pracy płaskiego kolektora cieczowego. Czy takie połączenie miałoby sens ekonomiczny w porównaniu z zakupem kotła na paliwo stałe np. opalanego węglem lub słomą z odgazowaniem?
W jaki sposób oszacować wydatki dla przykładowej powierzchni 120-150 m²? Wypadałoby również wziąć pod uwagę ocieplenie budynku i być może zastosowanie rekuperatora. Czy można by było zasymulować kilka takich kombinowanych rozwiązań i porównać je kosztowe z rozwiązaniami tradycyjnymi?
Link do komentarza
Cytat

Chciałbym krótko poruszyć problem wyboru pomiędzy systemem ogrzewania opartym na kominku wraz ze zbiornikiem na wodę + kolektorem słonecznym a piecem 24 h.
W pierwszym przypadku chodziłoby o połączenie pracy układu podgrzewania wody (w wyniku pracy kominka) i układu dogrzewania pochodzącego z pracy płaskiego kolektora cieczowego. Czy takie połączenie miałoby sens ekonomiczny w porównaniu z zakupem kotła na paliwo stałe np. opalanego węglem lub słomą z odgazowaniem?
W jaki sposób oszacować wydatki dla przykładowej powierzchni 120-150 m²? Wypadałoby również wziąć pod uwagę ocieplenie budynku i być może zastosowanie rekuperatora. Czy można by było zasymulować kilka takich kombinowanych rozwiązań i porównać je kosztowe z rozwiązaniami tradycyjnymi?



Podaj e-mail to ci to opiszę.
heatron.pl
Link do komentarza
Aby system ogzrewania z kominkiem działal prawidłowo w kooperacji - z centralą reku musi byc dodatkowy wlot przed ssaniem wentylatora nawiewającego ,ale już za wymiennikiem ciepła. Kto produkuje takie centrale? BO te co są na rynku takiego wlotu nie mają. Może TB wie?
Link do komentarza
  • 6 lata temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć! Jeśli chodzi o instalację paneli fotowoltaicznych na Twoim polu, to takie umowy są jak najbardziej możliwe, ale kwoty i warunki zależą od wielu czynników – lokalizacji, warunków gruntowych, dostępu do sieci energetycznej i negocjacji z inwestorem. Te „60 tysięcy rocznie” to orientacyjna kwota dzierżawy, ale dobrze jest dokładnie sprawdzić treść umowy i negocjować zapisy, np. o coroczną waloryzację kwoty. Podatek od takiego dochodu zależy od formy prawnej umowy – najczęściej będzie to podatek dochodowy (17% lub 32% w zależności od progu) lub ryczałt (8,5%). Jeśli potrzebujesz dokładniejszych informacji lub wsparcia w analizie, warto zajrzeć na maat4.pl, gdzie znajdziesz specjalistów od tego typu inwestycji.
    • Brzmi jak klasyczny przykład nieprzemyślanego projektu albo źle dobranych materiałów. Jeśli legary z kompozytu uginają się między betonowymi bloczkami, to ewidentnie problemem jest zbyt duży rozstaw podpór lub sama jakość legarów – kompozyt potrafi być elastyczny, ale nie na tyle, żeby wytrzymać takie obciążenie. Producent zaleca rozstaw co 40 cm, ale to czasem teoria, która w praktyce nie działa, szczególnie przy słabym podłożu.
    • Cześć! Jeśli masz decyzję WZ na całą działkę, to po jej podziale na trzy nowe działki każda z nich będzie wymagała oddzielnych WZ. Decyzja WZ nie „przechodzi automatycznie” na nowo wydzielone działki, bo każda z nich traktowana jest jako nowy byt prawny. Musisz więc wystąpić o nowe WZ dla każdej działki z osobna, uwzględniając parametry zabudowy określone w pierwszej decyzji. Dobrze byłoby skonsultować się z urzędem gminy, bo procedury mogą się trochę różnić w zależności od lokalnych przepisów.
    • Taka praktyka, choć niestety dość powszechna w niektórych przypadkach, odbiega od standardów solidnego budownictwa.
    • Twoje pytanie jest bardzo szczegółowe i wymaga przeanalizowania zarówno wymiarów konstrukcji, obciążeń, jak i zastosowanych materiałów. Odpowiem na każde pytanie krok po kroku, aby pomóc Ci podjąć odpowiednie decyzje.   1. Czy belka HEB 140 wystarczy na dach z wymienionymi materiałami i obciążeniem śniegiem w strefie klimatycznej III? Analiza obciążenia: Dachówki ceramiczne: 50 kg/m² × 51 m² = 2550 kg Obciążenie sufitu (OSB lub MFP): 1470–1680 kg Obciążenie śniegiem (strefa III): około 0,9–1,2 kN/m², czyli 90–120 kg/m². Przy powierzchni dachu 51 m² to dodatkowe 4590–6120 kg. Suma obciążeń: Minimalne: 2550 + 1470 + 4590 = 8610 kg Maksymalne: 2550 + 1680 + 6120 = 10 350 kg Wytrzymałość HEB 140: HEB 140 ma wytrzymałość momentu zginającego w zakresie 72–80 kNm, co jest wystarczające dla takich obciążeń. Nośność na ściskanie osiowe i zginanie w konstrukcjach tego typu jest odpowiednia, ale wymaga potwierdzenia przez inżyniera projektowego, zwłaszcza przy małym nachyleniu dachu (7°). Wniosek: HEB 140 powinna spełnić wymagania, jednak warto dokładnie obliczyć obciążenia lokalne (punkty podparcia i sposób mocowania).   2. Ile sztuk HEB 140 będzie potrzebnych? Przy rozpiętości 6,12 m sugeruję: Ułożyć belki w rozstawie co około 1,5 m, aby zapewnić odpowiednią nośność i stabilność dla sufitu i dachu. Dla wymiarów 6,5 × 6,5 m potrzebne będą 4 belki HEB 140 (rozstaw 1,5–1,6 m).   3. Czy można zastąpić HEB 140 tańszym materiałem, np. HEA 140? Porównanie: HEA 140 jest lżejsza (24,7 kg/m zamiast 33,7 kg/m) i ma niższą wytrzymałość zginania (ok. 65 kNm w porównaniu do HEB 140 – 72 kNm). HEA 140 może być wystarczająca, ale tylko przy mniejszych rozstawach (np. co 1,2 m zamiast 1,5 m). Wniosek: Możesz zastąpić HEB 140 na HEA 140, ale zwiększy się liczba potrzebnych belek: 5 sztuk HEA 140 zamiast 4 HEB 140.   4. Który materiał będzie bardziej odpowiedni: OSB czy MFP? Porównanie OSB i MFP: OSB (Oriented Strand Board): Lepsza odporność na wilgoć i mniej podatna na pęcznienie. Lżejsza – co może mieć znaczenie dla konstrukcji (42 kg na płytę). Częściej stosowana w budownictwie do dachów i stropów. MFP (Multi-Functional Panel): Wytrzymalsza na ściskanie i rozciąganie. Cięższa – co zwiększa obciążenie na konstrukcję (48 kg na płytę). Gładka powierzchnia – może być przydatna, jeśli nie planujesz wykończenia sufitu dodatkowymi warstwami. Wniosek: Dla dachu i stropu bardziej praktyczne będzie OSB ze względu na mniejszy ciężar i lepszą odporność na wilgoć.   5. Czy materiały zostały dobrze dobrane? Ogólnie: Twoje założenia są dobrze przemyślane, ale warto skonsultować projekt z inżynierem budowlanym, aby upewnić się, że belki (HEB lub HEA) zostaną odpowiednio rozmieszczone i wytrzymają lokalne obciążenia (np. śnieg, podparcie dachówki). Podsumowanie: HEB 140 jest bezpiecznym wyborem, HEA 140 może być alternatywą przy gęstszym rozstawie. OSB to lepszy wybór dla sufitu. Rozstaw belek 1,5 m dla HEB 140 lub 1,2 m dla HEA 140 zapewni stabilność. Jeśli masz dodatkowe pytania, śmiało pisz! 😊
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...