Skocz do zawartości

pompa ciepła zamiast węgla


bertwelt

Recommended Posts

Napisano

Skoro nadchodzą problemy z surowcami to może warto jednak ta pompę ciepła kupić? Jak długo trwa montaż? Czy pomp też daje radę podgrzać wodę? Jak wyglądają szacunkowe koszty ogrzewania i ciepłej wody po całym sezonie?

 

Dom 150 metrów, 20-letni, ogrzewanie podłogowe na dole, grzejniki na górze, docieplony 2 lata temu, aktualnie kocioł na ekogroszek.

Napisano

Zdecydowanie tak. Jestem realnym użytkownikiem pomy ciepła powietrznej Viessman i fotowoltaiki od sierpnia zeszłego roku. Dom 180 metrów, remontowany solidnie 7 lat wstecz, docieplony, podłogówka na dole na górze grzejniki.  Nadzór był z mojej strony bo polibuda w papierach. :D To była spora inwestycja bo dołożyłem do niej jeszcze fotowoltaikę – pakiecik cały. Moduły monokrystaliczne o dużej mocy. Oczywiście ustawiłem się po zwrot kosztów – mam nadzieje że połowę odzyskam – zobaczymy. Póki co widzę że to ekociepło faktycznie jest tanie, rejestruję jakieś 60% mniej wydatków na ogrzewanie a to naprawdę super wynik – jestem pod wrażeniem tej nowej technologii szczególnie gdy widzi się ile teraz kosztuje tona ekogroszku. Pompa ciepła ma wbudowany zbiornik na wodę więc też podgrzewam wodę. Warto iść w energię z powietrza i światła. Jestem tego najlepszym przykładem :D

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

A ile kosztuje miesięcznie ogrzewaanie bez montażu fotowoltaiki? 

No i jak z dostępnością? Bo słyszałem, ze w magazynach mogą być braki.

Napisano
Dnia 28.04.2022 o 12:50, bertwelt napisał:

Skoro nadchodzą problemy z surowcami to może warto jednak ta pompę ciepła kupić? Jak długo trwa montaż? Czy pomp też daje radę podgrzać wodę? Jak wyglądają szacunkowe koszty ogrzewania i ciepłej wody po całym sezonie?

 

Dom 150 metrów, 20-letni, ogrzewanie podłogowe na dole, grzejniki na górze, docieplony 2 lata temu, aktualnie kocioł na ekogroszek.

W tej chwili pompy ciepła są wyżyłowane cenowo, podobna sytuacja jak z niebotycznymi cenami za fotovoltaikę przed końcem prosumenta.  

Jak przypłyną statki z węglem, warto postarać się o zakup nawet miału do podajnikowca, żeby przeczekać kryzys.   

 

Napisano

Ja mam pompę ciepła od 12 lat płacę za dom ok 180 m powierzchni grzewczej ok 6 tyś za prąd rocznie. Grzeje od września do maja. Dodam, że używam dużo sprzętu budowlanego, codziennie chodzi pralka, zmywarka itp. Wszystko zależy od wielu czynników. Ja założyłem pompę z wygody bo w czasach gdy się budowałem nie było u nas gazu A na butlę z ogrodu faktycznie się nie opłacało. Zupełnie nie brałem pod uwagę pieca na pelet czy ekogroszek. Nie interesują mnie takie obsługowe źródla ciepła, a jak pokazały ostatnie wydarzenia, wcale nie jest to rozwiazanie tanie.

Jeśli chodzi o sam koszt pompy, to może być obecnie problem z dostępnością w magazynach z uwagi na to spore zainteresowanie.

Napisano
Ja mam pompę ciepła od 12 lat płacę za dom ok 180 m powierzchni grzewczej ok 6 tyś za prąd rocznie. Grzeje od września do maja. Dodam, że używam dużo sprzętu budowlanego, codziennie chodzi pralka, zmywarka itp. Wszystko zależy od wielu czynników. Ja założyłem pompę z wygody bo w czasach gdy się budowałem nie było u nas gazu A na butlę z ogrodu faktycznie się nie opłacało. Zupełnie nie brałem pod uwagę pieca na pelet czy ekogroszek. Nie interesują mnie takie obsługowe źródla ciepła, a jak pokazały ostatnie wydarzenia, wcale nie jest to rozwiazanie tanie.
Jeśli chodzi o sam koszt pompy, to może być obecnie problem z dostępnością w magazynach z uwagi na to spore zainteresowanie.
Możesz opisać jak masz dom ocieplony? Mniemam że piętrowy? Okna raczej 3 szybowe? Mam dylemat, bo po obliczeniu ciepła właściwego wyszło mi 7.6kw na 160m2, obawiam się że to strasznie mało. Oczywiście bufor przynajmniej 300L według mnie jest niezbędny.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

  • 4 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)

Ja właśnie się zastanawiam - pompa ciepła czy piec na pellet. Przed podwyżkami cen za węgiel i pellet byłem zdecydowany, a teraz nie wiem... Aż strach się bać myśląc, do jakiej ceny to dojdzie. Mnie jeszcze ciekawi z tymi pompami ciepła jeden temat. Czy mając panele i pompę ciepła w przypadku, gdy w ulicy jest stara instalacja elektryczna nie będzie mi wywalać pompy od zbyt dużego napięcia? U kolegi w miejscowości obok jest ten problem. Wydał dużo kasy na fotowoltaikę i pompę, a niestety przez zbyt duże napięcie w ulicy, który było mierzone przez Tauron wielokrotnie wywala mu pompę. Jego sąsiad nie ma fotowoltaiki i kosztem zbyt wysokiego napięcia nie działa mu np. płyta indukcyjna w słoneczne dni. Nie sądziłem, że to aż taki problem. Też tak macie?

Edytowano przez jaakuub
bład (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)

Ja mam pompę ciepła od 21 lat ... i działa. Od 2011 mam glikol i pionowe odwierty (wczesniej uklad woda-woda, czyli studnia czerpalna i zrzutowa). Do tego mam PV. Koszta eksployatacyjne bliskie zeru. Co do za wysokiego napięcia - tak może być. O ile Tauron ma wszysko w D... to PGE sprawnie po zgloszeniu awarii reguluje na transformatorach. Nie uznaje pomp ciepła powietrze-powietrze. Jak ktoś mi pokazuje na 150m2 dom zużycie 50kW/h na dobę to ja się śmieje - jeszcze jak ktoś kaloryfery ma do tego to już szczyt głupoty.

 

W NAJGORSZE lata gdy mrozy były po -20*C+ w styczniu moje 8kW na glikolowych 2x100m odwietrach brało 1000kWh/miesiąc co dało 32kWh/dobę MAX MAX MAX aby utrzymac 23*C w domu (na parterze i ok 2-3*C mniej na piętrze) i 45*C CWU. UWAGA : Tylko podłogówka bez kaloryferów. Przeciętnie zima 2020+ to obecnie 600-700kWh/miesiąc w powiedzmy styczniu - widać od razu ze jest cieplej niz 10 lat temu z moich danych.

 

Dnia 15.06.2022 o 22:34, vlad1431 napisał:

Mam dylemat, bo po obliczeniu ciepła właściwego wyszło mi 7.6kw na 160m2, obawiam się że to strasznie mało. Oczywiście bufor przynajmniej 300L według mnie jest niezbędny.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
 

 

 

Ja mam 8kW na 175m2 użytkowej (ogrzewanej) - na odwiertach glikolowych, bo jak chcesz 7.6kW na pompie powietrznej to żart. Moje 8kW dziala OK do mniej więcej -15*C, ponad już widać, że pompa znacznie więcej potrzebuje, ale radę daje. Od -20*C+ grzeje w kominku aby pompe odciążyło, choć obecnie takie temp. to rzadkość a drewno mam jeszcze sprzed 15 lat chyba...

 

Siostra, która ma bliźniaka i ma pompe 10kW - tam ten problem nie istnieje. Też glikol i 2x100m odwierty pionowe.

 

Edytowano przez F1le (zobacz historię edycji)
Napisano
Ja mam pompę ciepła od 21 lat ... i działa. Od 2011 mam glikol i pionowe odwierty (wczesniej uklad woda-woda, czyli studnia czerpalna i zrzutowa). Do tego mam PV. Koszta eksployatacyjne bliskie zeru. Co do za wysokiego napięcia - tak może być. O ile Tauron ma wszysko w D... to PGE sprawnie po zgloszeniu awarii reguluje na transformatorach. Nie uznaje pomp ciepła powietrze-powietrze. Jak ktoś mi pokazuje na 150m2 dom zużycie 50kW/h na dobę to ja się śmieje - jeszcze jak ktoś kaloryfery ma do tego to już szczyt głupoty.
 
W NAJGORSZE lata gdy mrozy były po -20*C+ w styczniu moje 8kW na glikolowych 2x100m odwietrach brało 1000kWh/miesiąc co dało 32kWh/dobę MAX MAX MAX aby utrzymac 23*C w domu (na parterze i ok 2-3*C mniej na piętrze) i 45*C CWU. UWAGA : Tylko podłogówka bez kaloryferów. Przeciętnie zima 2020+ to obecnie 600-700kWh/miesiąc w powiedzmy styczniu - widać od razu ze jest cieplej niz 10 lat temu z moich danych.
 
 
 
Ja mam 8kW na 175m2 użytkowej (ogrzewanej) - na odwiertach glikolowych, bo jak chcesz 7.6kW na pompie powietrznej to żart. Moje 8kW dziala OK do mniej więcej -15*C, ponad już widać, że pompa znacznie więcej potrzebuje, ale radę daje. Od -20*C+ grzeje w kominku aby pompe odciążyło, choć obecnie takie temp. to rzadkość a drewno mam jeszcze sprzed 15 lat chyba...
 
Siostra, która ma bliźniaka i ma pompe 10kW - tam ten problem nie istnieje. Też glikol i 2x100m odwierty pionowe.
 
Czyli twierdzisz, że na te 160m2 powietrznej 10kw byłoby ok? Tak naprawdę w cenie przy całej inwestycji już niewielka różnica między 8 a 10kw.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

  • 2 miesiące temu...
Napisano

To się narazie nie zastanawiaj, bo rząd właśnie skasował wszystkich pompiarzy. 35-45tys z montażem musisz liczyć. Czyste Powietrze zwraca teraz 26tys.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

  • 4 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)

Zastanawiam się nad powietrzną pompą ciepła jako dodatkowe źródło ciepła.

W dzisiejszych czasach to warto mieć więcej niż jedno źródło.

Wszędzie będzie drogo i to nie będzie problem. Problemy się zaczynają jak nie będzie opału.

 

Edytowano przez KaliJuga (zobacz historię edycji)
  • 4 tygodnie temu...
Napisano

Ceny za fotowoltaikę też rosną, producenci w kryzysie zacierają rączki, że zdobędą więcej konsumentów. Tak jak ktoś wyżej pisał, ja bym przeczekała, aż pierwsza panika opadnie.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • poradź lepiej, pokaż sie profesjonalnie - zamiast wypisywania głupawych pierdół  
    • Historia wygląda tak, że mieszkanie kupiliśmy w marcu 2022. Było kupione od poprzedniego właściciela, który najprawdopodobniej flipowal mieszkaniami, kupił, wyremontował i ja się pojawiłem i kupiłem. Mieszkanie kupiłem świeżo po remoncie. Pierwsze problemy zaczęły pojawiać się w następną zimę, czyli na przełomie 2022/2023 bo sąsiad z dołu pokazał mi, że od sufitu pod naszym balkonem ma trochę mokre ściany. Na naszej ścianie o którą mi chodzi, zacząłem zauważać wilgoć już chyba na wiosnę 2023. Czy ściana przemarzala/przemakala przed remontem nie mam pojęcia i już do tego nie dotrę. Jeśli chodzi o ocieplenie budynku, jakieś prace na elewacji były robione w okolicach 2010 roku, ale budynek nie jest ocieplony styropianem. Drzwi balkonowe najprawdopodobniej nie były wymieniane w czasie tego remontu mieszkania sprzed mojego kupna, bo nie wyglądaly na nowe.  Co najlepiej zrobić w takiej sytuacji? Na ocieplenie elewacji nie mam co liczyć, bo jestem właścicielem jednego z wielu mieszkan w tym bloku. Dodam, że na ścianie gdzie się zbiera wilgoć nie ma kaloryfera a na ścianie po drugiej stronie kaloryfer jest i tam też taka wilgoć się pojawia ale w zdecydowanie mniejszym stopniu. 
    • Z OSB mi doradziło dwóch fachowców, a deski wiadomo że sztywniejsze, ale myślę że to, że OSB z GK będą razem ze sobą skręcone dadzą już dużo. A co do wyprostwania ścian czy skosów, to jest zrobione co do milimetra. Za pomocą dobrego lasera w zasadzie nie ma z tym większych problemów, ale trochę czasu na to trzeba poświęcić. Jakby ktoś chciał zrobić to "po łebkach", nie ma opcji później z tego wyjść, bo każdą płytę trzeba byłoby ciąć inaczej. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Sam zastosowałem folię aktywną, bo piana PUR nie ma równej powierzchni, stąd do 10cm mam pustkę za folią, ale nie jest to aluminiowa. A co do tej aluminiowej to może jako aktywna to coś w tym może być, ale co ma dawać dodatkowa pustka to pojęcia nie mam. Według mnie trochę przerost treści nad formą. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Nie jest to kluczowe już mi się wydaje. W każdym bądź razie zapoznając się w sieci z informacjami zazwyczaj faktycznie można znaleźć informację, że kładziemy wełnę na równi z folią. Nie spotkałem się z celowym zostawianiem tam np. 2-3 cm luzu. To, że ta wełna potem obsiądzie i wtedy będzie szczelina już chyba jest doszukiwaniem się jakiegoś sposobu bronienia tego, że tam musi być szczelina.   Co do tej foli srebrnej od wewnątrz. Właśnie doczytałem się o co chodzi. Kilka dni temu widziałem jakiś filmik majstrów z YT co mówili o tym i tam było wspomniane, że taka folia ma najlepsze swoje właściwości gdy zostawi się szczelinę. Teraz doczytałem. Szczelinę można tam zostawić ale też nie jest to koniecznie. Taka folia nazywa się folią aktywną i reguluje przenikanie pary wodnej w zależności od warunków. Pewnie kolejny temat rzeka...
    • Nie słyszałem o takich praktykach i nie wiem ile taka folia aluminiowa kosztuje i czy to się w ogóle opłaca, tzn koszt vs oszczędność energii. Z tego co wiem, najlepiej wykonana izolacja to taka, która bezpośrednio przylega do folli paroizolacyjnej, ponieważ każda pustka powietrzna, a w przypadku poddasza za płytą GK ma już w granicach 50% niższą temperaturę niż w pomieszczeniu, czyli stwarzają się idealne warunki do wykraplania. Dlatego jedyna pustka powietrzna w każdym przypadku skosów czy sufitu powinna się znajdować za ociepleniem tak jak pisze[mention=66843]rett[/mention] np przed deskowaniem, lub za membraną, która z zasady ma mieć wysoką paroprzepuszczalność, bo w przypadku piany PUR, którą klei się bezpośrednio do membrany inczej się nie da. Dlatego uważam że podstawowym błedęm jest dodatkowe ocieplanie przesztrzeni nad sufitem, bo nad sufitem powinna być już tylko wentylacja aż do kalenicy. Było tu już kilka tematów o wyciekach po ścianach szczytowych. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...