Skocz do zawartości

Chciałbym usprawnić wentylację grawitacyjną w mojej sypialni


Recommended Posts

Napisano

Proszę o pomoc w następującej kwestii: chciałbym usprawnić wentylację grawitacyjną w mojej sypialni (dom szeregowy, pokój na 1 piętrze, wymiary i rzut podaję w załączonym pliku nr 1), a to dlatego, że mam nawracające problemy z pojawianiem się grzyba wokół okna i w rogach ścian.

1.jpg16. Rzut sypialni i łazienki.jpg

Najpierw zamontowałem w pokoju nawiewnik okienny (higrosterowalny), co bardzo poprawiło sytuację i grzyb przestał się pokazywać. Jednak tak było, gdy drzwi do tego pokoju nie domykały się z powodu lekkiego ich wypaczenia w górnej części. Gdy poprawiłem domykanie drzwi - problem powrócił. Wtedy postanowiłem przyciąć te drzwi od dołu, tak że przerwa między podłogą a drzwiami wynosi ok. 22 mm - vide zdjęcie nr 3B. To polepszyło wentylację w pokoju, ale jeszcze nie jest idealnie.

3B.jpg

Teraz wpadłem na pomysł, aby poprawić wywiew z pokoju przez wykucie kanału wentylacyjnego z anemostatem z jednej strony (zdjęcie nr "7. Planowany Anemostat nad drzwiami.jpg") i kratką ozdobną z drugiej (8. Planowana Kratka z drugiej strony.jpg).

7. Opcja 1 - Planowany Anemostat nad drzwiami.jpg

8. Opcja 1 - Planowana Kratka z drugiej strony.jpg

Chodzi o to, że nie mogę już więcej podciąć drzwi do tego pokoju (bo wyglądałoby to nieestetycznie), a dzięki anemostatowi mógłbym regulować ilość wypływającego powietrza (w zimę w naszym przedpokoju jest chłodno, bo wieje od nieocieplonego strychu). Ściana nad drzwiami ma ok. 18 cm. Planowany przeze mnie anemostat pokazuję na zdj. nr 9 i 10, a kratkę na zdj. nr 11. Rozważam takie rozwiązanie, bo wiem, że istotą wentylacji grawitacyjnej jest to, że powietrze napływa przez nawiewniki do poszczególnych pokoi i z nich wywiewa przez szczelinę pod drzwiami do pionu wentylacyjnego w łazience.

9. anemostat-nierdzewny-125-awenta - A.jpg10. anemostat-nierdzewny-125-awenta - B.jpg11. Krople ozdobna kratka wentylacyjna okrągła biała fi 125.jpg

Proszę o poradę, czy to wszystko ma sens? Czy takie umiejscowienie anemostatu jest poprawne? A może powinien być nisko, tuż nad podłogą?

Czyli podsumowując mam TRZY opcje montażu anemostatu i kratki:

Anemostat i kratka nad drzwiami do sypialni. (zdj. nr 7 i 8)

Anemostat i kratka nisko, tuż nad podłogą, z prawej strony od drzwi w sypialni. (zdj. nr 13)

13. Opcja 2 - planowany anemostat nisko, tuż nad podłogą.jpg

Anemostat nad szafą w sypialni, kratka na ścianie w łazience. (zdj. nr 14 i 15)

14. Opcja 3 - planowany anemostat nad szafą.jpg15. Opcja 3 - planowana kratka na ścianie łazienki.jpg

Które będzie najlepsze?

Czy raczej powinienem wykuć kratkę w jednym z pionów wentylacyjnych (ale wydaje mi się, że są już zajęte: 1-szy przez kwasówkę sąsiadów, drugi przez mój okap kuchenny, 3-ci przez kratkę wentylayjną w kuchni)?

2.jpg

3A.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

12. Kanał okrągły Vents fi 125 mm 50 cm biały.jpg

16. Rzut sypialni i łazienki.jpg

Napisano

Ilość dostarczanego powietrza reguluje nawiewnik, zatem na wylocie wystarczy zapewnić stały przepływ nie mniejszy niż nominalny nawiewnika ( pozycji otwartej) ale zależy to też ciągu w kanale went. .  Przy pośredniej wentylacji wystarczy podciąć drzwi lub wstawić tuleje wentylacyjne. - opcjonalnie zamontować  wentylator systemu hybrydowego.

Napisano (edytowany)

Jeżeli problem rzeczywiście ustępuje, gdy przepływ powietrza z sypialni przez niedomknięte drzwi jest większy to dodatkowy otwór w ścianie powinien pomóc. Otwór może być wysoko, pod względem technicznym to dobre miejsce. Wciąż obowiązująca norma wentylacyjna (PN-83/B-03430) właśnie otwory ponad drzwiami przewiduje jako podstawowy sposób zapewnienia odpływu powietrza z pokoi. Podcięcie drzwi wymienia dopiero w drugiej kolejności. O czym chyba mało kto już pamięta. :)

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
    • Zupełnie nie mam pojęcia gdzie to pęknięcie Od strony grzejnika? od strony zasilania? na korpusie zaworu?
    • Cześć, jak samodzielnie zabezpieczyć lekkie pęknięcie na rurce z termostatem? Jest to mikroskopijne pęknięcie bo moze z kropla dziennie sie wydostaje:)   Zalaczam zdjęcie, do lepszego nie mam dostępu. Ps. Pęknięcie jest na ten najszersze części 
    • Komentarz dodany przez Tomek: zdecydowanie odradzam.
    • Hurtownia budowlana: OLI - Tomasz Kraska Województwo: lubelskie Miasto: Puchaczów Pełny opis hurtowni pod adresem: https://budujemydom.pl/hurtownie-budowlane/lubelskie/oli-tomasz-kraska
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...