Skocz do zawartości
AktywForum
Zbieraj punkty i wymieniaj na nagrody!

sprawdź punkty

Chciałbym usprawnić wentylację grawitacyjną w mojej sypialni


Recommended Posts

Proszę o pomoc w następującej kwestii: chciałbym usprawnić wentylację grawitacyjną w mojej sypialni (dom szeregowy, pokój na 1 piętrze, wymiary i rzut podaję w załączonym pliku nr 1), a to dlatego, że mam nawracające problemy z pojawianiem się grzyba wokół okna i w rogach ścian.

1.jpg16. Rzut sypialni i łazienki.jpg

Najpierw zamontowałem w pokoju nawiewnik okienny (higrosterowalny), co bardzo poprawiło sytuację i grzyb przestał się pokazywać. Jednak tak było, gdy drzwi do tego pokoju nie domykały się z powodu lekkiego ich wypaczenia w górnej części. Gdy poprawiłem domykanie drzwi - problem powrócił. Wtedy postanowiłem przyciąć te drzwi od dołu, tak że przerwa między podłogą a drzwiami wynosi ok. 22 mm - vide zdjęcie nr 3B. To polepszyło wentylację w pokoju, ale jeszcze nie jest idealnie.

3B.jpg

Teraz wpadłem na pomysł, aby poprawić wywiew z pokoju przez wykucie kanału wentylacyjnego z anemostatem z jednej strony (zdjęcie nr "7. Planowany Anemostat nad drzwiami.jpg") i kratką ozdobną z drugiej (8. Planowana Kratka z drugiej strony.jpg).

7. Opcja 1 - Planowany Anemostat nad drzwiami.jpg

8. Opcja 1 - Planowana Kratka z drugiej strony.jpg

Chodzi o to, że nie mogę już więcej podciąć drzwi do tego pokoju (bo wyglądałoby to nieestetycznie), a dzięki anemostatowi mógłbym regulować ilość wypływającego powietrza (w zimę w naszym przedpokoju jest chłodno, bo wieje od nieocieplonego strychu). Ściana nad drzwiami ma ok. 18 cm. Planowany przeze mnie anemostat pokazuję na zdj. nr 9 i 10, a kratkę na zdj. nr 11. Rozważam takie rozwiązanie, bo wiem, że istotą wentylacji grawitacyjnej jest to, że powietrze napływa przez nawiewniki do poszczególnych pokoi i z nich wywiewa przez szczelinę pod drzwiami do pionu wentylacyjnego w łazience.

9. anemostat-nierdzewny-125-awenta - A.jpg10. anemostat-nierdzewny-125-awenta - B.jpg11. Krople ozdobna kratka wentylacyjna okrągła biała fi 125.jpg

Proszę o poradę, czy to wszystko ma sens? Czy takie umiejscowienie anemostatu jest poprawne? A może powinien być nisko, tuż nad podłogą?

Czyli podsumowując mam TRZY opcje montażu anemostatu i kratki:

Anemostat i kratka nad drzwiami do sypialni. (zdj. nr 7 i 8)

Anemostat i kratka nisko, tuż nad podłogą, z prawej strony od drzwi w sypialni. (zdj. nr 13)

13. Opcja 2 - planowany anemostat nisko, tuż nad podłogą.jpg

Anemostat nad szafą w sypialni, kratka na ścianie w łazience. (zdj. nr 14 i 15)

14. Opcja 3 - planowany anemostat nad szafą.jpg15. Opcja 3 - planowana kratka na ścianie łazienki.jpg

Które będzie najlepsze?

Czy raczej powinienem wykuć kratkę w jednym z pionów wentylacyjnych (ale wydaje mi się, że są już zajęte: 1-szy przez kwasówkę sąsiadów, drugi przez mój okap kuchenny, 3-ci przez kratkę wentylayjną w kuchni)?

2.jpg

3A.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

12. Kanał okrągły Vents fi 125 mm 50 cm biały.jpg

16. Rzut sypialni i łazienki.jpg

Link to postu

Ilość dostarczanego powietrza reguluje nawiewnik, zatem na wylocie wystarczy zapewnić stały przepływ nie mniejszy niż nominalny nawiewnika ( pozycji otwartej) ale zależy to też ciągu w kanale went. .  Przy pośredniej wentylacji wystarczy podciąć drzwi lub wstawić tuleje wentylacyjne. - opcjonalnie zamontować  wentylator systemu hybrydowego.

Link to postu

Jeżeli problem rzeczywiście ustępuje, gdy przepływ powietrza z sypialni przez niedomknięte drzwi jest większy to dodatkowy otwór w ścianie powinien pomóc. Otwór może być wysoko, pod względem technicznym to dobre miejsce. Wciąż obowiązująca norma wentylacyjna (PN-83/B-03430) właśnie otwory ponad drzwiami przewiduje jako podstawowy sposób zapewnienia odpływu powietrza z pokoi. Podcięcie drzwi wymienia dopiero w drugiej kolejności. O czym chyba mało kto już pamięta. :)

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Link to postu

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dostałem wycenę na Fen82 dla całego domu, wersja 3 uszczelkowa. Czy wersja 3 uszczelkowa Fen82 posiada wymienne uszczelki? Widoczny jest tutaj współczynnik prom. g 38%. Czy to jest jakiś pakiet przeciwsłoneczny?   Są tu też drzwi przesuwne tarasowe, z narożnym łączeniem łącznikiem 90st. (taras nie posiada słupka żelbetonowego). Poniżej zdjęcie. Przedstawiciel czy właściwie technolog nie przewiduje łączenia narożnego w systemie FenSlide i zaproponował PSK którego my nie chcemy. Jednak po rozmowie stwierdził że może uda się coś z tym zrobić, aczkolwiek mnie to trochę przeraża, skoro tego nie robią to wygląda na to że będą się uczyć na moim przykładzie. Czy to faktycznie duży kłopot w tym systemie FenSlide? Mało jest danych w internecie na temat FenSlide, czy może ktoś powiedzieć czy to taki sam system jak chwalony przez sporą grupę inwestorów system bodajże Aluplasta SmartSlide?           Poniżej przykład wyceny:            
    • Mam taki rozstaw płatwi dla dachu kopertowego 35 st. Odległość ok 265-270 cm od ścian kolankowych (na czerwono). Ale wydaje się to dość nieporęczne dla przyszłego poddasza użytkowego gdyż słupy wspierające dach wypadały by na stropie zamiast nad ścianami nośnymi. W tych miejscach nad ścianami nośnymi mogły by być stawiane ścianki działowe przyszłych pomieszczeń a co za tym idzie można by słupy dachu ukryć w tych ściankach działowych (aczkolwiek grubość słupów jest nieco grubsza od ścianek działowych bo aż 14x14 cm). Ponadto występują tu też belki stropu, nadciągi (na fioletowo) na których też będą stawiane ścianki działowe. Czy orientuje się ktoś czy bez zmiany kąta można by przestawić nieco rozstaw płatwi do środka na ok 306cm, a niektóre słupy przesunąć nieco w bok jak pokazują oznaczone na żółto "a"? Czy to jest istotna zmiana wpływająca na nośność dachu?        
    • Mam taki wykusz gdzie nie ma narożników betonowych tylko będą łączniki 90st. Majstry zostawili murek z gazobetonu na 23 cm ale wydaje mi się że to za dużo gdyż ocieplenia będzie 20 cm a dodając piankę/klej 1.5cm to murek będzie wystawał spod styropianu. Więc trzeba wyciąć gazobetonu trochę. Ale jeden przedstawiciel po pomiarze okien powiedział żeby nie robić sobie problemu tylko dokleić jakiś pasek styropianu (np. 5x5cm) na ten kawałek muru jak na rys 1.        Ja widzę tutaj kilka problemów: * Mostki - mały doklejony kawałek ok 5x5 cm  to jednak za mało * Wygląd - po narysowaniu to sobie w 3D widzę że nie będzie to ładnie - rys. 4 * Obróbka tego doklejonego kawałka będzie raczej też kłopotliwa     Ja chciałbym to wyciąć by zamiast 23 cm zostawić ok 19 cm (lub doradźcie ile) tak żeby styropian 20 cm polegał na tyle by móc dojść estetycznie do prowadnicy rolet jak na rys 2.      I tu właśnie pytanie. Chciałbym zastosować prowadnice rolet wąskie typu slim, one mają chyba ok 3m zgadza się?. Czy można je zamontować na ościeżnicy tak jak pokazane na niebiesko na rys. 3 czyli ok 2.5 cm od ościeżnicy by styropian zaszedł na ościeżnicę na te 2,5cm? Jeden przedstawiciel uważa że każde prowadnice muszą dolegać prawie do lica ościeżnicy od strony muru więc bez znaczenia czy będą wąskie czy zwykłe, to na ościeżnicę może zajść zawsze taka sama grubość styropianu (jak na rys 5 poniżej)        
    • też mam takie dwa okna 150x150 ale nie wydaje mi się żeby były praktyczne jako jednoskrzydłowe i chyba podzielę je na dwa skrzydła. Co do wagi to czy zawiasy ukryte nie mają większej nośności?
    • Ta część  tematu została wyczerpana przez kolegę Retrofooda.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...